Jihadistinen terroristiteko

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Jihadistinen terroristiteko

ViestiKirjoittaja Juhani » 26. Maalis 2018 00:45

Juha kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:YLE:kin sanoi ettei pelolle pidä antaa valtaa, ja siksi ei pidä ääneen puhua jihadismin uhkasta kantaväestölle, sillä realismiin ja jo toteutuneisiin tekoihin perustuva huoli ja pelko on tietenkin sitä että annetaan pelolle valta .... ja tietysti rasismia.


Joskus pelko on viisautta ja aiheellista.



Kristinusko on rakkauden ja armon uskonto. Islam vihan ja koston, mutta...

Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan
täydellinen rakkaus heittää ulos pelon; sillä
pelossa on tuskaa, mutta joka pelkää, ei
ole tullut täydelliseksi rakkaudessa. (1.Joh.4:15)
Aapeli Saarisalo
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Jihadistinen terroristiteko

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Maalis 2018 08:00

Juhani kirjoitti:
Juha kirjoitti:
Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan
täydellinen rakkaus heittää ulos pelon; sillä
pelossa on tuskaa, mutta joka pelkää, ei
ole tullut täydelliseksi rakkaudessa. (1.Joh.4:15)
Aapeli Saarisalo


Tietääkseni kukaan ei ole tullut täydelliseksi rakkaudessa paitsi Jeesus Kristus, jokainen myös pelkää jotakin, joko itsensä tai läheisen puolesta eli meillä on jokaisella tässä opetuksessa malkaa silmässä. Moni myös pelkää Jumalan Pyhyyttä ja rangaistuksia vaikka täydellisessä rakkaudessa ei pitäisi olla pelkoa...

Olisi kyllä joskus mielenkiintoista tavata joku joka olisi tullut täydelliseksi rakkaudessa taikka olisi täysin peloton itsensä tai muiden puolesta.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Jihadistinen terroristiteko

ViestiKirjoittaja Juhani » 26. Maalis 2018 10:19

Kukaan meistä ei ole täydellinen rakkaudessa, en minä tietenkään sitä tarkoittanut . Kysyn sitten asian näin: Mikä voittaa pelon, jos se ei ole rakkaus?
Ei se ainakaan viha ulkomaalaisia kohtaan voi olla.
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Jihadistinen terroristiteko

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Maalis 2018 10:46

Juhani kirjoitti:Kukaan meistä ei ole täydellinen rakkaudessa, en minä tietenkään sitä tarkoittanut . Kysyn sitten asian näin: Mikä voittaa pelon, jos se ei ole rakkaus?
Ei se ainakaan viha ulkomaalaisia kohtaan voi olla.


Pelon voittaa tieto siitä , ettei ole syytä enään pelätä. Eli muutos pelottavaan tilanteeseen.

Minustakaan viha ulkomaalaisia kohtaan ei ole oikea tapa lopettaa terroritekoja, vaan terve äänestäminen vaaleissa ja asioista keskusteleminen ovat parempia työkaluja. Emmekä me saa ulkomaalaisia vihatakkaan, emmekä oikeastaan ketään.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Jihadistinen terroristiteko

ViestiKirjoittaja Ariel » 26. Maalis 2018 11:17

Pelko, ja varovaisuus on kaksi eri asiaa. Varovaisuus on viisautta kun näkee jotain uhkaavaa, mutta pelätä ei tarvitse kun on Jumalan omana. Varovaisiuus on sitä, että välttelee vaaroja kun se on tsrpeetonta. Mutta pelko on sitä, että pelkää kaiken vaarallisen kohtaamista.

Mikko murpatti, onko raamatussa perusteluja sille että pelon voittaisi vaan muutos tilanteessa eli olosuhteissa? Minä löydän sieltä vain hyvin paljon lohdullisia ja rohkaisevia sanoja, ettei tarvitse pelätä. Joku on laskenut että siellä sanotaan ”Älä pelkää” kai 365 kertaa. Ei niin tarvitsis sanoa jos tilanteissa ei olisi mitään pelättävää. Jumala sanoo niin koska maailmassa on paljon pelättäviä tilanteita, mutta tuon sanan kautta ei tarvitse pelätä niissä. Sana karkoittaa pelon. Ymmmärrätkö? Me tunnetaan pelkoa eli sitä ei tarvitse kieltää tai yrittää olla niinkun sitä ei olisi, mutta täydellinen rakkaus eli Jumala karkoittaa pelon kun Hänen luokse pakenemme.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Jihadistinen terroristiteko

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Maalis 2018 15:29

Ariel kirjoitti:
Mikko murpatti, onko raamatussa perusteluja sille että pelon voittaisi vaan muutos tilanteessa eli olosuhteissa?


Ei, en sanonutkaan että vain pelkästään tuolloin pelon voi (vaan) voittaa, mutta se oli yksi hyvä esimerkki että pelko häipyy myös silloin kun pelon aiheuttava asia menee pois tai lakkaa. Esimerkiksi liukkaalla ajamista pelkäävä henkilö ei pelkää ajaa enää kesällä kun ei ole liukasta, ei siihen Raamatun ilmoitusta erikseen tarvita se on ihan perustotuus.

Minä löydän sieltä vain hyvin paljon lohdullisia ja rohkaisevia sanoja, ettei tarvitse pelätä. Joku on laskenut että siellä sanotaan ”Älä pelkää” kai 365 kertaa. Ei niin tarvitsis sanoa jos tilanteissa ei olisi mitään pelättävää. Jumala sanoo niin koska maailmassa on paljon pelättäviä tilanteita, mutta tuon sanan kautta ei tarvitse pelätä niissä. Sana karkoittaa pelon. Ymmmärrätkö? Me tunnetaan pelkoa eli sitä ei tarvitse kieltää tai yrittää olla niinkun sitä ei olisi, mutta täydellinen rakkaus eli Jumala karkoittaa pelon kun Hänen luokse pakenemme.


Omalla kohdallani tämä ei toimi, vaan minua pelottaa läheisteni ja kanssaihmisten puolesta monikin asia ja kannan näistä huolta (uskostaosattomuus, sairaudet, mielenterveysongelmat, yksinäisyys, köyhyys jne.), hienoa jos tämä Raamatun kehoitus "Älkää peljätkö" sinulle ja muille toimii. Itselläni tässä vielä hiukan harjoiteltavaa.

Nyt on useampi posti käsitelty vihaa ja pelkoa, ja annettu minulle ojennusta muukalaisvihasta ja ihmetelty minun omia pelkäämisiä erilaisilla Raamatunkohdilla.

lmeisesti tekooni postata video herätti enemmän ajatuksia kuin itse video, ainakin kommenttien perusteella.

Vaikka täytyy myöntää että hain keskustelua enemmänkin itse videon sisällöstä kuin siitä mitä mahdollisesti tein väärin postatessani sen. *Hohhoijaa*
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Jihadistinen terroristiteko

ViestiKirjoittaja Juhani » 26. Maalis 2018 16:39

Kiitos Mikko. Video herätti monia ajatuksia. Minua jäi kuitenkin jotenkin sanat " ei saa antaa pelolle valtaa" jotenkin puhuttelemaan. En tiedä miksi.
Ehkä siihen sopisi myös" ei saa antaa pedolle valtaa" , eikä kumartaa sitä.?
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Jihadistinen terroristiteko

ViestiKirjoittaja Ariel » 26. Maalis 2018 19:27

Mikko murpatti, minä kirjoitin tähän kun tässä käytiin keskustelua aiheesta pelko, ja minun mielestäni se liittyy kyllä aiheeseen kun moni uskovakin pelkää maahanmuuton seurauksia. Minä en ihmetellyt pelkoasi, kun itsekin pelkään monenlaista, ja kyllä esim Turun tapahtumat saivat minussa aikaan pelon tunteita kun näen partasuisia muslimimiehiä kaupungilla. Koin tuoda rohkaisuksi Jumalan sanan näkökulman asiaan, kun olen itse saanut kokea siitä apua pelkooni.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Jihadistinen terroristiteko

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Maalis 2018 21:33

Ariel kirjoitti:Mikko murpatti, minä kirjoitin tähän kun tässä käytiin keskustelua aiheesta pelko, ja minun mielestäni se liittyy kyllä aiheeseen kun moni uskovakin pelkää maahanmuuton seurauksia. Minä en ihmetellyt pelkoasi, kun itsekin pelkään monenlaista, ja kyllä esim Turun tapahtumat saivat minussa aikaan pelon tunteita kun näen partasuisia muslimimiehiä kaupungilla. Koin tuoda rohkaisuksi Jumalan sanan näkökulman asiaan, kun olen itse saanut kokea siitä apua pelkooni.


Kiitos rohkaisusta ja ystävällisestä ajatuksesta.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Jihadistinen terroristiteko

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Maalis 2018 21:34

Juhani kirjoitti:Kiitos Mikko. Video herätti monia ajatuksia. Minua jäi kuitenkin jotenkin sanat " ei saa antaa pelolle valtaa" jotenkin puhuttelemaan. En tiedä miksi.
Ehkä siihen sopisi myös" ei saa antaa pedolle valtaa" , eikä kumartaa sitä.?


Niin miksi ei sekin sopisi teemaan tuo peto -sana.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa

cron