Mihin seurakuntaan mennä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 14. Touko 2017 16:40

Aamu-Usva kirjoitti:Minä tunnen sellaisia uskovia enimmäkseen, joista maksimissaankin saatava taloudellinen hyöty jäisi niin pieneksi, että ei olisi huojaamisen vaivan arvoista. Ja hyvä näin :thumbup:


Monella seurakuntien ja lähetysjärjestöjen yms toiminnassa mukana olevilla on kuitenkin varallisuutta, ja paljon sitä myös kylvetään niiden toimintaan. Ja kyllähän sitä kertyy ihan perus työssäkäyvien kymmenyksistäkin aika iso potti, jos saa suuren määrän lahjoittajia avaamaan kukkarönnyörit. Netin ym median kautta se onnistuu vielä paljon helpommin kuin ennen, nykyisin saattaa löytyä erinäisten järjestöjen tukijoita jotka eivät ole koskaan edes käyneet paikan päällä tai nähneet livenä tukemiansa henkilöitä.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Jukka » 15. Touko 2017 13:34

Peace In Rest kirjoitti:Kävin tässä vähän aikaa sitten pitkästä aikaa erään ylikarismaattisuuteen taipuvaisen seurakunnan tilaisuudessa. Käynti vahvisti minulle ajatusta, että ei voida sanoa eksytysten olevan vain eksyttäjien aikaansaannosta. Ei kukaan eksyisi seuraamaan eksyttäjiä, jos ei olisi ensin sydämessään eksynyt. Eksymys on hyvin kollektiivista. Voi toki olla, että jotkut eksyttäjät ovat ihan tietoisia huijareita. En ihmettelisi sitä, sillä huijauksille alttiit ihmiset vetävät tietysti huijareita puoleensa. Mutta olen havainnut, että eksymysten pauloissa olevien mielentila muistuttaa hieman jonkunlaista psykoosia, joten on mahdollista että jotkut ns eksyttäjätkin ovat itse vain eksyneitä, uskovat vahvasti omaan asiaansa eivätkä tiedosta eksyttävänsä ketään.


"Ei kukaan eksyisi seuraamaan eksyttäjiä, jos ei olisi ensin sydämessään eksynyt."

Ihminen voi mennä vilpittömin mielin kokoukseen kuulemaan sanaa ja tulee siellä eksytetyksi. Näitä menijöitä riittää niin kauan, kun on kaltaisiasi, jotka yrittävät estellä ilmaisemasta eksyttäjiä nimeltä. Ei riitä, että kerromme opetuslapsille vääristä ja turmiollisista opeista vaan meidän pitää myös sanoa ääneen keiden kokouksissa ja ketkä niitä levittävät.

"...jotkut ns eksyttäjätkin ovat itse vain eksyneitä, uskovat vahvasti omaan asiaansa eivätkä tiedosta eksyttävänsä ketään."

Näin juuri. Lainaan heistä Jeesuksen sanoja, jotka hän lausuu näille eksyneille eksyttäjille tuomiopäivänä: "Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'" (Matt. 7:22-23). Moni, alkutekstissä pollys, tarkoittaa suurta joukkoa ei pientä (vert. Ilm. 7:9 valtaistuimen edessä "oli suuri (pollys) joukko, jota ei kukaan voinut lukea"). Tämä suuri joukko luuli olleensa Jeesuksen asialla profetoidessaan ja tehdessään voimatekoja, mutta Jeesus kieltää tunteneensa heitä.
Jukka
 

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 15. Touko 2017 20:13

jukka1954 kirjoitti:Ihminen voi mennä vilpittömin mielin kokoukseen kuulemaan sanaa ja tulee siellä eksytetyksi.


Raamattu sanoo kuitenkin toisin, monessa kohdassa joista ehkä kaikista selkeiten tässä:

...sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen (2 Tess 2:10-12)

Ei tuossa sanota, että vilpittömät eksyvät, vaan että ne eksyvät jotka ovat mielistyneet vääryyteen.


jukka1954 kirjoitti:Näitä menijöitä riittää niin kauan, kun on kaltaisiasi, jotka yrittävät estellä ilmaisemasta eksyttäjiä nimeltä.


Vastasin jo kerran tämänkaltaiseen tekemääsi liioittelevaan ja tarpeetonta vastakkainasettelua lietsovaan kommenttiisi. Silloin sanoit minun väittäneen, ettei pitäisi paljastaa eksyttäjiä nimeltä. Ja vaikka jo korjasin sanomani, teet tässä uudestaan saman virhetulkinnan vielä kärjistävämmin. Tämän perusteella vaikuttaa kovasti siltä, että tarkoituksella haet vastakkainasettelua. Tai sitten vastaukseni on syystä tai toisesta mennyt sinulta ohi. Siltä varalta vastaan uudestaan.

En ole yrittänyt enkä yritä estää ketään tekemästä mitään. Kirjoitin, että mielestäni ei ole rakentavaa ja hyödyllistä keskittyä yksittäisiin työmuotoihin tai varsinkaan henkilöihin. On aika raju tulkinta sanoa sen perusteella, että yritän estellä. Minun puolestani jokainen on vapaa tekemään mitä haluaa, enkä minä yritä estellä tai sanoa mitä pitäisi tai ei pitäisi tehdä. Jos joku kokee tärkeäksi ja tarpeelliseksi tehdä jotain, mikä minä olen hänen toimintaansa puuttumaan. Mutta mielipiteeni toiminnan rakentavuudesta ja hyödyllisyydestä koen voivani ilmaista, ja sitä teen jos itse koen sen tärkeäksi. Sama pätee myös kaikkiin niihin asioihin, joita pidän eksytyksenä.

Motiivini siihen, miksi tuon esille mielipiteeni tämän asian suhteen, on että näen ja koen paljon potentiaalia monessa niistä jotka keskittyvät mielestäni liikaa eksytyksiin ja henkilöihin. Toivoisin siksi, että he voisivat herätä näkemään kuinka paljon antoisampaa elämä voisi olla heille ja kuinka hyödyllisempiä he voisivat olla maailmalle, jos heille suotu hengellinen näkökyky kanavoituisi rakentavamalla tavalla.


jukka1954 kirjoitti:Ei riitä, että kerromme opetuslapsille vääristä ja turmiollisista opeista vaan meidän pitää myös sanoa ääneen keiden kokouksissa ja ketkä niitä levittävät.


Ovatko he niin paljon meitä tyhmempiä vai?

Jotkut kehitysaputyössä olevat ovat oivaltaneet sellaisen viisauden, että "kun annat köyhälle kalan, hän elää sillä päivän, mutta kun opetat hänet kalastamaan, hän elää koko loppuelämän". Siitä löytyy mielestäni tähänkin aiheeseen aika syvää viisautta.

Ja kun vähän pidemmälle asiaa ajatellaan, on kyse aika vakavastakin asiasta. Sillä olen huomannut, että jotkut jotka ovat hyvin varovaisia (voisi sanoa jopa pelokkaita) eksytysten suhteen, ovat tulleet jossain määrin riippuvaiseksi niistä jotka keskittyvät paljastamaan eksytyksiä. Ei ole yhtään sen parempi kiinnittyä väärällä tavalla seuraamaan eksyttäjien paljastajia, kuin eksyttäjiä.

Voisinhan minäkin tietysti tehdä pitkähkön listan kyseenalaisista nimistä, jos alkaisin tutkimaan mitä tällä hetkellä maailmalla julistetaan. Ja ehkä sen avulla joku pystyisi vähän aikaa varjelemaan korviansa kuulemasta eksyttävää julistusta. Mutta uusia eksyttäjiä tulee kuin sieniä sateella. Ja ymmärtääkseni sinäkin Jukka uskot, että ne tulevat loppua kohden vain lisääntymään. Ja vaikka kuinka hyvin osaisi esittää perusteluja paljastuksille, ja vaikka heidän elämänsä hedelmä osoittaisi paljastukset todeksi, niin silti määrätty joukko jatkaa heidän seuraamista. Jos joku eksyttäjä kaatuu, monet siirtyvät vain seuraamaan ja koroittamaan seuraavaa. Se olisi taistelu tuulimyllyjä vastaan. Koen, että voin käyttää aikani ja ääneni hyödyllisemmin, myös sen tiedon ja ymmärryksen perusteella mitä olen eksytysten suhteen kokenut.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Joel.A » 16. Touko 2017 01:10

Peace In Rest kirjoitti:
Jotkut kehitysaputyössä olevat ovat oivaltaneet sellaisen viisauden, että "kun annat köyhälle kalan, hän elää sillä päivän, mutta kun opetat hänet kalastamaan, hän elää koko loppuelämän". Siitä löytyy mielestäni tähänkin aiheeseen aika syvää viisautta.

Ja kun vähän pidemmälle asiaa ajatellaan, on kyse aika vakavastakin asiasta. Sillä olen huomannut, että jotkut jotka ovat hyvin varovaisia (voisi sanoa jopa pelokkaita) eksytysten suhteen, ovat tulleet jossain määrin riippuvaiseksi niistä jotka keskittyvät paljastamaan eksytyksiä. Ei ole yhtään sen parempi kiinnittyä väärällä tavalla seuraamaan eksyttäjien paljastajia, kuin eksyttäjiä.

Voisinhan minäkin tietysti tehdä pitkähkön listan kyseenalaisista nimistä, jos alkaisin tutkimaan mitä tällä hetkellä maailmalla julistetaan. Ja ehkä sen avulla joku pystyisi vähän aikaa varjelemaan korviansa kuulemasta eksyttävää julistusta. Mutta uusia eksyttäjiä tulee kuin sieniä sateella. Ja ymmärtääkseni sinäkin Jukka uskot, että ne tulevat loppua kohden vain lisääntymään. Ja vaikka kuinka hyvin osaisi esittää perusteluja paljastuksille, ja vaikka heidän elämänsä hedelmä osoittaisi paljastukset todeksi, niin silti määrätty joukko jatkaa heidän seuraamista. Jos joku eksyttäjä kaatuu, monet siirtyvät vain seuraamaan ja koroittamaan seuraavaa. Se olisi taistelu tuulimyllyjä vastaan. Koen, että voin käyttää aikani ja ääneni hyödyllisemmin, myös sen tiedon ja ymmärryksen perusteella mitä olen eksytysten suhteen kokenut.


:thumb:
Joel.A
 

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 16. Touko 2017 06:11

Peace in Restin kysymys: "Ovatko he niin paljon meitä tyhmempiä vai?" kiteyttää ajatukseni tästä aiheesta. Miksi juuri minä tietäisin paremmin kuin joku toinen?

Jossain kohden Raamatussa muuten mainitaan vilpittömienkin voivan eksyä...
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Touko 2017 13:44

*
No ajattelen kertoa mitä minulle tapahtui. Eräänä päivänä avasin postilaatikon ja siinä oli kirja. Joku uskova kirjoitti kirjan ensimmäiselle sivulle ja kertoi olevansa kristityt ry:stä eikä kertonut kuka itse on.

Ihmetellen mietin kuka se mahtoi olla joka tiesi tarkalleen kuka olen ja missä asustelen. Päätin tutkia googleen kautta mutta en löytänyt kristityt ry:n. Se voi olla rekisteröitymätön seurakunta mutta se on aika salaperäinen seurakunta. En tiedä missä se on. Jäin usein miettimään siitä kristityt ry:stä ja mietin voiko se olla Jumalan asettama seurakunta joka on antikristuksen aikaa varten varustettu seurakunta. Aika salaperäistä ja minulle jäi paljon kysymyksiä. ??? :wtf: ????

Jos se olisi Raamatun mukainen seurakunta ja se toimisi Raamatun mukaan niin haluaisin liittyä mukaan mutta en tiedä mistä aloittaisin etsimään. Hän joka laittoi kirjan minun postilaatikkoon, laittoi aina hengellisen laulusanan, hengellisen runon ja muutaman kirjankin jättämättä ollenkaan nimeään kuka oikeastaan itse on joka tietää tarkalleen kuka olen ja missä asustelen.

No minulle tuli kaksi kertaa peräkkäin painajaista niin mainitsin sen helluntaiseurakunnan jäsenille ja siten sain tämän kirjan joka kertoo maailman parhaista kummitustarinoista. :wtf: :shock: :? Kyselin pastorilta tietääkö hän kuka se on joka on helluntaiseurakunnasta mutta hän ei tiedä kuka se on. Aika outoa!

Jätin rukouspyynnön Herran haltuun että löytäisin kristityt ry:n niin voisin tutustua kans siihen. Laitan tänne kirjan kuvat. Siinä näkyy miesuskovan käsiala. Aika salaperäistä! Se kirja ei ole hengellinen kirja vaan se on aika lapsellinen kirja.

http://kuljetaan.blogspot.fi/2017/05/salaperaista.html
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 16. Touko 2017 17:02, muokattu yhteensä 2 kertaa
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 16. Touko 2017 14:19

Kyllä eksytyksistä pitää puhua ja puhua ja taas puhua ja pitää ääntä ilmoilla ja juuri tämän ja tulevan ajan takia . Nimenomaan vanhempien ja kokeneiden ja uskossa pidemmälle kasvaneiden tulee pitää ääntä ja nimenomaan uskon alussa olevien puolesta ,jotta nuoret ei mene heti ihan väärään porukkaan.

Eksytyksiä riittää ja tulee riittämään ja Herran lampaat tulee olemaan vaikeuksissa nimenomaan eksytyksen takia ja "harmauden takia.Se harmaus tulee olemaan satojen tuhansien jopa miljoonien kristittyjen osa vielä.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 16. Touko 2017 21:00

Tuo Vaisuliinin kirjajuttu on mielenkiintoinen. Kirjavalintakin on jännä...
Imatrallahan oli joskus ainakin sellainen vanhempi rouva, joka piti sellaista kristillistä kahvilaa/kokouspaikkaa. Pistäydyin joskus siellä matkalla kohti Joensuuta. Se oli sellainen paikka, jossa ei oltu mitään "seurakuntaa", vaan ihan vain seurakuntaa :thumbup:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Touko 2017 21:26

*
Se miesuskova pisti muutaman kirjan postilaatikkooni eikä halunnut esittää kuka itse on. Hän kuuluu kristityt ry:hyn eikä antanut tietoa esim. osoitteesta. Aika salaperäistä! Kuka se mies mahtaa olla ja miksi salaperäinen?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 17. Touko 2017 10:10

Tuollainen kristillinen kahvila olis varmaan ihan hieno juttu ...ainakin minusta saisi yhden sponsorin :) Jotain uutta pitäisi kehittää ihan juuri arjen tasolle .
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa

cron