Mihin seurakuntaan mennä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja onefortruth » 06. Touko 2017 20:17

Erosin viime syksynä helluntaiseurakunnasta, johtuen mm. siitä että täälläkin on lähdetty uuskarismaattisuuden suuntaan pikkuhiljaa. Mietin, kuinka monta siinä seurakunnassa on, jotka olisivat yhtä huolestuneita tästä suunnasta helluntaiherätyksessä.
Kuuntelen Jouko Niemisen puhetta, jossa hän kertoo että mikään seurakunta ei välty uuskarismaattisuudelta.
Olen käynyt luterilaisessa kirkossa ajoittain, mutta oon vähän koditon. :/
Tällä paikkakunnalla ei paljon vaihtoehtoja ole. Kaipaa kuitenkin niitä Jumalanpalveluksia ja tilaisuuksia.
:think2: Todella kinkkinen paikka...
Olen tosiaan käynyt itsekin läpi uuskarismaattisuuden harhat nuorena ja elämän varrella, lyönyt päätäni seinään sillä saralla monet kerrat kunnes v. 2009 ymmärsin irrottautua lopulta niistä pois.
Olen vähän hukassa kyllä, mieluiten käyn ev.lut kirkon jutuissa koska siellä ei uuskarismaattisuus ilmene vielä.
Vapaaseurakunnassa on noita juttuja ja helluntaissa...tavalla ja toisella.
onefortruth
 
Viestit: 194
Liittynyt: 12. Joulu 2010 09:20

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Jukka » 07. Touko 2017 19:42

onefortruth kirjoitti:Erosin viime syksynä helluntaiseurakunnasta, johtuen mm. siitä että täälläkin on lähdetty uuskarismaattisuuden suuntaan pikkuhiljaa. Mietin, kuinka monta siinä seurakunnassa on, jotka olisivat yhtä huolestuneita tästä suunnasta helluntaiherätyksessä.
Kuuntelen Jouko Niemisen puhetta, jossa hän kertoo että mikään seurakunta ei välty uuskarismaattisuudelta.
Olen käynyt luterilaisessa kirkossa ajoittain, mutta oon vähän koditon. :/
Tällä paikkakunnalla ei paljon vaihtoehtoja ole. Kaipaa kuitenkin niitä Jumalanpalveluksia ja tilaisuuksia.
:think2: Todella kinkkinen paikka...
Olen tosiaan käynyt itsekin läpi uuskarismaattisuuden harhat nuorena ja elämän varrella, lyönyt päätäni seinään sillä saralla monet kerrat kunnes v. 2009 ymmärsin irrottautua lopulta niistä pois.
Olen vähän hukassa kyllä, mieluiten käyn ev.lut kirkon jutuissa koska siellä ei uuskarismaattisuus ilmene vielä.
Vapaaseurakunnassa on noita juttuja ja helluntaissa...tavalla ja toisella.


Tässä vaiheessa, kun ei ole aikaa kirjoittaa montaa riviä, sanon vain, kun olen saman ongelman edessä, ja että
- en osaa ottaa askelta mihinkään suuntaan vaan odotan Herraa, että auttaisi ja johdattaisi
- Jouko Niemisen opetus on erinomaisen syvällistä ja siunaavaa, myös kotisivullani hänen puheita löytyy

Jumala Sinua ystävä runsaasti siunatkoon yhä lisääntyvällä Herran Jeesuksen armolla ja tuntemisella.

JK. Voitko laittaa tähän tai yksityisviestillä tiedoksi missä päin asut. Itse asun Karjalohjalla, joka kuuluu nykyisin Lohjan kaupunkiin. Täällä ei luterilaisen kirkon lisäksi ole vaihtoehtoja ja naispappimme elää julkisessa parisuhteessa.
Jukka
 

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 08. Touko 2017 17:29

Suurin osa seurakuntien tilaisuuksista muistuttaa enemmän esityksiä, kuin yhteistä kokoontumista. Eli suurin osa istuu seuraamassa kuin pieni osa toimii salin etuosassa, eikä niin että ollaan yhdessä Herran ympärillä ja jaetaan mitä itse kullakin mahdollisesti on yhteiseksi jaettavaksi. Siksi en pidä kovin oleellisena ja tärkeänä kysymyksenä sitä, minkä seurakunnan esityksiä käy seuraamassa. Kannustan enemmän anomaan ja etsimään uskovien yhteyttä ihan kohtaamisen tasolla ja yhteistä kokoontumista kaikessa yksinkertaisuudessa ilman kummempia kaavoja.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Jukka » 08. Touko 2017 21:22

Peace In Rest kirjoitti:Suurin osa seurakuntien tilaisuuksista muistuttaa enemmän esityksiä, kuin yhteistä kokoontumista. Eli suurin osa istuu seuraamassa kuin pieni osa toimii salin etuosassa, eikä niin että ollaan yhdessä Herran ympärillä ja jaetaan mitä itse kullakin mahdollisesti on yhteiseksi jaettavaksi.


Olet tällä haavaa vapaakirkon toiminnassa mukana. Tahtoisitko kertoa millä tavalla kokouksiinne tulevat seurakuntalaiset voisivat osallistua kokouksen kulkuun? En havainnut sellaiseen mahdollisuutta niiden vuosien aikana, kun kuuluin Helsingin vapaaseurakuntaan. En myöskään helluntaiseurakunnassa. Ei seurakuntien vanhimmat ainakaan edellä mainituissa uskonsuunnissa päästä osallistumaan kokouksen kulkuun. Kaikki on edeltä suunniteltua -mitä Herra on ehkä jollekin antanut, sitä ei pääse kokouksessa jakamaan. Vapaakirkko tietää mainostaa jotain elokuista kokoustaan parantumiskokouksena, jossa Herra vapauttaa ja eheyttää ihmisiä. Mistä he tietävät mitä Herra huomenna tekee, puhumattakaan kolmen kuukauden päästä?
Jukka
 

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 09. Touko 2017 00:35

jukka1954 kirjoitti:
Peace In Rest kirjoitti:Suurin osa seurakuntien tilaisuuksista muistuttaa enemmän esityksiä, kuin yhteistä kokoontumista. Eli suurin osa istuu seuraamassa kuin pieni osa toimii salin etuosassa, eikä niin että ollaan yhdessä Herran ympärillä ja jaetaan mitä itse kullakin mahdollisesti on yhteiseksi jaettavaksi.


Olet tällä haavaa vapaakirkon toiminnassa mukana. Tahtoisitko kertoa millä tavalla kokouksiinne tulevat seurakuntalaiset voisivat osallistua kokouksen kulkuun?


Jumalanpalveluksissa on juurikin se tilanne, mistä edellisessä viestissä kirjoitin. Välillä tosin voi penkistäkin koroittaa äänensä rukoukseen, ja on myös mahdollista käydä kokouksen vetovastuullisilta pyytämässä saisiko jakaa jotain, jos on sydämellä jotain jakaa. Välillä sellaista tapahtuu. Mutta useimmiten kokoukset vedetään läpi vastuullisten toimesta. Jumalanpalvelusten jälkeen kahvipöydässä toki on mahdollista jakaa oman pöytäseurueen kesken asioita.

Seurakunnan muussa toiminnassa toimii vastavuoroisuus ja yhteinen jakaminen paremmin. Rukouskokouksissa on yleensä vähemmän väkeä eikä juurikaan kaavoja. Sitten on kotikokoontumisia ja muita vapaamuotoisempia tilaisuuksia, jotka koen kaikista antoisampana. Seurakunnalla on myös kirppis-kahvila jossa usein kohtaa toisia uskovia kun siellä pistäytyy.

Vapaakirkon toiminnasta muualla kuin omalla paikkakunnalla en tiedä juuri mitään eikä se varsinaisesti kiinnosta minua.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Touko 2017 07:29

Minä en ole koskaan kuulunut mihinkään tällaiseen "seurakuntaan" enkä koe tarvetta liittyäkään. Uskovien yhteydestä kuitenkin olen yleensä nauttinut milloin missäkin kokouksissa ja niiden ulkopuolella. Todella monet meistä uskovista varmasti kaipaavat ihmissuhteilta jotain syvällisempää. Niin kaipaavat uskosta osattomatkin. Se vain on tosi asia, että ihmisen elämässä pääsääntöisesti on hyvin vähän syvällisiä ja antoisia ihmissuhteita. On paljon yksinäisyyden kokemusta vaikka sinänsä olisi paljon ihmisiä ympärillä.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja onefortruth » 09. Touko 2017 13:55

Peace In Rest kirjoitti:Suurin osa seurakuntien tilaisuuksista muistuttaa enemmän esityksiä, kuin yhteistä kokoontumista. Eli suurin osa istuu seuraamassa kuin pieni osa toimii salin etuosassa, eikä niin että ollaan yhdessä Herran ympärillä ja jaetaan mitä itse kullakin mahdollisesti on yhteiseksi jaettavaksi. Siksi en pidä kovin oleellisena ja tärkeänä kysymyksenä sitä, minkä seurakunnan esityksiä käy seuraamassa. Kannustan enemmän anomaan ja etsimään uskovien yhteyttä ihan kohtaamisen tasolla ja yhteistä kokoontumista kaikessa yksinkertaisuudessa ilman kummempia kaavoja.


Sitä mäkin oon miettinynnä entisessä seurakunnassa...sama juttu vuodesta toiseen. Yhdet pulisee ja toiset kuuntelee. Jotkut kaverit ovat saaneet jopa vastuutehtäviä seurakunnassa. Kaavojen mukaan mennään. Kukaan ei ole kiinnostunut uusista tuttavuuksista, jos yrittää jutella. Mieluummin menen ev.lut kirkkoon...siellä ei ainakaan tartte miettiä kuka mä oon tässä porukassa. Se hyvä puoli siinä on.
Aika jähmettynyt oli ilmapiiri...samat naamat vuodesta toiseen. Sitten kun oot sinkku, toiset perheellisiä ja seurakunta on hyvin perhekeskeinen tietenkin, niin mitäpä siinä teet? Hmmm...
No, mä käyn ev.lut seurakunnassa tätä nykyä.
Erosin helluntaista monistakin syistä, mm. oppikysymykset jälleen kerran ja se kokemus juhannuskonfasta v.15 joka ei antanut mitään ja siitä kirjoitinkin.
Jotenkin on jäänyt taka-alalle se perusasia missä olemme...mielestäni mm. ehtoollisella ei voi liian usein käydä, kun taustani on ev.lut ennen vapaita suuntia niin se on aika tärkeä kuitenkin et mielestäni joka sunnuntaihin kuuluu oleellisena myös sekin. En 3-vuorotyöni vuoksi pääse joka 1. sunnuntai sille kuukauden ainoalle ehtoolliselle. Ellen nimeomaan toivo että se sunnuntai on ehdottomasti vapaa. Mut jotenkin hassua sekin olis. Kyllä...ehtoollinen on tärkeä hetki muistella Golgatan tapahtumia ja se pitäis olla aina mahdollista. Mua ei haittais vaikka joka sunnuntai sen tekis. Tai milloin vain.

Se normaali karismaattisuus kuuluu uskoomme ilman mitään ääri-ilmiöitä ja se taas on aika vähäistä ev.lut puolella. Johtuu ajattelutavoista ja tottumuksista, mielestäni.
En nyt aja ilmiötä/liikettä hengen uudistus kirkossamme kuitenkaan tällä takaa.

Sitten oli se että Marko Selkomaata suositaan seurakunnassa ja kävin sähköpostikeskustelua srk:n johtajan kanssa hänestä. No, siinä emme päätyneet mihinkään yhteisymmärrykseen. Varoitin vain ettäkö siinä voi mahdollisesti olla eksyttäjä, että miksi seurakunta kutsuu häntä jne. Niin eihän hän ollut samaa mieltä asiasta lainkaan. Ei myöskään eräs srk:ssa uusi vanhimmistovelikään, sekä vaimonsa...
Hänen vaimonsa fb-keskustelussa kertoi että ei näe Bethelin toiminnassa mitään väärää ja mitä hänen ystävänsä niiden Raamattukoulussa on kertonut on pelkkää hyvää.
Mutta jos ollaan tarkkoja, tämän kaiken takana on edelleen se Toronton nauruherätys...ja miten kävikään ko. seurakunnalle?
En sano muuta kuin voi kamala sentään.
Itse olen vallan skeptinen Selkomaata kohtaan, varsinkin koska häntä hyvin voimakkaasti puolustetaan henkeen ja vereen sekä suojellaan. Miksikö? Koska häntä pidetään selvästi voideltuna johon ei saa koskea...
SRK:n johtaja linkkasi Selkomaan puheen ja pyysi kuuntelemaan sen. Hänestä se oli hyvä ja raitis. No, en muista, kuuntelinko...mutta ajattelin että selvä. Senkö perusteella se vain pitäisi arvioida?
Kun taustoja tutkii, löytyy varsin kummallisia voimailmentymiä hänen toiminnastaan, kaikki sen tietävät. Voiman jakaminen farkkutakilla ja polttava tuli jonkun jalkojen alla?
Ihmisten kaataminen tyyliin osoittamalla jotakuta? On se tyyliään vähän muuttanut mutta...silti epäilen että sama henki siellä taustalla on.
Herra sen tietää kuitenkin ja jos se ei kestä, se kyllä jonain päivänä kaatuu.
onefortruth
 
Viestit: 194
Liittynyt: 12. Joulu 2010 09:20

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Jukka » 10. Touko 2017 19:16

Uskon, että tuo "Marko Selkomaan tarina" on pian lopussa Suomessa. Historia osoittaa, että väärät profeetat ja voidellut paljastuvat. Silloin he muuttavat muualle ja jatkavat siellä (kuten Patrick Tiainen kertoo jatkavansa Keniassa). Näin varmasti Selkomaankin kohdalla, mutta on toisaalta huomioitava, että hänellä on (tai ainakin on ollut) runsaasti kannattajia (lue: palvojia). Nuo kristukset eivät pärjäisi ilman palvojia eikä palvojat ilman kristuksia.
Jukka
 

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 10. Touko 2017 20:11

jukka1954 kirjoitti:Historia osoittaa, että väärät profeetat ja voidellut paljastuvat. Silloin he muuttavat muualle ja jatkavat siellä (kuten Patrick Tiainen kertoo jatkavansa Keniassa). Näin varmasti Selkomaankin kohdalla, mutta on toisaalta huomioitava, että hänellä on (tai ainakin on ollut) runsaasti kannattajia (lue: palvojia). Nuo kristukset eivät pärjäisi ilman palvojia eikä palvojat ilman kristuksia.


Minulle nämä tapaukset ja niiden jatkuva toistuminen kertoo ja todistaa siitä, mistä olen täälläkin jonkin verran kirjoittanut. Eli ihmiset jatkavat eksymistään. Olen seurannut esimerkiksi tämän Patrick Tiaisen tapauksen kommentointia ja uskovien reagoimista asiaan, ja todennut että ne jotka ovat kannattaneet häntä ennen näitä tapahtumia, kannattavat häntä edelleen. Ja ne jotka kritisoivat häntä ennen, tekevät luonnollisesti niin edelleen. Toki saattaa löytyä joitakin jotka muuttavat näkemystään, mutta ylivoimaisesti suurin osa ei muuta. Ei vaikka kritisoijat saavat käsiinsä erittäin hyviä perusteita osoittaa olleensa oikeassa.

Systemaattisesta varoittelusta ei siis jää kovin paljon muuta käteen, kuin tyydytys oikeassa olemisesta, mikäli se itsessään antaa jollekin tyydytystä. Tarkoitan eksytyksiin ja harhaopettajiin yms keskittynyttä varoittelua.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Mihin seurakuntaan mennä?

ViestiKirjoittaja Joel.A » 11. Touko 2017 20:03

onefortruth kirjoitti:
Peace In Rest kirjoitti:Suurin osa seurakuntien tilaisuuksista muistuttaa enemmän esityksiä, kuin yhteistä kokoontumista. Eli suurin osa istuu seuraamassa kuin pieni osa toimii salin etuosassa, eikä niin että ollaan yhdessä Herran ympärillä ja jaetaan mitä itse kullakin mahdollisesti on yhteiseksi jaettavaksi. Siksi en pidä kovin oleellisena ja tärkeänä kysymyksenä sitä, minkä seurakunnan esityksiä käy seuraamassa. Kannustan enemmän anomaan ja etsimään uskovien yhteyttä ihan kohtaamisen tasolla ja yhteistä kokoontumista kaikessa yksinkertaisuudessa ilman kummempia kaavoja.


Sitä mäkin oon miettinynnä entisessä seurakunnassa...sama juttu vuodesta toiseen. Yhdet pulisee ja toiset kuuntelee. Jotkut kaverit ovat saaneet jopa vastuutehtäviä seurakunnassa. Kaavojen mukaan mennään. Kukaan ei ole kiinnostunut uusista tuttavuuksista, jos yrittää jutella. Mieluummin menen ev.lut kirkkoon...siellä ei ainakaan tartte miettiä kuka mä oon tässä porukassa. Se hyvä puoli siinä on.


Käys käväsee virkkalan baptistilähetyksessä. Itse muutaman kerran käyneenä ja heidän sivuiltaan saarnoja kuunelleena varmaan EHKÄ yks raitis/lämminhenkisistä yhteisöistä suomessa.
Joel.A
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 28 vierailijaa

cron