elatus, vaatteet, rahankäyttö yms.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

elatus, vaatteet, rahankäyttö yms.

ViestiKirjoittaja eetu » 13. Elo 2017 12:07

Aloitan tästä elatus aiheesta tässä uuden ketjun.

Apt. 28:30. Ja Paavali asui omassa vuokra-asunnossaan kaksi täyttä vuotta - -

Paavalilla oli vuokra-asunto mutta en usko että tuosta pitää alkaa rakentamaan vuokra-asunto-oppia, koska voihan uskova saada vaikkapa perintönä omistusasunnon. Ja en usko että on väärin ostaa asunto. Sitten tietenkin saattaa mennä ahneuden puolelle jos alkaa haalimaan itselleen kiinteistöjä eli kokoamaan aarteita maan päälle. Sama juttu vaikkapa autojen kanssa. Itselläni on ihan hyvä auto, josta sain 500 e alennusta koska kyljessä oli lommo. Uskon että olisin ahne jos haluaisin paremman auton ja/tai lisää autoja koska sittenhän en tyytyisi siihen mitä Herra on antanut. Tarvitsen autoa mm töihin menoon (olen rakennusapumies), esim maanantaina työmatka on 47 km joten en voi mennä apostolinkyydillä, tai siis tietenkin voisin mutta sitten en välttämättä jaksaisi tehdä töitä.

Uskon että asketismi ei vie lähemmäksi Herraa eli esim. asuntoon saa hankkia kalusteet yms muuta tarpeellista tavaraa. Uskon että Herra näyttää mikä on tarpeellista ja mikä ei. Asuin joskus yksiössä johon en viitsinyt hankkia kalusteita, koska minulla ei käynyt vieraita. Tosin se kalusteettomuus oli se syy miksi en kutsunut juuri ketään kylään, ja Raamattuhan opettaa että tulee olla vieraanvarainen, joten tuo asketismini oli laiskuutta. Selälle teki kyllä hyvää nukkua makuupussissa lattialla retkipatjalla.

Minulla on vuokra-asunnon ja auton lisäksi mm. kitara (ostin musiikkikaupasta halvimman mitä löysin), kaksi puukkoa (toinen vapaa-ajan puukko, toinen työpuukko), kaksi lippalakkia (piti ostaa toinen koska toinen oli kadoksissa mutta löytyi myöhemmin), Raamattuja yms muita kirjoja, hengellisiä vihkosia, rinkka, pikkurinkka, reppu, vaatteita, työhanskoja, työkaluja, kahdet vaelluskengät (yhdet partioaitasta ostetut ja yhdet kirppikseltä ostetut), Uusi Testamentti CD-levyillä, yksi hengellinen CD-levy, työnantajan omistuksessa olevat työvaatteet ja suojavarusteet, kompassi, monitoimityökalu, kartta, mattoja, tauluja, pöytiä, tuoleja, yms kodin tavaraa, kahdet silmälasit, yhdet koripallosilmälasit, terässsormus, muutama plektra (olen myös askarrellut vanhoista etukorteista plektroja), hengellisiä laulukirjoja.

Nuhdelkaa jos olen ahne jossain kohden.

Jumalan Sanasta olen ymmärtänyt että jos Herra johdattaisi kohtaamaan ihmisen jolta puuttuu esim. lippalakki eikä hänellä ole varaa sellaiseen ja hän todella tarvitsee sellaisen, minun tulee antaa toinen lippalakkini hänelle. Sama juttu vaelluskenkien suhteen. Tietenkin voisin lähettää toiset vaelluskenkäni ulkomaille kenkien tarvitsijalle (uskon että Suomessa kaikilla on kengät) mutta ensin pitäisi löytää luotettava taho jonka kautta ne voi lahjoittaa. Voi tosin olla että Herra sallii sen että uskova omistaa kahdet vaelluskengät koska jos lähtee vaellukselle, on varmasti hyvä olla varakengät mukana.

Kävin eilen rautakaupassa ja totesin että ahneus meinaa iskeä myös työhanska-asioissa. Saan siis työnantajalta ilmaiseksi hanskoja kunhan vain viitsin käydä konttorilta niitä hakemassa. Eilen meinasin ostaa 4,95 e maksavat työhanskat mutta en ollut varma ostanko vaiko enkö eli taas yritin hamuta jotain semmoista mitä en tarvitse. Rautakauppojen työkaluosastolla tulee joskus pyörittyä ja aina lopulta todettua että en tarvitse sieltä mitään, koska ei rakennusapumiehen hommassa yleensä tarvitse mitään työkaluja (työ koostuu enimmäkseen kantohommista ja siivouksesta), nyt olen ollut telinevarastolla jossa käytetään työnantajan tarjoamaa räikkää.

Yhdessä vaiheessa haalimalla haalin itselleni kaikenlaista retkeilykamaa, mutta kiitos Herralle en enää ole tehnyt niin. Tosin voi olla pröystäilyä että minulla on rinkka, pikkurinkka ja reppu. Repun sain lahjaksi sukulaiselta, pikkurinkka maksoi Lidlissä 10 e ja rinkan ostin sukulaiselta 60 eurolla. Perusretkeilyyn ei tarvitse paljoakaan välineitä, jos esim menee laavulle makkaranpaistoon, siinä saattaa riittää että mukana on tulentekovälineet ja joku väline jolla avata makkarapaketti (jos ei ole semmoinen paketti jonka saa revittyä auki, saa sen tietenkin puremallakin auki mutta jos on joku väline niin hampaat ei kulu). Joillain laavuilla on metallinen halonhakkuuväline joten kirvestäkään ei välttämättä tarvitse.

Asuinpaikkakunnallani on kierrätyskeskus josta saa vaatteita ilmaiseksi. Olen löytänyt sieltä mm paitoja. Ihmiset myös heittelevät (tai varmaankin vahingossa tiputtavat) vaatteitaan kaduille, josta niitä voi löytötavaralain puitteissa poimia itselleen käyttöön.

3 § (9.11.2001/966)

Vähäarvoinen löytötavara

Vähäarvoisena pidetään löytötavaraa, jonka raha-arvo on enintään 20 euroa ja jolla ei ilmeisesti ole omistajalle erityistä käyttö-, tunne- tai muuta henkilökohtaista arvoa. Vähäarvoiseen löytötavaraan sovelletaan 5, 6 ja 26 §:n säännöksiä.

5 §

Laitoslöydön luovuttaminen

Löytötavara, joka otetaan talteen julkisen liikenteen kulkuneuvossa tai rautatie- tai linja-autoasemalla taikka muulla vastaavalla liikennepaikalla taikka liikehuoneistossa, virastossa, toimistossa, työpaikalla, oppilaitoksessa, sairaalassa, teatterissa, urheiluhallissa tai vastaavassa huoneistossa, on luovutettava asianomaisen laitoksen henkilökunnalle tai sen löytötavaratoimistolle (laitoslöytö).

Mitä 1 momentissa on säädetty, koskee myös ulkona tietyssä paikassa järjestettävässä ilmoituksen- tai luvanvaraisessa yleisötilaisuudessa tehtyä löytöä.

6 §

Vähäarvoisesta löytötavarasta ilmoittaminen

Vähäarvoisen löytötavaran talteen ottamisesta, joka on tapahtunut muualla kuin 5 §:ssä tarkoitetussa laitoksessa, on löytäjän ilmoitettava omistajalle, jos tämä on tiedossa. Vähäarvoisen löytötavaran, jonka omistaja ei ole vaikeudetta selvitettävissä, saa löytäjä pitää.

Kävelin joskus kadulla, oli aika kylmä päivä, ja löysin maasta huivin. Koska kyseessä oli katu eikä esimerkiksi uimahalli (jolloin huivi olisi pitänyt viedä löytötavarakoriin), otin huivin käyttöön. En ollut vielä silloin perehtynyt löytötavaralakiin, joten aloin miettiä sitten että onko oikein ottaa huivi käyttöön vai ei. Vein sen sitten kierrätyskeskukseen mutta kun luin myöhemmin löytötavaralakia, tajusin että olisin saanut pitää huivin jos sillä ei ole omistajalleen ilmeisesti erityistä käyttö-, tunne- tai muuta henkilökohtaista arvoa. Tosin enhän voinut mitenkään tietää onko huivilla jotain tuollaista arvoa omistajalleen joten varmasti ihan hyvä että vein sen kierrätyskeskukseen koska ei sitten tarvinnut hajottaa päätä miettimällä onko huivilla jotain noista arvoista omistajalleen. Ja kyllähän huivilla on erityistä käyttöarvoa omistajalleen mutta hiukka vaikea selvittää kuka huivin omistaa. Tietenkin huivi olisi pitänyt viedä löytötavaratoimistoon eikä kierrätyskeskukseen, koska onhan se väärin omistajaa kohtaan jos hän menee sitten sinne kierrätyskeskukseen ja joutuu ostamaan huivinsa takaisin itselleen.

Joskus löysin Postnord-työtakin rautatieaseman tunnelista eli kyseessä oli laitoslöytö. Yritin sitten viedä takkia rautatieaseman konttoriin mutta siellä ei ollut löytötavarakoria joten otin suoraan yhteyttä Postnordiin ja yritin saada selkeän kyllä- tai ei vastauksen siihen, saanko pitää takin. Sieltä vastattiin jotenkin että "päätä itse" joten päädyin viemään takin kierrätyskeskukseen, koska enhän voinut ottaa takkia käyttöön koska omistusoikeus ei ollut virallisesti siirtynyt minulle. Takki olisi tietenkin pitänyt viedä löytötavaratoimistoon, kuten tuo edellä mainittu huivikin. No teen jatkossa niin.

Jumalan Sanassa on tosiaan selkeät suuntaviivat tavara-asioihin. Uskon että 'tyytykää vähään' tarkoittaa esim. sitä että jos jotain saa jostain ilmaiseksi, silloin tulee ottaa vastaan se ilmainen tavara eikä ostaa uutta tai käytettyä tavaraa. Netissä on sivustoja joitten kautta ihmiset lahjoittavat tavaraa, ja kirppiksillä on osastoja tai koreja joista voi ottaa ilmaisia tavaroita. Viimeksi löysin ilmaiskorista sukulaispojille muovisen kilpikonnan ja muoviradiopuhelimen. Ilmaiskirjahyllyjäkin on olemassa, kävin laittamassa Raamatun pariin ilmaiskirjahyllyyn, toivottavasti Raamatun ottaa joku etsikkoajassa oleva ihminen.

Joillain kirppareilla on edullisia Raamattuja myynnissä. Eräällä kirppiksellä oli 33/38 käännöksiä 2 euroa kappale. Edullinen hinta verrattuna esim uuteen Raamattu Kansalle Raamattuun jotka (ainakin jotkut mallit) maksaa 79 euroa. Tuntuu siltä että Raamatuillakin rahastetaan mutta kukaan ei tietenkään pakota antautumaan rahastuksen uhriksi eikä ostamaan hienoja nahkakansiraamattuja, tosin onhan varmasti semmoiset vetoketjumallit pitkällä aikavälillä hyviä niin ei sivut rispaannu.

Uskon että Herra antaa viisautta rahankäytössä ja elatus-asioissa, niin että elatuksen huolet eivät pääse vaivaamaan. Jos on vaikkapa tuhlailu ongelmana, Herra kyllä vapauttaa siitäkin. Itse olen parannuksen paikalla mm karkin ostelussa, tulee ostettua liian paljon ja liian usein. Pitää vaan rukoilla lisää itsehillintää senkin suhteen. Netissä on sivustoja joissa on hyviä säästövinkkejä. Asuinpaikkakunnallani on halpahalli josta saa esim vessapaperia halvalla, 40 rullaa maksaa 10 e. Bensassakin voi säästää kun tarkkailee missä asemalla bensa on halvinta. Miehittämättömät kylmä asemat vaikuttavat ainakin useimmiten olevan halvimpia. Venäjällä tankkaaminenkin on varmaan hyvä idea jos asuu itärajalla.

Jos haluaa oikein kunnolla perehtyä omaan rahankäyttöön, kannattaa säästää kuitit ja kirjata kaikki ostokset ryhmittäin (esim. ruoka, vaatteet, yms muut tuoteryhmät) Exceliin kuukausitasolla, niin näkee mihin kaikkeen rahaa kuluu. Jos ei jaksa Exceliä väsätä, voi tehdä niinkin että säästää vaikka yhden viikon tai kuukauden ajalta kuitit ja ympyröi kuiteista kaikki turhat ostokset ja laskee ne yhteen, niin näkee paljonko rahaa menee esim. makeanhimonsammuttamisyrityksiin. Olen sokeririippuvainen mutta uskon että Herra vapauttaa siitäkin.

Kahvissa voi säästää ostamalla halvinta mitä löytyy tai lopettamalla kahvinjuonnin kokonaan. Tosin en tiedä onko kahvi terveellistä vai ei, joskus näkee tutkimustietoja joitten mukaan kahvi olisi terveellistä ja joskus on tietoja joitten mukaan se ei ole terveellistä. Käsittääkseni jonkinlainen määrä kofeiinia saattaa auttaa esim. migreeniin mutta itse en siis ole migreenipotilas joten juon kahvia vain koska tykkään siitä.

Teenjuonnissa voi säästää keräämällä metsästä kuusenkerkkiä (maanomistajan luvalla), sesonki tosin meni jo mutta ensi vuonna sitten. Kuusenkerkistä voi valmistaa teenkaltaista juomaa.

[url]https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuusenkerkkä[/url]

Sähkössäkin voi säästää:

http://www.is.fi/asuminen/art-2000000576710.html

Puhelinliittymissä voi säästää niin että ostaa prepaid-liittymän johon ottaa kuukausipaketin, niin ei tule mitään ylläreitä puhelinlaskuissa. Prepaidin hyötynä on se että numeroa ei saa mitenkään selvitettyä eli puhelinmyyjät eivät soittele koskaan. Prepaidiin kannattaa ladata myös erikseen puheaikaa niin voi soitella maksullisiin numeroihin. Esim työkkärin työlinja numero on käsittääkseni maksullinen, tosin siinä on joku aikakatkaisu työkkärin puolelta eli jos puhelu kestää tarpeeksi pitkään, työkkäri soittaa puhelun katkettua takaisin, en tietenkään kehota jaarittelemaan puhelimessa sen takia että säästäisi puhelinlaskussa mutta siis jos on oikeasti niin paljon asiaa työkkärin tädille tai sedälle niin ei siinä sitten mitään. Itselle kävi kerran niin että ihan asiaa puhuin työkkärin työntekijälle niin puhelu katkesi ja luulin eka että saldo loppui mutta se olikin se aikakatkaisu. Joskus rakennustyömaalla työnjohtajilla on maksullinen 020 alkuinen numero niin jos minulla ei ole ollut saldoa, en ole voinut soittaa työnjohtajalle. No löytyy se työnjohtaja sieltä työmaakopista niin ei tarvitse soitella.

Siinäkin säästää että ei tilaile mitään lehtiä.

Juoma-asioissa tulee säästöä jos juo enimmäkseen vain vettä. Vettäkin löytyy metsässä olevista lähteistä ilmaiseksi. Tosin pitää huomioida bensakulut jos menee autolla mutta jos on joku luotettava lähde lähellä niin ei muuta kuin kanisteri mukaan ja vedenhakuun. On olemassa vuokra-asuntoja joissa vesi sisältyy vuokraan.

Kuntosalit on varmasti ihan hyvä asia mutta niihinkin saa kyllä uppoamaan rahaa. Kävin joskus kuntosalilla mutta totesin että ahdistaa se että on ikäänkuin pakko käydä koska tuli maksettua se kuukausimaksu. Siirryin sitten kahvakuulaan, ostin eka 16 kg kuulan, sitten 20 kg ja muistaakseni 32 kg. Kahvakuulailu lähti siis lapasesta joten totesin että parasta lopettaa sekin, lahjoitin 16 kg kuulan sukulaiselle ja myin loput kuulat. Nyt en nostele enää punttia koska töissä tulee nosteltua mm rakennustelineitten osia. On tietenkin hyvä pitää huolta lihaskunnosta jos on vaikka toimistohommissa, mutta ei siihen välttämättä mitään kahvakuulaakaan tarvitse. Voi tehdä kehonpainoharjoituksia.

Hurahdin yhdessä vaiheessa myös pitkän matkan juoksuharjoitteluun. Sekin lähti lapasesta, tuli juostua (tai pikemminkin hölkättyä, en tiedä missä juoksun ja hölkän raja menee) vuodessa noin 1 000 km (juoksusovelluksen mittaama, ei välttämättä todellinen lukema, ja tuo on muistikuva, en muista tarkkaa lukua eikä sillä ole väliä, enkä tarkoita kerskua, tämä on pikemminkin varoitus siitä että urheilusta voi tulla epäjumala ja pakokeino), laihduin 10 kg vaikka ei ollut edes tarpeen laihtua. Nykyään käyn harvakseltaan juoksulenkillä, viimeksi juoksin yhden lammen ympäri enkä mitannut lenkin pituutta puhelimen juoksusovelluksella koska poistin sen. Poluilla, pururadalla ja kyläteillä juoksu on käsittääkseni parempi jaloille kuin asfaltilla juoksu. Kävin joskus juoksutapahtumissa mutta enää en halua maksaa siitä että pääsen juoksemaan.

Työkaluissa voi säästää esim vuokraamalla työkaluja niitä vuokraavasta yrityksestä tai lainaamalla niitä kavereilta, sukulaisilta yms. Jos tarvitsee esim betoniseinään porailla reikiä, ymmärtääkseni poravasara on paras väline siihen.

Poraaminen betoniseinään

https://www.youtube.com/watch?v=gaODny4v9U0

Autonrenkaat voi vaihtaa itse, tosin kannattaa ensin perehtyä siihen miten homma toimii. Vaihdoin syksyllä erään sukulaisen autoon talvirenkaat, niin en tajunnut että tunkin pitää olla tietyssä kohdassa. Se oli siis väärässä kohdassa ja jotain massaa irtosi auton pohjasta. Kannattaa siis laittaa joku lauta tunkin ja auton väliin niin tunkki ei poraudu siihen massaan joka oli ainakin sen auton pohjassa.

Auton huollossa voi säästää jos perehtyy ensin siihen paljonko huolto missäkin korjaamossa maksaa, niissä on käsittääkseni paljonkin eroja. Kannattaa myös tutkia ja koetella korjaamon työntekijän/työntekijöitten puheet, koska itse ainakin koin että eräs työntekijä yritti huijata väittämällä että autoni renkaat ovat jo ensi kesänä vaihtokunnossa, vaikka toisella korjaamolla sanottiin että kyllä niillä pitempään ajaa.

Hiustenleikkuuseen ei tarvitse käyttää rahaa ollenkaan jos joku lähimmäinen osaa siistiä hiuksia saksilla. Minulla on 19,95 e maksanut hiustenleikkuukone jolla saa pidettyä hiukset lyhyinä. Parranajoon ei kulu rahaa koska en aja partaa koskaan vaan siistin saksilla. Jos parranajo on tarpeen, joku halpa kolmiteräpartahöylä on ihan hyvä, tai sitten sähkökone. En tosin tiedä kumpi tulee halvemmaksi pitkällä aikavälillä koska sähkökoneenkin terät tylsyy ja ne pitää vaihtaa.

Olen ymmärtänyt että siirtolavoja saa penkoa jos pyytää luvan penkomiseen. Yhden tutun kanssa käytiin joskus penkomassa erään yrityksen (yritykseltä saatiin lupa) siirtolavaa, löydettiin mm. paitoja ja muuta käyttökelpoista tavaraa.

Ja roskakatoksista saa käsittääkseni ottaa sinne jätettyjä tavaroita. Viimeksi löysin roskakatoksesta kasettisoittimen, ihan toimiva laite.

Jos tarvitsee polttopuiden pinoamiseen kuormalavoja, niitä voi pyytää yrityksiltä tai rakennustyömailta ja netissäkin jotkut näköjään lahjoittavat niitä. Eräs rakennusmies suositteli polttopuuhommiin kuormalavoja joitten välikappaleet ovat umpipuuta eivätkä sitä hakemassaa (tai mitä se nyt onkaan) koska se hakemassa ajan mittaan vettyy ja lava saattaa mennä vinoon. Tarkoitan siis noita palikoita joissa lukee tässä tapauksessa EPAL. Eli tuossa on (jos näen oikein) umpipuiset välipalikat.

https://www.siistipiha.fi/1392-2865/kuormalava-eurolava.jpg

Rikkinäiset sukat ja vaatteet voi korjata. Jos ei ole ompelukonetta, voi käyttää neulaa ja esim. karhulankaa. Tässä ohje siihen miten langanpäähän tehdään solmu:

https://www.youtube.com/watch?v=0E8Omoxqn6M

Ulko-oveen voi olla hyvä laittaa EI MAINOKSIA kyltti, niin ei tule mainoksia joita ei tarvitse. Mainoslehtiset ovat tarjolla ainakin joissain kaupoissa kaupan eteisessä, niin voi kauppaan mennessä tarvittaessa selailla tarjoukset läpi.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: elatus, vaatteet, rahankäyttö yms.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Elo 2017 12:49

Minua kyllä vaivaavat elatuksen murheet jatkuvasti. Raamatussa sanotaan, että nekin voivat estää sanan siementä tuottamasta hedelmää. Tietynlainen huolettomuus yhdistettynä ymmärrykseen siitä, että todellinen onni tulee vain Herran läsnäolosta, olisi parasta. Minulla on liian huono omatunto aina kun tuhlaan. Tähän meidän Kreikan matkaankin laitoin liikaa ja täälläkin ollaan tuhlattu. Minusta tuntuu aina, etten ansaitse hyvää enkä osaa aina ottaa sitten kiitollisena vastaan. Pelkään usein, että talous jotenkin romahtaa enkä pystykään enää tarjoamaan lapsilleni mitään.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: elatus, vaatteet, rahankäyttö yms.

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 13. Elo 2017 13:14

Minusta ihminen saa omistaa asioita joita tarvitsee helpottaakseen olemistaan ja elämistään. Jumala on luonut ihmisen kekseliääksi, Jumala itsekin on keksijä sekä luoja ja on halunnut siunata ihmisiä kyvyllä keksiä vajavaisesti asioita.

Ehkä raja menee siinäkin että onko pakko olla 3 Porchea vai riittääkkö 1 Lada :D.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: elatus, vaatteet, rahankäyttö yms.

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 13. Elo 2017 13:29

Mielenkiintoinen aihe ja melkoisen kattava ja syvällinen avausviesti, hatunnosto siitä Eetulle :)

Itse olen henkilökohtaisesti kulutuksen suhteen minimalisti, eli periaatteena on omistaa vain se mitä todella koen tarvitsevani. Mutta tarpeista puhuttaessa on tietysti tehtävä raja sen välille mikä on elossapysymisen kannalta välttämätöntä, ja mikä ei ole. Loppujen lopuksi hyvin vähän on välttämätöntä, lasken siihen 1-2 kpl kutakin kehon peittämiseksi ja lämpimänä pysymiseksi tarpeellista vaatekappaletta, muutaman ruokailu- ja ruuanlaittovälineen, ja tarpeeksi lämpimän paikan jossa mahtuu nukkumaan yönsä ja ehkä vähän levätäkin töiden ja muiden askareiden lomassa.

Seuraava tarpeiden "taso" on välineet joita tarvitaan mahdollistamaan välttämättömät tarpeet. Esimerkiksi auto ja puhelin kuuluvat usein tähän ryhmään, sillä niitä saatetaan tarvita saadakseen ja tehdäkseen töitä. Myös tietynlaiset vaatteet ja varusteet saattavat olla tällaisia tarpeita. Silloin ne ovat tavallaan melkein yhtä välttämättömiä kuin aiemmin luetellut perustarpeet, sillä perustarpeet saattavat vaarantua ilman näitä. En nyt ota huomioon sosiaaliturvaa joka ainakin vielä tällä hetkellä takaa jokaiselle suomalaiselle perustarpeet riippumatta siitä tekeekö asian eteen mitään.

Seuraava tarpeiden taso on sellaiset tarpeet, jotka eivät ole varsinaisesti välttämättömiä, mutta jotka henkilökohtaisesti kokee jollain tavalla tärkeäksi. Näitä ovat esimerkiksi harrastukset. Mutta näiden suhteen on hyvin vaikea sanoa, missä menee tarpeellisuuden ja turhamaisuuden raja. Sillä nämä saattavat vaikuttaa hyvinkin paljon ihmisen henkiseen hyvinvointiin ja elämänhaluun ja motivaation, ja sitä kautta myös edesauttaa paljon perustarpeiden täyttymistä. Siksi on joskus vaikea sanoa, onko jokin asia tarpeellinen vai ei.

Esimerkiksi itselleni musiikki on hyvin tärkeä asia ja soittimen laatu vaikuttaa hyvin paljon kokemukseeni. Omistan siksi kitaran joka on yli 10 kertaa kalliimpi kuin voisi olla. Toki tyytyisin vähempäänkin ja olen välillä soitellut vaikka millä pyykkilaudoilla, mutta koen kuitenkin että Jumalalla ei ole mitään sitä vastaan että ostin laadukkaan kitaran kun siihen pystyin. Muutenkin koen, että Jumalalle ei ole niin suurta merkitystä hintalapulla, vaan sillä mikä meidän asenteemme on. Haluammeko omistaa jonkin tuotteen pelkän statuksen vuoksi? Vai vaikkapa siksi, että se on laadukas tuote? Usein laadukkaan tuotteen hankkiminen ei pidemmän päälle tule edes kalliimmaksi, sillä halvat tuotteet eivät välttämättä kestä kovin kauaa.

Toinen esimerkki: Kirjoitan parhaillaan iMac-tietokoneella, joka on aikoinaan vuonna 2007 maksanut huomattavasti enemmän kuin halvemmat PC:t. Mutta kun jaetaan tämä summa 10 vuodelle, ei hinta olekaan enää kovin paha. Ja perheellämme on tämän 10 vuoden aikana ollut toisena koneena useampi halpa PC jotka eivät ole kestäneet, kun taas iMac toimii edelleen kaikessa mihin konetta tarvitaan eikä sen kanssa ole ollut juuri yhtään ongelmia toisin kuin halvempien koneiden kanssa. Eli halvemmat koneet ovat tällä aikajaksolla vieneet rahaa, aikaa ja voimavaroja niin paljon, että koen kalliimman koneen olleen todella hintansa arvoinen.

Uskon että tällainen laadun arvostaminen ja laatuun panostaminen on Jumalan mielen mukaista. Mutta se ei enää olisi, jos haluaisin omistaa iMacin vain jotta kotiini tulevat vieraat näkisivät tietokoneessani trendikkään ja määrättyyn statukseen usein liitetyn omppumerkin.

Myös elintarvikkeiden suhteen ajattelen, että ei ole fiksuinta ja kannattavinta ostaa halpaa. Ja ehkä erityisesti juuri niiden suhteen, sillä se jos mikä vaikuttaa omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin, mitä itseensä laittaa. Ja sen myötä se vaikuttaa vielä huomattavasti henkisiä asioita enemmän siihen, kuinka hyvin kykenee pitämään perustarpeistaan huolta. Eri asia on tietysti, jos jokin tuote on alunperin kalliimpi (eli lähes poikkeuksetta laadukkaampi), mutta se on alennusmyynnissä. Tällaisia tuotteita pyrin itse etsimään mahdollisimman paljon. Mutta halvimpia merkkejä pyrin välttämään aina kun mahdollista. Kaupat eivät tee hyväntekeväisyyttä, eli halvalle hinnalle on ihan selkeät syyt. Käytännössä hinta-ero revitään sekä tuottajien että kuluttajien hyvinvoinnista.

Tavaroiden kierrättäminen on hyvä idea. Mutta jonkun täytyy myös ostaa uusia tuotteita, muuten ei synny kierrätettävääkään :) Joskus voi myös olla käytännön syistä fiksumpaa ostaa uusi, jos esimerkiksi sopivan käytetyn tuotteen metsästämiseen menee aikaa ja voimavaroja ja ne ovat muutenkin tiukilla (esim perheellä jossa on pieniä lapsia). Silloin voi kokea kaikin puolin fiksummaksi mennä suoraan liikkeeseen josta löytyy varmasti juuri se mitä tarvitsee, tai tilata se postimyynnistä kotiin. Joillakin saattaa myös olla uuden tuotteen ostamisen syynä, että on herkistynyt homeelle. Käytetyistä ei voi koskaan tietää, minkälaisissa hometaloissa ne ovat olleet ja imeneet itseensä homeitiöitä, joita saattaa olla mahdoton poistaa kokonaan. Herkimmät saavat näistä oireita, ja silloin ei käytännössä voi ostaa käytettyä.

Mutta tämä on mielestäni tärkeä ja hyvä asia, ja olen iloinen että Eetu avasit tämän keskustelun ja toit esille paljon hyviä ajatuksia. En niinkään halua väitellä vastaan, kuin tuoda esille erilaisiakin näkökulmia asiaan jota toivoisin useamman alkavan miettimään.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: elatus, vaatteet, rahankäyttö yms.

ViestiKirjoittaja Jukka » 13. Elo 2017 13:57

eetu kirjoitti:Minulla on vuokra-asunnon ja auton lisäksi mm. kitara (ostin musiikkikaupasta halvimman mitä löysin), kaksi puukkoa (toinen vapaa-ajan puukko, toinen työpuukko), kaksi lippalakkia (piti ostaa toinen koska toinen oli kadoksissa mutta löytyi myöhemmin), Raamattuja yms muita kirjoja, hengellisiä vihkosia, rinkka, pikkurinkka, reppu, vaatteita, työhanskoja, työkaluja, kahdet vaelluskengät (yhdet partioaitasta ostetut ja yhdet kirppikseltä ostetut), Uusi Testamentti CD-levyillä, yksi hengellinen CD-levy, työnantajan omistuksessa olevat työvaatteet ja suojavarusteet, kompassi, monitoimityökalu, kartta, mattoja, tauluja, pöytiä, tuoleja, yms kodin tavaraa, kahdet silmälasit, yhdet koripallosilmälasit, terässsormus, muutama plektra (olen myös askarrellut vanhoista etukorteista plektroja), hengellisiä laulukirjoja.


Hmm, ilmeisesti tykkäät samota luonnossa. Suojavarusteet, kompassi, kartat, rinkka, monitoimityökalu, vaelluskengät ym. toivat mieleeni ne vuodet, kun olin ruumiiltani terve ja saatoin liikkua luonnossa. Nyt annan kaikelle tuollaiselle suuren arvon, mutta itse en enää voi samoilua harrastaa, terveydellisistä syistä. Aikanaan opetin nuoria kertomalla, että "luonnossa koemme Jumalan hengityksen".

JK. Olen iloinen, että Sinulla on työpaikka. Se on suuri siunaus tällaisena aikana, kun monet ovat vailla työtä.
Jukka
 

Re: elatus, vaatteet, rahankäyttö yms.

ViestiKirjoittaja eetu » 13. Elo 2017 15:16

Peace In Rest kirjoitti:Mielenkiintoinen aihe ja melkoisen kattava ja syvällinen avausviesti, hatunnosto siitä Eetulle :)

Itse olen henkilökohtaisesti kulutuksen suhteen minimalisti, eli periaatteena on omistaa vain se mitä todella koen tarvitsevani. Mutta tarpeista puhuttaessa on tietysti tehtävä raja sen välille mikä on elossapysymisen kannalta välttämätöntä, ja mikä ei ole. Loppujen lopuksi hyvin vähän on välttämätöntä, lasken siihen 1-2 kpl kutakin kehon peittämiseksi ja lämpimänä pysymiseksi tarpeellista vaatekappaletta, muutaman ruokailu- ja ruuanlaittovälineen, ja tarpeeksi lämpimän paikan jossa mahtuu nukkumaan yönsä ja ehkä vähän levätäkin töiden ja muiden askareiden lomassa.

Seuraava tarpeiden "taso" on välineet joita tarvitaan mahdollistamaan välttämättömät tarpeet. Esimerkiksi auto ja puhelin kuuluvat usein tähän ryhmään, sillä niitä saatetaan tarvita saadakseen ja tehdäkseen töitä. Myös tietynlaiset vaatteet ja varusteet saattavat olla tällaisia tarpeita. Silloin ne ovat tavallaan melkein yhtä välttämättömiä kuin aiemmin luetellut perustarpeet, sillä perustarpeet saattavat vaarantua ilman näitä. En nyt ota huomioon sosiaaliturvaa joka ainakin vielä tällä hetkellä takaa jokaiselle suomalaiselle perustarpeet riippumatta siitä tekeekö asian eteen mitään.

Seuraava tarpeiden taso on sellaiset tarpeet, jotka eivät ole varsinaisesti välttämättömiä, mutta jotka henkilökohtaisesti kokee jollain tavalla tärkeäksi. Näitä ovat esimerkiksi harrastukset. Mutta näiden suhteen on hyvin vaikea sanoa, missä menee tarpeellisuuden ja turhamaisuuden raja. Sillä nämä saattavat vaikuttaa hyvinkin paljon ihmisen henkiseen hyvinvointiin ja elämänhaluun ja motivaation, ja sitä kautta myös edesauttaa paljon perustarpeiden täyttymistä. Siksi on joskus vaikea sanoa, onko jokin asia tarpeellinen vai ei.

Esimerkiksi itselleni musiikki on hyvin tärkeä asia ja soittimen laatu vaikuttaa hyvin paljon kokemukseeni. Omistan siksi kitaran joka on yli 10 kertaa kalliimpi kuin voisi olla. Toki tyytyisin vähempäänkin ja olen välillä soitellut vaikka millä pyykkilaudoilla, mutta koen kuitenkin että Jumalalla ei ole mitään sitä vastaan että ostin laadukkaan kitaran kun siihen pystyin. Muutenkin koen, että Jumalalle ei ole niin suurta merkitystä hintalapulla, vaan sillä mikä meidän asenteemme on. Haluammeko omistaa jonkin tuotteen pelkän statuksen vuoksi? Vai vaikkapa siksi, että se on laadukas tuote? Usein laadukkaan tuotteen hankkiminen ei pidemmän päälle tule edes kalliimmaksi, sillä halvat tuotteet eivät välttämättä kestä kovin kauaa.

Toinen esimerkki: Kirjoitan parhaillaan iMac-tietokoneella, joka on aikoinaan vuonna 2007 maksanut huomattavasti enemmän kuin halvemmat PC:t. Mutta kun jaetaan tämä summa 10 vuodelle, ei hinta olekaan enää kovin paha. Ja perheellämme on tämän 10 vuoden aikana ollut toisena koneena useampi halpa PC jotka eivät ole kestäneet, kun taas iMac toimii edelleen kaikessa mihin konetta tarvitaan eikä sen kanssa ole ollut juuri yhtään ongelmia toisin kuin halvempien koneiden kanssa. Eli halvemmat koneet ovat tällä aikajaksolla vieneet rahaa, aikaa ja voimavaroja niin paljon, että koen kalliimman koneen olleen todella hintansa arvoinen.

Uskon että tällainen laadun arvostaminen ja laatuun panostaminen on Jumalan mielen mukaista. Mutta se ei enää olisi, jos haluaisin omistaa iMacin vain jotta kotiini tulevat vieraat näkisivät tietokoneessani trendikkään ja määrättyyn statukseen usein liitetyn omppumerkin.

Myös elintarvikkeiden suhteen ajattelen, että ei ole fiksuinta ja kannattavinta ostaa halpaa. Ja ehkä erityisesti juuri niiden suhteen, sillä se jos mikä vaikuttaa omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin, mitä itseensä laittaa. Ja sen myötä se vaikuttaa vielä huomattavasti henkisiä asioita enemmän siihen, kuinka hyvin kykenee pitämään perustarpeistaan huolta. Eri asia on tietysti, jos jokin tuote on alunperin kalliimpi (eli lähes poikkeuksetta laadukkaampi), mutta se on alennusmyynnissä. Tällaisia tuotteita pyrin itse etsimään mahdollisimman paljon. Mutta halvimpia merkkejä pyrin välttämään aina kun mahdollista. Kaupat eivät tee hyväntekeväisyyttä, eli halvalle hinnalle on ihan selkeät syyt. Käytännössä hinta-ero revitään sekä tuottajien että kuluttajien hyvinvoinnista.

Tavaroiden kierrättäminen on hyvä idea. Mutta jonkun täytyy myös ostaa uusia tuotteita, muuten ei synny kierrätettävääkään :) Joskus voi myös olla käytännön syistä fiksumpaa ostaa uusi, jos esimerkiksi sopivan käytetyn tuotteen metsästämiseen menee aikaa ja voimavaroja ja ne ovat muutenkin tiukilla (esim perheellä jossa on pieniä lapsia). Silloin voi kokea kaikin puolin fiksummaksi mennä suoraan liikkeeseen josta löytyy varmasti juuri se mitä tarvitsee, tai tilata se postimyynnistä kotiin. Joillakin saattaa myös olla uuden tuotteen ostamisen syynä, että on herkistynyt homeelle. Käytetyistä ei voi koskaan tietää, minkälaisissa hometaloissa ne ovat olleet ja imeneet itseensä homeitiöitä, joita saattaa olla mahdoton poistaa kokonaan. Herkimmät saavat näistä oireita, ja silloin ei käytännössä voi ostaa käytettyä.

Mutta tämä on mielestäni tärkeä ja hyvä asia, ja olen iloinen että Eetu avasit tämän keskustelun ja toit esille paljon hyviä ajatuksia. En niinkään halua väitellä vastaan, kuin tuoda esille erilaisiakin näkökulmia asiaan jota toivoisin useamman alkavan miettimään.


Niin siis en ole tässä latelemassa mitään ihmiskäskyjä enkä tarkoita tuputtaa kellekkään omia näkemyksiäni, enkä siis tarkoita että halpa tuote olisi hyvä, ei se välttämättä niin ole. Riippuu paljon tuotteesta. Enkä siis tarkoittanut sitä että ei saisi ostaa hyviä tuotteita, jotka maksavat enemmän. Nämä ovat niin yksilökohtaisia asioita. En ole siis ajamassa mitään 'kurjuuden maksimointi' agendaa, enkä tarkoittanut sitä että kaikkien pitää ostaa halpa kitara koska minäkin ostin. Herra antaa jokaiselle sitä mitä hän tarvitsee.

Ostin joskus halvan timpurinkynän joka oli ihan huono, ja ostin sitten kalliimman joka oli hyvä. Mutta tosiaan nämä ovat tuotekohtaisia asioita, koska esimerkiksi se halpa hiustenleikkuukoneeni on ainakin tähän asti toiminut ihan hyvin, saa nähdä mikä on tilanne pitkällä aikavälillä.

Joo kyllä Mac-koneet säästävät hermoja. Minullakin on Mac-kone käytössä.

Haluaisin uskoa että Reilun kaupan tuotteet ovat oikeasti reiluja tuottajille, mutta olen jotenkin epäileväinen sen suhteen että onko Reilu kauppa sittenkin huijausta.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: elatus, vaatteet, rahankäyttö yms.

ViestiKirjoittaja eetu » 13. Elo 2017 15:24

jukka1954 kirjoitti:
eetu kirjoitti:Minulla on vuokra-asunnon ja auton lisäksi mm. kitara (ostin musiikkikaupasta halvimman mitä löysin), kaksi puukkoa (toinen vapaa-ajan puukko, toinen työpuukko), kaksi lippalakkia (piti ostaa toinen koska toinen oli kadoksissa mutta löytyi myöhemmin), Raamattuja yms muita kirjoja, hengellisiä vihkosia, rinkka, pikkurinkka, reppu, vaatteita, työhanskoja, työkaluja, kahdet vaelluskengät (yhdet partioaitasta ostetut ja yhdet kirppikseltä ostetut), Uusi Testamentti CD-levyillä, yksi hengellinen CD-levy, työnantajan omistuksessa olevat työvaatteet ja suojavarusteet, kompassi, monitoimityökalu, kartta, mattoja, tauluja, pöytiä, tuoleja, yms kodin tavaraa, kahdet silmälasit, yhdet koripallosilmälasit, terässsormus, muutama plektra (olen myös askarrellut vanhoista etukorteista plektroja), hengellisiä laulukirjoja.


Hmm, ilmeisesti tykkäät samota luonnossa. Suojavarusteet, kompassi, kartat, rinkka, monitoimityökalu, vaelluskengät ym. toivat mieleeni ne vuodet, kun olin ruumiiltani terve ja saatoin liikkua luonnossa. Nyt annan kaikelle tuollaiselle suuren arvon, mutta itse en enää voi samoilua harrastaa, terveydellisistä syistä. Aikanaan opetin nuoria kertomalla, että "luonnossa koemme Jumalan hengityksen".

JK. Olen iloinen, että Sinulla on työpaikka. Se on suuri siunaus tällaisena aikana, kun monet ovat vailla työtä.


Joo, niin minäkin. Se on vuokratyöpaikka eli pätkätöitä mutta eipähän tarvitse jännätä YT-neuvotteluiden tuloksia.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: elatus, vaatteet, rahankäyttö yms.

ViestiKirjoittaja eetu » 13. Elo 2017 15:26

Mikko Murpatti kirjoitti:Minusta ihminen saa omistaa asioita joita tarvitsee helpottaakseen olemistaan ja elämistään. Jumala on luonut ihmisen kekseliääksi, Jumala itsekin on keksijä sekä luoja ja on halunnut siunata ihmisiä kyvyllä keksiä vajavaisesti asioita.

Ehkä raja menee siinäkin että onko pakko olla 3 Porchea vai riittääkkö 1 Lada :D.


Niin se on. Ja siinä että riittääkö 1 Lada vai bussikortti. Tai bussikortti vai hyvät kävelykengät ja liftaustaito. :)
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: elatus, vaatteet, rahankäyttö yms.

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 13. Elo 2017 16:45

Jaa jaa, että Eetulla mattoja oikein monikossa! Ja vissiin niin monta ettei edes lukumäärää lonkalta muistanut! Muuten olisi lukenu 2 mattoa! Ahne mies selvästi!

Eikö sukilla pärjää vaan vielä mattojakin kulutettava ?! Ja tietenkin kävelet sitten sukilla mattojen päällä ja molemmat kuluu samaan aikaan, mitä tuhlausta !

Itse hengittelenkin silleen hyvin pienesti vain sisään imasten (FUUP,FUUUP), meikäläinen ei tuhlaa edes happea niin oon nuuka mies! Sitte juhlapyhinä saatan vähän syvempään hengitellä hetkisen, mutta ei arkena!

Vitsi vitsinä :D.

Image
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: elatus, vaatteet, rahankäyttö yms.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Elo 2017 17:35

:lol:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 25 vierailijaa

cron