Juhannuksen historiaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Juhannuksen historiaa

ViestiKirjoittaja eetu » 24. Kesä 2017 13:27

"Juhannusta vietettiin alun perin vuoden pisimpänä päivänä, mutta katolinen kirkko siirsi juhlapäivän 400-luvun alkupuolella kesäkuun 24. päivään ja nimesi sen puoli vuotta ennen joulua syntyneen[16] Johannes Kastajan syntymäpäiväksi.

Pohjanmaalla on ollut käytössä juhannuskuusi, joka eroaa joulukuusesta siinä suhteessa, että kuusi karsittiin latvatupsuun asti. Kuusi sai seistä pihalla ainakin kekriin saakka syksyllä.[20]"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Juhannus#Historia

Jer. 10:2. Näitä sanoo Herra: ei teidän pidä oppiman pakanain tapaa*, eikä teidän pidä taivaan merkkejä pelkäämän+; sillä pakanat niitä pelkäävät.
3. Sillä pakanain asetukset ei ole muu kuin turhuus*; sillä he hakkaavat puun metsästä, ja työmies valmistaa sen kirveellä.
4. Ja kaunistaa sen hopialla ja kullalla, ja kiinnittää sen nauloilla ja vasaralla, ettei se järky.
5. Ne ovat tehdyt niinkuin vahvat palmupuut, vaan ei he taida puhua*; ja heitä täytyy myös kantaa+, sillä ei he taida käydä; sentähden ei teidän pidä niitä pelkäämän, sillä ei ne taida pahaa eikä hyvää tehdä.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Juhannuksen historiaa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 24. Kesä 2017 16:45

Niinpä. Ei pahaa eikä hyvää.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Juhannuksen historiaa

ViestiKirjoittaja Jukka » 26. Kesä 2017 07:30

Aika mukavasti juhannus tänä vuonna meni, tilastollisesti. Hukkuneita oli tavanomaista vähemmän -kiitos viileiden ilmojen- samoin auringonpolttamia rannoille sammuneiden joukossa... niin, ja koko yön liputtivat nimipäivääni, öhöm :hys:

JK. Eetu, ymmärsin kyllä pointtisi.
Jukka
 

Re: Juhannuksen historiaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Heinä 2017 20:51

*
No ajattelen kertoa että viime kesällä 2016 mökkinaapurit pitivät juhannuskokon niin se näkyi meidän rantatonttiin asti. Kokkoa katsellessani minulle tuli vahva tunne että Herra olisi puhunut minulle kokon kautta - erityisellä tavalla vahvasti ja minulle tuli vahva tunne että se kokko liittyy noituuteen. Mutta en heti tutkinut siitä asiaa vaan lykkäsin sen niin kun tänä vuonna juhannuksena aloin vähän vilkaista taustaa mistä kokko syntyi. Että pahoja henkiä on karkotettu juhannuskokkoja polttamalla.

Siten päätin rukoilla mökkinaapureitten puolesta, siis samana juhannuspäivänä viime vuonna. Niin tänä vuonna juhannuksena ei kukaan mökkinaapureista pitänyt juhannuskokkoa. Mitäh? :shock: :wtf: Tuntuu että Herra kuuli rukoustani johon Hän vastasi ja vaikutti muutoksen mökkinaapureissani. :shock: :think: Koska mökkinaapureilla oli tapana pitää juhannuskokkoa joka juhannus ja nyt yhtäkkiä ei mitään kokko.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Juhannuskokko

https://fi.wikipedia.org/wiki/Juhannus
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Juhannuksen historiaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Kesä 2020 10:41

*
Rauhanmorotus. :pc:

Ajattelen kertoa siitä että koen miten juhannus tuo uneliaisuuden hengen jossa kompastutaan "juhannusviettoon". Rukoilin ja pyysin Herralta silmävoidetta joka tarkoittanee Pyhää Henkeä, jotta voi nähdä Jumalan salaisuuksia ja puhtauden ja totuuden happamatonta Raamattua hengellisin silmin. Tuntuu että juhannus on ikäänkuin ansaksi joka sokeuttaa ja turruttaa mielensä.

En ole koskaan käynyt juhannuskonferenssissa eikä ole ollut tarvetta mennä sinne. Nyt se on suljettu koronan takia niin toivottavasti monen uskovan silmät alkaisi aueta ja tajuta että juhannus tuo hengellisen sokeuden jos siihen uskotaan. Juhannuksen merkitys ei tunnu viittaavan esim. Johannes Kastajaan muistopäivään ikään kuin se olisi pyhitetty totuudessa. Se ei kuitenkin löydy Raamatusta että se olisi ohjeeksi juhlimaan juhannusta.

On vaikea elää kristittynä keskellä valheellista maailmaa jossa juhannuksen tervehdystä "Hyvää juhannusta!" lähetetään tekstarilla ja kasvokkain. Hapatus hapattaa koko taikinan tässä maailmassa jossa ihmiset elävät. Jää pois totuus joka vie pelastukseen. Olen havahtunut, että kristittynä toivotin sanoen; 'Kiitos, hyvää juhannusta myös sinulle!', niin osoittauduin itse tekopyhäksi. Minulla omaatuntoa alkoi kolottaa. Vaikeampi on sanoa suoraan että juhannus on noituudesta ja epäjumaluudesta.

Valheellinen maailma hapattaa koko ajan taikinaa. Totuutta sivutetaan kokoajan ikäänkuin maton alle ja hyssytetään :shh: että totuuden mukaan epäjumaluuden juhla on epäjumaluutta ja noituutta. Jos joku kristitty sanoo juhlivansa vain Johannes Kastajan muistoksi, niin se elää valheessa ja antaa juhannuksen sitovan itsensä maailman alkeisvoimien alle noudatettavaksi ja orjutettavaksi eikä elä totuudessa koska Raamatussa ei ole mitään annettavaa ohjetta juhlittavaksi, kuin pääsiäinen ja lehtimajan juhla.

Koin myös että juhannus tuo penseyden. Havahduin itse miten sydän on penseä. Rukoilin tulessa puhdistettua kultaa, silmävoidetta ja valkeaa vaatetta etten penseilisi uskossa. Juhannuksessa on vaara päästä laittomuuden valloittaa sydämen ja penseyttää rakkautta totuuteen. Mieli tekisi pysyä erossa siitä mikä penseyttää rakkautta totuuteen.

No eilen tapahtui jotain outoa. Kun olin kamun luona ja siellä oli vanha kamupiiri kylässä kamun luona niin ensin tunsin ihan selvästi miten Pyhä Henki laskeutui päälleni ja mietin ihmetellen mitä se tarkoittaa ja siten yhtäkkiä ovikello soi. Kamu meni avaamaan oven mutta siellä ei ollut ketään. :wtf: :shock: :? Sanoin kamulle että se taisi olla enkeli joka soitti ovikelloa. Viime keskiyöllä tulin tänne mökille ja menin uimaan ja siten nukkumaan, mutta se asia valvotti ja vaivasi minua mistä syystä johtui että tunsin selvästi Pyhän Hengen läsnäolon ja yhtäkkiä ovikello itsestään soi. Tuntui että Pyhä Henki yritti sanoa jotain minulle siitä.

Pitää tavata uudelleen sitä kamua ja kysyä onko ovikellossa joku vika joka soi itsestään tai se tapahtui vain kerran. Pitää ottaa selvää siitä koska tunsin selvästi Pyhän Hengen läsnäolon ennen outoa ovikellon soimista.

:think2:

Otetaan vastaan rakkautta totuuteen niin se ei penseytä sydäntä ja pysytään totuudessa niin ensirakkaus Jeesukseen ja totuuteen säilyy tuoreena. :hearts: :bible:

:pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Juhannuksen historiaa

ViestiKirjoittaja mot » 21. Kesä 2020 21:43

Johannes Kastaja ei ole edes syntynyt kesäkuussa. Kastaja syntyi puoli vuotta ennen Jeesusta, mutta Jeesus ei syntynyt joulukuussa vaan mitä todennäköisimmin syksyllä. Tämän asian ovat monet teologit tunnustaneet. Sen mukaan Kastaja syntyi keväällä ehkä pääsiäisen paikkeilla.

Kirkolliset juhlat ovat katolisen ja luterilaisen kirkon asettamia, jotka perustuvat pakanallisten juhlien sisällyttämiseen kristinuskoon. Se on ollut sitä menneiden aikojen ekumeniaa ja sykretismiä. Aika kummallista touhua.

Juhannus on suomalaisen ukko-epäjumalan keskikesän juhla. Johannes Kastajasta on saatu veruke sisällyttää se kirkollisten juhlien kalenteriin. Raamatussa ei ole käskyjä viettää Johannes Kastajan syntymäpäivää eikä kenekään muunkaan profeetan syntymäpäivää.
mot
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa

cron