Syntien julistaminen anteeksi

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja Vertti » 22. Heinä 2017 11:25

Tunnen itseni tyhmäksi kysyessäni tätä tässä vaiheessa, mutta asiaan olisi hyvä saada joku selvyys. Kun olen julistanut ihmisille evankeliumia ja huomannut , että he ovat olleet kiinnostuneita uskoontulosta, olen yksinkertaisesti kysynyt, että haluavatko he antaa elämänsä Jeesukselle. Jos he ovat vastanneet myönteisesti, olen rukoillut heidän kanssaan ja julistanut heidän syntinsä anteeksi Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Jota kuinkin näin kävi oma uskoontuloni. Olin nuorten kesäleirillä ja eteen pyydettiin niitä, jotka halusivat tulla uskoon. Kävelin eteen, polvistuin rukoukseen ja minun puolestani rukoiltiin. Koin uudestisyntymisen tuolla hetkellä. En kuitenkaan muista, julistettiinko minulle erityisesti synnit anteeksi.

Kysymys kuuluu: pitäisikö minun antaa noiden ihmisten itse rukoilla ääneen vaikka niin, että sanelen heille mitä heidän kannattaa rukoilla. (syntisen rukous) Vai riittääkö, että he ajatuksissaan rukoilevat jotain? Entä saako toisen ihmisen julistaa synneistä vapaaksi kuten minä olen tehnyt? Toki tiedän, että jos nuo ihmiset ovat sydämestään Jeesuksen halunneet ottaa vastaan, niin näin on käynyt, mutta onko evankeliumin julistajalla oikeus julistaa ihminen synneistä vapaaksi? Olen aika nuori tässä. Olen toiminut tähän saakka enemmänkin Hengen johdatuksessa, joten en ole miettinyt yksityiskohtia sen kummemmin.


Tiedän toki sen, että loppukädessä kyse ei ole siitä mitä minä teen vaan miten Pyhä henki toimii. Lähinnä omaatuntoani rauhoittaakseni kysyn nämä kysymykset.
Avatar
Vertti
 
Viestit: 36
Liittynyt: 07. Kesä 2017 14:36

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Heinä 2017 12:00

Kannattaa jatkaa toimimista niinkuin tähänkin asti Hengen johdatuksessa. On todella hienoa, että teet työtä uusien lapsien syntymiseksi Jumalan perheeseen.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja Vertti » 22. Heinä 2017 12:24

Aamu-Usva kirjoitti:Kannattaa jatkaa toimimista niinkuin tähänkin asti Hengen johdatuksessa. On todella hienoa, että teet työtä uusien lapsien syntymiseksi Jumalan perheeseen.


Niin mutta voitko julistaa toiselle, että "Jeesuksen Kristuksen nimessä syntisi on anteeksi annettu". Ensimmäisellä kerralla se jotenkin vain tuntui luontevalta, joten olen tehnyt näin muidenkin kohdalla.


Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."
Joh. 20:21

Mitä tuolla Raamatun kohdalla tarkalleen ottaen tarkoitetaan?
Avatar
Vertti
 
Viestit: 36
Liittynyt: 07. Kesä 2017 14:36

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja Vertti » 22. Heinä 2017 12:40

Vertti kirjoitti:
Aamu-Usva kirjoitti:Kannattaa jatkaa toimimista niinkuin tähänkin asti Hengen johdatuksessa. On todella hienoa, että teet työtä uusien lapsien syntymiseksi Jumalan perheeseen.


Niin mutta voitko julistaa toiselle, että "Jeesuksen Kristuksen nimessä syntisi on anteeksi annettu". Ensimmäisellä kerralla se jotenkin vain tuntui luontevalta, joten olen tehnyt näin muidenkin kohdalla.


Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."
Joh. 20:21

Mitä tuolla Raamatun kohdalla tarkalleen ottaen tarkoitetaan?


Eräs lähetyssaarnaaja lähetti minulle sähköpostia aiheen tiimoilta juuri:

Kyllä minä voin julistaa toiselle synnit anteeksi annetuksi, jos hän suunsa tunnustuksella turvaa Jumalan armoon Kristuksessa. Hänen valintansa sitten on, elääkö hän tuossa armossa.

Ymmärrän tämän yksinkertaisesti niin, että Jeesus haluaa meidän todistavan hänestä ja vain Pyhän Hengen avulla voimme sen tehdä, mutta Hän on luvannut olla kanssamme. Julistaessamme, ne jotka ottavat sanan vastaan saavat kokea vapauden, ne joille se ei kelpaa, eivät vapautta koe.
Avatar
Vertti
 
Viestit: 36
Liittynyt: 07. Kesä 2017 14:36

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Heinä 2017 12:52

Aika hyvä vastaus :thumbup:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja Jukka » 22. Heinä 2017 14:16

Aamu-Usva kirjoitti:Aika hyvä vastaus :thumbup:


Aika hyvä vastaus :thumbup:
Jukka
 

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja VeliUskossa » 22. Heinä 2017 17:50

Sinulla ei ole lupa julistaa kenellekään vastakääntyneelle syntejä anteeksi annetuiksi uskontunnustuksen jälkeen, ellei Pyhä Henki sellaista sinulle annan ohjeeksi. Muuten puheesi ei päde taivasten valtakunnan porteilla. Jeesus antoi apostoleille Pyhä Hengen, jonka ohjauksessa apostoleilla on lupa julistaa synnit anteeksi annetuiksi. Jh 20:21-23

Vastakääntynyt tulee ohjata tekemään parannus synneistä ja menemään kasteelle. Silloin kastettava tunnustaa syntinsä ja saa ne anteeksi Jeesuksen Kristuksen nimessä, kuten Raamattu opettaa. Johannes Kastaja vaati kasteelle tulleilta fariseuksilta ja saddukeuksilta parannuksen tekoa. Tämä voi tarkoittaa sitä, että tiedossa oleva syntielämä estää kasteelle pääsyn, koska parannus on ehtona syntien anteeksi saamiseen. Ap.t 2:38

Matteuksen evankeliumi 3:7-12
Mutta kun Johannes näki, että hänen kasteelleen oli tulossa myös monia fariseuksia ja saddukeuksia, hän sanoi heille: "Te käärmeen sikiöt! Kuka teille on sanonut, että te voitte välttää tulevan vihan? Tehkää hedelmää, jossa kääntymyksenne näkyy! Älkää luulko, että voitte ajatella: 'Olemmehan me Abrahamin lapsia.' Minä sanon teille: Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä. Kirves on jo pantu puun juurelle. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. "Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Hänellä on kädessään viskain, ja sillä hän puhdistaa puimatantereensa viljan. Jyvät hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa tulessa, joka ei koskaan sammu."
VeliUskossa
 
Viestit: 21
Liittynyt: 22. Heinä 2017 16:42

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja Jukka » 22. Heinä 2017 20:05

Vertti kirjoitti:Tunnen itseni tyhmäksi kysyessäni tätä tässä vaiheessa, mutta asiaan olisi hyvä saada joku selvyys. Kun olen julistanut ihmisille evankeliumia ja huomannut , että he ovat olleet kiinnostuneita uskoontulosta, olen yksinkertaisesti kysynyt, että haluavatko he antaa elämänsä Jeesukselle. Jos he ovat vastanneet myönteisesti, olen rukoillut heidän kanssaan ja julistanut heidän syntinsä anteeksi Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Jota kuinkin näin kävi oma uskoontuloni. Olin nuorten kesäleirillä ja eteen pyydettiin niitä, jotka halusivat tulla uskoon. Kävelin eteen, polvistuin rukoukseen ja minun puolestani rukoiltiin. Koin uudestisyntymisen tuolla hetkellä. En kuitenkaan muista, julistettiinko minulle erityisesti synnit anteeksi.

Kysymys kuuluu: pitäisikö minun antaa noiden ihmisten itse rukoilla ääneen vaikka niin, että sanelen heille mitä heidän kannattaa rukoilla. (syntisen rukous) Vai riittääkö, että he ajatuksissaan rukoilevat jotain? Entä saako toisen ihmisen julistaa synneistä vapaaksi kuten minä olen tehnyt? Toki tiedän, että jos nuo ihmiset ovat sydämestään Jeesuksen halunneet ottaa vastaan, niin näin on käynyt, mutta onko evankeliumin julistajalla oikeus julistaa ihminen synneistä vapaaksi? Olen aika nuori tässä. Olen toiminut tähän saakka enemmänkin Hengen johdatuksessa, joten en ole miettinyt yksityiskohtia sen kummemmin.


Tiedän toki sen, että loppukädessä kyse ei ole siitä mitä minä teen vaan miten Pyhä henki toimii. Lähinnä omaatuntoani rauhoittaakseni kysyn nämä kysymykset.


Hei Vertti! Olen iloinnut siitä, että olet tullut foorumille kirjoittamaan ja tekemään aloituksia. Ne ovat hyviä ja synnyttävät keskustelua. Saamiesi vastauksien suhteen ole kuin Berean juutalaiset, jotka "ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin" [kuin Paavali oli puhunut] Apt. 17:11b.

Itse en kannata minkäänlaisten kaavojen seuraamista ja noudattamista, kun kohtaamme lähimmäisiämme. Kerro evankeliumi yksinkertaisesti. Itse olen tehnyt sen muutamalla raamatunpaikalla sen mukaan kuin kussakin tilanteessa niitä on mieleeni noussut. Evankeliumi on hyvin yksinkertainen julistus taivaasta ja siinä itsessään on Jumalan voima Room. 1:16. Tämä voima on kätketty sanaan, sanaan rististä 1.Kor. 1:18. Jeesus on kuollut syntiemme tähden, hänet haudattiin ja hän nousi kuolleista kolmantena päivänä. Joka uskoo häneen saa synnit anteeksi ja iankaikkisen elämän.

Katsotaanpas Raamatusta ensimmäisen pakanan ja hänen perheensä pelastuskokemusta. Miehen nimi oli Kornelius, hän oli roomalaisen pataljoonan komentaja, teki hyvää (ehkä oli sama kuin Matt. 8:5 mainittu) ja rukoili paljon Jumalaa, mutta hän ei ollut pelastunut Apt. 11:14 eikä ympärileikattu Apt. 11:3 (nämä ovat pelastusopillisesti tärkeitä tietoja meille pakanoille, kun saamme opetusta, mutta toisarvoisia evankeliumin julistamisen kannalta). Otan tähän muutaman virkkeen Pietarin saarnasta:

Me olemme kaiken sen todistajat, mitä hän [Jeesus] teki juutalaisten maassa ja Jerusalemissa; ja hänet [Jeesuksen] he ripustivat puuhun ja tappoivat. Hänet Jumala herätti kolmantena päivänä... Ja hän [Jumala] käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän [Jeesus] on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi. Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

Tähän asti arvostetun apostoli Pietarin puhe sujui häiriöittä, mutta sitten tapahtui odottamattomia asioita. Hänet keskeytti kuulijat, sotkivat hienon saarnan (joka todella olikin suuremmoisen ytimekäs), sillä ilman syntisten rukouksia tai uskon todistuksia pakanat uudestisyntyivät. Sen todisti Jumala itse antamalla heille Pyhän Hengen. Ensimmäiset pakanat kastettiin siis jo pelastuneina vai rohkeneeko joku esittää, että Kornelius perheineen ei ollut pelastunut mennessään vesikasteelle vaikka oli saanut Pyhän Hengen?

Tie pelastukseen on siis hyvin yksinkertainen. Kaikessa yksinkertaisuudessaan on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran Jeesuksen nimeä, pelastuu.

Tahdon siunata Sinua veljeni näillä Pietarin sanoilla: "Kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään" 2.Pt. 3:18
Jukka
 

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja VeliUskossa » 22. Heinä 2017 20:18

jukka1954 kirjoitti:
Tie pelastukseen on siis hyvin yksinkertainen. Kaikessa yksinkertaisuudessaan on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran Jeesuksen nimeä, pelastuu. 2.Pt. 3:18
[/i][/color]


Asia ei ole näin yksinkertainen. Pelastuminen edellyttää parannuksen tekoa ja Jumalan tahdon tekemistä. Ilman Jumalan tahdon tekemistä ei ole edes uskoa, vaikka huutaisi Herra, Herra.

Matteuksen evankeliumi 7:21
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.

Jaakobin kirje 2:20-26
Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön? Eikö meidän isämme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille? Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi. Ja niin täyttyi Raamatun sana: "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi", ja hän sai nimen Jumalan ystävä.

Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella. Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. 26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.
VeliUskossa
 
Viestit: 21
Liittynyt: 22. Heinä 2017 16:42

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Heinä 2017 20:21

*
Pakko sanoa että koin heti törmäykseksi minun uskolleni kun minulle julistettiin synnit anteeksi ja vapaaksi vaikka en siitä pyytänyt ja ihmettelin siitä vapaaksi synneistä julistamista. :wtf: :shock: Koska Jaak. 5:16 tarkoittaa että meidän tulee tunnustaa toisillemme ne synnit ja rukoilla että Jumala antaa anteeksi rikkomuksemme ja syntimme.

Jaak. 5:16 Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

Ja kun esimerkiksi uskova ei koe saavansa rauhaa omalletunnolle joka soimaa yhä siitä että on tehnyt syntiä niin hänelle minä näytän Raamatun kohdan 1Joh. 1:9 ja kerron että tämän kohdan mukaan Jumala antaa anteeksi sille joka on tunnustanut syntiä niin Jumala puhdistaa kaikki vääryydet ja ne(kin) poistetaan omastatunnosta eikä ne enää vaivaa omaatuntoa ja on silloin vapaa siitä. Niin sen usko alkaa vahvistua asettamalla uskoa siihen Raamatun kohtaan minkä Jumala on luvannut niin sen usko vahvistuu. Se on tärkeintä.

Ei siihen tartte se vapaaksi synneistä julistaminen. Missä Raamattu kehottaa tekemään siitä? Ei varmaan löydy Raamatun pohjalta se opetus. Koska se voi heikentää uskoa jos se käytetään vielä julistaen toisille synnit anteeksi ja vapaaksi niin he eivät aseta uskoa Raamatun kohtaan jonka mukaan Jumala voi vapauttaa antamalla anteeksi.

:wise3:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa

cron