Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 22. Heinä 2017 22:09

Vertti kirjoitti:Ei Jumala erehdykään, mutta astia voi väärentää tätä viestiä. Tämä tulee erinomaisesti ilmi tästä Agaboksen tarinasta, joka oli aito profeetta. Tuo profetia meni muuten oikein, mutta sitojina olivat roomalaiset eivät juutalaiset. Juutalaiset olivat hakkaamassa Paavalia, kunnes roomalaiset sotilaat tulivat väliin ja pistivät Paavalin kaksiin kahleisiin. (Apt 21:27) Eli Agaboksen profetia oli sisällöltään paikkansapitävä, mutta yksityiskohdat olivat vajavaiset. Toisin sanoen, vaikka Agabos oli profeetta, hänenkään profetiansa ei ollut erehtymätöntä vanhan testamentin ilmoitusprofetiaa, vaan osittain vajaista


Tähän vain sellainen pieni ajatus, että vaikka siellä ei sanota juutalaisten sitoneen Paavalin, niin ei myöskään sanota etteivät he olisi sitoneet häntä. Tämän jakeen perusteella mielestäni on luultavampaa, että he sitoivat hänet:

Ja koko kaupunki tuli liikkeelle, ja väkeä juoksi kokoon; ja he ottivat Paavalin kiinni, raastoivat hänet ulos pyhäköstä, ja heti portit suljettiin. (jae 30)
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja Jukka » 22. Heinä 2017 22:48

Minä tässä mietin, ettei Jumalan lapsen pidä edes ajatella kadotustuomion julistamista kenellekään, kaikkein vähiten perheen jäsenille, siis veljilleen tai sisarilleen. Sehän on vastoin Jeesuksen mielenlaatua. Raamatussa opetetaan: "Olkoon teillä se mieli joka myös Jeesuksella Kristuksella oli". Kun Johannes ja Jaakob ehdottivat Jeesukselle, että käskisivät tulen taivaasta tuhomaan sen kylän johon heitä ei otettu vastaan, niin Jeesus nuhteli heitä ja sanoi: "Te ette tiedä, minkä hengen omat te olette!" (Luukas 9:55b Biblia).

"Hän on ilmoittanut sinulle, ihminen, mikä hyvä on; ja mitä muuta Herra sinulta vaatii, kuin että teet sitä, mikä oikein on, rakastat laupeutta ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä?" Miika 6:8

"Ihaninta ihmisessä on hänen laupeutensa" Sananlaskut 19:22a

"Älkääkä tuomiko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan" Luukas 6:37
Jukka
 

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja Vertti » 22. Heinä 2017 22:57

VeliUskossa kirjoitti:
Nyt minulle on valjennut mikä on tässä ongelma. Sinä et ymmärrä asioitten tarkoitusta oikein. Agaboksen profetia toteutui oikein ja oli oikea profetia. Minä en näe tässä asiassa ristiriitaa. Profetia tarkoitti sitä, että juutalaiset halusivat Paavalin vangittavaksi ja luovuttivat Paavalin roomalaisille. Niin kävi. Sinun arviosi Jumalan profetiasta on farisealainen.


jukka1954 kirjoitti:
Vertti kirjoitti:Tuossa opetuksessasi on eräs merkittävä ongelma: siteerasit vanhaa testamenttia, jonka erehtymätön ilmoitusprofetia ei ole enää voimassa.


Kuulehan Vertti. Mistä olet saanut sellaisen käsityksen, että VT:n pyhät kirjoitukset eivät enää ole voimassa?

Herra Jeesus Sinua siunatkoon Vertti.


No siis kun olen tutunut profetian lahjaan ympäri nettiä, niin käytännössä kaikkialla on toitotettu sitä, että vanhan testamentin kaltainen profetointi ei ole enää voimassa, ainoastaan vajavainen profetointi, Myös tapaamani entinen helluntaiseurakunnan pastori (nykyinen lähetyssaarnaaja) sanoi samaa. Minulle on jopa sanottu, että profetia voi olla jopa kokonaan sielullista.

Olen kaikesta tästä saanut sellaisen kuvan, että profetointiin pitää aina suhtautua kriittisesti, koska ei voi tietää, kuinka paljon siinä on sielullisuutta on mukana.

Mutta nyt kun Jumala puhui minulle vastikään, niin Hän sanoi, että voin luottaa sekä Hänen ääneensä sekä Sanaan. Molemmat ovat luotettavia. Joskin ilmeisesti tuo profetoimisen lahja harjaantuu käytössä.
Avatar
Vertti
 
Viestit: 36
Liittynyt: 07. Kesä 2017 14:36

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja Vertti » 22. Heinä 2017 22:58

VeliUskossa kirjoitti:
Nyt minulle on valjennut mikä on tässä ongelma. Sinä et ymmärrä asioitten tarkoitusta oikein. Agaboksen profetia toteutui oikein ja oli oikea profetia. Minä en näe tässä asiassa ristiriitaa. Profetia tarkoitti sitä, että juutalaiset halusivat Paavalin vangittavaksi ja luovuttivat Paavalin roomalaisille. Niin kävi. Sinun arviosi Jumalan profetiasta on farisealainen.


jukka1954 kirjoitti:
Vertti kirjoitti:Tuossa opetuksessasi on eräs merkittävä ongelma: siteerasit vanhaa testamenttia, jonka erehtymätön ilmoitusprofetia ei ole enää voimassa.


Kuulehan Vertti. Mistä olet saanut sellaisen käsityksen, että VT:n pyhät kirjoitukset eivät enää ole voimassa?

Herra Jeesus Sinua siunatkoon Vertti.


No siis kun olen tutunut profetian lahjaan ympäri nettiä, niin käytännössä kaikkialla on toitotettu sitä, että vanhan testamentin kaltainen profetointi ei ole enää voimassa, ainoastaan vajavainen profetointi, Myös tapaamani entinen helluntaiseurakunnan pastori (nykyinen lähetyssaarnaaja) sanoi samaa. Minulle on jopa kerrottu, että profetia voi olla jopa kokonaan sielullista.

Olen kaikesta tästä saanut sellaisen kuvan, että profetointiin pitää aina suhtautua kriittisesti, koska ei voi tietää, kuinka paljon siinä on sielullisuutta on mukana.

Mutta nyt kun Jumala puhui minulle vastikään, niin Hän sanoi, että voin luottaa sekä Hänen ääneensä että Sanaan. Molemmat ovat luotettavia. Joskin ilmeisesti tuo profetoimisen lahja harjaantuu käytössä.
Avatar
Vertti
 
Viestit: 36
Liittynyt: 07. Kesä 2017 14:36

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 22. Heinä 2017 23:00

jukka1954 kirjoitti:Minä tässä mietin, ettei Jumalan lapsen pidä edes ajatella kadotustuomion julistamista kenellekään, kaikkein vähiten perheen jäsenille, siis veljilleen tai sisarilleen. Sehän on vastoin Jeesuksen mielenlaatua. Raamatussa opetetaan: "Olkoon teillä se mieli joka myös Jeesuksella Kristuksella oli". Kun Johannes ja Jaakob ehdottivat Jeesukselle, että käskisivät tulen taivaasta tuhomaan sen kylän johon heitä ei otettu vastaan, niin Jeesus nuhteli heitä ja sanoi: "Te ette tiedä, minkä hengen omat te olette!" (Luukas 9:55b Biblia).

"Hän on ilmoittanut sinulle, ihminen, mikä hyvä on; ja mitä muuta Herra sinulta vaatii, kuin että teet sitä, mikä oikein on, rakastat laupeutta ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä?" Miika 6:8

"Ihaninta ihmisessä on hänen laupeutensa" Sananlaskut 19:22a

"Älkääkä tuomiko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan" Luukas 6:37


Olen täysin samaa mieltä. Olen itse kokenut, että usein sellaisille henkilöille jotka mielellään ja suuressa määrin tuovat ilmoille sanomaa tuomiosta ja kadotuksesta, Jeesus varmasti sanoisi juurikin nuo sanat. Toki tuomiosta ja kadotuksesta voidaan puhua myös oikeassa Hengessä, laupeuden ja nöyryyden ja murtuneisuuden kautta, mutta todella helposti mukaan voi sekoittua omaa katkeruutta, vihaa, ylimielisyyttä ja toisten halveksuntaa. Tuollainen toiminta kun on helppoa perustella Raamatulla, jopa verraten itseään Johannes Kastajan kaltaisiin hahmoihin tai itsensä Jeesuksen toimintaan. Silloin kuitenkin unohdetaan Jeesuksen toiminnan ydin - Hän antoi itsensä kuolemalle, ei pyhien vaan syntisten edestä, Hän otti ristin joka olisi kuulunut täydellisesti kelvottomille Jumalan vihollisille (eli meille kaikille). Tämän ydinsanoman ja suurimman rakkauden teon kautta nähtynä myös Hänen puheet tuomiosta ja kadotuksesta nähdään aikalailla eri valossa.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja VeliUskossa » 23. Heinä 2017 00:30

Vertti kirjoitti: No siis kun olen tutunut profetian lahjaan ympäri nettiä, niin käytännössä kaikkialla on toitotettu sitä, että vanhan testamentin kaltainen profetointi ei ole enää voimassa, ainoastaan vajavainen profetointi, Myös tapaamani entinen helluntaiseurakunnan pastori (nykyinen lähetyssaarnaaja) sanoi samaa. Minulle on jopa sanottu, että profetia voi olla jopa kokonaan sielullista.

Olen kaikesta tästä saanut sellaisen kuvan, että profetointiin pitää aina suhtautua kriittisesti, koska ei voi tietää, kuinka paljon siinä on sielullisuutta on mukana.

Mutta nyt kun Jumala puhui minulle vastikään, niin Hän sanoi, että voin luottaa sekä Hänen ääneensä sekä Sanaan. Molemmat ovat luotettavia. Joskin ilmeisesti tuo profetoimisen lahja harjaantuu käytössä.


Kaikkea sitä kuulee. Et voi olla tosissasi. Luota Raamattuun ja jätä hellaripastoreiden kuunteleminen väliin. Pastori tuskin edes ymmärtää, mitä Raamattu tarkoittaa sielullisuudella.

Olen huomannut, miten tarkka Raamattu on ollut varoittaessaan raamatunopettajien kelvottomuudesta. (mm. Mt 23) He opettavat Raamattua korvasyyhyyn, mikä antaa yhtä väärän kuvan pullasta, kun siitä nypityt pelkät rusinata. He antavat koko ajan väärää opetusta siitä, mitä Raamattu tarkoittaa monissa kohdin. Lue ensi Raamattu ja tarkista sen jälkeen, puhuuko hellaripastori oikein.

Suomessa ei ole juuri yhtään kunnon hellaripastoria eikä ole myöskään luterilaisessa kirkossa. Hellaripastorien keskuudessa on myös paljon epäasiallista väärää tulta, joka on rantautunut TV7:n tuomana Suomeen Yhdysvalloista ja muualtakin ulkomailta. Suomen kristityillä on todella suuri haaste poisoppia kirkkokuntien perinteistä ja opiskella Raamattu alusta alkaen uudestaan.
VeliUskossa
 
Viestit: 21
Liittynyt: 22. Heinä 2017 16:42

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja VeliUskossa » 23. Heinä 2017 07:56

Vertti kirjoitti: No siis kun olen tutunut profetian lahjaan ympäri nettiä, niin käytännössä kaikkialla on toitotettu sitä, että vanhan testamentin kaltainen profetointi ei ole enää voimassa, ainoastaan vajavainen profetointi, Myös tapaamani entinen helluntaiseurakunnan pastori (nykyinen lähetyssaarnaaja) sanoi samaa. Minulle on jopa kerrottu, että profetia voi olla jopa kokonaan sielullista.

Olen kaikesta tästä saanut sellaisen kuvan, että profetointiin pitää aina suhtautua kriittisesti, koska ei voi tietää, kuinka paljon siinä on sielullisuutta on mukana.

Mutta nyt kun Jumala puhui minulle vastikään, niin Hän sanoi, että voin luottaa sekä Hänen ääneensä että Sanaan. Molemmat ovat luotettavia. Joskin ilmeisesti tuo profetoimisen lahja harjaantuu käytössä.


Ei pidä uskoa kaikenlaisia hellaripastoreita. Vanhan liiton kaltainen profetointi on edelleen Jumalan toimintatapa. Ilmestyskirjan 11.-luku kertoo, että kaksi säkkipukuista profeettaa tulee vielä seitsemän vuoden vaivan ajoille profetoimaan samalla tavalla, miten toimi Elia. Eikös tämä ole aika selvä todistus, ettei pastori tiennyt mitään.

Jeesus sanoi, että Vanha testamentti on edelleen voimassa ja pyhiä kirjoituksia ei voi mitätöidä. Raamattu nimenomaan sanoo, ettei Jumala ole muuttunut, eikä uuden ja vanhan liiton välissä tapahtunut mitään muutosta Jumalassa. Jumala käyttää uuden liiton aikana profeettoja samalla tavalla käytti vanhan liiton aikana.

Malakia 3:6
Minä, Herra, en muutu,

Psalmi 31:11
Mutta Herran päätökset pysyvät iäti,
hänen ajatuksensa polvesta polveen.

Matteuksen evankeliumi 5:17,18
"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

Johanneksen evankeliumi 10:35
, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.

Paavalikin eli uuden liiton aikana Vanhan testamentin sääntöjen.

Apostolien teot 25:8
Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

Näin kerran televisiosta erään nuoren pastorin, jonka käsitykseni mukaan on hellari, opettavan eksytyksestä. Hän piti sellaista profeettaa vääränä, joka tuo jotain uuttaa. Hänen mielestä sellaista ei voi tapahtua. Heti minun sydämeeni nousi paha olo tästä puhujasta ja Raamatusta paikka, jossa puhuttiin ihan toista. Jumalan valtakunnan raamatunopettajat ottavat runsaista varastoistaan sekä uutta että vanhaa. Tämä todisti, että tuo televisiossa saarnannut helluntailainen nuori mies oli itse eksyttäjä. Profetoinnissa on aina jotain uutta, mutta ei se uusi kumoa koskaan vanhaa Raamattua, eikä uusi ja vanha ole ristiriidassa toistensa kanssa.

Matteuksen evankeliumi 13:51,52
"Ymmärrättekö nyt kaiken tämän?" Jeesus kysyi. "Ymmärrämme", he vastasivat. Silloin hän sanoi heille: "Siksipä jokainen lainopettaja, josta on tullut taivasten valtakunnan opetuslapsi, on kuin isäntä, joka runsaasta varastostaan ottaa esiin sekä uutta että vanhaa."

Ensimmäinen kirje tessalonikalaisille 5:19-21
Henkeä älkää sammuttako, profetoimista älkää halveksuko, mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
VeliUskossa
 
Viestit: 21
Liittynyt: 22. Heinä 2017 16:42

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja Vertti » 23. Heinä 2017 13:45

VeliUskossa kirjoitti:
Kaikkea sitä kuulee. Et voi olla tosissasi. Luota Raamattuun ja jätä hellaripastoreiden kuunteleminen väliin. Pastori tuskin edes ymmärtää, mitä Raamattu tarkoittaa sielullisuudella.

Olen huomannut, miten tarkka Raamattu on ollut varoittaessaan raamatunopettajien kelvottomuudesta. (mm. Mt 23) He opettavat Raamattua korvasyyhyyn, mikä antaa yhtä väärän kuvan pullasta, kun siitä nypityt pelkät rusinata. He antavat koko ajan väärää opetusta siitä, mitä Raamattu tarkoittaa monissa kohdin. Lue ensi Raamattu ja tarkista sen jälkeen, puhuuko hellaripastori oikein.

Suomessa ei ole juuri yhtään kunnon hellaripastoria eikä ole myöskään luterilaisessa kirkossa. Hellaripastorien keskuudessa on myös paljon epäasiallista väärää tulta, joka on rantautunut TV7:n tuomana Suomeen Yhdysvalloista ja muualtakin ulkomailta. Suomen kristityillä on todella suuri haaste poisoppia kirkkokuntien perinteistä ja opiskella Raamattu alusta alkaen uudestaan.



VeliUskossa kirjoitti:
Ei pidä uskoa kaikenlaisia hellaripastoreita. Vanhan liiton kaltainen profetointi on edelleen Jumalan toimintatapa. Ilmestyskirjan 11.-luku kertoo, että kaksi säkkipukuista profeettaa tulee vielä seitsemän vuoden vaivan ajoille profetoimaan samalla tavalla, miten toimi Elia. Eikös tämä ole aika selvä todistus, ettei pastori tiennyt mitään.

Jeesus sanoi, että Vanha testamentti on edelleen voimassa ja pyhiä kirjoituksia ei voi mitätöidä. Raamattu nimenomaan sanoo, ettei Jumala ole muuttunut, eikä uuden ja vanhan liiton välissä tapahtunut mitään muutosta Jumalassa. Jumala käyttää uuden liiton aikana profeettoja samalla tavalla käytti vanhan liiton aikana.
;


Asia on nyt selkeämpi, kiitos. Mutta ymmärrätkö nyt sen, miksi suhtauduin omaan profetiaani niin kriittisesti? Jouduin toimimaan täysin sen opetuksen valossa, jonka olen elämäni aikana saanut. Eli toisin sanoen, pidin erittäin potentiaalisena vaihtoehtona sitä, että profetiani oli kokonaan väärä. Jouduin turvautumaan vain ja ainoastaan Raamattuun, koska en voinut enää luottaa omaan lahjaani.

Mielestäni sinun olisi hyvä myös ymmmärtää, että vaikka Jumala on pyhä, hän on myös äärimmäisen rakastava ja oikeudenmukainen. Hän tiesi varsin hyvin, jotta toimin oman vajavaisen ymmärrykseni puittessa mitä tulee saamaani profetiaan ja sen tottelemiseen. Hän selvensi minulle aihetta eilispäivänä, tämän hän teki hyvin rakastavasti, vaikka nuhtelikin minua samalla. Tällainen meidän taivaallinen Isämme on, ei hän mielivaltaisesti jakele tuomioitaan vaan ymmärtää sen, että meidän tietomme on vajavainen ja toimimme välistä väärin tämän vuoksi, vaikka haluammekin sydämessämme seurata totuutta.

Kirjoitin tästä aiheesta lisää Pyhän hengen pilkka-ketjuun:

viewtopic.php?f=2&t=2719&start=20
Avatar
Vertti
 
Viestit: 36
Liittynyt: 07. Kesä 2017 14:36

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja Jukka » 24. Heinä 2017 06:46

VeliUskossa kirjoitti: Näin kerran televisiosta erään nuoren pastorin, jonka käsitykseni mukaan on hellari, opettavan eksytyksestä. Hän piti sellaista profeettaa vääränä, joka tuo jotain uuttaa. Hänen mielestä sellaista ei voi tapahtua. Heti minun sydämeeni nousi paha olo tästä puhujasta ja Raamatusta paikka, jossa puhuttiin ihan toista. Jumalan valtakunnan raamatunopettajat ottavat runsaista varastoistaan sekä uutta että vanhaa. Tämä todisti, että tuo televisiossa saarnannut helluntailainen nuori mies oli itse eksyttäjä. Profetoinnissa on aina jotain uutta, mutta ei se uusi kumoa koskaan vanhaa Raamattua, eikä uusi ja vanha ole ristiriidassa toistensa kanssa.


Tästä minulla olisi paljonkin sanottavaa, mutta ei ole riittävästi aikaa viipyä palstalla (juuri nyt) koska arjessa on paljon tehtävää. "Tuhannet tuskihin uupuu, kun tunne ei auttajaa" sanotaan jossain värssyssä.

Pyhät Kirjoitukset vakiintuivat muotoonsa apostolisena aikana ja ne koottiin yhteen pian apostolien kuoleman jälkeen. Näin Raamatusta tuli ainutlaatuinen ilmoitus ihmiskunnalle ja se onkin kaikista kirjoista tutkituin. Mitään muuta lähellekään sen vertaista tutkimuskohdetta ei historia tunne.

Raamattu sisältää Jumalan ilmoituksen (apokalypsis) eikä siihen saa lisätä mitään. Kaiken profetoinnin tulee pysyä tämän ilmoitetun Sanan sisällä (joka on koottu Raamatuksemme) ja se tulee kestää Raamatulla tutkimisen ja koettelemisen. Tästä periaatteesta ei saa lipsua.

Uuskarismaattisissa ja uusapostolisissa piireissä pyritään tuomaan esille uutta ilmoitusta, jota ei löydy Raamatusta. Meidän ei tule mennä sellaisiin mukaan vaan rohkeasti hylätä kaikki sellainen. Eksytykset etenevät kovalla ja kasvavalla vauhdilla kristikunnan sisällä ja syyn tähän Jeesus jo kertoi selkeästi: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa." Matteus 22:29.

Hyvää maanantaipäivää kaikille. On tulossa ainakin tänne etelään lämmin päivä.
Jukka
 

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja VeliUskossa » 24. Heinä 2017 08:50

jukka1954 kirjoitti:
VeliUskossa kirjoitti: Näin kerran televisiosta erään nuoren pastorin, jonka käsitykseni mukaan on hellari, opettavan eksytyksestä. Hän piti sellaista profeettaa vääränä, joka tuo jotain uuttaa. Hänen mielestä sellaista ei voi tapahtua. Heti minun sydämeeni nousi paha olo tästä puhujasta ja Raamatusta paikka, jossa puhuttiin ihan toista. Jumalan valtakunnan raamatunopettajat ottavat runsaista varastoistaan sekä uutta että vanhaa. Tämä todisti, että tuo televisiossa saarnannut helluntailainen nuori mies oli itse eksyttäjä. Profetoinnissa on aina jotain uutta, mutta ei se uusi kumoa koskaan vanhaa Raamattua, eikä uusi ja vanha ole ristiriidassa toistensa kanssa.


Tästä minulla olisi paljonkin sanottavaa, mutta ei ole riittävästi aikaa viipyä palstalla (juuri nyt) koska arjessa on paljon tehtävää. "Tuhannet tuskihin uupuu, kun tunne ei auttajaa" sanotaan jossain värssyssä.

Pyhät Kirjoitukset vakiintuivat muotoonsa apostolisena aikana ja ne koottiin yhteen pian apostolien kuoleman jälkeen. Näin Raamatusta tuli ainutlaatuinen ilmoitus ihmiskunnalle ja se onkin kaikista kirjoista tutkituin. Mitään muuta lähellekään sen vertaista tutkimuskohdetta ei historia tunne.

Raamattu sisältää Jumalan ilmoituksen (apokalypsis) eikä siihen saa lisätä mitään. Kaiken profetoinnin tulee pysyä tämän ilmoitetun Sanan sisällä (joka on koottu Raamatuksemme) ja se tulee kestää Raamatulla tutkimisen ja koettelemisen. Tästä periaatteesta ei saa lipsua.

Uuskarismaattisissa ja uusapostolisissa piireissä pyritään tuomaan esille uutta ilmoitusta, jota ei löydy Raamatusta. Meidän ei tule mennä sellaisiin mukaan vaan rohkeasti hylätä kaikki sellainen. Eksytykset etenevät kovalla ja kasvavalla vauhdilla kristikunnan sisällä ja syyn tähän Jeesus jo kertoi selkeästi: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa." Matteus 22:29.


En tarkoittanut sitä, että Raamattua saisi kumota, tai että Raamattuun voisi lisätä uusia kirjoja. Raamattu kieltää lisäämästä tekstiä mm. Ilmestyskirjaan.

On kuitenkin väärin sanoa, ettei saisi opettaa uutta, koska Raamattu kertoo, että taivasten valtakunnan lainopettajat opettavat vanhaa ja uutta. Tämä tarkoittaa sitä, että hyvä opettaja osaa opettaa Raamatusta sellaisia kohtia, jotka ovat kuulijoille uutta opittavaa. Profetioissa voi olla uutta ajankohtaan liittyvää, mutta ne eivät voi olla ristiriidassa Raamatun ilmoituksen kanssa. Sinänsä Raamatun oppi on muuttumaton. Ei uusi kumoa vanhaa eikä muuta vanhaa. Jos niin tekisi, niin se on sitten sitä väärä uutta, mitä ei saa olla.

Matteuksen evankeliumi 13:51,52
"Ymmärrättekö nyt kaiken tämän?" Jeesus kysyi. "Ymmärrämme", he vastasivat. Silloin hän sanoi heille: "Siksipä jokainen lainopettaja, josta on tullut taivasten valtakunnan opetuslapsi, on kuin isäntä, joka runsaasta varastostaan ottaa esiin sekä uutta että vanhaa."
VeliUskossa
 
Viestit: 21
Liittynyt: 22. Heinä 2017 16:42

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa