Immanuel

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Immanuel

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Marras 2017 21:38

*
Rpe, ok. Sinä kysyit mistä minä päättelen että olisit katkera. Koska sinä olet kauan täällä ollut niin olet vastustanut totuutta kun sinua on rakkaudesta oikaistunut Raamatun mukaiseen suuntaan niin tämä sai kuulostamaan että olisit katkera. ;gladly:

Alkuperäisiä kielenkäännöksiä on hyvä tutkia etsien täydennystä Raamatun kohtien kanssa kokonaisvaltaisesti ja se on tapa tehdä löytääkseen totuuden. Pyhä Henki vie Sanan yhteyteen avaamalla ymmärrystä kaikkeen totuuteen. Se on Pyhän Hengen tehtävä. En hae teologista viisautta vaan etsin Herran tahtoaan Pyhien Kirjoituksien kautta mitä Hän tahtoo tässä asiassa opettaa niin etsiessäni Jumala avaa ymmärrystä kaikkeen totuuteen.

2Tim. 2:7 Tarkkaa, mitä sanon; Herra on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen.

Rpe, sopiiko sinulle että todistan vähän siitä mitä entisessä navetassa tapahtui? No todistan nyt. Olin sinä päivänä entisessä navetassa niin siellä kohtasin Jumalaa ilmielävänä. Hän Sanana tuli eri taholta minua kohtaan seitsemän kertaa ja avasi tekstiä ilmaan minun luettavakseni ja ne tekstit tulivat suoraan Raamatusta ja ne tekstit olivat käsin kosketeltavia kuten Johannes kirjoitti siitä [ 1Joh. 1:1 ]. Olin aluksi ihan hämmentynyt kun tekstit tulivat minua kohtaan ja tekstit olivat ihan ilmassa minun luettavakseni. Jumala tahtoi opettaa minua että Sana on itse Jumala ilmielävänä ja Hän voi avata ymmärrystä kaikkeen totuuteen.

Saisinko kysyä oletko lukenut Saulus Tarsolaisen tarinaa?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Immanuel

ViestiKirjoittaja rpe » 07. Marras 2017 07:54

Mielenkiintoinen tarina, ja uskon, että olet vilpitön oman kokemuksesi kanssa. Mitä tulee totuuteen, minulle aika hyvä mittari TULKITA Raamattua ja totuutta esim nikea-konstantinopolin uskontunnustus, jonka painoarvo itselleni sen yhteisöllisen kokemuksen takia suuri. Mistä muuten arvoisa Vaisuliini tiedät/ koet, että juuri sinun näkemyksesi on lähempänä totuutta kuin toisen, joka kanssa kokee olevansa vilpittömän ”raamatullinen”?
Kyllä, olen lukenut monasti Paavalin kääntymyskokemuksen, josta Raamatussa on kaksi hieman jännitteistä versiota( näkikö valon vai kuuliko äänen ensin...saivartelua, sanoisi savolainen..)
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Immanuel

ViestiKirjoittaja systeri » 07. Marras 2017 08:41

Selailin raamattua ja tuli vastaan tämä paikka

Heb 5
5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
6 niinkuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".
7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
8 Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden,
systeri
 

Re: Immanuel

ViestiKirjoittaja systeri » 07. Marras 2017 08:56

Niin olihan tuo paikka täs jo mm. isoäidilläkin, mutta eikö tuokin todista että Jeesus eli samankaltaisessa lihassa tämän maallisen vaelluksensa kuin muutkin...ei kai Hän pelleilemään olisi ruvennut, huutaessaan Jumalaa että pelasta minut kuolemasta??
systeri
 

Re: Immanuel

ViestiKirjoittaja systeri » 07. Marras 2017 09:01

Niin mähän lupasin etten enää kajoa tähän aiheeseen ,mutta tuo paikka kolahti nyt vähän enemmän kuin silloin, kun sen puoli huolimattomasti luin täältä :think2:
systeri
 

Re: Immanuel

ViestiKirjoittaja systeri » 07. Marras 2017 09:47

Niin tai tietenkin Hän kantoi maailman syntitaakkaa ja sairauksia, mutta kuitenkin omassa ruumiissaan :think2:
systeri
 

Re: Immanuel

ViestiKirjoittaja systeri » 07. Marras 2017 09:52

En oo muuten koskaan tullu tätä asiaa enempää miettineeksi, tai ehkä oon uskon alkuaikoina, mutta siksi pitäiskin palata välillä sinne alkulähteille ;gladly: :bible: kun alkaa tulla eteen liian vaikeita juttuja, niin perusasiat alkaa hämärtyä :thumbdown:
systeri
 

Re: Immanuel

ViestiKirjoittaja systeri » 07. Marras 2017 10:44

Huusi Jumalaa kuoleman pelossa, siksi että maailman syntitaakka oli niin painava??, mutta oppi kuitenkin kuuliaisuutta Jumalan pelon tähden vaikka oli Poika??
Ei oo tullu koskaan pyöriteltyä tätä ..miettiny vaan yksinkertaisesti että Jeesus on kantanu meidän synnit ja sairaudet ristille.
systeri
 

Re: Immanuel

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Marras 2017 11:14

*
Rpe ok. Mutta sinä et vastannut kysymykseen oletko lukenut Saulus Tarsolaisen tarinaa. Saisinko kysyä mitä mittarilla tarkoitat? Ihmisviisauden varassa tulkattuun opetukseen ei tule asettaa uskoa vaan Jumalan voimaan joka avaa ymmärrystä kaikkeen totuuteen.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Rpe sinä kysyit mistä tiedän/koen, että juuri minun näkemykseni on lähempänä totuutta kuin toisen, joka kanssa kokee olevansa vilpittömän ”raamatullinen”? Antaisithan minun selittää ensin se perusasia. En voi hypätä sen perusasian yli vastaakseni tuohon kysymykseen.

Jumala näki hyväksi säätäneensä että pelastus tapahtuu uskon kautta Jumalan armosta ettei yksikään kerskaisi oman aivoituksen ansiosta ja siksi Jumala on viisaasti säätänyt että Jumalan uskon lahja ja työ ihmisessä ei ole ihmisen ansio vaan Jumalan ansio Jumalan armosta.

Niin silloin Jumalan tie on yksinkertaisille helposti ymmärrettävä tie ja tasainen ja suora niin sillä tiellä yksikään ei kompastu mutta ne jotka nojautuvat omaan ymmärrykseen, kompastuvat suoralla ja tasaisella tiellä koska heidän oma ymmärrys saa heidät kompastumaan sillä Jumalan tiellä.

Niin Jumala on säätänyt että pelastuminen tapahtuu vain uskon kautta Jeesukseen - ei ihmisten viisauden kautta että yksikään ei kerskaisi. Usko on Jumalan lahja ja usko on Jumalan aikaansaama työ ihmisessä. Kun uskoontulon jälkeen ihminen on Jumalan armon sisäpuolella niin hän saa armon Jumalan tuntemiseen sillä armo on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi [Ef. 1:8].

Siksi Jumala mitätöi maailman viisautta ja ymmärtäväisten ymmärrystä etsiäkseen ne joiden oman ymmärryksen yläpuolella on vain SANA [1Kor. 1:19]. Ne joiden oman ymmärryksen yläpuolella on vain Sana, kerskaavat Kristuksesta, ei omasta ansiosta koska oma ymmärrys ja ihmisviisaus voi johtaa itse kerskauteen kerskaten omilla teoilla ja silloin se ei olisi enää Jumalan työ ja uskonlahja ihmisessä.

Jos Jumala olisi säätänyt että pelastuminen tapahtuisi vain oman ymmärryksen kautta joka on ihmisviisauden varassa, sinnepäin taivaaseen pääsisi myös kaikki ylpeät. Sillä Raamattu todistaa että järjen päätelmät ovat ylpeydestä, samoin oma ihmisviisaus. Se olisi kauheaa! Näen että Jumala on viisaasti säätänyt että ylpeät eivät pääse taivaaseen.

Jumala saarnauttaa maailman viisautta hullutukseksi. Sillä maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne jotka uskovat Sanaan.

Koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta mutta kun saarnataan ristiinnaulittua Kristusta joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus.

Se oli Saulukselle pahennukseksi koska Saulus Tarsolainen oli lakiin katsottuna teologinen fariseus. Fariseuksena hän väitti tuntevansa ne Pyhät Kirjoitukset ihmisviisauden varassa nojautumalla ensisijaisesti omaan ymmärrykseen ja piti paheksuen kristinuskoa häpäistynä. Juutalaiset kääntyivät kristityiksi ja se suututti Saulusta.

Ne[kin] uskovat jotka nojautuvat omaan ymmärrykseen, paheksuvat koska tietyt uskovat eivät nojaudu omaan ymmärrykseen vaan Sanaan - eläen Sanan varassa joka avaa heille ymmärrystä. Miksi he paheksuvat? Koska he kokevat että omaa ymmärrystä joka on ihmisviisauden varassa, loukataan ja siitä syystä he paheksuvat niinkuin silloin Sauluskin.

Kun ristiinnauittu Kristus on niille kutsutuille Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä [ 1Kor. 1:17-25 ,29 ].

Sillä Jumala on säätänyt että pelastuminen tapahtuu vain uskon kautta Jeesukseen - ei ihmisten viisauden kautta että yksikään ei kerskaisi. Usko on Jumalan lahja ja usko on Jumalan aikaansaama työ ihmisessä. Kun uskoontulon jälkeen ihminen on Jumalan armon sisäpuolella niin hän saa armon Jumalan tuntemiseen sillä armo on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi [ Ef. 1:8 ].

Siksi meidän tulee laskea elämämme Sanan varaan sillä me elämme jokaisesta Sanasta joka tulee Isän suusta. Muistakaamme mitä Jumala opetti erämaassa. Että Hän vei kansaa erämaahan riisuttavaksi johon kansa luotti. Jumala nöyryytti kansaa ja antoi kansaa näkemään nälkää. Jumala antoi kansalle mannaa jota kansa ei ole koskaan tuntenut - opettaakseen kansaa ymmärtämään että ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee [ 5Moos. 8:3, Matt. 4:4 ].

Että kansa ei luota omaan varaan jonka Jumala riisutti pois erämaassa opettaakseen että kansan tulee luottaa Sanan varaan jonka varassa tulee elää sillä siinä on meidän elämämme [ 5Moos. 32:47 ].

Siunausta sinun päivään, Rpe! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Immanuel

ViestiKirjoittaja rpe » 07. Marras 2017 11:40

Hyvä vaisuliini. Kyse ri ole siitä, ettenkö (haluaisi) ymmärrä mitä haluat kertoa. Saulus eli Paavali näyttäytyy minulle ennenkaikkea ristin ja ylösnousemuksen läpi ja armon evankeliumin puolestapuhujana. Hän on minulle myös mainio filosofi ja retoriikan eli puheopin mestari, joka hyödynsi aikansa oppineita ja käytti oppineisuuttaan nerokkaasti hyväksi. En jaksaisi alkaa vääntämään filosofian ja järjen hyödyistä/ haitoista ja totean lyhyesti, että kaikki me pyrimme käyttämään järkeä eli ymmärtämään käytännössä, mitä on niin vaikea asia eli armo. Minusta Vaisuliini hyvä käytät paljon järkeäsi avataksesi uskon salaisuutta muille ja mmärretyävään muotoon. Ihan hyvä, mutta itse haluan jättää myös ” järjen tuolle puolen” eli mystiikan maailmaan asioita, joita ei voi sanoittaa. Näin teki ymmärtääkseni myös Paavali taivaskokemuksissaan( mitä minulla ei ymmärrettävästi ole samalla tavalla kuvattuna...)
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa

cron