Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 07. Kesä 2017 18:32

Täällä kun useat jakavat ajatuksia näistä otsikon aiheista, niin minulla heräsi kiinnostus kysyä, että minkälainen "mittari" teillä on näille asioille? Raamatussa mainitaan kuitenkin myös, että me kaikki hairahdutaan monessa kohden kun on opista kysymys. Eli kaikesta päätellen on olemassa raja, johon asti on kyse "normaalista" hairahtumisesta eli ei niin vakavasta asiasta, mutta sen yli mentyä on kyse harhaopista/eksytyksestä/valhehenkien vaikutuksesta.

Missä kohtaa menee sinun mielestä tämä raja? Ja miten olet päätynyt vetämään rajan juuri siihen kohtaan?
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 07. Kesä 2017 19:03

Minä en tiedä.
Siinä ainakin on yksi minun rajani, että jos sanoo, ettei usko Jeesukseen, niin silloin usko ei ole ainakaan samaa kuin minun uskoni.
Tiedän kyllä hyvä uskovia, jotka eivät pidä tätäkään rajaa sanojen tasolla ehdottomana, vaan että joka tekee hyvää, se elämällään kunnioittaa Jeesusta ja tietämättään uskoo Häneen tai pikemminkin Häntä.
Luen.juuri kirjaa nimeltä Harhaoppinen, joka käsittelee harhaoppia islamin näkökulmasta.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja SavingGrace22 » 07. Kesä 2017 19:41

Evankeliumi, "niinkuin kirjoitettu on", Sola Scriptura, ja painotukset julistuksessa. Esim.saarnataanko ristin sanomaa, jossa meidät riisutaan kaikesta lihasta ja puetaan Kristuksen vanhurskauteen, vai saarnataanko sanomaa, jossa kylvetään lihaan (mm.omia tekoja, menestystä jne.). Onko keskiössä Jeesus Kristus vai ihminen itse. Näiden on täytyttävä, tai kyseessä on "toinen evankeliumi".

Ja kun nyt tuon Sola Scripturan mainitsin, niin kyllä kaikki 5 "solaa" (Sola fide (yksin uskosta);Sola scriptura (yksin kirjoituksista);Solus Christus (yksin Kristuksesta tai Kristuksen kautta);Sola gratia (yksin armosta);Soli Deo gloria (kunnia ainoastaan Jumalalle).), tulee olla näkyvillä evankeliumissa ja uskonvaelluksen peruspilareina.

Pähkinänkuoressa harhaoppia on opetus, joka vie ihmistä poispäin Jeesuksesta Kristuksesta, näin eksyttäen pois pelastuksesta, joka on Kristuksessa. "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat" (Room.8:1), mutta myös "Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä" (Joh.15:4). Kristuksessa tulee meidän pysyä, ei tämä ole mikään automaatio.

Henkien erottelu on hankalampaa, kun saattavat ajoittan puhua tottakin nämä valhe- ja tietäjähenget (ks.Apt.16:16-18). Raamatun oppi on tässäkin keskeisessä asemassa, mutta Jumalan tunteminen on tärkeämpi. Toimisiko Jumala/Jeesus/Pyhä Henki näin? Esim.torontolaisuudessa esiintyviä eläinmanifestaatioita katsellessa tulisi olla selvääkin selvempi asia, ettei Pyhä Henki "kirkasta Kristusta" laittamalla ihmistä matkimaan eläimiä, Raamatustakin voimme poimia esim. Room.1:22-24.
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. -Ef. 2:8-9
SavingGrace22
 
Viestit: 50
Liittynyt: 14. Joulu 2015 18:47

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 07. Kesä 2017 20:04

SavingGrace22, kiitos vastauksesta. Sinulla vaikuttaa olevan melko tarkasti määritelty kanta asiaan. Mielestäni kuitenkin noiden sinun esittämien asioiden ongelma on, että ne eivät ole kovin yksiselitteisiä ja selkeitä. Esimerkiksi menestymisessä ei itsessään varsinaisesti ole mitään väärää. Mielestäni on mahdollista pitää täysin raamatullinen saarna, jossa menestyminen tuodaan esille positiivisessa valossa. En nyt tarkoita lupauksia, joille Raamatusta ei löydy katetta. Pointti on, että tuonkin aiheen suhteen kulkee jossakin raja, johon asti sanoma voi olla täysin tervettä, mutta yli mentyä ei enää ole.

Ja tuo aihe "omat teot" ja onko keskiössä Kristus vai ihminen itse, on myös hyvin tulkinnanvarainen. Jonkun mielestä uskon tekoihin kehoittaminen on "omien tekojen" tekemistä ja ihmisen keskiössä olemista. Kuitenkin Raamattu puhuu valtavasti teoista ja usein kehoittavassa, jopa vaativassa sävyssä. Jos näitä kohtia irroitetaan asiayhteyksistään, saadaan Raamatun kirjoittajatkin helposti näyttämään harhaoppisilta. Paavalin tavoin voidaan varmasti nykyajankin terveintä ja aidointa sanomaa julistavien sanoja vääristeltyä ja irroitettua asiayhteyksistään, ja saada heidät vaikuttamaan eksyneiltä harhaopin levittäjiltä.


Pähkinänkuoressa harhaoppia on opetus, joka vie ihmistä poispäin Jeesuksesta Kristuksesta, näin eksyttäen pois pelastuksesta, joka on Kristuksessa.


Tämän allekirjoittavat varmasti lähes kaikki - myös harhaoppiset. Sehän eksytyksessä juuri onkin haastavaa, että kyse ei ole Buddhasta tai Muhammedista, vaan Jeesuksesta Kristuksesta (ei kuitenkaan siitä oikeasta, vaan jostain toisesta). Eli tuo sinänsä ihan oikea ajatus on kuitenkin kehäpäätelmä.


Henkien erottelu on hankalampaa, kun saattavat ajoittan puhua tottakin nämä valhe- ja tietäjähenget (ks.Apt.16:16-18)


Jostain kuulin, että tuossa kohdassa olisi käännöksessä menetetty tärkeä pointti. Sen mukaan palvelijattaren sanomassa olisi alkukielessä epämääräinen muoto, eli hänen sanomansa kuuluisi oikeammin kääntää "...julistavat teille erään pelastuksen tien". Sen mukaan ei olisi niin, että hän puhui totta ja Paavali koki hengessään hänen olevan väärässä hengessä, kuten monet tulkitsevat.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja SavingGrace22 » 07. Kesä 2017 23:08

"Esimerkiksi menestymisessä ei itsessään varsinaisesti ole mitään väärää."

Nyt puhutaan elämäntyylistä. Jos sydämessä on yhä jano menestyä, kuten menestysteologia opettaa, on tämä lihallista, itsekästä ja itseään korottavaa. Ei kristityn tule janota rahaa, titteleitä, uutta autoa jne. vaan tämän tulee janota Jumalaa ja Hänen vanhurskauttaan, pyhää elämää Kristuksessa. Tämä on nykypäivänä ongelma, kun kutsutaan ketä tahansa, kuka osaa sanoa Jeesuksen nimen, kristityksi ja julistetaan tällaisille pelastusta, on hedelmä ja oppi sitten mitä tahansa (painotan etten nyt tarkoita sinua, vaan ongelmaa johon olen törmännyt). Tähänkin asiaan Raamattu antaa selkeän kriteerin, jolla voimme myös omaa elämäntyyliämme ja asenteitamme koetella;
Gal.5:24:"Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen". Tämä ei liene liian moniselitteinen tai epäselvä. Tämä tulisi jokaisen, joka itseään "Jeesuksen omaksi" tai kristityksi kutsuu, ymmärtää.

2.Kor.5:14-15 "Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet; ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut". Laitan tämän nyt silti varmuudeksi tuon Galatalaiskirjeen lainauksen tueksi.

"Sehän eksytyksessä juuri onkin haastavaa, että kyse ei ole Buddhasta tai Muhammedista, vaan Jeesuksesta Kristuksesta"

Lisäisin tuohon "Buddhasta tai Muhammedista" perään vielä yleisimmin eksytyksenmuodon, kyse ei myöskään ole "sinusta tai minusta, vaan Jeesuksesta Kristuksesta".

"Jostain kuulin, että tuossa kohdassa olisi käännöksessä menetetty tärkeä pointti. Sen mukaan palvelijattaren sanomassa olisi alkukielessä epämääräinen muoto, eli hänen sanomansa kuuluisi oikeammin kääntää "...julistavat teille erään pelastuksen tien". Sen mukaan ei olisi niin, että hän puhui totta ja Paavali koki hengessään hänen olevan väärässä hengessä, kuten monet tulkitsevat."

Biblia 1776, KR33/38, Raamattu Kansalle, U.Saarnivaaran käännös, sekä useimmat englanninkieliset käännökset eivät ole tuon kuulopuheesi kanssa samoilla linjoilla. World English Bible sekä Young's Literal Translation käyttävät muista käännöksistä poiketen 'salvation'-sanan edessä etuliitteen 'the' sijasta etuliitettä 'a', muttei tästäkään nyt kannattaisi liian pitkälle lähteä johtopäätöksiä tekemään. Jos kuulopuheilla ei ole mitään faktaa esittää tueksi, ne voi hylätä samantien täysin ilman huolta.

Siunattua ja aurinkoista kesää sinulle :)
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. -Ef. 2:8-9
SavingGrace22
 
Viestit: 50
Liittynyt: 14. Joulu 2015 18:47

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja Jukka » 08. Kesä 2017 00:07

Peace In Rest kirjoitti:Jostain kuulin, että tuossa kohdassa [viittaa Apt. 16:16-18] olisi käännöksessä menetetty tärkeä pointti. Sen mukaan palvelijattaren sanomassa olisi alkukielessä epämääräinen muoto, eli hänen sanomansa kuuluisi oikeammin kääntää "...julistavat teille erään pelastuksen tien". Sen mukaan ei olisi niin, että hän puhui totta ja Paavali koki hengessään hänen olevan väärässä hengessä, kuten monet tulkitsevat.


Koineen kreikassa ei ole epämääräistä artikkelia. Kohta on käännetty kirkkoraamattuumme 33/38 oikein.

Ihminen voi puhua aivan oikein, mutta olla aivan väärässä hengessä.
Jukka
 

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 08. Kesä 2017 00:22

SavingGrace22 kirjoitti:Jos sydämessä on yhä jano menestyä, kuten menestysteologia opettaa, on tämä lihallista, itsekästä ja itseään korottavaa. Ei kristityn tule janota rahaa, titteleitä, uutta autoa jne. vaan tämän tulee janota Jumalaa ja Hänen vanhurskauttaan, pyhää elämää Kristuksessa.


Se ei välttämättä sulje pois halua menestyä. Jos uskova toimii vaikkapa yrittäjänä, on varmasti halu menestyä. Olisi aika erikoista yrittää, jos ei toivoisi menestystä. Kulutuksen suhteen on tietysti kohtuus Jumalan mielen mukaista, ja se että omaisuutta hankittaisi tarpeen mukaan. Mutta kuten sanoin, nämä eivät sulje toisiaan pois.


SavingGrace22 kirjoitti:Jos kuulopuheilla ei ole mitään faktaa esittää tueksi, ne voi hylätä samantien täysin ilman huolta.


Yhtä vähän faktaa on hänellä joka lukee 33/38 käännöstä, tai mitä tahansa muuta käännöstä. Ne voidaan lähtökohtaisesti laskea kuulopuheiksi ilman faktaa tueksi, koska on tunnettua että käännöksissä on usein virheitä ja vajavaisuuksia.


jukka1954 kirjoitti:Koineen kreikassa ei ole epämääräistä artikkelia. Kohta on käännetty kirkkoraamattuumme 33/38 oikein.


Kiitos korjauksesta, tämä kautta muistin tarkemmin mitä tuossa kuulopuheessa väitettiin. Eli olen kuullut, että tuossa kohdassa ei olisi sen enempää epämääräistä kuin määräistä artikkelia, eli on lukijan ja kääntäjä tulkittavissa mitä siinä tarkoitetaan. Jos ei ole syvällisempää ymmärrystä kieliopista, ehkä silloin asia voisi avautua paremmin. Tarkistin asian jostain interlineaarisesta käännöksestä ja vajavaisella kielitaidollani asia vaikuttaisi olevan niinkuin muistan kuulleeni. Ymmärrykseni valossa Raamatun kokonaisilmoituksesta tulkitsisin sen perusteella itse ehkä, että tämä nainen viittaisi vaan johonkin pelastuksen tiehen muiden joukossa, ja se oli ilmeisen häiritsevää Paavalin mielestä. Mutta jokainen on vapaa ymmärtämään miten haluaa, enkä sano että olisin oikeassa, kun en asiasta paremmin tiedä. En näe tätä erityisen tärkeänä asiana eikä elämääni taida vaikuttaa mitenkään kumpi näistä on oikea käännös, enkä tuonut tätä kuulopuhetta tässä siksi että haluaisin sen avulla perustella jotain näkemystä. Heitin tämän ajatuksen vähän kuin sivulauseena vain kun se sattui tulemaan mieleeni tuota jaetta lukiessani. Vaikka olisihan se mukava tietysti saada valoa asiaan, jos Herra sitä tahtoo suoda :)
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 08. Kesä 2017 08:39

Minä en itse pysty sanomaan kovin selkeää rajaa. Mikä johtuu varmaankin siitä että en koe tarvetta etsiä sellaista, sillä uskon että pohjimmiltaan riittää yksinkertainen lapsenomainen luottamus Isään. Siihen, että Hän varjelee minut eksymästä, kun minulla vain on tahto olla eksymättä ja Häneen turvaan. En usko, että tällaisella asenteella varustettuna voisi ikäänkuin vahingossa huomaamattaan kulkea rajan yli. Tai varsinkaan joku eksytys tai väärä henki temmata mukaansa. Niin paljon Raamatusta löytyy rohkaisua ja vakuutusta siitä, että Jumala on meidän turvamme. Välillä tuntuu siltä kun lukee ja kuuntelee ihmisiä, että tiellä pysyminen ja eksymiseltä varjeltuminen olisi oman viisauden ja ymmärryksen varassa. Että pitäisi olla kauheasti tietoa ja olla jotain mieltä monesta asiasta, tai muuten luultavammin eksyy kuin on eksymättä. Sellaisesta tulee ainakin minulle ahdistunut ja raskautunut olo. Vapauttavaa, kun ei tarvitse. Isä pitää huolta, kun Hänen lapsena sitä vain pyytää.

Koen kyllä usein, että Jumala ei johda minua johonkin toimintaan, tai että en vain halua mennä mukaan koska jostain syystä en koe toimintaa omaksi asiaksi tai koska jokin siinä ahdistaa minua. Mutta en koe, että minun täytyisi sen perusteella ottaa kantaa onko kyseessä harhaoppi/eksytys tai vääriä henkiä. Voihan olla, että kokemukseni johtuvat jostain muusta.

Mutta kysyin tätä asiaa, koska minua kiinnostaa kuunnella erityisesti ihmisiä jotka ovat päätyneet johonkin äärimmäiseen näkemykseen. Joten mielelläni kuuntelen edelleen. Mutta ei tarvitse ajatella, että tahtoisin haastaa tai väitellä vastaan, jos joku sellaiseksi tulkitsee tämän avauksen ja minun ajatukseni. Jokainen saa nähdä ja kokea asiat miten kokee ja näkee, ja on vaan hyvä kun maailmassa on erilaisia näkemyksiä.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja SavingGrace22 » 08. Kesä 2017 10:04

"Hän varjelee minut eksymästä, kun minulla vain on tahto olla eksymättä ja Häneen turvaan" verraten Jes.66:2 ;"Minun käteni on kaikki nämä tehnyt, ja niin ovat kaikki nämä syntyneet, sanoo Herra. Mutta minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä". Tällä asenteella ollaan jo hyvällä mallilla, "Jokainen Jumalan sana on taattu; hän on niiden kilpi, jotka häneen turvaavat" (Sananl.30:5) sanoo Raamattukin.

Evankeliumi on selkeä ja virheetön Jumalan ilmoituksen puolelta, ongelman muodostaa ihminen. "Katso, tämän ainoastaan olen löytänyt: että Jumala on tehnyt ihmiset suoriksi, mutta itse he etsivät monia mutkia" (Saarn.7:29), meillä on taipumus lihan puolesta alkaa vääntelemään ja kääntelemään asioita liikaa oman ymmärryksemme varassa, ja usein unohdamme, että "...luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti" (1.Kor.2:14). Hengelliset asiat on tutkiskeltava hengellisesti, tähän sisältyy myös Raamatun ilmoitus.

"Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi. Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa. Älä ole viisas omissa silmissäsi. Pelkää Herraa ja karta pahaa" (Sananl.3:5-7), nämä jos onnistuisimme vaelluksessamme kaiken aikaa täysin pitämään, niin tuskinpa olisi vaaraa eksyä. Itse joudun myöntämään suurta vajavaisuutta näiden pitämisessä turhankin usein. Ylpeys on synti, jonka kautta sielujemme vihollinen meidät liiankin helposti saa koukkuun. Tapani Suontoa lainaten: "Joka sanoo, ettei voi eksyä, on jo eksyksissä".
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. -Ef. 2:8-9
SavingGrace22
 
Viestit: 50
Liittynyt: 14. Joulu 2015 18:47

Re: Harhaoppi, eksytys, valhehenget jne

ViestiKirjoittaja Jukka » 08. Kesä 2017 23:43

SavingGrace22 kirjoitti:"Hän varjelee minut eksymästä, kun minulla vain on tahto olla eksymättä ja Häneen turvaan" verraten Jes.66:2 ;"Minun käteni on kaikki nämä tehnyt, ja niin ovat kaikki nämä syntyneet, sanoo Herra. Mutta minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä". Tällä asenteella ollaan jo hyvällä mallilla, "Jokainen Jumalan sana on taattu; hän on niiden kilpi, jotka häneen turvaavat" (Sananl.30:5) sanoo Raamattukin.

Evankeliumi on selkeä ja virheetön Jumalan ilmoituksen puolelta, ongelman muodostaa ihminen. "Katso, tämän ainoastaan olen löytänyt: että Jumala on tehnyt ihmiset suoriksi, mutta itse he etsivät monia mutkia" (Saarn.7:29), meillä on taipumus lihan puolesta alkaa vääntelemään ja kääntelemään asioita liikaa oman ymmärryksemme varassa, ja usein unohdamme, että "...luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti" (1.Kor.2:14). Hengelliset asiat on tutkiskeltava hengellisesti, tähän sisältyy myös Raamatun ilmoitus.

"Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi. Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa. Älä ole viisas omissa silmissäsi. Pelkää Herraa ja karta pahaa" (Sananl.3:5-7), nämä jos onnistuisimme vaelluksessamme kaiken aikaa täysin pitämään, niin tuskinpa olisi vaaraa eksyä. Itse joudun myöntämään suurta vajavaisuutta näiden pitämisessä turhankin usein. Ylpeys on synti, jonka kautta sielujemme vihollinen meidät liiankin helposti saa koukkuun. Tapani Suontoa lainaten: "Joka sanoo, ettei voi eksyä, on jo eksyksissä".


Hyvin kirjoitit (jälleen). Tämä taivastie on kaita tie, pyhä tie, joka kulkee noissa raamatullisissa askelmerkeissä: nöyrä, särjetty, arka. On suurta armoa saada kulkea a l a s savenvalajan huoneeseen ja joutua siellä savenvalajan pyörän päälle muokattavaksi (Jer. 18:1ss). Tämä on välttämätöntä jotta Herra voisi saada muotoa meissä ja oppisimme tuntemaan Hänet itsensä. Tällä tiellä, jossa Hän kasvaa ja me vähenemme, voimme varjeltua. Se ei ole kuitenkaan itsestään selvä asia. Näemme sen, kun tutkimme Jeesuksen opetuksia ja niistä huomaamme, kuinka suurta huolta Hän kantoi omiensa puolesta, että he varjeltuisivat lopunajan eksytyksissä. Paholainen on pukeutunut valon enkeliksi ja tarjoaa ristintien sijasta menestystä, terveyttä ja monenmoista muuta ajallisessa elämässämme - kaikkea, joka johdattaisi meidät luopumaan pikku hiljaa ristin. Tästä pitäisi nyt kirjoittaa enemmänkin, mutta väsymys painaa silmiä ja aamulla on aikainen lähtö sairaalaan. Siispä toivotan tapani mukaisesti kaikille "hyvää yötä, Jeesus myötä!"
Jukka
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa