Syntien julistaminen anteeksi

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Heinä 2017 13:30

*
Huomautan että Jumala lähetti enkelin Korneliuksen luokse, kehotukseksi tämä noutaa Simonin kuultavaksi mitä Simonilla sanottavaa on. Tämä tarkoittaa että Sanaa kuullessaan saa Jumalan aikaansaaman uskon sisimpään niin ei kerskaisi omasta hurskauksesta [Apo 10:22].

Ja vielä kun Simon siis Pietari saarnasi niin Sanaa kuullessaan Kornelius ja plus muut täyttyivät Pyhällä Hengellä [Apo 10:44].

Apo 10:44 Kun Pietari vielä tätä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka olivat sanaa kuulemassa. RK

Niin he pelastuivat kuultuaan Sanaa [Apo 11:14]. Siksi Jumala lähetti enkelin Korneliuksen luokse että tämä kuulee Jumalan Sanaa niin pelastuu. Koska Jumala on säätänyt että usko pelastuksen seurauksena tapahtuu vain Sanan kautta. Ja silloin Jumalan aikaansaama usko on totisesti Jumalan teko ihmisessä - niin yksikään ihminen ei voisi kerskata koska usko on ansioton uskonlahja Jumalalta.

Kerron vielä jotain itsestäni kun pienenä Jumala ilmestyi minulle kun silloin en ollut tietoinen Jumalan olemassaolosta enkä ole koskaan kuullut evankeliumia niin Jumala ilmestyksen kautta puhui minulle ja kehotti minua erään naisen luo että saisin kuulla Sanaa. Niin nainen puhui minulle Jumalan Sanaa jonka kautta tulin uskoon [Room. 10:17].

En ole löytänyt mistään Raamatusta että voi tulla uskoon ilman Jumalan Sanaa paitsi äkkinäisen kolarin ohessa voi huutaa Jeesuksen nimeään, pelastuu kun on aiemmin kuullut Jumalaa Sanaa mutta on hylännyt sen.

Raamatun mukaan ilman Sanaa ei voi tulla uskoon. Sillä Sana synnyttää uskoa Pyhän Hengen voimavaikutuksesta ja se on Jumalan työtä ihmisessä uskonlahjaksi ja Jumalan armosta [Room. 10:17].

Room. 10:14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?

15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Heinä 2017 13:38

*
Haluaisin vielä kertoa toisen jutun mitä minulle on tapahtunut, siis siitä Jumalan Sanasta. Entisellä navetalla minä en osannut odottaa mitä minulle tapahtuu. Yhtäkkiä Sana tuli eri taholta minua kohtaan ja avasi tekstiä minulle luettavaksi ja se tapahtui 7 kertaa. Se oli käsin kosketeltavaa. Kaikki oli suoraan Raamatusta.

Johannes puhui käsin koskeltavasta Sanasta joka on itse totisesti Jeesus. Jeesus Sanana on käsin kosketeltavaa. Ilman Häntä ei voi tulla uskoon siksi on tärkeintä julistaa Sanaa että ihmiset sen kuultuaan pelastuisivat.

1Joh. 1:1 Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta -
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Loka 2017 16:04

Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Maalis 2018 16:57

*
Taas minä törmäsin yhdessä FB-ryhmässä miespuoliseen uskovaan, joka julisti erään uskonsiskon synnit anteeksi. Koin heti törmäykseksi minun uskoni kanssa. Käsittääkseni hän kuuluu vapaisiin uskonsuuntiin. Vapaissa uskonsuunnissa käytetään vielä siitä "syntien julistaminen anteeksi" -oppia. Tänäkin päivänä uskovien keskellä on annettu valta julistaa synnit anteeksi.

Koen edelleen sen ristiriidaksi. Miten ihminen voi julistaa synnit anteeksi, kuin yksin Jumala, joka on synnitön? Haluaisin kysyä, onko "syntien julistaminen anteeksi" -oppi kantautunut alun perin katolisesta juuresta? Siltä minusta tuntui, niin haluaisin kysyä siitä. Epäilen, että se oppi on väärintulkattu siinä Raamatun kohdassa Matt. 16:19. Miten uskova voi sitoa maan päällä, niin silloin se on sidottu taivaissa? Miten uskova voi päästää sen vapaaksi, minkä on sidottu taivaissa, se tulee vapautetuksi uskovan kautta, joka on maan päällä? Minun aivoissani yritän ymmärtää miten se Matt. 16:19 voi liittyä siihen oppiin? Anteeksi tekstini!

Matt. 16:19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."

No jos esimerkiksi uskonsiskon omaatuntoa alkaisi soimata, niin johdattaisin ainakaan hänet lukemaan kolme lohdullista Raamatun kohtaa. Ne olisivat 1Joh. 1:9 ja 1Joh. 3:20 ja Room. 8:33. Katsoisin ensin, että hän alkaisi ymmärtää, mitä ne kohdat tarkoittaa. Niin se sisko alkaisi vahvistua ja ojentaa uskossa terveellä tavalla ja tällä tavalla hän pääsisi eroon heikosta omastatunnosta ja omaatuntoaan syyttelystä. Tämä on ainoa tapa ojentaa ja vahvistua uskossa. Ne Raamatun kohdat ovat Jumalan Hengen vaikutuksesta syntyneet, ovat hyödyllistä ojennukseksi ja kasvatukseksi vanhurskaudessa.

1Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

1Joh. 3:20 että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi kuin meidän sydämemme ja tietää kaikki.

Room. 8:33 Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa.

No kukin omalla tavalla uskoo, miten se on tulkittu Raamatusta, mutta mitä "syntien julistaminen anteeksi" -oppiin tulee; voi sanoa näin; että Raamatun mukaan Jumala antaa anteeksi syntiä tunnustaneelle uskovalle ja puhdistaa kaikki synnit vääryyksineen pois ja Jumala on suurempi, kuin sydän, niin Jumala tietää kaiken ja Jumalan valittua ei kukaan voi syyttää. Jumala on se, joka vanhurskauttaa, se parempi, kuin se, joka sanoo näin: 'minä julistan kaikki syntisi anteeksi, Jeesuksen nimessä!' Tällä tavalla julistetaan kaikki synnit anteeksi, ei pääse eroon heikosta omastatunnosta eikä voisi ojentaa ja vahvistua uskossaan.

Siunausta maanantain päiväänne, ei kun tiistain päiväänne! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja Iustus » 20. Maalis 2018 18:44

Jeesuksen omien sanojensa mukaan apostolit itse saattoivat julistaa synnit anteeksi:

"Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." Joh. 20:23
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 20. Maalis 2018 21:21

Hieman itsekkin vierastan sitä ,että antaisin tai minulla olisi valta antaa syntejä anteeksi ,mutta tässä kohtaa täytyy laittaa ? .Kun ihminen tulee uskoon ja saa Pyhän Hengen niin silloin ihminen saa myös Kristuksen veren puhdistuksen ja se tarkoittaa ,että ...ne entiset synnit on pois pyyhitty kerta heitolla ja sitten alkaa uskon alkutaival ja Pyhityselämä ja Jumalan Hengen voimalla ihminen alkaa kasvamaan kohti Kristuksen ominaisuutta joko pikkuhiljaa tai äkkirysäyksellä.
Sitten kun alamme kasvaa niin saamme myös Hengen kautta pikkuhiljaa ymmärryksen oikeasta ja väärästä ja synnintunto kun on niin silloin täytyy myös ymmärtää olla pois sellaisesta tahallisesta syntielämästä sillä olemme armon alla eli Jeesuksen veren alla ja se on raamatun mukaan hyvin arka paikka ja arempi kuin lain alla.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Maalis 2018 10:44

*
Huomenta, Iustus! Ok, kiitos tuosta Raamatun kohdasta! Minulle ei vielä auennut syntien julistaminen anteeksi -oppi tuon Raamatun kohdan asiayhteydessä. Esimerkiksi kun minä julistaisin sinun synnit anteeksi, millä oikeudella ja millä vallalla minulla olisi julistaa saamalla sinun synnit anteeksiannetuksi? Minähän olen syntinen ihminen.

No tuo Raamatun kohta sopii vain yhteen tarkoitukseen, jonka asiayhteydessä minä voisin esimerkiksi sanoa sinulle näin, että 'tuon Raamatun kohdan Joh. 20:23 mukaan sinun kaikki synnit on anteeksiannetut, ne on jo anteeksiannetut' ja pitäisin huolen, että sinä alkaisit uskoa esimerkiksi siihen Joh. 20:23 kohtaan, jonka mukaan sinun synnit olisi jo anteeksiannetut, niin samalla sinä ojentaisit ja vahvistuisit uskossasi, sillä kirjoitukset Joh. 20:23 kohdalla ovat Jumalan Hengen vaikutuksesta syntyneet, ne kirjoitukset saa sinun uskoa ojentautumaan ja samalla sinä pääsisit eroon heikosta omastatunnosta, joka syyttää tietämättömyydestä johtuen. Julistamisen minä ainakaan jättäisin väliin, eikä se tulisi uskovien käyttöön, sillä tällä tavalla ei voi ojentaa eikä vahvistua uskossaan. Se olisi tärkeintä ajatellen toisten rakentumista Kristuksessa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Maalis 2018 11:13

*
Joka teistä on synnitön, se heittäköön ensimmäisenä kivellä, se julistakoon vaikka minun synnit anteeksi. Tuskin maan päältä löytyy sellainen uskova, joka voisi julistaa synnit anteeksi, kuin yksin Jumala.

Siunausta keskiviikon päiväänne! ;gladly:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Syntien julistaminen anteeksi

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 21. Maalis 2018 18:12

Tuo kivellä heittäminen on ihan eri asia kuin syntien julistaminen anteeksi.
En kyllä itsekään ole käyttänyt tuollaista sanontatapaa, että julistaisin jonkun synnit anteeksi :think2:
Ei siihen kuitenkaan varmaan tarvitse itse olla synnitön, että voi kertoa jollekin, että Jeesuksen nimessä tämän synnit ovat anteeksi annetut. Eihän kukaan meistä ole. Jos olisi niin syntien julistamista anteeksi ei ainakaan tarvittaisi. Siinähän on tarkoitus toimia Jeesuksen nimessä eli tietäen Jeesuksen vallan antaa syntejä anteeksi, voi kertoa sisarelleen/veljelleen tämän tosiasian jos se ikään kuin menee paremmin perille, kun joku toinen sen sanoo.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 36 vierailijaa

cron