Lopunajan eksyttäjät sekä hajaannus ja sielullisuus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Lopunajan eksyttäjät sekä hajaannus ja sielullisuus

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 13. Heinä 2017 06:03

Kiitos näkemyksesi ja ajatuksesi jakamisesta Jukka. Voisimmeko puhua jatkossa enemmän aiheista ja vähemmän minusta. En ole tullut tänne puhumaan itsestäni, ja koen vähän vaivaannuttavana kun keskustelu käännetään minuun. Enkä suoraan sanoen usko, että kovin moni ihminen tässä maailmankaikkeudessa kokee minua mitenkään niin merkittävänä vaikuttajana, että minusta tarvitsisi varoitella. Olen vain hiljainen "rivikristitty" ja vielä sieltä takarivistä. En kirjoittele täällä varsinaisesti pyrkiäkseni vaikuttamaan kehenkään, rehellisesti sanoen kirjoitan lähinnä itseäni varten, sillä käsittelen asioita kirjoittamalla. Tällaisella palstalla kirjoittaminen on mielekkäämpää kuin pelkän päiväkirjan pitämistä, sillä täällä saa ulkopuolista haastetta ja joutuu eri tavalla miettimään ja kyseenalaistamaan omiakin näkemyksiä. Ymmärrän, että sinulle ja joillekin muillekin tämä palsta on julistamisen väline, ja ymmärrän hyvin miksi olet huolestunut kun tuosta lähtökohdasta ilmeisesti koet minun käyttävän tätä harhaoppien julistamiseen. Mutta en itse koe julistavani sen enempää netin ulkopuolella kuin netissä. Minusta jokainen saa uskoa mihin haluaa, eikä minulla ole tarvetta julistaa tai saada ihmisiä uskomaan johonkin näkemykseeni. Päinvastoin, parempi että jokainen uskoo aidosti siihen mihin itse uskoo. Jumala johdattaa jokaisen sydämestään totuutta etsivän kaikkeen totuuteen, tavalla tai toisella. Kiitos ja siunausta! :)
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Lopunajan eksyttäjät sekä hajaannus ja sielullisuus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Heinä 2017 08:58

*
Peace In Rest, huomautan että älä ajattele asiaa pitempään. Et voi tietää miksi minä reagoin koska se tulee haavastani jonka päälle sinä astuit niin reagoin. Niin et voi tietää mitä minulle on tapahtunut.

Keskustelu sujuu kunhan kuunnellaan toista ja hänen esittävää kysymystä. Tulee alistua hänen ymmärryksen tasolle niinkuin Paavali oli heikkona voidakseen voittaa heikot. Ajatuksesi mukaan sinä vaikutit minusta sellaiselta joka aliarvioi ja esittää tietävän saattamalla vääränlaiseen kuvaan. Sen haluaisin sanoa sinulle. Ehkä et huomannut sen.

Sinä saat ilmaista kertoaksesi mitä ajattelet mutta tulisi ensiksi muistaa tärkeä asia. Että kysymällä pääsee yhteisymmärrykseen ja tällä tavalla keskustelu sujuu rakentavasti. No jos ei tunnu vielä tietävän mitä tulisi vastata niin tulisi antaa toisen vastaavan jos toinen tietää mitä vastata kysymykseen. Jos kukaan ei tiedä mitä vastata niin ei se haittaa mitään. :)

No Peace In Rest, haluaisin kertoa sinulle vielä että vääränlaiseen kuvaan saattaminen ahdistaa vielä johtuen haavastani ja koska on sellaisia uskovia jotka ajattelevat asiaa pitempään siinä vääränlaisessa kuvassa. Yksi uskonsisko huomasi sen ja tuli avukseni. Kysyin häneltä miksi yhteisymmärrys ei onnistunut. Hän vastasi ja sanoi että on sellaisia ihmisiä jotka ymmärtävät asiaa "tahallaan" ja heitä tulee välttää jos heidän kanssa ei tule toimeen keskenään eikä yhteisymmärrys toimi niin toivuin siitä.

En vielä täysin koska yksi sisko seurakunnasta tarjoutui tukihenkilökseni ja viime keväällä me erottauduimme koska yhteisymmärrys hänen kanssa ei toiminut. Siitä lähtien se minua vaivasi ja vielä vaivaa koska prosessi vaatii aikaa toipuakseen. Sen jälkeen sinä astuit minun haavan päälle niin reagoin kans. Et voinut tietää siitä. Toivottavasti sinulla ja minulla asia menee hyvin - keskenämme. Yksi asia vielä itsestäni. Lyhyt ja selkeä selkokieli riittää minulle koska ymmärrän paremmin.

Siunausta sinulle! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Lopunajan eksyttäjät sekä hajaannus ja sielullisuus

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 13. Heinä 2017 13:37

Kiitos Vaisuliini, tuo on juuri sitä mitä tarvitsen. Otan hyvästä neuvostasi vaarin,, ja alan keskittymään ja pyytämään Pyhää Henkeä ohjaamaan herkemmäksi lähimmäisten ja heidän kuuntelemisen ja ymmärtämisen suhteen. Kiitos ja siunausta edelleen! :)
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Lopunajan eksyttäjät sekä hajaannus ja sielullisuus

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 13. Heinä 2017 14:34

jukka1954 kirjoitti:
Peace In Rest kirjoitti:Ehkä he kokivat vaikeutta ryhtyä rukoilemaan "kylmiltään" ja halusivat ensin musiikin kautta kääntää mielensä kohti Jumalaa. Minulla on usein näin, varsinkin jos olen juuri tullut kiireisistä ja stressaavista tilanteista. Jos alan silloin suoraan rukoilemaan, huomaan että kiire ja stressi seuraa mukana rukoukseen. Musiikki rauhoittaa ja auttaa "virittymään" sopivaan olotilaan rukoilemiselle.


Voi hyvä tavatonta Sinun kanssasi. Kyllä tuokin tekstisi paljastaa kuinka sielullista uskonelämäsi on. Ei ihmisen uudestisyntynyt henki tarvitse musiikkia virittyäkseen rukoilemaan. Lapsen sisin henki seurustelee Isin kanssa taivaallisissa. Sielua toki musiikki rauhoittaa ja sitä käytetäänkin paljon sopivan sielullisen tunnelman luomiseksi kokouksissa, mutta sielullinen jää sielulliseksi eikä ulotu huoneen kattoa korkeammalle... muuten, varsinkin tuo tekstisi "Musiikki rauhoittaa ja auttaa "virittymään" sopivaan olotilaan rukoilemiselle" paljastaa, että kuulut niihin, jotka ovat omaksuneet uuskarismaattisista piireistä vaikutteita.


Vastaan tähän musiikki-asiaan vielä kun en aamulla ehtinyt. En ole omaksunut tällaista piirrettä mistään uskonnollisesta tai muustakaan yhteisöstä, vaan se on luonteenpiirteeni. Olen aina käyttänyt musiikkia rauhoittuakseni ja keskittyessäni yms. Uskon että Jumala on antanut musiikin, ei aknoastaan uskoville hengelliseen käyttöön, vaan myös kaikille ihmisille tähän tarkoitukseen. Musiikkia voi toki myös käyttää väärin pahoihin asioihin. Mutta ei siinä itsessään ole mitään pahaa tai väärää, että käyttää musiikkia apuna rauhoittumiseen, keskittymiseen, tai toisaalta tsemppaamiseen tai mihin tahansa tällaiseen. En tarkoittnut siis aiemmassa viestissäni, että tämä olisi jotenkin hengelllistä, vaan nimenomaan sielun tasolla tapahtuvaa.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Lopunajan eksyttäjät sekä hajaannus ja sielullisuus

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 13. Heinä 2017 15:50

Toki musiikilla on myös hengellinen aspekti, eli samalla tavalla kuin rukoileminen ja Raamatun lukeminen yms voi auttaa kääntymään kohti Jumalaa (yhtä kielikuvaa käyttäen), niin samalla tavalla myös hengellinen musiikki. Onhan Raamatussa paljon kehoituksia siihen, ei varmaan pelkän laulamisen tai musiikista itsestään nauttimisen vuoksi.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Lopunajan eksyttäjät sekä hajaannus ja sielullisuus

ViestiKirjoittaja Jukka » 14. Heinä 2017 06:53

vaisuliini kirjoitti:*
Minä en yleensä ylistä tai laula vaan menen suoraan rukoilemaan...


Hyvä. Pysy jatkossakin tuolla terveellä linjalla.

Luin eilen illalla veljemme Paavolan kirjoituksen. Siinä oli hyvää, ajankohtaista opetusta ja varoitusta. Näistäkin asioista, joita Petri kirjoituksessaan käsitteli, ollaan nykyisin merkillisen hiljaa.
Jukka
 

Re: Lopunajan eksyttäjät sekä hajaannus ja sielullisuus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Heinä 2017 11:01

*
Haluaisin nostaa tärkeän asian esille tuosta linkistä.

Joh 4:24 Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."

Herra Jeesus opetti alkutekstin mukaan Johanneksen evankeliumin luvussa 4, että Jumala on Henki ja Jumalaa palvovien ihmisten tulee palvoa Jumalaa Hengessä ja totuudessa. Todellinen Jumalan palvonta ei ole pelkkää sydämen ylistämistä laulujen ja musiikin kautta (toki tämäkin kuuluu eräänä osana Jumalan palvontaan), koska Jumalan palvonnan tärkein elementti on Pyhän Hengen voiman kautta ojentautuminen totuudessa rakastamaan Jumalaan, joka tarkoittaa Jumalan sanan totuuden mukaista uskoa ja uskossa ojentautumista käytännössä.

Silloin kun ylistäminen ja palvonta keskitetään vain lauluihin ja musiikkiin, mutta palvonnasta jätetään pois totuudessa vaeltaminen ja pysyminen, niin sellainen palvonta hyvin helposti ojentautuu sielullisuuden, lihallisuuden ja tunteiden mukaan, jota ihminen voi erehtyä luulemaan hengelliseksi Jumalan palvonnaksi.

Jos rakennat taloa väärässä järjestyksessä jättäen pois perustuksen ja rakennat lattian maata vasten, jonka päälle rakennat seinät ja katon, niin hyvin nopeasti talosi alkaa mädäntyä ja pilaantua ja siitä tulee asumiseen kelvoton talo.

Samalla tavalla toimisi uskova, joka siirtää syrjään Jumalan rakastamisen totuudessa ja pitää jotakin muuta opetusta uskonelämän tärkeimpänä opetuksena. Jos käytät talon rakentamisessa kelvottomia materiaaleja, niin talosi menee pilalle hyvinkin nopeasti. Samalla tavalla toimisi uskova, joka rakentaa uskonelämää valheellisten opetusten varaan hylkiessään Jumalan sanan totuutta.

Sielullinen ja lihallinen ihminen ymmärtää palvonnan olevan tunnekokemus, jossa ihmisen tulee palvoa Jumalaa laulujen ja musiikin kautta. Tällainen palvonta nostattaa ihmisen sielullista tunne-elämää, eikä kyseessä ole monestikaan palvonta, vaan valheellinen kokemus ja ymmärrys palvonnasta. Äärikarismaattisissa piireissä ylistyksen ja palvonnan keskipiste on lauluissa, musiikissa ja ylistystanssissa, joihin voidaan käyttää kokouksissa aikaa tunnista kolmeenkin tuntiin. UT:ssa ei ole yhtään kohtaa, jossa uskovia käsketään tanssimaan ylistystansseja seurakunnan kokoontumisissa.

Väärä palvonta johtaa sielulliseen tunnekokemukseen, mutta ei totuuden mukaan ojentautumiseen. Valheenhenget pettävät uhrinsa äärikarismaattisissa piireissä valehdellen sielukkaan tunteellisuuden olevan Jumalan palvontaa, vaikka kyse on ainoastaan voimakkaasta sielullisesta tunnekokemuksesta, joka hyvin usein johtaa riehakkaaseen käyttäytymiseen ja jopa tilaan, jossa ihminen juopuu hengestä.


Niin silloin meillä kotosalla ylistäessään yksi sisko alkoi käyttäytyä niinkuin olisi humalassa. :wtf: :?

Jumalan Henki voi tehdä ihmisen voimattomaksi, mutta ei koskaan anna uskovalle juopumuksen kaltaista kokemusta, koska juopuminen on synnin vaikutusta, ei Pyhän Hengen voimavaikutus. Juopuminen hengestä on aina osoitus valhehenkien valhevoiman vaikutuksesta.

Riivaajahenget eivät halua ihmisen rakastavan totuudessa Jumalaa ja siksi he eksyttävät ihmisiä sielulliseen palvontaan. Pahuuden henkivallat eivät halua ihmisen olevan tekemisissä Jumalan rakkauden ja totuuden kanssa, siksi he eksyttävät ihmisiä Raamatullisten termien kautta, mutta kuitenkin siten, että kyseessä on niin kuin tyhjä kuori, jolta puuttuu sisin olemus ja ydin. Eräs tällainen eksytys on Jumalan palvonta, joka tapahtuu ilman totuuden noudattamista.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron