Mitenkä musta tuntuu, että nyt putosin veljien kärryiltä.
Meni liian monimutkaiseksi kun en ymmärrä rpe.n käyttämiä hienostosanoja. Enkä jaksa etsiä sanoille tarkoitusperiä sanakirjasta. Ajattelen, että raamattu on kirjoitettu ihan tavallisille ihmisille luettavaksi.
Sitä yritetään kyllä tehdä ihmisjärjellä ihmistekoisesti 'hienoksi' kirjaksi, että ihminen saisi tärkeillä viisaudellaan.
Mutta oikeasti raamattu on mahtava ja valtava kirja ja se on kirjoitettu yksinkertaisille Jumalan lapsille ja se avautuu Hengessä, eikä ihmisjärjellä. Niin, että jokainen yksinkertainen voi sieltä löytää totuuden, kun rukoillen kyselee Isältä Jeesuksen Siunatussa nimessä ja tutkii sitä. Raamattu on elävä Sana.
Ja mulle kyllä riittää jo nämä täällä raamatusta tuodut asiat Jeesuksen ihmisyyden puolesta. Jeesus oli maan päällä tavallaan kahdessa roolissa, niin ymmärrän. Hän oli Jumalan Poikana ja Ihmisen Poikana yhtä aikaa. Kieltäen Jumaluutensa, mutta Hän ei menettänyt sitä kuitenkaan välillä. Jumaluus oli Hänessä, mutta Hän käytti sitä vaan sen verran miten Isä taivaasta johti käyttämään. Ihmisenä Hän meni ristille puhtaan ja pyhän verensä kanssa. Että ihmiskunnan turmeltunut liha saatiin lyötyä ristille ja puhdas pyhä Isältä tullut veriuhri sen puolesta annettua. Voitto tuli! Ja nyt jokainen joka katsoo Jeesukseen ja ottaa Hänet vastaan saa tulla osalliseksi tuosta valtavasta uhrista.
Mietin, että Jeesus joutui kärsimään ristillä ihmisenä. Hän huusi tuskasta, sillä Hän kärsi lihassa, että me voisimme saada sen työn kautta elämän. Jeesus huusi "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
Ei kaiketi taivaallisessa lihassa olisi ollut mitään sovitettavaa?
Hebr 2: 14 Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on: perkeleen,
15 ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia.
16 Sillä ei hän ota huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen hän ottaa huomaansa.
17 Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.
18 Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.
Ja kysyn samaa kuin systeri, että miksi sallitaan aiheesta mennä ohi välillä? Menee sekavaksi seurata varsinaista ketjun aihetta.