Koska kristitty on sortunut Pyhän hengen pilkkaan?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Koska kristitty on sortunut Pyhän hengen pilkkaan?

ViestiKirjoittaja Jukka » 17. Heinä 2017 11:36

Aamu-Usva kirjoitti:Tuo Jukan viimeinen lause on sentään hyvä :thumb:

Isä on antanut jo kaiken Jeesuksen haltuun (Matt.11:27; Joh.3:35). Kukaan ei kuitenkaan voi tulla uskoon ilman Jumalaa. Sitä tarkoittaa se, että kukaan ei voi tulla Jeesuksen luo ellei Isä sitä ihmiselle anna. Ihmisen oma päätös uskoa ei riitä. Tarvitaan Jumalan Pyhä Henki.

Jeesus puhuu omista lampaistaan näin: "... he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä (Joh.10:27)."

Mutta yritähän Jukka välillä nukkuakin :hugehug: Minä lähden vasta nyt aamukahvin keittoon. Ihan on elämä risaisena näin lomalla..


Hyvin vastasit. Jätin laittamatta omaan vastaukseeni kohtia, joissa ilmoitetaan koko ihmiskunnan annetun Jeesuksen käsiin. Tuota Mt. 11:25ss en aamuyöllä muistanutkaan (se on valtava ilmoitus), mutta on toisiakin, esimerkiksi Jeesus ristinkuolemaansa viitaten sanoo vetävänsä kaikki luokseen Joh. 12:32-33. Olen harmissani tuon Joh. 6:37 kohdan käytöstä, koska se irrotetaan kontekstistaan. En tykkää sellaisesta sanan käytöstä (vaikka itsekin sellaiseen joskus lankean - :? vaikka olen näin mahdottoman hyvä ihmiseksi :lol: ).
Jukka
 

Re: Koska kristitty on sortunut Pyhän hengen pilkkaan?

ViestiKirjoittaja Vertti » 21. Heinä 2017 13:13

Aamu-Usva kirjoitti:Uuden liiton puolella on kuitenkin niin, että Jeesus ei käännytä pois yhtäkään, joka Hänen luokseen tulee.


On kuitenkin olemassa rangaistuksia ja sakkokierroksia joiden aikana tuntuu siltä, että taivas on täysin hiljaa.

Pitkän aikaa tuntui siltä, jotta en pääse takaisin enää Jumalan yhteyteen, vaikka kuinka rukoliin ja kävin seurakunnissa. Sanoin Jeesukselle jopa hiljaa mielessäni, että miksi Hän valehteli väittäessään, että ei aja ketään pois. Olin totaalisesti eksynyt väärän profeetan toimesta, mutta en koskaan ollut halunnut tietoisesti hyljätä Häntä. Ja Jeesus piti sanansa, pitkään harhailin jo kaiken toivon menettäneenä, mutta Hän hyväksyi minut takaisin.

Uskontieltä voidaan siis langeta pois ja palata takaisin toisinaan. Vietin itse vuosikausia pahempaa elämä kuin maalliset ihmiset, alkoholinkäyttöni sai minut tekemään hirveitä asioita. Silti Jeesus armahti minut vielä.

Jeesus ei hylkää, mutta peruuttamaton Pyhän hengen pilkka on silti mahdollista. Tällöin ihminen on itse hyljännyt suoran Jumalan tien. On vaikeaa sanoa missä raja menee.
Avatar
Vertti
 
Viestit: 36
Liittynyt: 07. Kesä 2017 14:36

Re: Koska kristitty on sortunut Pyhän hengen pilkkaan?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Heinä 2017 21:53

*
Voi ihana tuo avatar! :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Koska kristitty on sortunut Pyhän hengen pilkkaan?

ViestiKirjoittaja VeliUskossa » 22. Heinä 2017 19:02

Mitä on Pyhän Hengen pilkka? Sanan mukaan se on Pyhän Hengen pilkkaamista. Älä pilkkaa Pyhän Henkeä, koska sitä syntiä ei saa anteeksi.

Pyhän Hengen pilkka syntyy yleensä seuraavasti.

1. Joku julistaa totuudellista Jumalan sanaa.
2. Jumala vahvistaa sanan Pyhän Hengen yliluonnollisella toiminnalla.
3. Joku tämän jälkeen pilkkaa edellä tapahtuneita asioita, jolloin pilkkaa ei saa anteeksi.

Vertti, kertomuksesi elämästä ja muut kommenttisi muissa keskusteluissa tuovat minun mieleeni muutaman asian. Sinua kutsuu Pyhä Henki ja samalla muut maailman ruhtinaan houkutukset. Minusta horjut kahtaalle. Näytät kuitenkin haluavan mennä sinne muualle, kuin Jumalan kutsun suuntaa. Uskot mielellään tekosyitä, joista saat oikeutuksen toimia Jumalan tahdosta poikkeavalla tavalla. Etsit Raamatusta jakeita antamaan neuvoa, mutta haluat ymmärtää jakeille alkuperäistä tarkoituksesta poikkeavalla tavalla.
VeliUskossa
 
Viestit: 21
Liittynyt: 22. Heinä 2017 16:42

Re: Koska kristitty on sortunut Pyhän hengen pilkkaan?

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 23. Heinä 2017 10:51

Tuo raamatunkohta ,jota aamu-usva tuo esiin on mielestäni täysin väärin ymmärretty tai sitä yleensä pidetään syntien hyväksymis TUKENA johon nojata.Jumala antaa meille mahdollisuuden ja vetää puoleensa ,mutta ihminen itse sillä voimallisella päätöksellä ja vallalla voi kuten raamattu ilmoittaa luopua tuosta ihanuudesta ,minkä Jumala on jo valmistanut .
Ymmärrän myös raamattua niin ,että on Jumalalla myös niitä "valittuja henkilöitä on ollut ja on oleva ,jotka astuvat tiettyihin toimiin Jumalan suunnitelman mukaan ja oikealla hetkellä .Niihin ennalta jo valittuihin tai tehtyihin askeliin.

Alkoholi on kyllä sellainen "piru josta täytyy yrittää luopua kokonaan .Korkki kii ja myös uusia harrastuksia ja kaveri piiri vaikka kokonaan uusiksi.Joskus täytyy tehdä radikaaleja toimenpiteitä kuka missäkin osiossa ,minkä orjaksi kenties on joutunut.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Koska kristitty on sortunut Pyhän hengen pilkkaan?

ViestiKirjoittaja Vertti » 23. Heinä 2017 13:20

VeliUskossa kirjoitti:Mitä on Pyhän Hengen pilkka? Sanan mukaan se on Pyhän Hengen pilkkaamista. Älä pilkkaa Pyhän Henkeä, koska sitä syntiä ei saa anteeksi.

Pyhän Hengen pilkka syntyy yleensä seuraavasti.

1. Joku julistaa totuudellista Jumalan sanaa.
2. Jumala vahvistaa sanan Pyhän Hengen yliluonnollisella toiminnalla.
3. Joku tämän jälkeen pilkkaa edellä tapahtuneita asioita, jolloin pilkkaa ei saa anteeksi.

Vertti, kertomuksesi elämästä ja muut kommenttisi muissa keskusteluissa tuovat minun mieleeni muutaman asian. Sinua kutsuu Pyhä Henki ja samalla muut maailman ruhtinaan houkutukset. Minusta horjut kahtaalle. Näytät kuitenkin haluavan mennä sinne muualle, kuin Jumalan kutsun suuntaa. Uskot mielellään tekosyitä, joista saat oikeutuksen toimia Jumalan tahdosta poikkeavalla tavalla. Etsit Raamatusta jakeita antamaan neuvoa, mutta haluat ymmärtää jakeille alkuperäistä tarkoituksesta poikkeavalla tavalla.


Rakas Veliuskossa. Sinä et ymmärrä kaikkia sydämeni asioita etkä henkilökohtaista elämänhistoriaani. Jos tietäisit, niin silloin saattaisit suhtautua tilanteeseeni toisin. Minulla oli syyni, miksi toimin saamaani profetiaa vastaan ja kritisoin Jumalan profeettaa.

Jouduin 13-vuotiaana väärän profeetan eksyttämäksi ja tästä sain hirvittäviä haavoja sydämeeni. Tuon jälkeen olen suhtautunut äärimmäisen kriittisesti kaikkeen sellaiseen, joka vaikuttaa eksyttävältä, ymmärrettävistä syistä.. Äänet puhuivat minulle myös tuolloin ja höpöttivät kaikenlaista. Olin myös saanut sellaista opetusta, että profetointi voi olla täysin ihmisasiasta lähtöisin. Kun sain vähän aikaa sitten profetian siitä eräästä Jumalan profeetasta, en voinut mitenkään tietää, oliko kyseessä aito vai väärä profetia.

Minulla ei ollut mitään muuta ankkuria kuin Raamattu. Tarrasin siihen kiinni ja luotin siihen enemmän kuin epävarmaan profetiaan. Sanassa kehotetaan koettelemaan kaikki. Näin juuri tein. Sinusta tämä saattaa kuulostaa kummalliselta, mutta uskoin toimivani Jumalan tahdon mukaisesti. Rukoilin myös häneltä vääristelemätöntä totuutta aiheen suhteen. Kun löysin tuon profeetan kirjoituksista epäilyttäviä tekstejä, jotka eivät oman ymmärrykseni valossa olleet Raamatun mukaisia, koin velvollisuudeksi kirjoittaa niiistä nettiin. Halusin rehellisesti tietää, onko kyseessä oikea vai väärä profeetta. Itse en osannut vastata tähän, enkä voinut luottaa pelkästään profetiaani, niinpä ajattelin, että muut ihmiset valaisivat asiaa. Kun kirjoitin, että minulla on puhdas omatunto Jumalan edessä, niin näin todella koin asian noin tuossa vaiheessa. Toimin sillä ainoalla mahdollisella tavalla, jonka koin järkeväksi tuossa tilanteessa.

Jumala vastasi minulle samana päivänä, kun kävimme keskustelua. Hän ymmärsi varsin hyvin sen, että toimin tuolla hetkellä täysin oman ymmärrykseni puitteissa ja antoi siksi anteeksi minulle. Hän tiesi varsin hyvin myös sen, että olin joutunut teininä kokemaan hirvittäviä kärsimyksiä eksyttävän opettajan vuoksi ja olin siksi kriittinen. Ei Jumala ole mielivaltainen Jumala, joka tuomitsee ihmisiä siksi, koska nämä eivät aina tiedä miten pitäisi menetellä. Jumala kehui minua siitä, että pysyttelin Hänen sanalleen uskollisena, vaikka en toiminutkaan profetian mukaisesti, joka siis oli synti. Hän vakuutti minulle, että voin luottaa myös Hänen ääneensä. Molempiin voin siis luottaa. Hän sanoi myös, että rakastaa minua ja että olen uskollinen palvelija.

Vaikka sinulle tämä selitys ei kelpaisi, niin tiedän itse hengessäni, että Jumala on minulle antanut anteeksi ja rakastaa minua. Tunnen Pyhän hengen lohduttavan rakkauden sisälläni.

Ja siis näin yleisesti olen päätynyt itse tällaiseen johtopäätökseen tämän Pyhän hengen pilkan suhteen: jos ihminen haluaa vilpittömästi etsiä vain vääristelemätöntä totuutta, rukoillen johdatusta, ja kritisoi asioita Raamatun kautta, sen ymmärryksen valossa joka hänelle on suotu, niin minun on vaikea uskoa, että Jumala ei hänelle tätä kritiikkiä anna anteeksi. Tämä siitäkin huolimatta, että hän olisi väärässä. Me ihmisethän olemme erehtyväisiä opetuksissa ja tiedossa Raamatun mukaan. Jos emme koskaan saisi kritisoida asioita, niin silloinhan olisi äärimmäisen vaikeaa ylipäätään keskustella uskonnollisista asioista, koska Pyhän hengen työstähän tässä on kyse laajalti.

Ylipäätään ajatus siitä, että joku kristitty olisi täydellinen kaiken opetuksen ja tiedon suhteen ei ole raamatullinen enää. Koska ihmiset eivät ole täydellisiä, meillä on lupa myös Raamatun pohjalta kritisoida heitä, kunhan kyse on asiallisesta palautteesta.

Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion. Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jaakob 3:1.
Viimeksi muokannut Vertti päivämäärä 23. Heinä 2017 21:21, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Vertti
 
Viestit: 36
Liittynyt: 07. Kesä 2017 14:36

Re: Koska kristitty on sortunut Pyhän hengen pilkkaan?

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Heinä 2017 15:24

Vertti kirjoitti:Minulla oli syyni, miksi toimin saamaani profetiaa vastaan ja kritisoin Jumalan profeettaa.


Kiitos Vertti kirjoituksestasi.


Mitä tämä puhe on täällä foorumilla "Jumalan profeetasta"?

Kuka hän on ja mistä tiedät onko hän "Jumalan profeetta"?

Mikä on hänen nimensä ja missä hän asuu?

Sanooko hän itseään "Jumalan profeetaksi" vai onko joku tai jotkut uskovat korottaneet hänet "Jumalan profeetaksi"?


Mielestäni pitäisi olla varovainen kun joku tai jotkut uskovat ihmiset alkaa nimittämään jotakin uskovaa ihmistä Jumalan profeetaksi eli onko hän todella silloin Jumalan profeetta vai onko taas kysymys vain väärästä profeetasta.


Evankeliumi Matteuksen mukaan 24:

4. Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.

5. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.

...............

11. Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.



Siuanusta päivääsi Vertti.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Koska kristitty on sortunut Pyhän hengen pilkkaan?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Heinä 2017 15:36

Pekalla hyvät kysymykset :thumb:
Tuli mieleen sekin, että Paavalihan ei ollut syyllistynyt anteeksi antamattomaan syntiin, vaikka vainosi ja piti vääräoppisina kaikkia oikeita uskovia fariseusaikanaan. Hän siis jopa tapatti vääräuskoisina kristittyjä, mutta ei pilkannut Pyhää Henkeä. En usko, että oppien kritisoiminen koskaan on anteeksiantamatonta.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Koska kristitty on sortunut Pyhän hengen pilkkaan?

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 23. Heinä 2017 19:32

Vertti ..kun rukoilet Jumalaa ja nöyrällä aralla sydämmellä lähestyt taivaan Isää niin tunnet sydämessäsi kyllä sen rauhan ,minkä Jumala antaa.Ulkoisasti elämäsi todella on ollut ilmeisesti "vilkasta."Kenties aika sekasotkuakin.
Suomessa on aika villlimeno srk ssa ainakin minun mielestä ja alussa olevat ovat lähes heitteillä.

Tämä ,mitä nyt kirjoitan on ihan omaa pohdintaani ,mutta olen tullut siihen tulokseen ,että jos on Jumalan mies tai nainen ja sellainen ,jolle Jumala on antanut paljon tai vielä on antamassa niin sellaiset henkilöt joutuu henkivalloissa lähes tulituksen kohteeksi .Pahin tilanne lie kun sellainen Jumalan mies on ihan yksin eikä kukaan neuvo ?alkuvaiheessa.

Kasvu Totuuteen tapahtuu niin ,että kristitty hylkää synnin ja se on tietoinen päätös ja siitä alkaa kamppailu ja joskus ihan taistelu ja kasvu ....sitten kun ihminen ei anna synnille periksi vaan taistelee niin äkkiä voi huomata Hengen voiman tulevan avuksi ja kun Henki tulee avuksi niin ihminen kasvaa ja kasvaa ja kasvaa ja oppii monella sektorilla asioita .Eheytyy myös niistä menneistä karmeuksista mitä on elämässä ollut .Kenties arpi jää ,mutta sen olemassoloa ei enää huomaa sillä se ei enää muistuta menneestä .

Luulen profeetta asiassa kun olen tarkkailut käyneen monella niin ,että .......Ovat oikeasti profetaallisessa Hengessä toimivia ,mutta eivät osaa eroittaa vääriä henkiä ja kun ovat jossain tilaisuudessa niin ottavat kiinni sitten kaikkeen mitä korvissaan kuulevat ja kertovat sitten eteenpäin kuin Jumalan sanana ,mutta ne viestit osittain voi tulla riivaaja hengiltä .Tilaisuuksissa käy paljon erilaista väkeä tuoden mukanaan vääriä henkiä yms sekaannusta.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Koska kristitty on sortunut Pyhän hengen pilkkaan?

ViestiKirjoittaja Vertti » 24. Heinä 2017 08:16

Uskon, että Jumala avasi minulle tänä aamuna herättyäni tätä Pyhän hengen pilkkaa oivalluksen kautta.

"Tämän vuoksi minä polvistun Isän eteen, 15 hänen, jonka asemaa jokainen isän ja lapsen suhde taivaassa ja maan päällä kuvastaa." Ef 3:14

"Katsokaa, kuinka suurta rakkautta Isä on meille osoittanut: me olemme saaneet Jumalan lapsen nimen, ja hänen lapsiaan me myös olemme" 1 Joh 1

Vaikka Jumala on sama vanhan liiton Jumala, me, jotka uskomme Hänen poikaansa ja olemme Hänen verellään pestyjä, olemme Hänen lapsiaan. Ymmärrettekö? Ymmärrettekö todella? Ei edes paha maallinen isä rankaise lapsiaan siitä, että tämä toimii ymmärtämättömästi. Hän nuhtelee ja kasvattaa tätä oikealle polulle, mutta ei koskaan ei kertakaikkisesti koskaan hylkää kompastelevaa lasta, joka ei tietoisesti Häntä halua pilkata, koska Hän ei kertakaikkisesti halua, että Hänen lapsensa joutuvat kadotukseen. Sellaiset ihmiset, jotka eivät tätä rakkautta tunne ja ymmärrä, eivät ole Hänen lapsiaan, tai ovat joutuneet etäälle Hänestä, sillä Hän on rakkaus. Tällaisille ihmisille Jumala on ensisijaisesti lakiJumala ja tuomari ei taivaallinen Isä.
Avatar
Vertti
 
Viestit: 36
Liittynyt: 07. Kesä 2017 14:36

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa