Mihin seurakuntaan mennä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Touko 2017 20:31

Myös täällä Turussa on ihana babtistiseurakunta :thumb:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Jukka » 11. Touko 2017 22:24

Joel.A kirjoitti:Käys käväsee virkkalan baptistilähetyksessä. Itse muutaman kerran käyneenä ja heidän sivuiltaan saarnoja kuunelleena varmaan EHKÄ yks raitis/lämminhenkisistä yhteisöistä suomessa.


Olen käynyt kahdesti Virkkalan (Lohjan keskustasta 9 km Hankoon päin) baptistilähetyksen kokouksessa. Uskalsin jopa ottaa toisella kerralla pari janoista sinne mukaan. Kokoukset olivat ihan ok. Sittemmin pyysin Herralta, että Hän johdattaisi minut Lohjan alueella jonkun uskonsuunnan toimintaan mukaan, koska kaipasin (ja kaipaan) kovasti uskovien yhteyttä. Näissä merkeissä soitin ko seurakunnan vanhimpiin kuuluvalle, mutta puhelu meni vastaajaan. Esitin lyhyesti asiani ja jätin puhelinnumeron. Jostain syystä minuun ei otettu yhteyttä. Ehkä viestini oli kadonnut tms., mutta pidin sitä merkkinä, ettei minun tule sitoutua heihin (ainakaan juuri tällä hetkellä).

Viime syksynä tutustuin Lohjalla asuvaan sisareen, joka käy Virkkalan baptistilähetyksessä. Hän on antanut hyvän tunnustuksen seurakunnasta ja suositellut kuuntelemaan (muistaakseni) Walter Morales'in opetuksia.

Baptistilähetysseurakunta kokoontuu Lohjan Virkkalassa, Vihdin Nummelassa ja Karkkilan kaupungissa.

Tässä seurakunnan ohjelma- ja yhteystiedot: https://rukoushuone.wordpress.com/
Jukka
 

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 12. Touko 2017 07:01

Onko siis tuo babtistilähetys eri asia kuin babtistiseurakunta?
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja tuulikki » 12. Touko 2017 08:07

Tämä oman seurakunnan löytyminen on myös minulle todellinen ongelma, sillä en ole kovinkaan ulospäin suuntautunut, eli kynnys mennä uuteen paikkaan on jonkinlainen ongelma, ja toinen "kriteeri" on se, että missä on sellainen seurakunta joka ei tunnustaudu ekumeeniseksi?
Eikä asiaa auta sekään, että asustelen tässä muutaman tuhannen ihmisen kunnassa, ja siinä kunnan sisällä muutaman sadan ihmisen kylässä, josta en tunne käytännössä ketään, vaikka olen asunut täällä jo vuodesta 1998 :shock:

Ekumeeniset:
"Jäseniksi
voidaan hyväksyä Suomessa toimivat kirkot ja kristilliset yhteisöt, jotka tunnustavat Herran Jeesuksen Kristuksen Jumalaksi ja Vapahtajaksi Raamatun mukaan ja jotka sen vuoksi pyrkivät yhdessä täyttämään yhteistä kutsumustaan yhden Jumalan, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen kunniaksi.
Suomen evankelis-luterilainen kirkko
Suomen ortodoksinen kirkko
Suomen Vapaakirkko
Katolinen kirkko Suomessa
Suomen Pelastusarmeija
Finlands svenska baptistsamfund
Finlands svenska metodistkyrka
Suomen Metodistikirkko
Missionskyrkan i Finland
The Anglican Church in Finland
International Evangelical Church in Finland
Tarkkailijoiksi
voidaan hyväksyä Suomessa toimivat kirkot ja kristilliset yhteisöt, jotka tunnustavat Herran Jeesuksen Kristuksen Jumalaksi ja Vapahtajaksi Raamatun mukaan ja jotka sen vuoksi pyrkivät yhdessä täyttämään yhteistä kutsumustaan yhden Jumalan, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen kunniaksi.
Suomen Adventtikirkko
Suomen Baptistikirkko
Suomen Helluntaikirkko
Ystävien Uskonnollinen Seura Kveekarit
Finlands Svenska Pingstmission
Kumppanuusjärjestöiksi
voidaan hyväksyä Suomessa toimivat kristittyjen yhteyttä edistävät
rekisteröidyt yhdistykset ja säätiöt.
Filantropia
Herättäjä-Yhdistys
Hiljaisuuden Ystävät
Kansan Raamattuseura
Kirkon alat
Kirkon Ulkomaanapu
Kulttuuri- ja uskontofoorumi FOKUS
Medialähetys Sanansaattajat
Nuori kirkko
Opiskelijoiden Lähetysliitto
Pyhän Henrikin pyhiinvaellusyhdistys
San Damianon osuuskunta
Sinapinsiemen
Suomen Caritas
Suomen kristillinen rauhanliike
Suomen Kristillinen Ylioppilasliitto
Suomen Liikemiesten Lähetysliitto
Suomen Lähetysseura
Suomen NMKY:n liitto
Suomen NNKY-liitto
Suomen Pipliaseura
Suomen World Vision
Tuomasyhteisö"
"Herra on minun turvani ja linnani, hän on minun Jumalani, johon minä turvaan".
tuulikki
 
