Vertti kirjoitti:Tunnen itseni tyhmäksi kysyessäni tätä tässä vaiheessa, mutta asiaan olisi hyvä saada joku selvyys. Kun olen julistanut ihmisille evankeliumia ja huomannut , että he ovat olleet kiinnostuneita uskoontulosta, olen yksinkertaisesti kysynyt, että haluavatko he antaa elämänsä Jeesukselle. Jos he ovat vastanneet myönteisesti, olen rukoillut heidän kanssaan ja julistanut heidän syntinsä anteeksi Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Jota kuinkin näin kävi oma uskoontuloni. Olin nuorten kesäleirillä ja eteen pyydettiin niitä, jotka halusivat tulla uskoon. Kävelin eteen, polvistuin rukoukseen ja minun puolestani rukoiltiin. Koin uudestisyntymisen tuolla hetkellä. En kuitenkaan muista, julistettiinko minulle erityisesti synnit anteeksi.
Kysymys kuuluu: pitäisikö minun antaa noiden ihmisten itse rukoilla ääneen vaikka niin, että sanelen heille mitä heidän kannattaa rukoilla. (syntisen rukous) Vai riittääkö, että he ajatuksissaan rukoilevat jotain? Entä saako toisen ihmisen julistaa synneistä vapaaksi kuten minä olen tehnyt? Toki tiedän, että jos nuo ihmiset ovat sydämestään Jeesuksen halunneet ottaa vastaan, niin näin on käynyt, mutta onko evankeliumin julistajalla oikeus julistaa ihminen synneistä vapaaksi? Olen aika nuori tässä. Olen toiminut tähän saakka enemmänkin Hengen johdatuksessa, joten en ole miettinyt yksityiskohtia sen kummemmin.
Tiedän toki sen, että loppukädessä kyse ei ole siitä mitä minä teen vaan miten Pyhä henki toimii. Lähinnä omaatuntoani rauhoittaakseni kysyn nämä kysymykset.
Hei Vertti! Olen iloinnut siitä, että olet tullut foorumille kirjoittamaan ja tekemään aloituksia. Ne ovat hyviä ja synnyttävät keskustelua. Saamiesi vastauksien suhteen ole kuin Berean juutalaiset, jotka "ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin" [kuin Paavali oli puhunut]
Apt. 17:11b.
Itse en kannata minkäänlaisten kaavojen seuraamista ja noudattamista, kun kohtaamme lähimmäisiämme. Kerro evankeliumi yksinkertaisesti. Itse olen tehnyt sen muutamalla raamatunpaikalla sen mukaan kuin kussakin tilanteessa niitä on mieleeni noussut. Evankeliumi on hyvin yksinkertainen julistus taivaasta ja siinä itsessään on Jumalan voima
Room. 1:16. Tämä voima on kätketty sanaan, sanaan rististä
1.Kor. 1:18. Jeesus on kuollut syntiemme tähden, hänet haudattiin ja hän nousi kuolleista kolmantena päivänä. Joka uskoo häneen saa synnit anteeksi ja iankaikkisen elämän.
Katsotaanpas Raamatusta ensimmäisen pakanan ja hänen perheensä pelastuskokemusta. Miehen nimi oli Kornelius, hän oli roomalaisen pataljoonan komentaja, teki hyvää (ehkä oli sama kuin Matt. 8:5 mainittu) ja rukoili paljon Jumalaa, mutta hän ei ollut pelastunut
Apt. 11:14 eikä ympärileikattu
Apt. 11:3 (nämä ovat pelastusopillisesti tärkeitä tietoja meille pakanoille, kun saamme opetusta, mutta toisarvoisia evankeliumin julistamisen kannalta). Otan tähän muutaman virkkeen Pietarin saarnasta:
Me olemme kaiken sen todistajat, mitä hän [Jeesus] teki juutalaisten maassa ja Jerusalemissa; ja hänet [Jeesuksen] he ripustivat puuhun ja tappoivat. Hänet Jumala herätti kolmantena päivänä... Ja hän [Jumala] käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän [Jeesus] on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi. Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."Tähän asti arvostetun apostoli Pietarin puhe sujui häiriöittä, mutta sitten tapahtui odottamattomia asioita. Hänet keskeytti kuulijat, sotkivat hienon saarnan (joka todella olikin suuremmoisen ytimekäs), sillä ilman syntisten rukouksia tai uskon todistuksia pakanat uudestisyntyivät. Sen todisti Jumala itse antamalla heille Pyhän Hengen. Ensimmäiset pakanat kastettiin siis jo pelastuneina vai rohkeneeko joku esittää, että Kornelius perheineen ei ollut pelastunut mennessään vesikasteelle vaikka oli saanut Pyhän Hengen?
Tie pelastukseen on siis hyvin yksinkertainen. Kaikessa yksinkertaisuudessaan
on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran Jeesuksen nimeä, pelastuu. Tahdon siunata Sinua veljeni näillä Pietarin sanoilla:
"Kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään" 2.Pt. 3:18