7 x 77 kertaa...

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: 7 x 77 kertaa...

ViestiKirjoittaja Jukka » 11. Elo 2017 21:55

MrKerimäki kirjoitti:Kyllä se anteeksi anto on Hengessä kulkevalle oltava jatkuvaa,mutta sitten täytyyhän johonkin raja vetää ja sitä varten pitäisi olla srkssa hyvä ja luotettava vanhemmisto ,joka tekee sen oikean tuomion eikä esim juorujen tai oletusten perusteella.


Löydämmekö Raamatusta paikan, joka neuvoo vetämään rajan ja tekemään stopin anteeksi antamiselle? Minä toivoisin tähän rajanvetoon jotakin raamatunkohtaa avuksi. Onko ylipäätään sellaista?

Herra on määrännyt opetuslapsilleen muitakin ehdottomia juttuja. Esimerkiksi antamaan kaikille, jotka meiltä anovat. "Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää" ja "Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa" Matt. 5:42, Luuk. 6:30. Onko Herra jossain pyöristänyt tai pehmentänyt näitä opetuksiaan?
Jukka
 

Re: 7 x 77 kertaa...

ViestiKirjoittaja eetu » 12. Elo 2017 08:37

Uskon että kaikille tulee antaa anteeksi.

Mutta Raamatussa sanotaan myös näin:

1. Kor. 5:11. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
12. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13. Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

2. Tess. 3:6. Mutta Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä me käskemme teitä, veljet, vetäytymään pois jokaisesta veljestä, joka vaeltaa kurittomasti eikä sen opetuksen mukaan, jonka olette meiltä saaneet.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: 7 x 77 kertaa...

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 12. Elo 2017 10:49

eetu kirjoitti:Uskon että kaikille tulee antaa anteeksi.

Mutta Raamatussa sanotaan myös näin:

1. Kor. 5:11. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
12. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13. Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

2. Tess. 3:6. Mutta Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä me käskemme teitä, veljet, vetäytymään pois jokaisesta veljestä, joka vaeltaa kurittomasti eikä sen opetuksen mukaan, jonka olette meiltä saaneet.


Raamattu voisi näissä ylläolevissa kohdissa olla kyllä paljon tarkempi, että mihin raja tulee TARKALLEEN vetää!

Tässä on yksi esimerkkikohta joka on itselleni edelleen todella vaikea. Kritiikki Raamattua kohtaan pitää mielestäni tässä paikkansa, että on jätetty liikaa varaa mielivaraiselle tulkinnalle monessa erittäin tärkeässä asiassa. Jumala tämän jo minusta tietääkin, mutta ei ole vielä minulle asiaa avannut, ehkä sitten aikanaan.

Nyt näillä tehdään valtavasti väkivaltaa kun selviä rajoja ei ole ja tuomitseminen täysin mielivaltaista, ja kiinni siitä paljonko kihtiä kolottaa, jos kolottaa paljon ja on kiukkuinen tuomitaan kipakammin kuin hyvänä päivänä.

Kun olen rehellinen syyllistyn kuukausittain moneen kohtaan joka tuossa on lueteltu, joka kuukausi vähintään. Minut pitäisi poistaa uskovien keskuudesta tuon Raamatun kohdan mukaan, kuinka moni muu pitäisi? Kuka uskaltaa olla rehellinen tässä? Riittää siis että listalta ottaa yhdenkin synnin.

Ahneudesta, olettekoos tätä miettinyt rakkaat ahneet siskot ja veljet?

1. Tim. 6:8

mutta kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin.


-Moniko tyytyy? Hiljaiseksi vetää.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: 7 x 77 kertaa...

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 12. Elo 2017 10:59

En tiedä liittyvätkö nuo Eetun laittamat Raamatun kohdat anteeksi antamiseen..? Mielestäni pois vetäytyminen joidenkin ihmisten seurasta ei tarkoita etteikö antaisi heille anteeksi.

Kyllä minäkin ahneuteen syyllistyn. Välillä lottoankin :oops: Tosin minusta ei ole kovinkaan monille uskoville haittaa, kun en paljoakaan uskovia missään tapaa.

Tessalonikalaiskirjeessä kurittomasti vaeltamisella viitataan sellaisiin, jotka eivät omalla työllään elätä itseään :think2:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: 7 x 77 kertaa...

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 12. Elo 2017 11:06

Aamu-Usva kirjoitti:En tiedä liittyvätkö nuo Eetun laittamat Raamatun kohdat anteeksi antamiseen..? Mielestäni pois vetäytyminen joidenkin ihmisten seurasta ei tarkoita etteikö antaisi heille anteeksi.


Taidat taas sekoittaa sen että antaa omassa sydämessään toiselle anteeksi, ja sen että antaa toiselle anteksiannon (eli päästää hänet syyllisyydestään). Eetun laittamissa raamatunkohdissa puhutaan nimenomaan anteeksiannon antamisesta eli toisen päästämisestä syyllisyydestään. Sitä ei voi luonnollisesti tehdä, jos toinen vielä itse pitää kiinni synneistään. Mutta omassa sydämessään voi silti antaa anteeksi, ja tuleekin sillä muuten kasvaa katkeruuden juuri joka saa aikaan häiriötä omassa näkemisessä ja elämässä.

Mikko Murpatti, sinulla on paljon hyviä ajatuksia tässä ketjussa :thumb:
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: 7 x 77 kertaa...

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 12. Elo 2017 11:14

Juu sekoitanhan minä nuo kaksi.
Anteeksiannon antaminen katumattomalle voi muuten joskus vain loukata ja pahentaa tilannetta. Muistan joskus kun mieheni sanoi yhdessä tilanteessa minulle, että antaa minulle anteeksi. Minähän en tapani mukaan ollut mitään väärää tehnyt, joten suutuin hänelle tuosta anteeksi antamisesta :lol:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: 7 x 77 kertaa...

ViestiKirjoittaja eetu » 12. Elo 2017 11:21

Mikko Murpatti kirjoitti:
eetu kirjoitti:Uskon että kaikille tulee antaa anteeksi.

Mutta Raamatussa sanotaan myös näin:

1. Kor. 5:11. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
12. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13. Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

2. Tess. 3:6. Mutta Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä me käskemme teitä, veljet, vetäytymään pois jokaisesta veljestä, joka vaeltaa kurittomasti eikä sen opetuksen mukaan, jonka olette meiltä saaneet.


Raamattu voisi näissä ylläolevissa kohdissa olla kyllä paljon tarkempi, että mihin raja tulee TARKALLEEN vetää!

Tässä on yksi esimerkkikohta joka on itselleni edelleen todella vaikea. Kritiikki Raamattua kohtaan pitää mielestäni tässä paikkansa, että on jätetty liikaa varaa mielivaraiselle tulkinnalle monessa erittäin tärkeässä asiassa. Jumala tämän jo minusta tietääkin, mutta ei ole vielä minulle asiaa avannut, ehkä sitten aikanaan.

Nyt näillä tehdään valtavasti väkivaltaa kun selviä rajoja ei ole ja tuomitseminen täysin mielivaltaista, ja kiinni siitä paljonko kihtiä kolottaa, jos kolottaa paljon ja on kiukkuinen tuomitaan kipakammin kuin hyvänä päivänä.

Kun olen rehellinen syyllistyn kuukausittain moneen kohtaan joka tuossa on lueteltu, joka kuukausi vähintään. Minut pitäisi poistaa uskovien keskuudesta tuon Raamatun kohdan mukaan, kuinka moni muu pitäisi? Kuka uskaltaa olla rehellinen tässä? Riittää siis että listalta ottaa yhdenkin synnin.

Ahneudesta, olettekoos tätä miettinyt rakkaat ahneet siskot ja veljet?

1. Tim. 6:8

mutta kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin.


-Moniko tyytyy? Hiljaiseksi vetää.


Itse ymmärrän nuo kohdat niin että jos joku ei nuhtelusta huolimatta halua tehdä parannusta synnissä elämisestään, niin sitten tulee toimia sen henkilön suhteen niinkuin Jumalan Sanassa sanotaan. Tietenkin kaiken tulee tapahtua Herran tahdon mukaisesti. Uskon että tässä pitää erottaa toisistaan synnissä eläminen ja syntiin lankeaminen, koska nehän ovat eri asioita. En tietenkään väitä että synti olisi koskaan hyvä asia.

Esimerkki: jos seurakunnan kokouksessa joku uskova kahvipöydässä söisi joka kerta kaikki voileivät ja pullat eikä haluaisi tehdä parannusta ahneudestaan nuhtelusta huolimatta, silloin käsittääkseni tulisi sanoa sille uskovalle että hän voi tulla kokoukseen taas kun on halukkuutta tehdä parannus ahneudesta.

Tässä vielä laajemmin:

2. Tess. 3:6. Mutta Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä me käskemme teitä, veljet, vetäytymään pois jokaisesta veljestä, joka vaeltaa kurittomasti eikä sen opetuksen mukaan, jonka olette meiltä saaneet.
7. Tiedättehän itse, kuinka meidän jälkiämme on seurattava, sillä me emme ole olleet kurittomia teidän keskuudessanne,
8. emmekä ilmaiseksi syöneet kenenkään leipää, vaan työssä ja vaivassa me ahkeroitsimme yöt ja päivät, ettemme olisi kenellekään teistä rasitukseksi;
9. ei niin, ettei meillä olisi siihen valtaa, vaan me tahdomme olla teille esikuvaksi, että te kulkisitte meidän jälkiämme.
10. Sillä jo silloin, kun olimme teidän tykönänne, me sääsimme teille, että kuka ei tahdo työtä tehdä, ei hänen syömänkään pidä.
11. Sillä me olemme kuulleet, että muutamat teidän keskuudessanne vaeltavat kurittomasti, eivät tee työtä, vaan puuhailevat sellaisessa, mikä ei heille kuulu.
12. Semmoisia me käskemme ja kehoitamme Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa, tekemään työtä hiljaisuudessa ja syömään omaa leipäänsä.
13. Mutta te, veljet, älkää väsykö tekemästä sitä, mikä hyvää on.
14. Mutta jos kuka ei tottele sitä, mitä me tässä kirjeessä olemme sanoneet, niin merkitkää hänet älkääkä seurustelko hänen kanssaan, että hän häpeäisi.
15. Älkää kuitenkaan pitäkö häntä vihollisena, vaan neuvokaa niinkuin veljeä.

Esimerkki: jos järjestettäisiin uskovien talkoot, joihin osallistuu vain uskovia, niin käsitän tuon kohdan niin että pitäisi erottautua uskovista jotka eivät tee töitä talkoissa vaan puuhailevat omiansa (esim. räpläävät kännykkää yms muuta "omaa hommaa"), ja sitten tulisi neuvoa niitä kurittomia kuin veljiä.

Tai sitten jos joku uskova olisi eksynyt hippiaatteeseen eli ei haluaisi tehdä mitään työtä (ei hengellistä eikä maallista) ja majailisi muitten luona ja söisi heidän leipäänsä, sitten tulisi merkitä se uskova ja erottautua hänestä ja neuvoa häntä niinkuin veljeä.

Se on tietenkin täysin eri asia jos elää uskon varassa ja tekee hengellistä työtä ja majoittuu muiden luona, niin silloinhan kyseessä ei ole hippiaatteeseen eksyminen.

Uskon että erottautumisasioihin ja seurakuntayhteydestä erottamisasioihin tulee suhtautua Herran viisaudella kuten kaikkiin asioihin, Herra kyllä neuvoo näissä. Jumalan mielen mukainen kuri on rakkautta, ja olen itsekkin ymmärtänyt että näissä asioissa on helppo vihastumisen takia erottautua jostakin henkilöstä vaikka se ei olisi Herran tahto.

Mitä tulee elatukseen, en itse ymmärrä mitä kaikkea elatus-sana kattaa.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: 7 x 77 kertaa...

ViestiKirjoittaja eetu » 12. Elo 2017 12:00

jukka1954 kirjoitti:
MrKerimäki kirjoitti:Kyllä se anteeksi anto on Hengessä kulkevalle oltava jatkuvaa,mutta sitten täytyyhän johonkin raja vetää ja sitä varten pitäisi olla srkssa hyvä ja luotettava vanhemmisto ,joka tekee sen oikean tuomion eikä esim juorujen tai oletusten perusteella.


Löydämmekö Raamatusta paikan, joka neuvoo vetämään rajan ja tekemään stopin anteeksi antamiselle? Minä toivoisin tähän rajanvetoon jotakin raamatunkohtaa avuksi. Onko ylipäätään sellaista?

Herra on määrännyt opetuslapsilleen muitakin ehdottomia juttuja. Esimerkiksi antamaan kaikille, jotka meiltä anovat. "Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää" ja "Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa" Matt. 5:42, Luuk. 6:30. Onko Herra jossain pyöristänyt tai pehmentänyt näitä opetuksiaan?


Uskon että uskovan pitää antaa kaikille ihmisille kaikki anteeksi, mutta eihän anteeksianto tarkoita sitä että olisi välttämättä tarkoitus enää olla jonkun ihmisen kanssa tekemisissä jos se ei ole Herran tahto. Jos esimerkiksi joku uskova haluaa koko ajan haastaa riitaa ja on ilkeä, niin tietenkin uhrin pitää antaa anteeksi mutta eihän meidän tule riidellä joten riitaa haastavista henkilöistä tulee vetäytyä. Tällä foorumilla arvostan että on kurinpitotoimet, jos joku jatkuvasti haastaa riitaa, koska muutenhan se menisi niin että riidanhaastaja(t) keskustelisivat keskenään ja muut vetäytyisivät pois foorumilta koska ei pidä olla osallinen turhiin väittelyihin ja riitelyyn. Eri mieltä oleminen on tietenkin aivan eri asia kuin riitely.

Ja se että uskova on antanut muille anteeksi, ei tarkoita sitä että Jumala olisi antanut heille anteeksi, koska pitäähän rikkoneen osapuolen katua syntiään ja tunnustaa se syntinä Jumalalle ja pyytää uhrilta anteeksi. Sitä varten on seurakuntakuri ja vanhimmisto, jotta uskovia voidaan nuhdella jos joku uskova rikkoo toista uskovaa vastaan (eikä halua pyytää anteeksi eikä halua tehdä asiassa parannusta) ja asiasta on luotettava todistus. Seurakunta tosin on niin hajallaan että on vaikeaa toteuttaa seurakuntakuria koska en itse esim omalla paikkakunnallani ole löytänyt vielä uskovien yhteyttä, johon Herra selkeästi johdattaa. En tarkoita ettenkö alistu seurakuntakuriin, otan kyllä nuhteet vastaan jos ne ovat Herralta. Esim. vaimoni kautta Herra on nuhdellut monista asioista, ja jos en haluaisi tehdä niiden osalta parannusta (haluan kyllä), vaimoni tulisi ottaa yhteys vanhimmistoon joka sitten nuhtelisi minua asiasta.

Mitä tulee antamiseen, uskon että on annettava Herran viisaudella ja Herran tahdon mukaisesti. Ei kaikille pidä esim. rahaa antaa, jos tulevat sitä pyytämään. Joskus olin linja autoasemalla, ja joku nainen tuli pyytämään minulta rahaa. Kysyin häneltä mihin rahat menevät. Hän sanoi että ne menevät viinaan. En antanut rahaa hänelle koska silloinhan olisin rahoittanut hänen viinanjuontiaan. Annoin traktaatin. Joskus erehdyin antamaan juopolle rahaa vaikka tiesin että hän valehtelee eli lankesin syntiin, rahoitin viinanjuontia. Herra pääsi korjaamaan asian myöhemmin kun kohtasin sen miehen uudestaan, niin en enää antanut hänelle rahaa vaan järjestin hänelle kuljetuksen selviämisasemalle. Uskon että on hyvä kysyä rahaa pyytävältä ihmiseltä mihin hän tarvitsee rahaa, ja sitten koetella Herrassa että onko tarkoitus antaa ihmiselle rahaa. Tämä koskee myös tilanteita joissa uskova pyytää toiselta uskovalta rahaa. Uskon että olen joskus erehtynyt auttamaan muita uskovia rahallisesti vaikka se ei ole ollut Herran tahto. Jos joku uskova esim tuhlailee rahojaan, ja pyytää toisilta rahaa ja ne toiset tietävät että hän tuhlailee niin en usko että on välttämättä Herran tahto antaa hänelle rahaa, koska rahattomuushan on seurausta tuhlailusta. En tietenkään tarkoita että pitäisi olla armoton, mutta voihan rahatonta uskovaa auttaa vaikka antamalla hänelle ruokaa niin ei ainakaan edistä tuhlailua. Ja voi olla että on tarkoitus auttaa myös rahallisesti, vaikea on mennä sanomaan koska nämä ovat niin tapauskohtaisia asioita. Ja tietenkin on hyvä neuvoa raha-asioissa Jumalan Sanan valossa jos joku elää yli varojensa. Seurakunnissa tulisi opettaa enemmän sitä mitä Raamattu sanoo rahankäytöstä ja seurakuntien tulisi toimia Jumalan Sanan mukaisesti raha-asioissa. On mielestäni tuhlailua rakennella hienoja rukoushuoneita, koska kokoontumistiloja voi myös vuokrata ja uskovat voivat kokoontua missä tahansa, esim. kotona, kirjaston ryhmätyötilassa, laavulla, mihin ikinä Herra johdattaakin. En väitä etteikö rukoushuoneita saa rakentaa jos se on Herran tahto mutta on ihan sivuseikka millaisissa puitteissa seurakunta kokoontuu, koska tärkeintä on yhteinen rakentuminen Jumalan Sanasta ja uskovien yhteys.

Uskon että Herra kertoo kyllä milloin on tarkoitus auttaa rahallisesti ja milloin muulla tavoin, ja milloin on tarkoitus vain rukoilla ihmisen puolesta.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: 7 x 77 kertaa...

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 12. Elo 2017 19:21

Vanhemmisto tulee olla tietysti Pyhässä Hengessä olevia ihmisiä ,jotka osaavat kirjoitukset .Se anteeksi anto on sellainen asia ,että ....vanhemmisto ei voi antaa srk ssa tapahtua ylilyöntejä tahallisia tekoja ,jotka estävät jopa haittaavat srk toimintaa.Siis ääritapaukset täytyy ottaa niskasta kii ja potkaista pellolle.
Se kuuluu vanhemmistolle kuten täälläkin ylläpidolle ,että Jumalan nimeä ei pilkata siellä ,missä Jumala sanaa käytetään.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: 7 x 77 kertaa...

ViestiKirjoittaja Jukka » 13. Elo 2017 00:59

eetu kirjoitti:
Mitä tulee elatukseen, en itse ymmärrä mitä kaikkea elatus-sana kattaa.


Elatus näyttäisi sisältävän ruoan, vaatteet ja katon pään päälle. Luukas 21:34 puhuu elatuksen murheista (merimnais biotikais), sanatarkasti "ajallisista huolista". Niistä Jeesus meitä varoittaa.

Pidin muuten tuosta mitä kirjoitit: "Seurakunnissa tulisi opettaa enemmän sitä mitä Raamattu sanoo rahankäytöstä ja seurakuntien tulisi toimia Jumalan Sanan mukaisesti raha-asioissa. On mielestäni tuhlailua rakennella hienoja rukoushuoneita, koska kokoontumistiloja voi myös vuokrata ja uskovat voivat kokoontua missä tahansa, esim. kotona, kirjaston ryhmätyötilassa, laavulla, mihin ikinä Herra johdattaakin. En väitä etteikö rukoushuoneita saa rakentaa jos se on Herran tahto mutta on ihan sivuseikka millaisissa puitteissa seurakunta kokoontuu, koska tärkeintä on yhteinen rakentuminen Jumalan Sanasta ja uskovien yhteys."
Jukka
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa

cron