Keskinäinen rakkaus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 20. Touko 2017 08:29

Mitä ymmärrätte näiden Jeesuksen sanojen tarkoittavan?

"Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus." (Joh 13:34-35)
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja Joel.A » 20. Touko 2017 11:43

Peace In Rest kirjoitti:Mitä ymmärrätte näiden Jeesuksen sanojen tarkoittavan?

"Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus." (Joh 13:34-35)


Minulle tuo avautuu niin, että Jumala ensisijaisesti tahtoo meidän keskittyvän elmässämme siihen kuinka me voimme edistää omaltaosaltamme keskinäistä rakkautta toinen toisiimme.
Joel.A
 

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 20. Touko 2017 12:24

Kuten edellä ja sitten ,että ....kasvamme Hengen kautta yhteyteen toisiimme .Kaikessa Jeesuksen esimerkin mukaan.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 20. Touko 2017 12:25

Ja rakkaus on ennen kaikkea tekoja toisten hyväksi. Ketään ei auta jos vain tunnen rakkautta.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 20. Touko 2017 16:03

Hyviä ja varmasti täysin oikeita vastauksia, mutta ne herättävät myös lisäkysymyksiä.

Erityisesti sellainen, että miten tämä rakkaus josta Jeesus puhuu eroaa ei-uskovien teoista niin merkittävässä määrin, että Hänen mukaansa siitä tunnistetaan kuka on Jeesuksen opetuslapsi ja kuka ei? Minusta tuo kuulostaa siltä, että kyse ei ole mistään ihan tavanomaisista teoista.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 20. Touko 2017 17:48

Se olisi erityistä, että todella rakastaisi lähimmäistään niin kuin itseään, eli ei kulkisi elämässä omat tarpeet edellä, vaan mieluumminkin keskittyisi työskentelemään toisten eteen. Nykyään toitotetaan niin paljon sitä, että itsestään pitää muistaa huolehtia ja omat voimavarat tulee ottaa huomioon. Kuitenkin Jeesus kehui sitä, joka antoi koko elämisensä, kaiken mitä hänellä oli eikä niitä, jotka antoivat, kun heiltä liikeni.

Viktor Frankl tuli keskitysleirillä kehittämässään logoteoriassa siihen tulokseen, että toisten hyväksi työskenteleminen itsensä unohtaen auttaa selviytymään mieleltään terveenä äärimmäisissäkin olosuhteissa.

Mutta en tiedä, tunnistaako tästäkään sitten Jeesuksen opetuslapsia. Ovathan jotkut uskosta osattomatkin ilmeisesti omaksuneet ideologian toisten vuoksi elämisestä.

En enää huomaa sitä niin hyvin, mutta silloin kun olin vasta uskoon tullut, niin koin kyllä todella syntyneeni uuteen perheeseen, jossa minusta välitetään ja pidetään huolta. Pidin silloin rikkoutumatonta yhteyttä jotenkin niin kauniina ja puhtaana ja itsestään selvänä, että kun siihen tuli ensimmäiset säröt, niin olin ihan rikki itsekin. Mutta olen päättänyt, että itse pidän sydämestäni sisarenani ja veljenäni jokaista, joka on uskossa. Ei se haittaa, vaikka hän ei pitäisi minua sisarenaan.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja Joel.A » 20. Touko 2017 20:13

Peace In Rest kirjoitti:Hyviä ja varmasti täysin oikeita vastauksia, mutta ne herättävät myös lisäkysymyksiä.

Erityisesti sellainen, että miten tämä rakkaus josta Jeesus puhuu eroaa ei-uskovien teoista niin merkittävässä määrin, että Hänen mukaansa siitä tunnistetaan kuka on Jeesuksen opetuslapsi ja kuka ei? Minusta tuo kuulostaa siltä, että kyse ei ole mistään ihan tavanomaisista teoista.


Minusta tämä "tunnistus" rakkaus eroaa niin, että ne rakkaudeliset teot toista uskovaa ovat niin merkitävät, että niistä puhuu koko kylä tai kaupunki esim oman maan tasaaminen uskovien kesken. Ei kukaan ei uskova myy taloansa, autojansa, mantujansa tai elämäänsä toisen ei uskovan takia kuin hyvin harvoin. Jumalan lapsi taas näin tekee tai on kokoajan valmiudessa näin tekemään.

Apt 2

44 Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,

45. ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.

46. Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,

47. kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.
Joel.A
 

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 21. Touko 2017 09:01

Keskinäinen rakkaus ,joka tulee Hengen kautta on hyvin kaunista .Se Rakkaus on niin hienoa ja pysyvää ja todella saa aikaan sen ,että ihmiset rakastaa lähimmäisiään kuin itseään.
Se ,että onko kaikissa srk ssa sitten tuollaista niin ? Mutta itse olen kokenut kotisrk ssa juuri tuollaista Rakkautta ja se on sanalla sanottuna Kaunista .
Voimakas Pyhän Hengen läsnäolo kun kristityt kokoontuu yhteen.

Toki on sitten tullut koettua jonkinlaista muutakin välillä jossain.Kyynisyyttä ..tukahtuneisuutta..tylsyyttä?

Kun kristitty on Hengessä palava niin tuollaisia negatiivisia juttuja ei ole .Joskus matka vaan on ikääntyessä pitkä .
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja Joel.A » 21. Touko 2017 11:08

Tuli tälläinen ahaa elämys, että eikö me juuri olla silloin poikenneet Kristuksen opin alkeista, kun ja jos elämämme näyttää itsekeskeiseltä. Ei halua kokoontua päivittäin yhteen, sen minkä omistamme on minun eikä Herran ja tai lähimmäisen, agressiivinen käännytys työt ja kun kaiken maailman oppikiistat ja opit ovat tulleet tärkeämmäksi kuin nuo "ensimmäiset" rakkaudelliset teot veljiämme ja sisariamme kohtaan?
Joel.A
 

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja Joel.A » 21. Touko 2017 11:40

Voisiko muuten tämän päivän Suomen opetuslasten apt 2 olla jotakuinkin tälläinen?. Tummennus omaa tekstiä.

Apt 2

44 Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat muutamia päiviä viikossa yhdessä ja pitivät vain joitain asioita (al.per.tek kaikkea) yhteisenä,

45. Ja he pääsääntöisesti myivät, yleensä vuokrasivat ja aniharvoin lainasi maansa ja tavaransa niille, jotka olivat tarpeeksi oikeaoppisia ja luotettavia uskovaisia. (Al.per.tek ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.)

46. Ja he olivat muutaman tunnin (al.per.tek. alati), muutamia päiviä viikossa (al.per.tek. joka päivä), satamielisesti (al.per.tek yksimielisesti) sadoissa eri pyhäkössä/issä ja mursivat pyhäkössä (al.per.tek. kodeissa) leipää ja nauttivat ruokansa itsestäänselvyytenä, (al.per.tek riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,)

47. kiittäen silloin tällöin Jumalaa ja ollen vain harvojen (al.per.tek kaiken) kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä hyvin harvoin (al.per.tek. joka päivä) niitä, jotka saivat pelastuksen.
Joel.A
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa