Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja Vertti » 22. Heinä 2017 17:47

Olen viime aikoina törmännyt tähän usein. Tätä varman tuomion antamista oikeutetaan näillä Raamatun kohdilla:

Joh. 20:21-22: "Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

Matt. 16:18-19: "Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu."

Raamatussa sanotaan selkeästi, että kaikki tuomiovalta on Jeesuksella.

Isä itse ei tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomiovallan Pojalle Joh 5:22

Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. Room 8:34

Mitä Jeesus tarkoitti sillä, että apostolit voivat sitoa syntejä? Entä antoiko Hän tuon vallan ainoastaan apostoleille vai muillekin kristityille? Kuinka ihminen voi vajavaisessa ymmärryksessään tuomita toisia ihmisiä kadotukseen. Profetointiinkaan ei voi satavarmasti luottaa, koska kyse ei ole uudessa liitossa erehtymättömästä ilmoitusprofetiasta vaan vajavaisesta ilmoituksesta.
Avatar
Vertti
 
Viestit: 36
Liittynyt: 07. Kesä 2017 14:36

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 22. Heinä 2017 18:04

Pelastuminen tai kadotukseen tuomituksi tuleminen tapahtuu vasta tämän elämän jälkeen. Hebr 9:27 "ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio". Syntien anteeksi antaminen tai anteeksiannon kieltäminen koskee nähdäkseni yksittäisiä syntejä mitä ihmiset tekevät. Jos parannuksenteko on Sanan mukaista, tulee meidän Sanan palvelijana julistaa anteeksianto kyseisistä synneistä. Ja vastaavasti jos ei tapahdu Sanan mukaista parannuksen tekoa, ei tule julistaa anteeksiantoa. Emme me kuitenkaan silloinkaan tuomitse heitä, vaan he valitsevat synnin tien ja Sana tuomitsee heidät sen tähden.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja VeliUskossa » 22. Heinä 2017 18:40

Jos Pyhä Henki käskee profeettaa kieltämään syntien anteeksiannon, niin se päätös pätee taivasten porteille asti. Se ei ole profeetan päätös, vaan Pyhän Hengen päätös. Tällaisen tarkoitus on varjella muita tekemästä vastaavaa. Kyse on pikemminkin muiden varoittamisesta, kuin jonkun henkilön tekojen tuomitsemisesta.

Johanneksen evankeliumi 20:21-23
Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

Hesekiel 28:19
Kaikki kansat, jotka tunsivat sinut, kauhistuvat nyt kohtaloasi. Sinä olet kammottava varoitus. Sinä olet iäksi poissa."

Sellainen väite, etteikö koskaan voisi saada tietää kadotustuomiota etukäteen, on Raamatun vastainen. Jumala hylkäsi kuningas Saulin profeetta Samuelin sanoilla ja Saul sai myöhemmin kuulla vastaava eri yhteyksissä.

Minulle tulee Vertin aloituksesta mieleen profeetta Jeremia. Jumala korotti Jeremian kansojen ja kuninkaiden yläpuolelle, jonka Jeremia itse kertoo muille oman kirjansa kautta. Jumala vahvisti Jeremian sanat oikeaksi, koska Jeremian kirja on päätynyt Raamattuun. Ei Jeremia itseään korottanut, vaikka itse siitä kertoi, vaan Jumala korotti Jeremian.

Jeremiaa ei haluttu uskoa, ei haluttu uskoa Miikaa jne. Jeremian tehtävä oli julistaa vakavia tuomioita omalla kansalleen. Onkohan niin, että Vertti sinulla on lihallisia syitä yrittää epäillä sitä, mitä Raamattu ilmoittaa??? Pelkäätkö, että sinun kaapista löytyisi jotain luurankoja, joka voisi johtaa vastaavaan ???
VeliUskossa
 
Viestit: 21
Liittynyt: 22. Heinä 2017 16:42

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja Vertti » 22. Heinä 2017 18:51

Peace In Rest kirjoitti:Pelastuminen tai kadotukseen tuomituksi tuleminen tapahtuu vasta tämän elämän jälkeen. Hebr 9:27 "ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio". Syntien anteeksi antaminen tai anteeksiannon kieltäminen koskee nähdäkseni yksittäisiä syntejä mitä ihmiset tekevät. Jos parannuksenteko on Sanan mukaista, tulee meidän Sanan palvelijana julistaa anteeksianto kyseisistä synneistä. Ja vastaavasti jos ei tapahdu Sanan mukaista parannuksen tekoa, ei tule julistaa anteeksiantoa. Emme me kuitenkaan silloinkaan tuomitse heitä, vaan he valitsevat synnin tien ja Sana tuomitsee heidät sen tähden.


mielenkiintoista.
Viimeksi muokannut Vertti päivämäärä 22. Heinä 2017 20:48, muokattu yhteensä 2 kertaa
Avatar
Vertti
 
Viestit: 36
Liittynyt: 07. Kesä 2017 14:36

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja Vertti » 22. Heinä 2017 18:57

VeliUskossa kirjoitti:Jos Pyhä Henki käskee profeettaa kieltämään syntien anteeksiannon, niin se päätös pätee taivasten porteille asti. Se ei ole profeetan päätös, vaan Pyhän Hengen päätös. Tällaisen tarkoitus on varjella muita tekemästä vastaavaa. Kyse on pikemminkin muiden varoittamisesta, kuin jonkun henkilön tekojen tuomitsemisesta.

Johanneksen evankeliumi 20:21-23
Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

Hesekiel 28:19
Kaikki kansat, jotka tunsivat sinut, kauhistuvat nyt kohtaloasi. Sinä olet kammottava varoitus. Sinä olet iäksi poissa."

Sellainen väite, etteikö koskaan voisi saada tietää kadotustuomiota etukäteen, on Raamatun vastainen. Jumala hylkäsi kuningas Saulin profeetta Samuelin sanoilla ja Saul sai myöhemmin kuulla vastaava eri yhteyksissä.

Minulle tulee Vertin aloituksesta mieleen profeetta Jeremia. Jumala korotti Jeremian kansojen ja kuninkaiden yläpuolelle, jonka Jeremia itse kertoo muille oman kirjansa kautta. Jumala vahvisti Jeremian sanat oikeaksi, koska Jeremian kirja on päätynyt Raamattuun. Ei Jeremia itseään korottanut, vaikka itse siitä kertoi, vaan Jumala korotti Jeremian.

Jeremiaa ei haluttu uskoa, ei haluttu uskoa Miikaa jne. Jeremian tehtävä oli julistaa vakavia tuomioita omalla kansalleen. Onkohan niin, että Vertti sinulla on lihallisia syitä yrittää epäillä sitä, mitä Raamattu ilmoittaa??? Pelkäätkö, että sinun kaapista löytyisi jotain luurankoja, joka voisi johtaa vastaavaan ???


Tuossa opetuksessasi on eräs merkittävä ongelma: siteerasit vanhaa testamenttia, jonka erehtymätön ilmoitusprofetia ei ole enää voimassa. Jos lähdemme julistelemaan tuomiota muille, törmäämme seuraaviin ongelmiin:

1. vajavaisen ihmistiedon avulla on mahdotonta sanoa, onko ihminen pilkannnut varmasti Pyhää henkeä.
2. Jumalalta tulleeseen ilmoitukseen ei voi luottaa täysin, koska uudessa liitossa profetointi on vajavaista.

Tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista" 1 kor. 13:8
profetoimista älkää halveksuko, mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;" Tess 5:18


Sinä, eivätkä muutkaan saa koskaan tietää tässä elämässä, oliko kyse Pyhästä hengestä, omasta itsestäsi vai paholaisesta.
Avatar
Vertti
 
Viestit: 36
Liittynyt: 07. Kesä 2017 14:36

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja VeliUskossa » 22. Heinä 2017 19:11

Vertti kirjoitti:
Tuossa opetuksessasi on eräs merkittävä ongelma: siteerasit vanhaa testamenttia, jonka erehtymätön ilmoitusprofetia ei ole enää voimassa. Jos lähdemme julistelemaan tuomiota muille, törmäämme seuraaviin ongelmiin:

1. vajavaisen ihmistiedon avulla on mahdotonta sanoa, onko ihminen pilkannnut varmasti Pyhää henkeä.
2. Jumalalta tulleeseen ilmoitukseen ei voi luottaa täysin, koska uudessa liitossa profetointi on vajavaista.

Tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista" 1 kor. 13:8
profetoimista älkää halveksuko, mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;" Tess 5:18


Sinä, eivätkä muutkaan saa koskaan tietää tässä elämässä, oliko kyse Pyhästä hengestä, omasta itsestäsi vai paholaisesta.


Ensimmäinen korinttilaiskirje tarkoittaa profetoimisen olevan vajavasta siinä merkityksessä, ettei profetoimisen armolahja ole korvaa rakkauden puutetta. Kun Jumala antaa profetian, Jumala ei koskaan erehdy.

On keinoja tunnistaa Jumalan viestit. Profetioihin voi pyytää vahvistuksia. Raamattu ilmoittaa, että Jumalan oma oppivat tuntemaan Paimenensa äänen. Se vaattii profetioiden maailmassa harjaantumista. Jumala ei ole tarkoittanut profetioita syrjään laitettavaksi, vaan Jumalan tahdon ilmaisuksi. Profetointia ei voi halveksua siten, että väittää kaiken olevan kyseenalaista.
VeliUskossa
 
Viestit: 21
Liittynyt: 22. Heinä 2017 16:42

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja Vertti » 22. Heinä 2017 19:26

VeliUskossa kirjoitti:
Ensimmäinen korinttilaiskirje tarkoittaa profetoimisen olevan vajavasta siinä merkityksessä, ettei profetoimisen armolahja ole korvaa rakkauden puutetta. Kun Jumala antaa profetian, Jumala ei koskaan erehdy.

On keinoja tunnistaa Jumalan viestit. Profetioihin voi pyytää vahvistuksia. Raamattu ilmoittaa, että Jumalan oma oppivat tuntemaan Paimenensa äänen. Se vaattii profetioiden maailmassa harjaantumista. Jumala ei ole tarkoittanut profetioita syrjään laitettavaksi, vaan Jumalan tahdon ilmaisuksi. Profetointia ei voi halveksua siten, että väittää kaiken olevan kyseenalaista.


Ei Jumala erehdykään, mutta astia voi väärentää tätä viestiä. Tämä tulee erinomaisesti ilmi tästä Agaboksen tarinasta, joka oli aito profeetta. Tuo profetia meni muuten oikein, mutta sitojina olivat roomalaiset eivät juutalaiset. Juutalaiset olivat hakkaamassa Paavalia, kunnes roomalaiset sotilaat tulivat väliin ja pistivät Paavalin kaksiin kahleisiin. (Apt 21:27) Eli Agaboksen profetia oli sisällöltään paikkansapitävä, mutta yksityiskohdat olivat vajavaiset. Toisin sanoen, vaikka Agabos oli profeetta, hänenkään profetiansa ei ollut erehtymätöntä vanhan testamentin ilmoitusprofetiaa, vaan osittain vajaista

".hänellä oli neljä naimatonta tytärtä, joilla oli profetoimisen lahja. Olimme olleet kaupungissa jo useita päiviä, kun sinne saapui Juudeasta Agabos-niminen profeetta. Hän tuli luoksemme, otti Paavalilta vyön, sitoi sillä jalkansa ja kätensä ja julisti: "Näin sanoo Pyhä Henki: tällä tavoin juutalaiset Jerusalemissa sitovat sen miehen, jonka vyö tämä on, ja luovuttavat hänet pakanoiden käsiin." Apt 21:9
Avatar
Vertti
 
Viestit: 36
Liittynyt: 07. Kesä 2017 14:36

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Heinä 2017 19:52

*
Tuossa eli Joh. 20:21-23 mukaan Jeesus tarkoittaa että kun jos uskova pidättää toiselta anteeksiantamisen niin se on yhä pidätetty. Jos uskova päättää antaa anteeksi toiselle, se vapauttaa hänet katkerasta kaunasta niin hän saa täyttää Pyhällä Hengellä.

Joh. 20:23 Joiden synnit te annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut. Joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja VeliUskossa » 22. Heinä 2017 20:27

Vertti kirjoitti: Ei Jumala erehdykään, mutta astia voi väärentää tätä viestiä. Tämä tulee erinomaisesti ilmi tästä Agaboksen tarinasta, joka oli aito profeetta. Tuo profetia meni muuten oikein, mutta sitojina olivat roomalaiset eivät juutalaiset. Juutalaiset olivat hakkaamassa Paavalia, kunnes roomalaiset sotilaat tulivat väliin ja pistivät Paavalin kaksiin kahleisiin. (Apt 21:27) Eli Agaboksen profetia oli sisällöltään paikkansapitävä, mutta yksityiskohdat olivat vajavaiset. Toisin sanoen, vaikka Agabos oli profeetta, hänenkään profetiansa ei ollut erehtymätöntä vanhan testamentin ilmoitusprofetiaa, vaan osittain vajaista

".hänellä oli neljä naimatonta tytärtä, joilla oli profetoimisen lahja. Olimme olleet kaupungissa jo useita päiviä, kun sinne saapui Juudeasta Agabos-niminen profeetta. Hän tuli luoksemme, otti Paavalilta vyön, sitoi sillä jalkansa ja kätensä ja julisti: "Näin sanoo Pyhä Henki: tällä tavoin juutalaiset Jerusalemissa sitovat sen miehen, jonka vyö tämä on, ja luovuttavat hänet pakanoiden käsiin." Apt 21:9


Nyt minulle on valjennut mikä on tässä ongelma. Sinä et ymmärrä asioitten tarkoitusta oikein. Agaboksen profetia toteutui oikein ja oli oikea profetia. Minä en näe tässä asiassa ristiriitaa. Profetia tarkoitti sitä, että juutalaiset halusivat Paavalin vangittavaksi ja luovuttivat Paavalin roomalaisille. Niin kävi. Sinun arviosi Jumalan profetiasta on farisealainen.
VeliUskossa
 
Viestit: 21
Liittynyt: 22. Heinä 2017 16:42

Re: Kadotustuomion julistaminen toisille kristityille

ViestiKirjoittaja Jukka » 22. Heinä 2017 21:18

Vertti kirjoitti:Tuossa opetuksessasi on eräs merkittävä ongelma: siteerasit vanhaa testamenttia, jonka erehtymätön ilmoitusprofetia ei ole enää voimassa.


Kuulehan Vertti. Mistä olet saanut sellaisen käsityksen, että VT:n pyhät kirjoitukset eivät enää ole voimassa? VT:n kirjoituksethan juuri todistavat meille, että Jeesus on Messias. "Sillä hän [Paavali] kumosi suurella voimalla julkisesti juutalaisten väitteet ja näytti kirjoituksista toteen, että Jeesus on Kristus" Apt. 18:28 Jeesus itse sanoi VT:n kirjoituksista, että "Totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut" Matt. 5:18. Kaikki mitä Jeesus teki keskuudessamme oli kirjoitettu jo pyhissä Kirjoituksissa, vaikkakin kätketymmin, mutta sieltä ne löytyvät ja olen saanut näiden 46 vuoden aikana kokea aarteiden löytämisen iloa Kirjoituksia tutkimalla.

Olet innokas Jeesuksen opetuslapsi -pidän sitä arvokkaana piirteenä- mutta näissä Raamatun tulkitsemisasioissa maltti on valttia. Läpi vuosisatojen Kirjoituksia tutkivien veljien huulilla on ollut rukous: "Opeta minua Herra!" Nöyrällä mielellä Herran edessä odottava opetuslapsi voi toisinaan päästä kokemaan maistiaisia siitä mitä Herra lupasi kansalleen: "Minä annan sinulle aarteet pimeän peitosta, kalleudet kätköistänsä, tietääksesi, että minä, Herra, olen se, joka sinut nimeltä kutsuin, minä, Israelin Jumala" Jes. 45:3.

Herra Jeesus Sinua siunatkoon Vertti.
Jukka
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa

cron