Viestit: 41
Liittynyt: 04. Heinä 2012 12:21

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Jukka » 12. Touko 2017 21:40

Aamu-Usva kirjoitti:Onko siis tuo babtistilähetys eri asia kuin babtistiseurakunta?


Ymmärtääkseni ne ovat "eri asia".
Huokaus! :think2: voi tätä puolueiden määrää Jumalan seurakunnassa
Jukka
 

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 14. Touko 2017 09:30

Olisi kiinnostavaa kuulla, mihin kohtaan vedätte rajan jonka yli kun seurakunnan toiminta menee, ette enää halua osallistua toimintaan?

Täydellistä seurakuntaahan ei voi löytää, sillä seurakunnat koostuvat erilaisista ihmisistä joilla on monenlaista taustaa ja elämänvaihetta, ja saattaa olla henk.koht elämässä ongelmia yms. Eli jokaisen seurakunnan toiminnassa on mukana enemmän tai vähemmän inhimillisyyttä joka ei aina ole sopusoinnussa Jumalan aivoitusten kanssa. Se saattaa ärsyttää ja turhauttaa, mutta tietyssä määrin se pitää vaan ymmärtää ja hyväksyä. Sitä varten seurakunta myös on olemassa, niin että Jumala voi keskinäisen yhteyden kautta kasvattaa ja hioa näitä asioita meistä itse kustakin.

Mutta ainakin minulla on tietty raja, jonka yli mentyä en näe kovin rakentavana olla seurakunnan toiminnassa mukana. Yksi tällainen on, jos seurakunnassa joku tai jotkut valta-asemassa olevat yrittävät kontrolloida muiden elämää ja ajattelua. Minulle ei ole niin paljon merkitystä sillä jos joku uskoo ja opettaa väärin, jos vaan antaa muille vapauden eikä koita manipuloida ja kontrolloida. Mutta usein nämä kulkevat käsi kädessä, ja siellä missä epäterveet opetukset rehottavat on usein myös kontrollointia. Se on todella ahdistavaa. Mutta jostain kumman syystä sellainenkin tuntuu keräävän tietynlaista porukkaa näiden manipuloijien ympärille, jotka eivät uskalla lähteä pois tai ovat jääneet henkisesti riippuvaiseksi heistä tms.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 14. Touko 2017 10:13

Kävin tässä vähän aikaa sitten pitkästä aikaa erään ylikarismaattisuuteen taipuvaisen seurakunnan tilaisuudessa. Käynti vahvisti minulle ajatusta, että ei voida sanoa eksytysten olevan vain eksyttäjien aikaansaannosta. Ei kukaan eksyisi seuraamaan eksyttäjiä, jos ei olisi ensin sydämessään eksynyt. Eksymys on hyvin kollektiivista. Voi toki olla, että jotkut eksyttäjät ovat ihan tietoisia huijareita. En ihmettelisi sitä, sillä huijauksille alttiit ihmiset vetävät tietysti huijareita puoleensa. Mutta olen havainnut, että eksymysten pauloissa olevien mielentila muistuttaa hieman jonkunlaista psykoosia, joten on mahdollista että jotkut ns eksyttäjätkin ovat itse vain eksyneitä, uskovat vahvasti omaan asiaansa eivätkä tiedosta eksyttävänsä ketään.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 14. Touko 2017 11:38

Minä en jaksa uskoa, että juuri kukaan olisi tietoisesti eksyttäjä. Ihmiset voivat todella vilpittömästi uskoa mitä erikoisempiin juttuihin.

Seurakunnan toiminnassa mukana olemisen raja onkin mielenkiintoinen pohdinnan aihe. Olen miettinyt sitä, kun Raamatussa sanotaan, että tulee lähteä ulos suuresta Babylonista, mutta silloin kun ilmestyskirjassa puhutaan hyvinkin virheellisistä seurakunnista, niin niistä ei kehoteta lähtemään ulos. Tulee siis vain erottaa Babylon ja seurakunta :think2:

Jotkut ajattelevat, että koko organisoitu kirkkojärjestelmä kaikkine vapaasuuntaisinekin kuppikuntineen on järjestelmä, josta tulee lähteä ulos ja kokoontua uskonsuuntien ulkopuolella. Itsekin ajattelin ennen näin ja ajatukselle löytyy melko hyviä perusteluja. Kuitenkin mitä eroa sillä on Jumalan silmissä jos nuo yhteen kokoontumiset ovat aivan samanlaisia?

Jotkut taas lähtevät ulos pienimmästäkin syystä kaikista porukoista ja jäävät lopulta ylhäiseen yksinäisyyteensä. Tähän johtaa kai jonkinlainen hengellinen ylpeys, että ajattelee aina olevansa toisia puhtaampi ja raittiimpi uskossa.

Eli en kyllä yhtään tiedä milloin pitää jäädä ja milloin lähteä. Siispä olen kiertolainen ja irtolainen.. Olen kuitenkin sydämessäni sitoutunut Isän seurakuntaan eli kaikkiin uskoviin kaikkialla. Uskovat ovat minun perheeni.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 14. Touko 2017 14:37

Aamu-Usva kirjoitti:Minä en jaksa uskoa, että juuri kukaan olisi tietoisesti eksyttäjä.


Ei varmaan siinä mielessä, että motiivi on nimenomaan eksyttää toisia. Mutta olen aika varma, että tietoisesti huijaavia ihmisiä löytyy. Motiivina varmaan useimmiten raha. Jos ryhtyisin itse huijariksi, ajattelisin että ehkä yksi helpoimmista tavoista olisi tehdä sitä uskovaisten keskuudessa. Uskovat ovat usein niin hyväuskoisia. Ja kaiken lisäksi heidän pitää kääntää toinen poski, eli ei olisi niin suurta pelkoa turpaan saamisesta jos jää kiinni :lol:

Mutta ihan vakavasti ottaen, miettikääs itse jos pystytte tällaisella asialla spekuloimaan. Jos ryhtyisit huijariksi, olisiko helpompaa ja vähemmän riskejä huijata uskovia vai jotain muuta ihmisryhmää?

Jenkeissä yksi tv-persoona teki ohjelman, jossa hän palkkasi näyttelijän ja loi tämän ympärille kokonaisen "ministryn" (eli hengellisen palvelutehtävän). Sillä ei siis ollut mitään tekemistä todellisen uskon kanssa, vaan tämä työryhmä oli tutkinut tarkasti tiettyjen kristillisten piirien maneereja ja toimintatapoja, ja sitten he vaan kopioivat ne ja opettivat näyttelijän esiintymään. Ja kas kummaa, ministry alkoi menestymään ja saada seuraajia.

Näitä tapauksia on myös ollut ihan tosielämässä, jotkut saarnaajat ovat joko jääneet kiinni tai sitten itse tunnustaneet olleensa huijareita.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 14. Touko 2017 15:12

Minä tunnen sellaisia uskovia enimmäkseen, joista maksimissaankin saatava taloudellinen hyöty jäisi niin pieneksi, että ei olisi huojaamisen vaivan arvoista. Ja hyvä näin :thumbup:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa