Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 16. Elo 2017 23:55

Täytyy kyllä sanoa, että vaikka en itse ole kovin kantaaottava ja voimakkaasti mielipiteitäni ilmaiseva luonne, niin arvostan tavallaan sellaisiakin vaikka olisin heidän kanssaan eri mieltä tai en ymmärtäisi heitä.

Jollain tavalla hieman kadehdinkin ja haluaisin itse olla sellainen, olisi varmaan yksinkertaisempaa elää. Itse tuppaan ajattelemaan asioita niin monelta kantilta, että en aina enää osaa sanoa mitä kanttia pidän itse oikeana tai hyvänä. Vaarana on myös, että kantit hioutuvat loputtomasta pyörittelystä kokonaan kadoksiin ja lopputulos on ihan ympäripyöreää.

Mutta toisessa ääripäässä on vaarana yksisilmäisyys ja fanaattisuus, jossa ei edes haluta yrittää ymmärtää toisia. Sekä ylpistyminen ja oman arviokyvyn yliarvostaminen, joka voi johtaa pahimmillaan vakavaan eksymiseen, jos asia johon lujasti uskoo onkin syystä tai toisesta valheellinen.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 17. Elo 2017 11:16

eetu kirjoitti:En väitä että itse ymmärrän kaiken mitä Jumalan Sana kokonaisuutena opettaa mutta kun tutkii ja koettelee kaiken Raamatulla, niin silloin ei eksy harhaoppeihin. Uskon että suurempi eksymisen vaara on siinä että alkaa ajatella olevansa jotenkin viisas kun on tajunnut asioita Raamatusta ja korottaa itsensä jollekkin jalustalle, vaikka Herrahan asioita meille avaa Sanansa kautta. Olin minä itsekkin joskus ev. lut. kirkon jäsen ja uskoin vauvakasteoppiin ja siihen että Jeesuksesta saa tehdä kuvia. Pitää varoa ettei ylpisty koska sitten kolisee.


Ajatteletko Eetu sinä minusta niin, että olen ylpistynyt jollakin tavalla ?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 17. Elo 2017 11:39

Itse olen rukoilemalla rukoillut Jumalan suojaa ja opastusta ja oppia ja ymmärrystä Jumalalta ja kykyä nähdä väärähenkimaailma ja ymmärtää ,kuinka se toimii ja täytyy sanoa ,että sitä oppia on tullut ja tulee.
Kun on kasvanut vahvempaan ruokaan niin oppia on tullut lisää .Nyt osaa jo tutkiessaan nähdä ja kuulla ne väärät henget ja niiden toimintatavat ,jotka ovat todella todella moninaiset tässä ajassa.
Raamatun ymmärrys KOKONAISUUDESSAN eikä muutamilla lauseilla ja Pyhä Henki .Siinä yhdistelmä.
Yksi tärkeä asia ,joka on myös tällaiselle melko nopea kinttuiselle joskus vaikeaa ,että .......ei kulje omalla vaudillaan sinne aurojen etupuolelle vaan malttaa odottaa sitä ymmärrystä asiaan .Joskus asia viipyy ,mutta kaikkeen on tarkoitus ja sen tietää vain Jumala.Joskus käy niin ,että vastausta ei tule tai se on jo tullut ,mutta vastaus on niin selvä ,että ns jatkoosaa ei ole luvassa.Se rauha ja siitä käsin toimiminen on yksi avainasia myös aina ,joka kannattaa jokaisen pitää mielessä niin hyvä tulee.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja eetu » 17. Elo 2017 19:20

Mikko Murpatti kirjoitti:
eetu kirjoitti:En väitä että itse ymmärrän kaiken mitä Jumalan Sana kokonaisuutena opettaa mutta kun tutkii ja koettelee kaiken Raamatulla, niin silloin ei eksy harhaoppeihin. Uskon että suurempi eksymisen vaara on siinä että alkaa ajatella olevansa jotenkin viisas kun on tajunnut asioita Raamatusta ja korottaa itsensä jollekkin jalustalle, vaikka Herrahan asioita meille avaa Sanansa kautta. Olin minä itsekkin joskus ev. lut. kirkon jäsen ja uskoin vauvakasteoppiin ja siihen että Jeesuksesta saa tehdä kuvia. Pitää varoa ettei ylpisty koska sitten kolisee.


Ajatteletko Eetu sinä minusta niin, että olen ylpistynyt jollakin tavalla ?


En todellakaan, siis puhun tuossa eksymisen vaarasta, eikä se liity mitenkään sinuun enkä väitä että olisit mitenkään ylpistynyt. Minulla itsellä on joskus ollut ylpeä olo kun on moni asia avautunut Raamatusta, olisi siis pitänyt kirjoittaa tuo aikaisempi viesti minä-muotoon epäselvyyksien välttämiseksi.
Viimeksi muokannut eetu päivämäärä 17. Elo 2017 19:26, muokattu yhteensä 1 kerran
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja eetu » 17. Elo 2017 19:24

Mikko Murpatti kirjoitti:
eetu kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:Lisään vielä kritiikkiä itseäni ja muita kohtaan, jotka eivät tunnusta minkään vallallaolevan suuntauksen mukaista oppia, vaan me sanomme että uskomme Raamattuun niin kuin se on kirjoitettu.Kokonaisuutena.

Tämä pistää meidät etulyöntiasemaan koska nyt minä voin tökkiä kaikkia muita suuntauksia täältä oman "oikeaoppineisuuteni" linnoituksen takaa. Tänne ei voi hyökätä tarttumalla johonkin oppiini jota kannatan,mutta minä voin täältä arvostella muita, sillä minä tiedän mitä vaikkapa ev.lut opettaa lapsikasteesta mutta ev.lut jäsen ei tiedä mitä mieltä minä olen ellei hän kysele pitkään ja tarkasti.

Toki minut ja oppini voi haastaa kysymällä suoraan mitä mistäkin asiasta olen mieltä, mutta minun uskomusjärjestelmäni kimppuun on silti vaikeampi hyökätä mielestäni. Kuitenkin kaikki jopa räikeät harhaopit sanovat että juuri heidän tulkintansa on se ihan oikea Raamatun kokonaisilmoitus samoin kun mitä minä itsekin julistan.


Tarkoitatko nyt sitä että jos ymmärtää jostain asiasta Raamatun kokonaisilmoituksen, niin sitten tuo "arvostelu" on sitä että kuvittelee olevansa jotenkin parempi kuin vaikkapa vauvakasteoppiin uskova henkilö? Koska eihän se ole väärin että tutkii ja koettelee Raamatun kokonaisilmoituksen valossa esim. vauvakasteopin, tai se että kehottaa vauvakasteoppiin uskovaa lukemaan Raamatusta kaikki kohdat joissa puhutaan kasteesta. Tai että kehottaa "kaikki puhuvat kielillä" oppiin uskovaa lukemaan Raamatusta kaikki kohdat jotka käsittelevät kielilläpuhumista, mukaan lukien kohdan "eiväthän kaikki puhu kielillä". Itse olen kohdannut ihmisiä jotka toistelevat jotain tiettyä Raamatun jaetta koska se tietty jae pönkittää heidän harhaoppiaan, esim. olen kuullut toisteltavan sitä että Paavali puhui kielillä enemmän kuin kukaan muu.

Moni eksyy koska ei tunne Raamatun kokonaisilmoitusta asioista. Se on surullista, koska meidänhän tulee tutkia ja koetella Jumalan Sanan valossa AIVAN KAIKKI. En väitä että itse ymmärrän kaiken mitä Jumalan Sana kokonaisuutena opettaa mutta kun tutkii ja koettelee kaiken Raamatulla, niin silloin ei eksy harhaoppeihin. Uskon että suurempi eksymisen vaara on siinä että alkaa ajatella olevansa jotenkin viisas kun on tajunnut asioita Raamatusta ja korottaa itsensä jollekkin jalustalle, vaikka Herrahan asioita meille avaa Sanansa kautta. Olin minä itsekkin joskus ev. lut. kirkon jäsen ja uskoin vauvakasteoppiin ja siihen että Jeesuksesta saa tehdä kuvia. Pitää varoa ettei ylpisty koska sitten kolisee.


En tarkoita.

Raamatunkokonaisilmoituksessa ei ole mitään pahaa tai huonoa, päinvastoin se on oikein hyvä periaate. Toin vain esille sen tosiasian että jokaikinen suuntaus joka kritsinuskossa on sanoo ja väittää (ihan niinkuin minäkin) että heillä on de facto se "oikea Raamatunkokonaisilmoitus". Tuon vain sitä esille että kun omaani ei ole luokiteltu mihinkään kirjoihin tai kansiin niin muut eivät tiedä mitä mistäkin mietin vaikka minä tiedän vaikkapa mitä helluntailainen miettii.

Huomaan mitä yrität sanojen välistä sanoa jos viimeinen kappale on tarkoitettu itselleni. Herra tietää yksin miten pienenä ja tyhmänä itseäni pidän, en todellakaan luule olevani joku viisas tai suuri opettaja. En edes pidä itseäni minään opettajana, olen vain mukana keskustelussa joita täälä foorumilla pidetään. Pidän itseäni pienenä ja heikkona, sekä nuorena uskossani, mutta en pelkää kuitenkaan ottaa kantaa asioihin, sillä uskon että siihen Herra on minut tänne foorumille johdatellutkin....että kirjoittelisin tänne asioista.


Niin siis tähänkin vielä tarkennus että tajusin että epäselvyyksien välttämiseksi minun olisi pitänyt kirjoittaa se viimeinen kappale minä-muodossa, en todellakaan vihjaillut rivien välistä mitään.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja eetu » 17. Elo 2017 19:33

Peace In Rest kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa, että vaikka en itse ole kovin kantaaottava ja voimakkaasti mielipiteitäni ilmaiseva luonne, niin arvostan tavallaan sellaisiakin vaikka olisin heidän kanssaan eri mieltä tai en ymmärtäisi heitä.

Jollain tavalla hieman kadehdinkin ja haluaisin itse olla sellainen, olisi varmaan yksinkertaisempaa elää. Itse tuppaan ajattelemaan asioita niin monelta kantilta, että en aina enää osaa sanoa mitä kanttia pidän itse oikeana tai hyvänä. Vaarana on myös, että kantit hioutuvat loputtomasta pyörittelystä kokonaan kadoksiin ja lopputulos on ihan ympäripyöreää.

Mutta toisessa ääripäässä on vaarana yksisilmäisyys ja fanaattisuus, jossa ei edes haluta yrittää ymmärtää toisia. Sekä ylpistyminen ja oman arviokyvyn yliarvostaminen, joka voi johtaa pahimmillaan vakavaan eksymiseen, jos asia johon lujasti uskoo onkin syystä tai toisesta valheellinen.


Niin, totta, jokainen erehtyy jossain.

Olisiko sinulla jokin esimerkki asiasta, jota olet ajatellut niin monelta kantilta, että kantit ovat kadonneet?
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 17. Elo 2017 20:50

eetu kirjoitti:Olisiko sinulla jokin esimerkki asiasta, jota olet ajatellut niin monelta kantilta, että kantit ovat kadonneet?


Ei nyt tule mieleen esimerkkiä omasta elämästäni, mutta jos nyt keksin jonkunlaisen esimerkin niin voidaan alkaa miettimään synnin tekemisen taustalla olevia asioita, inhimillistä rikkinäisyyttä, menneisyyden kokemuksia, mielenterveysongelmia, köyhyyttä, sairautta, ahdistavia olosuhteita, jne jne jne... Ja voidaan myös alkaa spekuloimaan mitä Raamatun alkukielessä sanotaan, mitkä ovat käännösvirheitä, mitkä opetukset ja käskyt kuuluivat vain Raamatun ajan Israelille ja mitkä ovat voimassa kaikille ihmisille kaikkina aikoina, mitkä kirjoitukset edes kuuluvat Raamattuun ja mitkä ei, jne jne jne... Lopulta päädytään kyseenalaistamaan koko syntikäsite ja pahimmillaan koko usko ja Raamattu.

Kaikki nämä ovat sinällään ihan aiheellisia kysymyksiä ja pohdintoja, mutta tällaisesta pohdiskelusta voi tulla loputon ympäripyöreä kierre jossa ei lopulta osata sanoa mitään varmaa mihinkään. Helpompaa on vaan sanoa, että "näin se on ja aamen", jos sattuu olemaan sen kaltainen ihminen. Itse olen lähempänä ympäripyöreää pohdiskelijaa, en tosin ihan näin kärjistettynä kuin tässä esitin. Tarkoituksenani on etsiä ja myös löytää totuus, ja määrättyjen asioiden suhteen ajattelen sen löytäneenikin. Mutta hirmu varovainen pyrin olemaan kaiken tietämisen suhteen. Parempi olla aidosti tietämätön ja epävarma, kuin peittää se jollain kenties vahvan näköisellä, joka ei kuitenkaan ole välttämättä kovin hyvin koeteltua.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 18. Elo 2017 11:55

eetu kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:
eetu kirjoitti:En väitä että itse ymmärrän kaiken mitä Jumalan Sana kokonaisuutena opettaa mutta kun tutkii ja koettelee kaiken Raamatulla, niin silloin ei eksy harhaoppeihin. Uskon että suurempi eksymisen vaara on siinä että alkaa ajatella olevansa jotenkin viisas kun on tajunnut asioita Raamatusta ja korottaa itsensä jollekkin jalustalle, vaikka Herrahan asioita meille avaa Sanansa kautta. Olin minä itsekkin joskus ev. lut. kirkon jäsen ja uskoin vauvakasteoppiin ja siihen että Jeesuksesta saa tehdä kuvia. Pitää varoa ettei ylpisty koska sitten kolisee.


Ajatteletko Eetu sinä minusta niin, että olen ylpistynyt jollakin tavalla ?


En todellakaan, siis puhun tuossa eksymisen vaarasta, eikä se liity mitenkään sinuun enkä väitä että olisit mitenkään ylpistynyt. Minulla itsellä on joskus ollut ylpeä olo kun on moni asia avautunut Raamatusta, olisi siis pitänyt kirjoittaa tuo aikaisempi viesti minä-muotoon epäselvyyksien välttämiseksi.


Olipa kiva kuulla, minä kovasti tein itsetutkiskelua ja huomasin , että olen kyllä iloinen ja kiitollinen asioista jotka Raamatusta ovat auenneet, mutta pidän kyllä itseäni aika tietämättömänä ja otan kyllä mielelläni vaarin jos joku jotain sanoo, tai siis mietin hänen kantaansa rehellisesti enkä ajattele että itse tiedän paremmin. Pyydän anteeksi vääriä syytöksiäni ja tyhmiä kyselyitäni :oops:
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja eetu » 18. Elo 2017 19:52

Mikko, älä suotta pyydä anteeksi, sehän oli vain väärinymmärrys. Itselle käynyt monesti noin että luulee että rivien välissä on jotain vaikka ei ole :) Koitan ilmaista itseäni selkeämmin jatkossa
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 18. Elo 2017 20:02

eetu kirjoitti:Mikko, älä suotta pyydä anteeksi, sehän oli vain väärinymmärrys. Itselle käynyt monesti noin että luulee että rivien välissä on jotain vaikka ei ole :) Koitan ilmaista itseäni selkeämmin jatkossa


Kiitos ymmärryksestä :thumbup:
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa