Riivaajien asuminen uskovaisissa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Riivaajien asuminen uskovaisissa

ViestiKirjoittaja Vertti » 01. Heinä 2017 22:35

Haluaisin mielipiteenne erään opillisen asian suhteen.

Uskovaisessa, joka on elävässä uskossa, ei voi asua riivaajia. Tämä on tiedossa. Mutta voiko Pyhä henki väistyä väliaikaisesti uskovaisesta, jos tämä on harhapoluilla, niin, että riivaajat voivat asettua välikaikaisesti tällaiseen uskovaan? Siis en nyt puhu Pyhän hengen pilkasta vaan sellaisesta eksyneestä, joka palaa myöhemmin vielä takaisin uskoon.

Olin tänään puistossa juttelemassa ystävieni kanssa uskonasioissa kun hieman rähjääntyneen näköinen nainen tuli juttelemaan meille. Pyhä henki kuiskasi minulle, että tuossa naisessa asuu paha henki. Juttelin hänelle kysyin mitä mieltä hän on uskonasioista. Hän oli joskus ilmeisesti pyöritellyt asioita mielessään ja ollut 7 vuotta raittiinakin, mutta sitten aineet olivat vieneet hänet taas. Hän oli siis narkomaani ja mahdollisesti alkoholisti myös. En muista tarkalleen ottaen, sanoiko hän olleensa uskossa aiemmin vai oliko kyse jostain muusta.

Sanoin kuitenkin, että Jeesus voi ottaa hänet takaisin ja hän voi auttaa naista. Kysyin häneltä, haluaako hän tämän. Hän vastasi myönteisesti ja rukoilin hänen puolestaan. Laitoin käteni hänen päälleen ja käskin hengessä Jeesuksen Kristuksen nimessä pahoja henkiä väistymään useita kertoja. Nainen lankesi polvilleen tätä tehdessäni. Julistin myös hänen syntinsä anteeksi Jeesuksen Kristuksen nimessä. Sanoin, että Jeesus on hänet nyt pelastanut, eikä hänen tarvitse pelätä enää. Ohjasin hänet tämän jälkeen taksiasemalle ja juttelin hänelle uskonasioita samalla. Hän sanoi, että hänellä oli myös monia sairauksia ja pyysi rukoilemaan niiden puolesta. Rukoilin ja Jeesuksen Kristuksen nimessä julistin hänet sairauksista vapaaksi ja kehotin häntä kiittämään Jeesusta siitä, että hän on parantunut, nainen teki tämän myös. Uskon, että Jeesus paransi hänet tuolla hetkellä.

Lähinnä tuossa riivatun naisen tapauksessa pohdituttaa se, että jos hän oli ollut uskossa joskus aiemmin, niin kuinka hänessä pystyi olemaan riivaajia? En siis ole varma oliko hän ollut uskossa, koska hänen puheena oli sekavan oloista. Voi olla mahdollista, että hän oli lähinnä ollut kiinnostunut uskonasioista, mutta ei pelastunut. Tai sitten riivaajat vaivasivat häntä addiktion kautta, eivätkä varsinaisesti asuneet hänen sisällään. Olin itsekin harhapoluilla ollessani alkoholisoitunut ja alkoholin orja.

Se on toki mahdollista, että jos ihminen harhautuu pois, niin Pyhä henki väistyy uskovaisesta pois ja riivaajat voivat asettua asumaan tämän ihmisen sisään. Mutta voiko olla niin, että Pyhä henki voi palata tällaiseen entiseen uskovaiseen takaisin? Mitä tarkalleen ottaen tapahtuu harhapoluilla olevalle ihmiselle? Onko hänessä Pyhä henki edelleen jossain, vai onko se poistunut väliaikaisesti? Joskus noilta harhapoluilta nimittäin voi palata takaisin, jos ihminen ei ole tehnyt Pyhän hengen pilkkaa. Näin kävi itsellenikin. En tuntenut Pyhän hengen läsnäoloa ollessani eksyksissä. Seitsemän kuukautta sitten se kuitenkin palasi takaisin.
Avatar
Vertti
 
Viestit: 36
Liittynyt: 07. Kesä 2017 14:36

Re: Riivaajien asuminen uskovaisissa

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 01. Heinä 2017 23:57

Vertti kirjoitti:Uskovaisessa, joka on elävässä uskossa, ei voi asua riivaajia.


Mitä tarkoittaa "elävässä uskossa"? En muista, että tämä olisi suora lainaus Raamatusta, joten mikäli en muista tässä kohtaa väärin, on tämä ilmeisesti jonkun sortin oppirakennelma. Ottaakseni kantaa kysymykseen, täytyisi ensin saada tähän vastaus.

Kertomasi perusteella en näe syytä miksi kohtaamassasi naisessa ei voisi olla riivaajia. Minä olen itse ajanut riivaajahenkiä ulos ihmisestä joka tunnusti uskoa Jeesukseen mutta oli aika pahasti vinoutunut ja pyöri mielestäni kyseenalaisissa piireissä. Ja tunnen ihmisiä jotka ovat ajaneet ulos riivaajia mm. äärikarismaattisten seurakuntien työntekijöistä (jotka jättivät työpaikkansa näiden vapautumisten ja silmien avautumisen myötä) sekä sellaisista jotka ovat hakeneet jotain "voitelua" menestysteologien kätten alta.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Riivaajien asuminen uskovaisissa

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 02. Heinä 2017 00:14

Periaatteessahan Pyhän Hengen temppelissä ei voi hallita riivaajat, mutta ongelma on että me ei voida oikeasti koskaan todella tietää mitä toisen ihmisen sydämessä ja mielessä on. Joku voi onnistua esiintymään täydellisenä uskovana, vaikka olisi sisimmältä täydessä pimeydessä. Siksi en koe, että voisi tehdä kovin selkeitä rajanvetoja tyyliin "Uskovassa ei voi asua riivaajaa". Vaikka uskovissa ei voisi olla riivaajia, niin "uskovissa" voi niitä olla, eikä me aina voida sanoa onko joku uskova vai "uskova".
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Riivaajien asuminen uskovaisissa

ViestiKirjoittaja SavingGrace22 » 02. Heinä 2017 02:16

Peace In Rest kirjoitti:Periaatteessahan Pyhän Hengen temppelissä ei voi hallita riivaajat, mutta ongelma on että me ei voida oikeasti koskaan todella tietää mitä toisen ihmisen sydämessä ja mielessä on. Joku voi onnistua esiintymään täydellisenä uskovana, vaikka olisi sisimmältä täydessä pimeydessä. Siksi en koe, että voisi tehdä kovin selkeitä rajanvetoja tyyliin "Uskovassa ei voi asua riivaajaa". Vaikka uskovissa ei voisi olla riivaajia, niin "uskovissa" voi niitä olla, eikä me aina voida sanoa onko joku uskova vai "uskova".


Usein nykymääritelmä uskovasta saattaa erota Raamatun antamista määritelmistä, esim. "Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen" (Gal.5:24).
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. -Ef. 2:8-9
SavingGrace22
 
Viestit: 50
Liittynyt: 14. Joulu 2015 18:47

Re: Riivaajien asuminen uskovaisissa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Heinä 2017 09:59

*
No minä rukoilin ja pyysin Jumalaa ankkuroimaan enemmän Jumalan Sanaan - juurtuen Sanaan sillä Sana ja Pyhä Henki ovat keskenään eromattomia toisistaan niin Pyhän Hengen tehtävä on viedä Sanan yhteyteen kirkastamalla Sanaa joka on totisesti itse lihaksitullut Kristus. Rukoillessani sanoin Jumalalle etten halua Pyhän Hengen tuntemuksia joihin ei saisi ankkuroida vaan Jumalan Sanaan koska Pyhä Henki ja Sana ovat keskenään eromattomia toisistaan.

Niin siten huomasin että Pyhän Hengen tuntemukset lakkasi itsestään. Kun painostin sanomalla Jumalalle että Sana ja Pyhä Henki ovat keskenään eromattomia toisistaan ja Pyhän Hengen tehtävä on viedä Sanan yhteyteen kirkastamalla Kristusta joka on itse Sana lihaksitulleena. Me kasvamme Sanan kautta pelastukseen [1Piet. 2:2].

Koska Pyhän Hengen tuntemukset sai minut hämilleni. En tarkoita Pyhän Hengen pilkkaa mutta minua mietitytti ne tuntemukset. En löytänyt vastaavaa Raamatusta niistä tuntemuksista kuin siitä että muutamat apostolit olivat täynnä Pyhää Henkeä. Se mietitytti minua mutta kun Jumalan Sana on turvallisinta joka vie meidät perille turvallisesti Isä Taivaallisen luo niin siksi rukoilin ja pyysin Jumalaa että mitä tilanne tahansa missä olen, nostamaan sydämelleni vain Jumalan Sanaa koska me elämme Sanan varassa [Matt. 4:4] emmekä Pyhän Hengen tuntemuksien varassa.

Siten huomasin että Jumala vastasi heti rukoukseeni. Kiitos Herralle että Herra kuuli rukoustani. Meidän tulee elää Jumalan Sanan varassa joka lähtee Isän suusta [Matt. 4:4]. On tärkeintä tasapainottaa tervehenkisesti uskon kanssa juurtuen Sanaan ja eläen Sanan varassa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Riivaajien asuminen uskovaisissa

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 02. Heinä 2017 13:52

Peruskysymys lie ...onko joku ,jossa on saastainen henki koskaan tullutkaan uskoon vaikka kuvittelee olevansa uskossa.Raamatun mukaan tällaisia ihmisiä taapertaa paljonkin maanpäällä.Ulkoinen olemus on Jumalinen ja puhutaan Jeesuksesta ,mutta se Jeesus ei ole muuttunut todeksi ihmiselle.
Toisaalta ei ihme ..tänään kuuntelin kirkossa papin saarnaa ja mieleen tuli ...puuttuu enää robotti ääni .Pappi oli ja puhui kuin "taulu Jumalalle " suoraan paperista nopeasti ja kylmästi .Luulen ,että tuollaisessa "taulu Jumalassa elää moni srk ihminen .Srk on Jumala ja itse Jumala on vain jokin johon ei ole yhteyttä .

Siis riivaajien asuminen NS uskovissa.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Riivaajien asuminen uskovaisissa

ViestiKirjoittaja Vertti » 02. Heinä 2017 16:08

Peace In Rest kirjoitti:
Vertti kirjoitti:Uskovaisessa, joka on elävässä uskossa, ei voi asua riivaajia.


Mitä tarkoittaa "elävässä uskossa"? En muista, että tämä olisi suora lainaus Raamatusta, joten mikäli en muista tässä kohtaa väärin, on tämä ilmeisesti jonkun sortin oppirakennelma. Ottaakseni kantaa kysymykseen, täytyisi ensin saada tähän vastaus.

Kertomasi perusteella en näe syytä miksi kohtaamassasi naisessa ei voisi olla riivaajia. Minä olen itse ajanut riivaajahenkiä ulos ihmisestä joka tunnusti uskoa Jeesukseen mutta oli aika pahasti vinoutunut ja pyöri mielestäni kyseenalaisissa piireissä. Ja tunnen ihmisiä jotka ovat ajaneet ulos riivaajia mm. äärikarismaattisten seurakuntien työntekijöistä (jotka jättivät työpaikkansa näiden vapautumisten ja silmien avautumisen myötä) sekä sellaisista jotka ovat hakeneet jotain "voitelua" menestysteologien kätten alta.


Tarkoitan Pyhää henkeä. Ei sellainen kristitty, jossa asuu Pyhä henki, voi samaan aikaan toimia riivaajien asuinpaikkana. Sitä en tiedä, voiko Pyhä henki väliaikaisesti poistua uskovaisesta, mutta on mahdotonta edes ajatella, että Jumalan Pyhä henki jakaisi demonien kanssa saman asuinsijan. Tällainen näkemys ei ole Raamatun mukainen mielestäni.

Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? 1 Kor 6:19

Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan. Joh 14:23

Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa. 1 Joh 4:4


Ihminen ei voi olla samaan aikaan sekä saatanan että Jumalan oma. Väkevämpi Pyhä henki kampeaa pahan hengen pois.

28 Mutta jos minä Jumalan Hengen voimalla ajan ulos riivaajia, niin on Jumalan valtakunta tullut teidän tykönne.
29 Taikka kuinka voi kukaan tunkeutua väkevän taloon ja ryöstää hänen tavaroitansa, ellei hän ensin sido sitä väkevää? Vasta sitten hän ryöstää tyhjäksi hänen talonsa. Matt 12:
Avatar
Vertti
 
Viestit: 36
Liittynyt: 07. Kesä 2017 14:36

Re: Riivaajien asuminen uskovaisissa

ViestiKirjoittaja Jukka » 02. Heinä 2017 17:44

Vertti kirjoitti: "Sitä en tiedä, voiko Pyhä henki väliaikaisesti poistua uskovaisesta..."

Ei Hän mihinkään poistu, ei hetkeksikään, Hän "joka on meille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka". Pelastus Jeesuksessa on mitä varmin ja horjumattomin asia. Pelastus on Jumalan suurteko Golgatalla. Me emme olleet siellä konkreettisesti (vaikkakin uskon kautta), mutta Jumala oli siellä konkreettisesti (2.Kor. 5:19) ja sovitti maailman Poikansa ristinveren s.o Jeesuksen kuoleman kautta. Koko maailma sovitettiin; aikakausien ensimmäisestä ihmisestä aikakausien viimeiseen ihmiseen saakka. Maailmassa ei ole yhtään ihmistä joka olisi jäänyt tämän sovitustyön ulkopuolelle. Surullista on se, etteivät kaikki ihmiset tahdo tulla tämän sovituksen piiriin, jotta se heille myös omakohtaisesti luettaisiin, mutta joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi vaan on siirtynyt kuolemasta elämään. Tämän vakuutena uskova on saanut Pyhän Hengen ja Hän todistaa uskovan hengen kanssa Jumalan lapseudesta. Jeesus sanoi lampaistaan: "Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä."

"Vuoret väistyvät ja kukkulat liikkuvat, mutta Minun armoni ei sinusta väisty eikä Minun rauhani liitto liiku, sanoo Herra, sinun armahtajasi".
Jukka
 

Re: Riivaajien asuminen uskovaisissa

ViestiKirjoittaja eetu » 02. Heinä 2017 20:27

Uskovassa on Pyhä Henki.

Room. 8:9 "Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa".

Jumalattomassa ei ole Pyhää Henkeä.

Ihminen joko on uskossa tai ei ole uskossa.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Riivaajien asuminen uskovaisissa

ViestiKirjoittaja Jukka » 02. Heinä 2017 22:46

eetu kirjoitti: Uskovassa on Pyhä Henki.

Tietenkin.
eetu kirjoitti: Room. 8:9 "Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa".

Juuri näin.
eetu kirjoitti:Jumalattomassa ei ole Pyhää Henkeä.

Ei tietenkään
eetu kirjoitti:Ihminen joko on uskossa tai ei ole uskossa.

Kyllä, kyllä.
- - - - - - -

Eetu hyvä! Tahdoitko sanoa minulle jotain tuolla viestilläsi? Aikaisempi kirjoitukseni oli kannanotto (kysyvään) tekstiisi, siis tähän: "Sitä en tiedä, voiko Pyhä henki väliaikaisesti poistua uskovaisesta...?" Vastasin, koska tiesin. Jos olisit asettanut kysymyksen "voiko uskovainen luopua uskosta" tai "voiko Pyhä Henki poistua uskovasta" niin olisin vastannut "kyllä". Sellaista et kuitenkaan kysynyt tai asettanut kyseenalaiseksi.

Nuo kirjoittamasi neljä asiaa ovat uskonelämän alkeiden keskiöön kuuluvia totuuksia. Kiitos niistä. En vain ymmärtänyt, jos ne olivat vastaus minun kirjoittamaan viestiin. Olivatko?
Jukka
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron