*
No haluaisin luoda postauksen jolla voisi käsitellä asiat hieman tarkemmin kun mietin koska tuossa sanotaan että voi "turvallisin mielin" asettaa uskoa voideltuun esim. voideltuun saarnaajaan koettelematta Sanalla ollenkaan eli uskon kohteena on ensisijaisesti Jumalan voideltu, - ei Jumalan Sana.
Kysyn mitä mieltä olette tästä asiasta? No kerron vielä mitä olen havainnut. Että uskovat jakaantuvat kahdenlaiseksi leiriksi, siitä on surullista katsoa. Kahdenlaisen leirin mukaan sellaiset uskovat, jotka asettavat uskoa ensisijaisesti voiteltuun palvelijaan - ohittamalla Sanaa ja taas toiset uskovat, jotka asettavat uskoa ensisijaisesti Jumalan Sanaan. Mutta mainittiin siinä jotain että voideltu on Pyhän Hengen voitelemana joka ei koskaan erehdy.
Kun Jumala ensin ilmoittaa jollekulle tehtävää ja valmistaa hänet ja varustaa hänet armolahjoilla ja voitelee häntä ja lähettää hänet johonkin tehtävään. se on se voideltu palvelija.
Pyhän Hengen tehtävä on viedä Sanan yhteyteen kirkastamalla Sanaa, joka on totisesti Kristus itse. Koska Pyhä Henki ja Sana ovat keskenään erottamattomia toisistaan, eikä Hän koskaan ohita Sanaa, vaan vie Sanan yhteyteen kirkastamalla Sanaa, joka on totisesti Jeesus.
Kun oikea palvelijan henki tunnistetaan, kun hän tietää olevansa vajavainen ja tietää, että kaikki opetukset ovat vajavaisia ja ymmärtää Sanan merkitystä, että Sana on itse Jeesus lihaksitulleena ja Pyhän Hengen tehtävä on viedä Sanan yhteyteen kirkastamalla Sanaa, joka on totisesti Kristus itse. Pyhä Henki ja Sana ovat keskenään eromattomia toisistaan. Niin hän sallii Sanalla koettelemisen ja on valmis tekemään parannuksen, jos hänen opetusta havataan vääräksi.
Voideltu palvelija on vajavainen ja erehtyy jossakin kohdassa, niin siksi Sanalla koettelemista tarvitaan - asettamalla ensisijaisesti uskoa Sanaan, joka on omaksi pelastukseksi. Sanalla koetteleminen ei ole tuomitseminen, vaan suojaverkko vajavaisuuden vuoksi.
Sanalla koetteleminen tapahtuu hengen sävyssä - katsomatta ja takertumatta henkilöön. Niin tällä tavalla tunnistamme Jumalan asettaman voidellun saarnaajan koetellen Sanalla. Että hän toimii Sanan mukaan niin Sanaan uskoa asettamalla tiedämme että hän on oikeilla linjoilla Raamatun kanssa ja on Jumalan asettama voideltu saarnaaja/opettaja.
On sellainen voideltu palvelija joka ei toimi Sanan mukaan irrottamalla Sanan yhteydestä tehden tunnustekoja ja ihmeitä. Jos emme koettele Sanalla, eksymme varmaan. Kun koettelemme Sanalla katsomatta henkilöön hengen sävyssä, pelastumme. Koska Sana on se ensisijainen uskon kohteena, - ei voideltu palvelija.
Jumalan asettaman voidellun uskon kohteena on AINA ensisijaisesti Jumalan Sana kun hän julistaa Jumalan Sanaa. Koska Pyhä Henki ja Sana ovat keskenään eromattomia toisistaan niin Pyhä Henki vie Sanan yhteyteen tämän voidellun kautta joka itse asiassa on Jumalan asettama voideltu.
Ja Jumalan Hengen voitelu opettaa häntä ja vie hänet Sanan yhteyteen kirkastamalla Sanaa joka on totisesti Kristus itse niin hän julistaa sitä Jumalan Sanaa.
Mutta 1Joh. 2:20 ja 27 johtaa väärinymmärrykseen luullen että Jumalan asettama voideltu ei koskaan erehdy. Niissä jakeissa Jumala tarkoittaa Jumalan Hengen voitelua joka ei koskaan erehdy niin Hänen opetus ei koskaan valehtele ja on totta.
Niin Hän opettaa meitä kaikessa joten meidän tulee pysyä Hänessä [1Joh. 2:20, 27]. Mutta Jumalan asettama voideltu voi erehtyä jossakin kohdassa. Mitä vajavaisuuteen tulee, ei kukaan meistä voi elää erehtymättömästi eikä Jumalan asettama voideltu - jossakin kohdassa erehtyy.
Kun yksi Jumalan voitelema Sanan opettaja joka on saanut tehtävän opettaakseen Jumalan Sanaa, erehtyy myös ja tiedostaa olevansa vajavainen ja kehottaa Sanalla koettelemiseen suojaverkoksi ja tunnustaa että opetus on vajavainen.
Toinen jolla on sama tehtävä, ei tunnusta vajavaisuutensa ja väittää sanomansa tulleensa Jumalalta ja pitää itseään erehtymättömänä tässä asiassa mutta hänen sanoma on vastenkohtainen Raamatun opetuksen kanssa.
Mitä te tuumitte?