Välinpitämättömyyden aika on ohitse

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Välinpitämättömyyden aika on ohitse

ViestiKirjoittaja Vertti » 10. Kesä 2017 20:10

Monet kristityt ystäväni ovat olleet jollain tavoin tekemisissä eksytyksen kanssa. Kun he ovat nähneet epäilyttävää toimintaa, he ovat ratkaisseet asian kävelemällä pois eksytyksen luota.. Eksytyksestä halutaan pysyä mahdollisimman kaukana, niinpä ihmiset ovat kaikin tavoin pyrkineet eristäytymään tällaisesta toiminnasta ja sitä harjoittavista ihmisistä. Olen havainnut netissä samankaltaista suhtautumista kristittyjen keskuudessa, joten oletan tämän olevan laajempi ilmiö

Uskon siihen, että Jumala tahtoo meiltä kuitenkin enemmän kuin sen, että me tunnistamme väärän hengen läsnäolon ja välttelemme sitä. Nimittäin ennen kuin lähdemme sellaisesta seurakunnasta, jossa eksytystä ilmenee, meidän tulee varoittaa näitä kristittyjä minkä kanssa he ovat tekemisissä.

"Ja jos vanhurskas kääntyy vanhurskaudestaan, jos hän tekee sellaista mikä on väärin, kun panen hänet koetukselle, sinä olet vastuussa hänestä. Ellet sinä varoita häntä, hän kuolee syntiensä tähden, eikä kukaan muista hänen vanhurskauttaan, ei hänen hyviä tekojaan. Ja hänen kuolemastaan minä vaadin tilille sinut". Hesekiel 3:20

Olemme vastuussa paitsi tekemistämme teoista myös niistä teoista, jotka jätämme tekemättä. Jos emme varoita muita kristittyjä havaitusta eksytyksestä, Jumala vaatii myös meidät tilille.

Muistutan tässä välissä, jotta en halua tuomita ketään. Monet niistä, jotka ovat kävelleet pois eksytyksestä, tekivät huomattavasti viisaammin kuin minä, seurasin nimittäin väärää profeettaa ja valhehenkiä täysin sieluin, enkä alkuunkaan tajunnut mitä olin tekemässä.

Kysyt varmaan seuraavaksi: kuinka olisin voinut varoittaa ketään, hädin tuskin huomasin itse jotain olevan pielessä. Ymmärrän täysin tämän epävarmuuden tunteen. On todella ahdistavaa lähteä kyseenalaistamaan toisten kristittyjen opetuksia ja henkeä. Ei Jumala ole kohtuuton tuomioissaan, hän kyllä ymmärtää sen, että koit mahdollisesti avuttomuuden tunnetta, etkä tiennyt mitä sinun pitäisi tehdä.

Mutta jatkossa muista tämä: jos huomaat, että jotain on selkeästi pielessä muiden kristittyjen opetuksessa, sinun ei pidä vain kävellä pois. Sinun tulee kertoa eksytyksen vallassa oleville ihmisille, miksi he ovat väärällä tiellä. Tartu siihen ainoaan aseeseen, joka meille on suotu, nimittäin Jumalan sanaan. Tutki tarkkaan Raamattua ja rukoile Jumalaa, että hän antaisi Pyhän hengen kautta viisauden osoittaa väärät opetukset selkeästi vääriksi. Pelkkä epäilys ei riitä, sinun on kyettävä konkreettisesti osoittamaan Raamatun avulla, miksi jokin opetus on totuudenvastainen.

"Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka julistavat totuudenvastaisia oppeja vetääkseen opetuslapset mukaansa. Olkaa siis valveilla .... Jätän nyt teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, sen sanan, jossa on voima rakentaa teitä ja antaa perintöosa kaikkien pyhitettyjen joukossa." Apostolien teot 20:28

"Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa. Matt. 22:29

Jos et itse koe olevasi kykeneväinen tähän, niin kerro asiasta kokeneemmille uskovaisille, joihin voit luottaa. Älä kuitenkaan sokeasti luota kehen vain. Niin surullista kuin se onkin, niin eksytyksen aallot pyyhkäisevät seurakuntien ylitse suurina aaltoina ja olisi ylimielistä kuvitella, että ystäväpiiriimme ei kuuluisi lainkaan niitä, jotka joutuvat eksytyksen valtaan. Tämän vuoksi olisi parempi, että kasvaisit itse uskossa vahvaksi ja oppisit perinpohjin tuntemaan Jumalan sanan, jotta voisit pelastaa itsesi lisäksi kaikki muut kristityt.

"Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen."..Hepr 6:1

"Sillä jokainen, joka vielä nauttii maitoa, on kokematon vanhurskauden sanassa, sillä hän on lapsi; mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta. "Hepr 5:13

Kun kirjoitin aiemmin, että meidän on varjeltava muitakin kristittyjä eksytykseltä, en tarkoittanut vain oman kotiseurakuntamme ihmisiä. Tällainen poteroihin kätkeytyminen ei ole mielestäni Jumalan tahdon mukaista toimintaa. Kaikki kristityt ovat uskon kautta siskojamme/veljiämme. Olemme samalla tavoin vastuussa heistä, riippumatta siitä, mihin seurakuntaan he kuuluvat. Mielestäni aiemmin mainitsemassani Hesekielin kohdassa tulee esille Jumalan käsinkosketeltava rakkaus, hän ei kertakaikkisesti salli sitä, että me emme huolehdi toisistamme.

Eksytyksen tunnistamisen lisäksi, meidän tulee tehdä muutakin uskonyhteisön parantamiseksi. Tämä asia on jopa eksytyksen tunnistamista hankalampi: nimittäin uskon siihen, että meidän on pystyttävä tunnistamaan myös sellaiset perinnäisopetukset, jotka eivät ole täysin Raamatun sanan mukaisia.

Sen jälkeen kun Jumala kutsui minut takaisin kävin erilaisissa seurakunnissa jumalanpalveluksissa : luterilaisessa kirkossa, vapaaseurakunnassa, helluntaiseurakunnassa, esikoislestadiolaisten seuroissa. Olen löytänyt kaikkien näiden opetuksesta sellaisia asioita, joita ei voida perustella aukottomasti Jumalan sanalla.

Miksikö olen huolissani näistä pienistä opillisista asioista, jotka eivät vaikuta edes suoraan pelastukseen? Koska valhehenget käyttävät kaikki epäselviä opetuksia ja porsaanreikiä hyväkseen kiemurrellessaan sisälle seurakuntiin. Olen nähnyt tämän jo toimivan jo sekä Toronton herätyksen että Last Reformation-liikkeen kohdalla. Ensiksi mainitussa käytettiin hyväksi vapaissa suunnissa vallalla ollutta ylöstempausoppia, jälkimmäisessä epäselvää kasteeseen liittyvää opetusta.

Ongelma on tietenkin se, että on hirvittävän hankalaa lähteä muokkaamaan ikiaikaisia opetuksia, jotka ovat esimerkiksi luterilaisen kirkon tapauksessa olleet parhaimmillaan vallalla jo satoja vuosia. Ei paikalliseurakunnasta välttämättä tarvitse lähteä kävelemään, vaikka opetusta olisikin mahdotonta muokata pysyvästi. Meidän tulee kuitenkin tiedostaa päässämme, mikä on Jumalan tahdon mukaista opetusta. Näin olemme valmiita tunnistamaan välittömästi sellaisen eksytyksen, joka yrittää murtautua seurakuntaan.
Avatar
Vertti
 
Viestit: 36
Liittynyt: 07. Kesä 2017 14:36

Re: Välinpitämättömyyden aika on ohitse

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 10. Kesä 2017 23:22

Tuota Hesekielin kohtaa ei mielestäni voi, toisin kuin monet tekevät, soveltaa suoraan tämän päivän uskovaan. Kyse oli vanhan liiton profeetasta, joka oli aikalailla erilaisessa asemassa. Lisäksi Jumalan käsky kuului näin:

"KUN KUULET SANAN MINUN SUUSTANI... JOS MINÄ SANON JUMALATTOMALLE..."

Eli profeetan tehtävään kuului toimia silloin, kun hän kuuli Jumalan puhuvan ja kun Jumala tahtoi sanoa jotain jollekin jumalattomalle.

Jos tuota sovelletaan suoraan tämän päivän uskovaan, olisi meillä aika paljon tekemistä tässä maailmassa.

Huolestuttaa kun monet tulkitsevat Raamattua niin paljon välittämättä kontekstista. Silloin päädytään lähes poikkeuksetta vääristymiin uskonelämässä.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Välinpitämättömyyden aika on ohitse

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 11. Kesä 2017 00:30

Sellainen asenne, että tahtoo ohjata lähimmäisiä oikealle tielle, on kyllä todella kunnioitettava. Mutta asia ei ole mielestäni ihan niin yksinkertainen ja yksioikoinen, että systemaattinen ja voimakas varoittaminen olisi aina toiselle parasta, ja sen puuttuminen välinpitämättömyyttä.

Sananlaskussa sanotaan: "Astu jalallasi harvoin lähimmäisesi kotiin, ettei hän sinuun kyllästyisi ja alkaisi sinua vihata" (Snl 25:17). Uskomukset ovat ihmiselle aivan ydinasioita jotka ihmiset kokevat hyvin henkilökohtaisina, eli voisi sanoa että koti on aika osuva hengellinen vertauskuva niistä. Lähes poikkeuksetta toisen kotiin tullaan vain silloin, kun toinen itse kutsuu sinne. Pitäisin tätä pääsääntöisesti myös hyvänä ohjenuorana sellaisten asioiden suhteen, jotka toinen kokee henkilökohtaisina.

Olen huomannut ja myös itse kokenut, että tuo sananlasku pitää paikkansa myös siltä osin, että jos toinen väkisin tai liian usein kutsumatta "astuu jalallaan toisen kotiin", se yleensä saa aikaan vain ärsyyntymistä toisessa. Vaikka asia olisikin oikea ja motiivi hyvä, ei se silloin saa aikaan haluttua reaktiota. Olen myös huomannut, että kaikissa ongelmissa ja eksymyksissä mitä meillä saattaa olla, niin lähes aina asiat ratkeavat ja selviävät ajan kuluessa kuin itsestään. Ilman, että kenenkään tarvitsee kertoa toiselle miten asiat ovat ja miten niiden tulisi olla. Jumala tekee hyvin paljon salattua työtä. Esimerkiksi omalla kohdalla kävin läpi valtavan määrän erilaisia eksytyksiä (okkultismin, mystiikan ja new agen puolelta) ennenkuin tulin Kristuksen luokse. Kenenkään ei tarvinnut kertoa minulle, että ne ovat eksytyksiä. Jumala itse johdatti minut totuuteen, niinkuin Hän lupasikin Sanassaan johdattaa jokaisen etsivän sielun kaikkeen totuuteen.

Ja myös uskossa kulkiessani kenenkään ei ole tarvinnut tulla varoittamaan tai valistamaan minua monestakaan asiasta. Ajan kuluessa Jumalaa etsiessäni Hän on avannut ja johdattanut asioissa eteenpäin, ja muuttanut mieltäni todella monesta asiasta Hänen Sanansa ja mielensä mukaiseksi. Toki olen kuullut ihmisten näkemyksiä ja ajatuksia Sanasta, ja keskustellut monen lähimmäisen kanssa niistä. Usein näiden kuulemisten ja keskustelujen kautta olen tullut näkemään jonkun asian eritavalla kuin ennen. Mutta useimmiten siinä on kyse yksinkertaisesti siitä, että Sana tekee tehtävänsä, ja Henki vaikuttaa sen kautta. Näiden lähimmäisten ei ole suoraan tarvinnut puuttua minun henkilökohtaisiin asioihin, eivätkä he usein ole edes tienneet niistä mitään.

Toki Sanassa käsketään myös karttamaan harhaoppista, varoitettuamme heitä kerran tai kahdesti. Mutta koska näen paljon varoituksia väärän tuomion antamisesta enkä usko että Herra pitää kovin hyvänä myöskään toisten poissulkemista elämästä väärin perustein, niin olen itse ainakin hyvin varovainen siinä ketä tähän kategoriaan lasken. Tuolla toisessa ketjussa koitin herätellä vähän keskustelua tästä asiasta, kiinnostaisi edelleen kuulla muiden näkemyksiä ja linjaa asian suhteen. Melko vähän näyttää olevan kiinnostusta jakaa siitä aiheesta, ja tähän mennessä esitetyt ajatukset eivät oikeastaan selventäneet vaan herättivät vaan enemmän kysymyksiä. Johtuuko siitä, että muutkaan eivät voi sanoa tietävänsä kovin selkeästi missä tuo raja menee, vai mistä.

Loppukaneettina siis, näen suuren riskin siinä, että laajamittainen ja systemaattinen varoittelu on omaa työtä johon Pyhä Henki ei yhdy. Vaikka asiat joista varoitellaan olisivatkin sinällään Jumalan mielen mukaisia. Lihassaankin voi käyttää Jumalan Sanaa ja luulla palvelevansa Jumalaa. Herra ei kuitenkaan usein tahdo, eikä ole viisasta tai hedelmällistä, että astumme jalallamme toisen kotiin hengellisessä mielessä, eli tunkeudumme hänen henkilökohtaiseksi kokemiinsa asioihin kertomaan eriäviä mielipiteitämme. Mutta jokainen on puolestani vapaa toimimaan tässä miten parhaaksi kokee. Herra johdattakoon meitä kaikkia kohti Hänen mielensä mukaista, nöyrää ja sävyisää, viisasta ja hedelmällistä tapaa auttaa lähimmäisiä kaikissa elämän ongelmissa ja vaikeuksissa.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Välinpitämättömyyden aika on ohitse

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Kesä 2017 06:41

Tuo sananlaskun soveltaminen tähän aiheeseen tuntuikin sopivan hyvin.
Kartatteko te tällä hetkellä joitain ihmisiä harhaoppisina? Minä en ole koskaan karttanut ketään sillä perusteella...
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Välinpitämättömyyden aika on ohitse

ViestiKirjoittaja Jukka » 11. Kesä 2017 08:46

Aamu-Usva kirjoitti:Tuo sananlaskun soveltaminen tähän aiheeseen tuntuikin sopivan hyvin.
Kartatteko te tällä hetkellä joitain ihmisiä harhaoppisina? Minä en ole koskaan karttanut ketään sillä perusteella...


Et tietenkään. Ethän Sinä näe tässä eksytyksessä -joka nielee Suomessa tuhansia ja maailmassa miljoonia- mitään syytä ja tarvetta varoittamiseen. Samassa veneessä olette, Sinä ja Peace In Rest. Teidän välinpitämättömyytenne ja pimeytenne huokuu kirjoituksistanne ja tekevät minut surulliseksi, eikä tälläkään foorumilla yksistään minua. On tuskallista nähdä kuinka "peruspylväät (perustukset) murretaan maahan" (Ps. 11:3) eikä voida julistaa: "Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus niin kuin ehtymätön puro" (Aam. 5:24).

"Minun kansani käskijät ovat lapsia, ja naiset sitä hallitsevat. Kansani, sinun johtajasi ovat eksyttäjiä, he ovat hämmentäneet sinun polkujesi suunnan" (Jesaja).

Jeesuksen ja apostolien puheista/kirjoituksista noin puolet oli varoitusta. Toimikaamme me samoin. "Minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä" (Room. 16:17, pitämään silmällä, alkutekstissä skopeoo, siis merkitsemään heidät, kuten se onkin Jaakon käännöksessä "Now I beseech you, brethren, mark them which cause divisions and offences contrary to the doctrine which ye have learned; and avoid them.).
Jukka
 

Re: Välinpitämättömyyden aika on ohitse

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 11. Kesä 2017 09:02

jukka1954 kirjoitti:"Minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä" (Room. 16:17, pitämään silmällä, alkutekstissä skopeoo, siis merkitsemään heidät, kuten se onkin Jaakon käännöksessä "Now I beseech you, brethren, mark them which cause divisions and offences contrary to the doctrine which ye have learned; and avoid them.).


Juuri tämä asia minua mietityttää ja etsin siihen valoa. Ja juuri siksi kysyin täältäkin teidän muiden näkemyksiä asiaan, että voisin mahdollisesti saada mietittävää jonka kautta mahdollisesti saada enemmän ymmärrystä ja paremmin pystyä elämään Jumalan tahdossa. Tunnustan vilpittömästi, että en ole ihan varma missä tarkalleen menee raja harhaoppisen ja tavallisen hairahduksen välillä. Tiedostan, että tällainen raja on kuitenkin olemassa, ja kaikesta päätellen monella tällä foorumilla on selkeämpi kuva tuosta rajasta. Haluan oppia - vähintään ymmärtämään toisten näkemyksiä ja niiden perusteita, vaikka en itse tulisikaan koskaan ajattelemaan samoin. Mutta samalla on myös aina mahdollisuus myös itse saada uudistua ja muuttua mieleltään.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Välinpitämättömyyden aika on ohitse

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 11. Kesä 2017 09:14

Erinomainen kirjoitus Vertti.Juuri noin on asia ja itsellekkin sain siinä vastausta .
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Välinpitämättömyyden aika on ohitse

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 11. Kesä 2017 09:15

Aamu-Usva kirjoitti:Kartatteko te tällä hetkellä joitain ihmisiä harhaoppisina?


Riippuu mitä karttamisella tarkoitetaan. Kuten aiemmin kerroin, en ole ihan varma mitä Jumala tarkoittaa sillä, että tulisi merkitä ja vetäytyä pois harhaoppisista. Tarkoittaako se, että täytyy kääntää selkä kun toinen tulee kadulla vastaan? Vai meneekö raja esimerkiksi uskonyhteyden harjoittamisen kohdalla? Toisen ihmisen täydellinen karttaminen ei tunnu kovin inhimilliseltä, oli hän minkälaisessa pimeydessä tahansa, eikä myöskään tunnu sopivan yhteen evankeliumin sanoman kanssa. Tällä hetkellä ymmärtäisin, että tällaisen ihmisen kanssa ei tule ainakaan harjoittaa uskonyhteyttä. Tällä hetkellä kartan tässä mielessä esimerkiksi jehovantodistajia ja mormoneja (mikä on aika helppoa, koska myös hekään eivät halua harjoittaa uskonyhteyttä kanssani), ja tietysti kaikenmaailman new age -uskovien kanssa joiden "jumalvalikoimasta" löytyy yleensä myös Jeesus-niminen entiteetti. Ja tietenkään en myöskään harjoita uskonyhteyttä sellaisten kanssa, jotka tunnustavat ja harjoittavat täysin eri uskontoja.

Mutta nimellisesti kristittyjen kohdalla tämä on kyllä todella vaikea asia. Esimerkiksi lapsikasteen voisi mielestäni hyvin nähdä saavan aikaan "erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet". Sen perusteella pitäisi lakata harjoittamasta uskonyhteyttä aika monen suomalaisen kristityn kanssa. Tätä en ole kuitenkaan tehnyt, vaan päinvastoin kokenut sellaistenkin uskovien voivan olla todella hengellisiä ja lähellä Jumalaa vaeltavia veljiä ja sisaria. Esimerkiksi tästä syystä asia ei todellakaan ole minulle mitenkään yksiselitteinen ja selkeä.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Välinpitämättömyyden aika on ohitse

ViestiKirjoittaja SavingGrace22 » 11. Kesä 2017 09:59

"Tuota Hesekielin kohtaa ei mielestäni voi, toisin kuin monet tekevät, soveltaa suoraan tämän päivän uskovaan... Huolestuttaa kun monet tulkitsevat Raamattua niin paljon välittämättä kontekstista. Silloin päädytään lähes poikkeuksetta vääristymiin uskonelämässä..."

Mihin perustat tämän mielipiteesi, ettei tuota Hesekielin kohtaa voisi soveltaa tähän päivään? Perusteluilla "Kyse oli vanhan liiton profeetasta, joka oli aikalailla erilaisessa asemassa..." ja "...profeetan tehtävään kuului toimia silloin, kun hän kuuli Jumalan puhuvan ja kun Jumala tahtoi sanoa jotain jollekin jumalattomalle", vesitämme koko Raamatun ilmoituksen. Itseasiassa jälkimmäinen noista väittämistäsi tulisikin nähdä niin, että Jumala tahtoo Raamatun kautta puhua jokaiselle meistä, ja juuri Raamatun kautta voimme "kuulla" Jumalan puhuvan meille. Olemme tänä päivänä paremmassa asemassa kuin Israelin kansan profeetat, koska meidän ei tarvitse odottaa erityistä ilmestystä Jumalan tahdosta, vaan löydämme sen Raamatun sivuilta ilman erityistä ilmestystä. "Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut" (2.Tim.3:16-17)

Mielivaltainen raamatuntulkinta välittämättä kontekstista todellakin on huolestuttavaa, tässä olemme samaa mieltä. Tällainen johtaa erittäin usein siihen, että 'eksegeetti' ottaa oman valmiin ajatuksensa tai mielipiteensä, ja vääntää sen väkisin yhteen jonkin raamatunjakeen kanssa. Esimerkkeinä vaikkapa 'kylväjävertaus' (Mark.4) ja miten sitä käytetään menestysteologiassa; dollarinkuvat silmissä tämä kylväminen liitetään ainoastaan rahaan, ja jätetään kokonaan jae 14 (Kylväjä kylvää sanan) tästä kontekstista, näin vääristäen Raamatun opetuksen ja luoden tälle vertaukselle uuden merkityksen.
Hieman nuhdellen joudun nyt myös toteamaan, että mielestäni myöskin eksegeesisi koskien tuota Sananlaskujen 25:17 jaetta, on huonoa eksegeesiä, jossa kyseinen jae on väkisin väännetty tukemaan omaa mielipidettä ja olettamusta, näin antaen jakeelle merkityksen, jota Raamattu ei vahvista millään tavoin. Jae 16 tulisi huomioida myös tuota tulkitessa. Toki on hyvä lähimmäistä kunnioittaa, mutta emme tässäkään asiassa voi toimia ristiriitaisesti muun Raamatun ilmoituksen kanssa. Kun Raamattu käskee "harhaoppista karttamaan kerran tai kahdesti häntä nuhdeltuamme", niin näin meidän tulee myös tällaiseen tilanteeseen joutuessamme toimia, mikäli haluamme Jumalan tahdonmukaisesti asiassa toimia.

Aamu-Usvan kysymykseen "Kartatteko te tällä hetkellä joitain ihmisiä harhaoppisina?", vastaan omalta kohdaltani, että kyllä kartan. Pysyttelen erilläni mm. seurakunnista, opinsuunnista ja julistajista, joiden tiedän olevan mukana menestysteologiassa (esim.Uskon Sana), torontolaisuudessa (Catch The Fire) tai uusapostolisuudessa (Heidi Baker, Guillermo Maldonado).
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. -Ef. 2:8-9
SavingGrace22
 
Viestit: 50
Liittynyt: 14. Joulu 2015 18:47

Re: Välinpitämättömyyden aika on ohitse

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Kesä 2017 10:24

Ei ole kysymys siitä mitä minä pidän eksytyksenä ja mitä en, vaan siitä, etten voi olla varma olenko minä oikeassa siinä mitä ajattelen. Minut on kasvatettu lapsesta asti ymmärtämään, että kaikki äärikarismaattisuus ihmeellisyyksineen on harhaa. Olen myös uskoontulon jälkeen ymmärtänyt asian Raamatusta näin; ajatellut, että parasta ja turvallisinta hyväksyä osaksi omaa uskon elämää vain ne Hengen ilmentymät, joista Raamatussa puhutaan. Vasta ihan viime vuosina olen alkanut ajatella, että jonkun toisenkin näkemys voisi olla oikea. Jos joku toinen ymmärtää asian Raamattua lukien toisin, niin voinko olla varma, että minun tulkintani Raamatusta on oikea? Jos minä olenkin sokea kasvatukseni takia tämän asian todellisuudelle. Kuitenkin minun omatuntoni sanoo, että minä en harjoita äärikarismaattisella tavalla uskoani ja siinä pysyn. Ajattelen myös, että toisia tulee varoittaa jos on varma, että heidän tiensä vie tuhoon. Itse olen sillä tavalla varma vain uskosta osattomien tiestä. Meidän ei tule olla välinpitämättömiä, vaan osoittautua todellisiksi veljiemme vartijoiksi.

Minä en ollenkaan ajattele, että Jukka olisi tässä asiassa väärässä ja ehkä hän on.oikeassa siinä, että olenkin pimeydessä. Minä kuitenkin tahdon vaeltaa valkeudessa ja pyrin siihen parhaan ymmärrykseni mukaan. Mikään opettaja en todellakaan ole, vaan.erittäin hapuileva etsijä.

Peace in Restitä vielä kysyisin, että mitä tarkoitat sillä että et harjoita uskonyhteyttä vaikkapa Jehovan todistajien.kanssa? Voisitko kuitenkin vaikka rukoilla tai lukea Raamattua yhdessä jonkun yksittäisen siihen halukkaan Jehovan todistajan kanssa? Minä voisin. Vai tarkoitatko, että et kävisi heidän kokouksissaan? Minäkään en.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa

cron