Eikö Jumalan voitelema palvelija koskaan erehdy?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Eikö Jumalan voitelema palvelija koskaan erehdy?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Heinä 2017 20:33

*
No haluaisin luoda postauksen jolla voisi käsitellä asiat hieman tarkemmin kun mietin koska tuossa sanotaan että voi "turvallisin mielin" asettaa uskoa voideltuun esim. voideltuun saarnaajaan koettelematta Sanalla ollenkaan eli uskon kohteena on ensisijaisesti Jumalan voideltu, - ei Jumalan Sana.

Kysyn mitä mieltä olette tästä asiasta? No kerron vielä mitä olen havainnut. Että uskovat jakaantuvat kahdenlaiseksi leiriksi, siitä on surullista katsoa. Kahdenlaisen leirin mukaan sellaiset uskovat, jotka asettavat uskoa ensisijaisesti voiteltuun palvelijaan - ohittamalla Sanaa ja taas toiset uskovat, jotka asettavat uskoa ensisijaisesti Jumalan Sanaan. Mutta mainittiin siinä jotain että voideltu on Pyhän Hengen voitelemana joka ei koskaan erehdy. :wtf: :?

Kun Jumala ensin ilmoittaa jollekulle tehtävää ja valmistaa hänet ja varustaa hänet armolahjoilla ja voitelee häntä ja lähettää hänet johonkin tehtävään. se on se voideltu palvelija.

Pyhän Hengen tehtävä on viedä Sanan yhteyteen kirkastamalla Sanaa, joka on totisesti Kristus itse. Koska Pyhä Henki ja Sana ovat keskenään erottamattomia toisistaan, eikä Hän koskaan ohita Sanaa, vaan vie Sanan yhteyteen kirkastamalla Sanaa, joka on totisesti Jeesus.

Kun oikea palvelijan henki tunnistetaan, kun hän tietää olevansa vajavainen ja tietää, että kaikki opetukset ovat vajavaisia ja ymmärtää Sanan merkitystä, että Sana on itse Jeesus lihaksitulleena ja Pyhän Hengen tehtävä on viedä Sanan yhteyteen kirkastamalla Sanaa, joka on totisesti Kristus itse. Pyhä Henki ja Sana ovat keskenään eromattomia toisistaan. Niin hän sallii Sanalla koettelemisen ja on valmis tekemään parannuksen, jos hänen opetusta havataan vääräksi.

Voideltu palvelija on vajavainen ja erehtyy jossakin kohdassa, niin siksi Sanalla koettelemista tarvitaan - asettamalla ensisijaisesti uskoa Sanaan, joka on omaksi pelastukseksi. Sanalla koetteleminen ei ole tuomitseminen, vaan suojaverkko vajavaisuuden vuoksi.

Sanalla koetteleminen tapahtuu hengen sävyssä - katsomatta ja takertumatta henkilöön. Niin tällä tavalla tunnistamme Jumalan asettaman voidellun saarnaajan koetellen Sanalla. Että hän toimii Sanan mukaan niin Sanaan uskoa asettamalla tiedämme että hän on oikeilla linjoilla Raamatun kanssa ja on Jumalan asettama voideltu saarnaaja/opettaja.

On sellainen voideltu palvelija joka ei toimi Sanan mukaan irrottamalla Sanan yhteydestä tehden tunnustekoja ja ihmeitä. Jos emme koettele Sanalla, eksymme varmaan. Kun koettelemme Sanalla katsomatta henkilöön hengen sävyssä, pelastumme. Koska Sana on se ensisijainen uskon kohteena, - ei voideltu palvelija.

Jumalan asettaman voidellun uskon kohteena on AINA ensisijaisesti Jumalan Sana kun hän julistaa Jumalan Sanaa. Koska Pyhä Henki ja Sana ovat keskenään eromattomia toisistaan niin Pyhä Henki vie Sanan yhteyteen tämän voidellun kautta joka itse asiassa on Jumalan asettama voideltu.

Ja Jumalan Hengen voitelu opettaa häntä ja vie hänet Sanan yhteyteen kirkastamalla Sanaa joka on totisesti Kristus itse niin hän julistaa sitä Jumalan Sanaa.

Mutta 1Joh. 2:20 ja 27 johtaa väärinymmärrykseen luullen että Jumalan asettama voideltu ei koskaan erehdy. Niissä jakeissa Jumala tarkoittaa Jumalan Hengen voitelua joka ei koskaan erehdy niin Hänen opetus ei koskaan valehtele ja on totta.

Niin Hän opettaa meitä kaikessa joten meidän tulee pysyä Hänessä [1Joh. 2:20, 27]. Mutta Jumalan asettama voideltu voi erehtyä jossakin kohdassa. Mitä vajavaisuuteen tulee, ei kukaan meistä voi elää erehtymättömästi eikä Jumalan asettama voideltu - jossakin kohdassa erehtyy.

Kun yksi Jumalan voitelema Sanan opettaja joka on saanut tehtävän opettaakseen Jumalan Sanaa, erehtyy myös ja tiedostaa olevansa vajavainen ja kehottaa Sanalla koettelemiseen suojaverkoksi ja tunnustaa että opetus on vajavainen.

Toinen jolla on sama tehtävä, ei tunnusta vajavaisuutensa ja väittää sanomansa tulleensa Jumalalta ja pitää itseään erehtymättömänä tässä asiassa mutta hänen sanoma on vastenkohtainen Raamatun opetuksen kanssa.

Mitä te tuumitte? :think:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Eikö Jumalan voitelema palvelija koskaan erehdy?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 31. Heinä 2017 22:08

Ajattelen, että kaikki erehtyvät joskus.
Kuitenkin on varmaan hyväksi jos tuttavapiirissä on joitain uskovia, joihin luottaa ja joiden hengelliseen näkökykyynkin luottaa. Tosin minä en kyllä yleensä luota sellaisiin, jotka esittävät asiansa tyyliin, että "tämä on varma totuus Herralta".
Seurakunnassa on vanhimpia, jotka ansaitsevat kaksinkertaisen kunnian (1.Tim.5:17), mutta ei ketään erehtymätöntä (Jaak.3:2).
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Eikö Jumalan voitelema palvelija koskaan erehdy?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Heinä 2017 23:11

*
Joo Aamu-Usva :) Tuossa sanottiin että "voideltu on Pyhän Hengen voitelemana" eli Hän opettaa häntä julistamaan, saarnaamaan ja toimimaan, se on luotettavinta eikä siihen tarvitse Sanalla koettelemista. Se on aika vaarallista koska otan esimerkiksi että kun jos hän väittää olevansa Jumalan asettama voideltu niin Sanalla koetellen emme eksy uskomaan häneen eli Sana on AINA ensisijainen uskon kohteena niin pelastumme.

Muuten... haluaisin sanoa Aamu-Usva, että löysin uuden piirteen itsestäni kun kohtasin sinun "tapaa" miten sinä toimit eli sinä ajattelet ikäänkuin sinun ajatuksesi olisi painoarvo kuin Raamattu niin minussa nousi joka kerta ärsyke ja koin sen koetukseksi ikäänkuin hiomalla me hioisimme toisiamme. Aamu-Usva, haluaisin sanoa ettei minua kiinnosta ihmisten ohjaama ajatus jolla koitetaan ohjata minua sillä Raamatulla on enemmän painoarvo ja se minua eniten kiinnostaa. :)

Olen haavoittunut johtuen muutamasta uskonsiskosta jolla on sama tapa kuin sinulla ja siksi koen nousevan ärsykkeen koetukseksi kun luin sinun tekstiäsi. Sama tapa miten he selittelivät ajatuksien kanssa kuin sinulla.

No sinä olet arvokas ihminen ja sisko ja koitan hillitä itseäni haavan kanssa. Se vaatii aikaa toipuakseni. Sen haluaisin sanoa sinulle ja uskon että toivun pian kun sanon tämän asian sinulle. No sinä laitoit jo kaksi Raamatun kohtaa, joihin tyydyn kans. Kiitos niistä! :thumbup:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Eikö Jumalan voitelema palvelija koskaan erehdy?

ViestiKirjoittaja Jukka » 01. Elo 2017 00:11

Eikö meillä kaikilla ole voitelu? VT:ssa ylipappi voiteli papit virkaansa. Uuden Liiton uskovat ovat pappeja ja Jumala on voidellut meidät. Eikö näin ole kirjoitettu, että "te olette valittu suku ja kuninkaallinen papisto" ja "teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto" sekä vielä "teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet". Kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä, niin monta kuin meitä on Jumalan lasta.
Jukka
 

Re: Eikö Jumalan voitelema palvelija koskaan erehdy?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Elo 2017 07:37

*
Jukka, joo totta ja olen kanssasi samaa mieltä. Kun me tulimme uskoon, saimme Pyhän Hengen sinetin itseemme ja siitä lähtien Jumalan Hengen voitelu opettaa meitä Sanan tuntemisen rinnalla. Tuossa sen käsityksen mukaan se on erikseen voitelu ja voideltu opetus.

Mutta Jukka, minä sain valtavan voitelun myöhemmässä uskontaipaleen vaiheessa. Ensin sain profeetallisen sanan jonka mukaan saan voitelun ja siten kotosalla se tapahtui kun silloin olin yksin kotosalla. Herra suoraan ja konkreettisesti voiteli minua. Osaisitko sanoa mitä tämä Sanan valossa on?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Eikö Jumalan voitelema palvelija koskaan erehdy?

ViestiKirjoittaja Jukka » 03. Elo 2017 05:55

vaisuliini kirjoitti:
Jukka, joo totta ja olen kanssasi samaa mieltä. Kun me tulimme uskoon, saimme Pyhän Hengen sinetin itseemme ja siitä lähtien Jumalan Hengen voitelu opettaa meitä Sanan tuntemisen rinnalla. Tuossa sen käsityksen mukaan se on erikseen voitelu ja voideltu opetus.


- - - - - - -
ALUKSI REUNAHUOMAUTUS
Voi harmi! Vastasin tähän viestiin jo eilen, mutta (jälleen kerran) tekstini on livahtanut bittiavaruuteen.
(Huokaus) se kun oli niin erinomaisen hyvä ja opettavainen kirjoitus ja näin sitten pääsi käymään (syvä huokaus)
:lol:
- - - - - - -

Toisinaan minusta näyttää kuin joillakin uskovilla olisi sellainen ajatus, että pelastuessaan ihminen saa "vain Hengen sinetin" ja sitten pitää tavoitella jotain täydellisempää Pyhän Hengen osallisuutta. Jeesusta eikä ketään persoonaa voida kuitenkaan jakaa osiin kuin asioiksi; Hän asuu Henkensä välityksellä meissä "kokonaan tai ei ollenkaan". Meitä odottaa taivaassa suunnattoman suuri perintö. Se on sellaista, mitä "silmä ei ole nähnyt, ei korva kuullut ja mikä ei ole ihmisen ymmärrykseen noussut", mutta jonka Jumala on varannut lapsilleen. Me olemme "Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä" (Room. 8:17), tietysti edellyttäen, että olemme syntyneet Jumalan siemenestä -muuthan eivät Häntä peri sillä vain lapsilla on perimisoikeus. Pyhä Henki, joka uudesti synnytti meidät on myös tämän tulevan perintömme varma vakuus eli sinetti. Pyhä Henki ei ole esimerkiksi Jumalan rakkauden sinetti, koska rakkaus on jo vuodatettu sydämiimme eikä meidän tarvitse odottaa sitä, mutta perintöämme joudumme vielä hetken odottamaan ja siksi sinetti on tarpeen. Näin olen tätä asiaa tykönäni räknännyt.

Kirjoitit: "... on erikseen voitelu ja voideltu opetus". Tuota en oikein ymmärtänyt. Voitelulla voidaan ymmärtää Pyhän Hengen osallisuutta, mutta mitä tarkoitat "voidellulla opetuksella"? Onko se jotain sellaista mistä Paavali kirjoitti tessakonilaisille, että "evankeliumimme tuli teidän tykönne, ei ainoastaan sanana, vaan myös voimana ja Pyhässä Hengessä ja suurella varmuudella". Vai olisiko joku toinen asiaan paremmin sopiva raamatunpaikka?

sitten vielä vaisuliini kirjoitti:
Mutta Jukka, minä sain valtavan voitelun myöhemmässä uskontaipaleen vaiheessa. Ensin sain profeetallisen sanan jonka mukaan saan voitelun ja siten kotosalla se tapahtui kun silloin olin yksin kotosalla. Herra suoraan ja konkreettisesti voiteli minua. Osaisitko sanoa mitä tämä Sanan valossa on?


Tuohon ulkopuolisena en osaa juuri mitään sanoa. Varmasti kaikilla uskovilla on omakohtaisia kokemuksia Herran kanssa matkaa tehtyään, mutta koskapa sellaisia ei Raamatussakaan yksityiskohtaisesti selvitetä niin varmaankin tulee noudattaa yhä samaa periaatetta ja varovaisuutta. Kokemuksesi on kuitenkin ollut ilmeisen voimakas, kun ilmaisit "Herran suoraan ja konkreettisesti voidelleen Sinut".
Jukka
 

Re: Eikö Jumalan voitelema palvelija koskaan erehdy?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Elo 2017 12:45

*
Kiitos Jukka. Olen samaa mieltä kanssasi. No se juttu 'voideltu opetus' ei ole minusta lähtöisin vaan toin sen tänne tuosta fb:sta koska siellä uskotaan että Jumalan asettama palvelija esim. opettaja ovat voideltu erikseen ja se on erikseen se voideltu opetus.

Joo se on hyvin valtava asia minkä sain kokea. Ensin profeetallinen sana tuli ja sen mukaan minä tulen saamaan sen ja siten Jumala suoraan ja konkreettisesti voiteli minua niin se on valtava asia minkä sain kokea.

Sen jälkeen... myöhemmin kun menin sellaiseen pieneen laivaan. Se ei ole laiva vaan pieni pikavene. En muista nimeä. Alkukirjain on muistaakseni t.... ei kun k.... Mikä nimi olikaan? No en nyt muista. Niin kun astuin sisään ja yhtäkkiä tunsin voimakkaalla tavalla miten päälleni laskeuduttiin varpaisiin asti ja olin ihmeissäni. En sanonut mitään ja menin istahtamaan ja siten vene meni avomerelle. Meri oli aluksi tyyni ja siten avomerellä yllätti kova tuuli.

Minä katsoin vasemmanpuoleisesta ikkunasta ulos ja huomasin että se vene kallistui kyljelleen merta päin ja siten katsoin oikeanpuoleisesta ikkunasta ulos ja se oli pelkästään sinistä taivasta päin tajusin että tämä vene on kyljellään. Rukoilin apua ja pyysin viemään veneen perille turvallisesti Tallinnaan. Kaksi kertaa se kallistui kyljelleen ja siten pysyi meren pinnalla. Välillä se heittäytyi kovalla vauhdilla.

Siten kun seuraavana päivänä tai sunnuntaina palasin Suomeen ja Helsingissä menin metrojunaan ja istahdin ja poimin lehden lukeakseni ja silmät pyöristyivät kun silmiini pisti se juttu joka koskee sitä samaa pientä pikavenettä. :shock: :wtf: Siinä sanotaan, havaittiin että pienessä pikaveneessä puuttuu sellainen pakollinen juttu turvallisuuden vuoksi. En muista mitä se oli. Hyvä että me selviydyimme Tallinnaan asti, minä ajattelin. :? Tajusin miksi Herra laskeutui päälleni varjellaakseen minua merimatkalla. Ensin Herra voiteli minua ja siten tämä juttu ja Herran varjelu.

No siitä voitelusta vielä... On huhupuhetta uskovien keskuudessa että ihmisen kautta ihminen voi saada voitelun tehtävään. Se on vaarallinen opetus koska voi saada torontolaisen voitelun. Vain Jumala itse voitelee, - ei ihminen. Se vaarallinen opetus on vielä uskovien keskuudessa. Minä oikaisin pastoria selittämällä että ihminen ei voi voitella toista vaan itse Jumala. Pastorin mielestään voi saada ihmisen käden kautta voitelun. :wtf: :? No toivottavasti pastori ojentautuu tässä asiassa koska oikaisin häntä...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa