Koetteleminen ja pyhitys

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Koetteleminen ja pyhitys

ViestiKirjoittaja PetriFB » 07. Syys 2017 12:07

Raamattu puhuu paljon pyhityksestä, jonka seurauksena uskova ihminen uskoo Herraan Jeesukseen Jumalan sanan totuuden mukaisesti, joka tulee ilmi käytännössä uskon elämän vaelluksessa. Eräs olennainen osa hyvin usein puuttuu, kun opetetaan pyhityksestä, joka on kaiken koetteleminen. Ilman Raamatun uskoon liittyvien asioiden, ilmiöiden, toiminnan ja opetuksen koettelemista uskova ei voi elää todellista pyhityselämää. Aihe on todella tärkeä ymmärtää sekä elää todeksi, koska muuten ei ole olemassa todellista Jumalan tahdon mukaista pyhitystä. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan kautta rukouksen kera.

Sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/koettel ... hitys.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Koetteleminen ja pyhitys

ViestiKirjoittaja eetu » 08. Syys 2017 18:19

Kyllä, juuri noin.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Koetteleminen ja pyhitys

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Joulu 2018 11:27

*
Haluaisin sanoa, että olen törmännyt väärinymmärrettyyn Sanalla koettelemiseen, mitä Raamattu ei tarkoita. Mitä Sanalla koettelemiseen tulee, se on väärinymmärretty opetus. Se on ikäänkuin toisten "vikojen” perässä. Raamattu ei siitä tarkoita. Kun yksilöuskovan uskon sydämessä rakkauden keskeisin keskipiste on Jumalan Sana ja totuus.

Kun otetaan vastaan rakkautta totuuteen, hän näin koettelee kaikkea Sanalla, koska uskon sydämessä keskeisin keskipiste on ’rakkaudesta totuuteen’. Sama asia pätee Sanalla koettelemiseen - katseet Kristuksessa. Kun Sanalla koetellessaan ei katso henkilöön, vaan totuutta rakastamalla koettelee kaikkea Sanalla - katseet Kristuksessa. Juuri se on se Sanalla koetteleminen, mitä Raamattu tarkoittaa.

Sanalla koetteleminen ei tarkoita, että pitäisi etsiä esimerkiksi opettajan vikoja tai jotain epäraamatullisuutta. Pois siitä. Siksi Raamattu sanoo näin; 'koetelkaa kaikki ja pitäkää se, mikä on hyvää'.

1Tess. 5:21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;

Siksi se ei tee kenestäkään eksytyskeskeiseksi uskovaksi, kun ymmärtää Sanalla koettelemisen merkitystä oikeassa Sanan valossa. Elikkä se koettelee Sanalla ottamalla vastaan rakkautta totuuteen omaksi pelastukseksi ja pitää se, mikä hyvää on.

Samoin olen aiemmin törmännyt sellaiseen asiaan ja ihmetellyt sitä, että Sanalla koetellessaan voi sammuttaa Pyhää Henkeä, vaikka Hän ja Sana on keskenään eromattomia toisistaan omaksi pelastukseksi? Aika ristikohtainen opetus. Kun Pyhä Henki on sellainen, että vie aina [joka kerta] Sanan yhteyteen. Väärä henki irrottaa Sanan yhteydestä, sen voi tunnistaa.

Sanalla koetteleminen on omaksi pelastukseksi vajavaisuuden vuoksi ja samoin eksytyksiltä, kun Sanalla koetellessaan ottaa vastaan rakkautta totuuteen voidakseen pelastua. Se on ainoa tapa pelastua. Pyhä Henki on sitä Sanalla koettelemista varten lähetetty - omaksi pelastukseksi.

Haluaisin kertoa vielä siitä jutusta. Muistan vielä, että olen aiemmin törmännyt siihen Pyhän Hengen sammuttamiseen. Myös siihen aikaan se on kovasti yleistynyt uskovien keskellä. Siten sammuttajiksi nimittäminen on myös syntynyt ja yleistynyt syyllistäen uskovia vastaan, jotka koettelevat Sanalla ottamalla vastaan rakkautta totuuteen.

Mutta sitä Pyhän Hengen sammuttamista ei kukaan ole koetellut Sanalla. Mistä se sammuttamisen puhe on tullut peräisin? Niin se on tullut varmaan menestysteologian opin taholta. Joku on keksinyt sen estääkseen Sanalla koettelemisen.

Valitettavasti siihen veti mukaan sellaiset uskovat, jotka eivät sisällistänyt kaikella ymmärryksellä Sanalla koettelemisen opetuksen ja alkoivat nimittää sammuttajiksi syyllistäen sellaisia uskovia, jotka koettelevat Sanalla.

Joku keksijä on siteerannut Pyhän Hengen pilkkaamisen opetuksen estääkseen Sanalla koettelemisen ja sanonut, että Sanalla koetellessaan pilkkaa Pyhää Henkeä, vaikka Raamattu kehottaa koettelemaan kaikkea Sanalla. Se Pyhän Hengen pilkkaamisen opetus kaikella ymmärryksellä tulisi sisällistää, mitä Raamattu oikeastaan tarkoittaa. Mitä Pyhän Hengen pilkkaamiseen tulee, harkitusti ja tietoisesti se pilkkaaminen tapahtuu. Siitä ei voi antaa anteeksi. Kun jos joku puhuu sanan Ihmisen Poikaa vastaan, se annetaan hänelle anteeksi, sanoo Raamattu.

Mitä vääriin henkiin, vääriin opettajiin ja profeettoihin tulee; kristuskeskeisen Sanalla koettelemisen kautta voi myös tunnistaa eksytykset, kunhan otetaan vastaan rakkautta totuuteen - katseet Kristuksessa. Sanalla koetteleminen on se, joka saa aistit kehittymään ja harjaantumaan erotettavaksi oikean ja valheen väliltä, kun ymmärtää Sanalla koettelemisen merkitystä oikeassa Sanan valossa.

Sanalla koetteleminen oikeassa Sanan valossa on omaksi pelastukseksi - katseet Kristuksessa. Se on se Sanalla koetteleminen, mitä Raamattu tarkoittaa. Siihen aikaan on ilmaantunut kaksi epäraamatullista opetusta, ne on mm:

-Sanalla koetellessaan sammuttaa Pyhän Hengen.

-Sanalla koetellessaan pilkkaa Pyhää Henkeä.

Menestysteologian opin taholta ne on varmaan tullut, koska siihen aikaan ne on rantautunut tänne Suomeen. Menestysteologian oppi on vakava eksytysoppi. Raamattu kehottaa koettelemaan kaikkea, kunhan otetaan vastaan rakkautta totuuteen - katseet Kristuksessa.

Rakkaudesta totuuteen - katseet Kristuksessa. :hearts: :bible: :wise3:

PS. Tää hymiö jaksaa naurattaa minua. Hauska hymiö. ---> :wise3: :D
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Koetteleminen ja pyhitys

ViestiKirjoittaja Juhani » 19. Helmi 2019 21:22

KOETTELUA VAI HUTILOINTIA?

Haluaisin herättää keskustelua tästä asiasta. Aihe on mielestäni vaikea, joten haluaisin kuulla miten siihen pitäisi mielestänne suhtautua?

Olen kulkenut uskontiellä vasta muutaman vuoden. Olen monesti erehtynyt ja joutunut tekemään parannusta. En kuulu mihinkään kirkkoon, kirkkokuntaan tai herätysliikkeeseen enkä kannata mitään opinsuuntaa, oppia tai sananjulistajaa. Ehkä olen vielä liian arka, epäilevä ja varovainen monessakin asiassa. Huolimatta siitä, haluan kyseinalaistaa toisinaan kaiken opetuksen, uskonsuunnat sekä ihmiset. Olen ymmärtänyt niin, että uskossa Herraan Jeesukseen parasta on luottaa ainoastaan kirjoitettuun Jumalan sanaan ja rukoilla siihen Pyhän Hengen johdatusta. Haluan seurata vain Jeesusta, en ketään sananjulistajaa tai profeettaa. Olen huomannut liikkeellä olevan jo vaikka minkälaista vipeltäjää näinä lopun aikoina.

Olen ihmeissäni siitä tarjonnasta, jota media tuutin täydeltä suoltaa meille lehdistä, televisiosta ja internetistä uskon nimissä. Tunnen välillä sydämessäni tuskaa kuullessani sekä nähdessäni joidenkin tekevän ja opettavan asioita jotka ovat selvästi sanan vastaisia, taikka sellaisia joista Raamatusta ei löydy mitään esimerkkiä tai sanan tukea. En halua ketään silti väheksyä tai osoittaa sormella. Minäkin erehdyin ja käsitän asioita usein väärin, mutta esimerkiksi tällaiset saarnamiesten julistukset saavat minut valitettavasti usein syvästi epäilemään:

”Tulta! Tulta! Täällä on tänään väkeviä Jumalan miehiä ja naisia ja paikalla on väkevä Jumalan voima. Kohta näette miten ihmisiä parantuu ja pelastuu sekä tapahtuu paljon Jumalan ihmeitä.” Rukoilkaamme: ”Tule Pyhä Henki, laskeudu yllemme ja kosketa meitä.” "Tuli iskee! Tässä ja nyt "jne…

Eikö Raamattu anna selvää ohjetta siitä, josta tunnistaa Herran puheen?

Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi: 'Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?' niin huomaa: kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä." 5.Moos.18:21-22.

Olen ymmärtänyt niin, että kaikki julkinen opetus ja toiminta tulee olla jokaisen uskovan koeteltavissa ja arvioitavissa. Se ei tarkoita ihmisen tuomitsemista, vaan opetuksen ja toiminnan koettelua Raamatun valossa.

mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
karttakaa kaikenkaltaista pahaa. 1.Tess.5:21-22.
Ei ole hyvä, että kerskaatte. Ettekö tiedä, että vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan? 1.Kor.5:6.


Miksi jollakin sananjulistajalla on kuin eräänlainen ”koskemattomuus”, jotta hänen opetustaan ei saisi mitenkään julkisesti arvostella tai koetella hänen tai hänen kannattajiensa mielestä , taikka se luokitellaan yleensä heti ihmisten tuomitsemiseksi ja halventamiseksi sekä jopa Pyhän Hengen sammuttamiseksi?

Silloin opetuslapset tulivat ja sanoivat hänelle: "Tiedätkö, että fariseukset loukkaantuivat kuullessaan tuon puheen?" Matt.15:12.
Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois. Matt.15:13.


Miksi Jeesus sanoi julkisesti suorat sanat fariseuksille, eikä mennyt neuvottelemaan kahden kesken ensin jonnekin sivukujalle?
Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon? Matt.23:33.

Miksi Paavali nimesi eksyttäjät julkisesti nimeltä?
Niitä ovat Hymeneus ja Aleksander, jotka minä olen antanut saatanan haltuun, kuritettaviksi, etteivät enää pilkkaisi.1.Tiit.1:20.

Miksi Jeesus varoitti opetuslapsia monta kertaa eksymästä sekä varomaan vääriä profeettoja?
Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta. Matt.24:4-5.

Jumala on antanut meille sanansa, jonka kautta meidän tulee Pyhän Hengen opastamana koetella kaiken opetuksen ja toiminnan. Silloin ihminen ei päätä itse sitä mikä on oikein tai väärin, vaan Jumala kertoo sen meille sanassaan.
Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija; Hepr.4:12.

Emme voi poimia hedelmiä huonosta puusta, vaikka olisimme sitä mieltä, että miten hyviä ne voisivat ollakaan…
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Koetteleminen ja pyhitys

ViestiKirjoittaja Juhani » 20. Helmi 2019 16:22

En haluta hyökätä ketään vastaan, mutta ihmettelen suuresti myöskin esim. TV7:n tarjontaa sekä Patmoksen kirjamyyntiä. Siellä on näköjään myynnissä näitä kirjoja rinta rinnan Raamatun kanssa: Joyce Mayer, Joseph Prince, Heidi Baker ym... :wtf:
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Koetteleminen ja pyhitys

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 21. Helmi 2019 11:50

Minusta Totuutta saa koetella ,onko se Totuutta ja Pyhä Henki ei siitä murehdu,mutta se on tärkeää ,että koetteleva on Hengessä kun koettelee sillä Henki itse ohjaa sanalla koettelevaa ja Totuutta etsivää.Kun on rauha asian yllä niin hyvä eikä se aiheuta suurempaa huolestumista ,mutta jos pienikin levottomuus on niin silloin asiaa täytyy pitää vireillä ja keskustella sen henkilön kanssa ,mikä huolen aiheuttaa.
Oma asiansa on se kun Pyhä Henki ohjaa selvästi puuttumaan asiaan ja se ei anna Hengessä olevalle rauhaa vaan velvoittaa tuomaan pimeyden esiin eli Hengessä vaeltavan on puututtava ! asiaan .
Silloin voi olla todella niin vaivaantunut ,että tekee vaikka mitä niin tuo asia EI SIIRRY pois asialistalta sillä Henki tuo asian esille ja pitää sen esillä .Hyvin todennäköistä ,että asia päättyy vasta siihen kun uskova ojentaa toista ,joka on lipsunut tai opettaa esin harhaoppia ja on muutoinkin jo saatanan otteessa.Ne hedelmät kyllä näkyy siinä vaiheessa ja kenties niin ,että hyökätään esim raamatun sanaa vastaan selvästi ja väheksytään sitä ja tehdään pilkaksi jopa ja tilanne on huono silloin.
Kuten voimme varmasti luottaa,meillä on tarpeeksi paljon ja hyvää tekstiä Jumalalta raamatun muodossa ja hyvä niin .Toki joitakin sanoja voi olla niin ja näin ,mutta se perusta on hyvää ja se riittää .
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa

cron