Keskinäinen rakkaus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Touko 2017 19:09

Aamu-Usva kirjoitti:Mielestäni Peace in Rest tarkoitti tuolla kommentilla toisessa ketjussa sitä, että häntä ei kiinnosta katsoa videoita tuntemattomien ihmisten kokoustouhuista ihan vain kauhistelumielessä. Minä en katso tuollaisia videoita ollenkaan, mutta en ajattele sen olevan rakkaudettomuutta. Minuakaan ei kiinnosta yhtään joidenkin ihmisten touhut joillain videoilla. Jos en tunne noita ihmisiä, niin voiko videoiden katsomisesta olla hyötyä.


SAARNAAJA 1:

1. Saarnaajan sanat, Daavidin pojan, joka oli kuninkaana Jerusalemissa.

2. Turhuuksien turhuus, sanoi saarnaaja, turhuuksien turhuus; kaikki on turhuutta!

3. Mitä hyötyä on ihmiselle kaikesta vaivannäöstänsä, jolla hän vaivaa itseänsä auringon alla?

4. Sukupolvi menee, ja sukupolvi tulee, mutta maa pysyy iäti.

5. Ja aurinko nousee, ja aurinko laskee ja kiiruhtaa sille sijallensa, josta se jälleen nousee.

6. Tuuli menee etelään ja kiertää pohjoiseen, kiertää yhä kiertämistään, ja samalle kierrollensa tuuli palajaa.

7. Kaikki joet laskevat mereen, mutta meri ei siitänsä täyty; samaan paikkaan, johon joet ovat laskeneet, ne aina edelleen laskevat.

8. Kaikki tyynni itseänsä väsyttää, niin ettei kukaan sitä sanoa saata. Ei saa silmä kylläänsä näkemisestä eikä korva täyttänsä kuulemisesta.

9. Mitä on ollut, sitä vastakin on; ja mitä on tapahtunut, sitä vastakin tapahtuu. Ei ole mitään uutta auringon alla.

10. Jos jotakin on, josta sanotaan: "Katso, tämä on uutta", niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä.

11. Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat.

12. Minä, saarnaaja, olin Israelin kuningas Jerusalemissa.

13. Ja minä käänsin sydämeni viisaudella tutkimaan ja miettimään kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu. Tämä on vaikea työ, jonka Jumala on antanut ihmislapsille, heidän sillä itseään rasittaaksensa.

14. Minä katselin kaikkia tekoja, mitä tehdään auringon alla, ja katso, se on kaikki turhuutta ja tuulen tavoittelua.

15. Väärä ei voi suoristua, eikä vajaata voi täydeksi laskea.

16. Minä puhuin sydämessäni näin: Minä olen hankkinut suuren viisauden ja sitä yhä lisännyt, jopa yli kaikkien, jotka ovat ennen minua Jerusalemissa hallinneet, ja paljon on sydämeni nähnyt viisautta ja tietoa.

17. Ja minä käänsin sydämeni tutkimaan viisautta ja tietoa, mielettömyyttä ja tyhmyyttä, ja minä tulin tietämään, että sekin oli tuulen tavoittelemista.

18. Sillä missä on paljon viisautta, siinä on paljon surua; ja joka tietoa lisää, se tuskaa lisää.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Touko 2017 21:07

*
Kiitos, se on tärkeä aihe. On mielenkiintoista huomata miten Raamattu puhuu paljon Jumalan käskystä eli käskystä meidän tulee rakastaa. Kyse ei ole tunteesta vaan se on Jeesuksen käsky.

Joh. 13:34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. 35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."

Keskinäinen rakkaus tulee Herran käskystä ja se on käsky Herralta sillä rakkauden käsky on Jeesuksen käsky niin meidät tunnetaan Jeesuksen opetuslapsiksi jos meillä on keskinäinen rakkaus. Käskystä teemme, niinkuin Herra käskee niin Jumala pääsee tekemään ja vaikuttamaan meissä rakkauden hedelmää aidoksi. Koska Jumala on rakkaus niin Hän vaikuttaa siinä rakkauden hedelmää aidoksi eli Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta [Room. 5:5].

Matt. 22:36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?" 37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.' 38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.

39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.' 40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Siinä on tärkeysjärjestys kun Herran käskystä meidän tulee rakastaa ensin Herraa ja siten Jumalan jälkeen lähimmäisiään ja myös vihollisia ja viimeksi itseämme. Kun ensin rakastetaan käskystä Herraa niin siinä Herra vaikuttaa rakkauden hedelmää aidoksi. Käskystä rakastamme Herraa ja siinä Herraa rakastaessamme opimme tuntemaan että Jumala on rakkaus joka on meihin ja Jumalan rakkauden tuntemisessa uskomme että Jumala on rakkaus - pysymällä Hänessä niin Hän pysyy meissä - vaikuttamalla meihin Hänen rakkautta sillä Jumala on rakkaus. Niin Hänen käskyjä ei ole enää raskasta noudattaa koska meillä on rakkaus Jumalaan kun pidämme Hänen käskynsä.

1Joh. 5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;

1Joh. 4:7 Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan.

1Joh. 4:16 Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.

Jos joku meistä ei vaella suoraan Herran käskyn mukaan eli vihaa toista veljeään niin se on käsky että hänen tulee rakastaa veljeään niin siten Herra voi päästä tekemään ja vaikuttamaan hänessä rakkauden hedelmää aidoksi sillä Jumala on rakkaus. Meidän velvollisuutemme on vaeltaa Jumalan rakkaudessa Herran käskystä.

1Joh. 4:20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.

21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.

1Joh. 4:11 Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme.

Lopultakin haluaisin antaa pari Raamatun kohtaa. Siinä on Jumalan käsky. Mutta tässä ajassa ei kukaan meistä voi tulla täydelliseksi rakkauden hedelmässä mutta kuitenkin suunnistamme rakkauden hedelmää päin tarpeen vaatiessa harjoittamalla hyviä tekoja ettemme jäisi hedelmättömiksi, - emmekä rakkaudessa.

2Joh. 1:6 Ja tämä on rakkaus, että me vaellamme hänen käskyjensä mukaan. Tämä on käsky, että teidän, niinkuin olette alusta kuulleet, tulee siinä vaeltaa.

Tiit. 3:14 Oppikoot meikäläisetkin, tarpeen vaatiessa, harjoittamaan hyviä tekoja, etteivät jäisi hedelmättömiksi.

:hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 23. Touko 2017 21:45

systeri kirjoitti:Lisäisin tähän vielä mm. että uskovien ei tule kadehtia toisiaan,eivät voi elää katkeruudessa,eivät käyttäytya sopimattomasti toisiaan kohtaan :thumbup:


:thumbup:

Eli käänteisesti: Uskovien keskinäinen rakkaus ilmenee siinä, että uskovat iloitsevat toistensa puolesta, ovat anteeksiantavalla mielellä toisiansa kohtaan, ja käyttäytyvät toisiaan kohtaan soveliaasti.

Olen tätä asiaa miettinyt, ja mielestäni toista ihmistä kunnioittava asenne on myös tärkeä rakkauden osoitus. Että ei suhtaudu ja puhu toisille ylimielisesti ja toisia halveksien tai mitätöiden tai pitäen heitä millään tavalla itseään huonompana. Ja että antaa toisille vapauden olla sellaisia kuin ovat ja ajatella miten haluavat. Vaikka se sotisi omia näkemyksiä vastaan. Jos toinen on selkeässä synnissä tai muuten hakoteillä, rakkaudellisuus ilmenee siinä että lähestyy toista sävyisyyden ja nöyryyden hengessä.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 24. Touko 2017 07:32

Jeesus sanoo: "Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut. Sen suurempaa rakkautta ei ole kenellekään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä (Joh.15:12-13)."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 24. Touko 2017 07:41

Tuo Peace of Restin viimeinen kappale on niin totta.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 24. Touko 2017 07:42

Peace of Rest :lol:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 27. Touko 2017 08:01

Jeesus puhuu tästä keskinäisestä rakkaudesta myös keskinäisenä yhteytenä: "...että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt (Joh.17:21)."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 27. Touko 2017 12:12

Tolstoi pohtii Anna Kareninassa Levinin suulla näin: "Olisinko järjelläni päässyt siihen, että pitää rakastaa lähimmäistään eikä kuristaa häntä? Se sanottiin minulle kun olin pieni, ja minä ilomielin uskoin sen, koska minulla oli sama tieto sisimmässäni. Mutta miten se on havaittu? Ei järjen tietä. Järki on huomannut taistelun olemassaolosta ja lain, joka käskee kuristamaan kaikki ne, jotka ovat minun halujeni tyydytyksen esteenä. Se on järjen päätelmä. Mutta lähimmäisenrakkautta ei järki ole voinut löytää, koska se ei ole järjellistä."
Olen samaa mieltä.
Muutenkin hyvä kirja, vaikkakin kamalan koukuttava.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja pekka » 27. Touko 2017 12:33

Aamu-Usva kirjoitti:Tolstoi pohtii Anna Kareninassa Levinin suulla näin: "Olisinko järjelläni päässyt siihen, että pitää rakastaa lähimmäistään eikä kuristaa häntä? Se sanottiin minulle kun olin pieni, ja minä ilomielin uskoin sen, koska minulla oli sama tieto sisimmässäni. Mutta miten se on havaittu? Ei järjen tietä. Järki on huomannut taistelun olemassaolosta ja lain, joka käskee kuristamaan kaikki ne, jotka ovat minun halujeni tyydytyksen esteenä. Se on järjen päätelmä. Mutta lähimmäisenrakkautta ei järki ole voinut löytää, koska se ei ole järjellistä."
Olen samaa mieltä.
Muutenkin hyvä kirja, vaikkakin kamalan koukuttava.


Onhan tuossa tolstoilaisuudessa hyviä asioita ja ajatuksia kuten, että (kansan)kirkon ei tule siunata sotia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tolstoilaisuus
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Keskinäinen rakkaus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 27. Touko 2017 14:48

Anna Karenina on kyllä vain romaani, mutta kyllä Tolstoi siinä tuo esiin monenlaisia ajatuksia yhteiskunnasta ja uskonnosta. Kirja on kirjoitettu 1800-luvunloppupuolella ja silloin jo taisi uskonnottomuus olla melko yleistä Venäjällä.

Mitä tuo tolstoilaisuus sitten oikein on?
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa