Pääsiäisen sanomaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Pääsiäisen sanomaa

ViestiKirjoittaja Jukka » 16. Huhti 2017 11:28

PetriFB kirjoitti:
Iustus kirjoitti:Ja vielä – nyt kun aloin enemmänkin perehtyä asiaan – Markuksen mukaan Jeesus nousi kuolleista varhain viikon ensimmäisenä päivänä, eli sunnuntaina (Mark. 16:9) eikä myöhään lauantaina juuri ennen sapatin päättymistä.


Minulla on ollut kiireitä, mutta pyrin heti kun mahdollista vastaamaan tähän ketjuun. Raamatun aikataulun ajankohta ei erehdy siinä, että Jeesus ristiinnaulittiin keskiviikkona ja nousi ylös viikkosapatin päivänä. Kun ehdin niin kirjoitan tästä lisää. Kirkollinen perinne ja väärä aikakäsite eksyttää meitä pois totuudesta.


Tässä eräs graaffinen kuva ajalta, jolloin tutkin ko asiaa. Tämä juttu on sellainen, että asiaan pitää perehtyä kaikkia evankeliumeja rinnan tutkien ja Mooseksen kirjojen uhrilait tuntien (siis minun mielestä). Ja taas saarnaan tätä vanhaa saarnaani, että tämä ristiinnaulitsemispäivä ei ole pelastuskysymys. Minä ainakin pelastuin tietämättä asiasta mitään, mutta pelastuskysymys kyllä on että uskonko Jeesuksen tulleen ristiinnaulituksi syntieni tähden ja Jumalan herättäneen Hänet kuolleista. Muuten, pelastuin uskomalla Häneen, mutta en tiennyt sitäkään, että kaikki oli tapahtunut tarkoin "Kirjoitusten mukaan".


Image

Voisiko ylläpito suurentaa kuvaa, kun en osaa sitä(kään) tehdä

Suurennettu on ja kun klikkaat tuota kuvaa niin se suurenee vielä lisää. Terv. pekka

Kiitos Pekka ! Poistin tästä lopusta tarpeettomaksi käyneen osan viestistäni.
Viimeksi muokannut Jukka päivämäärä 16. Huhti 2017 21:12, muokattu yhteensä 2 kertaa
Jukka
 

Re: Pääsiäisen sanomaa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 16. Huhti 2017 11:38

Liittyykö se mitenkään esikuvallisesti tähän asiaan, kun Vanhassa testamentissa aina sanottiin, ettei teurastetusta karitsasta pitänyt jättää mitään kolmanteen päivään? Sillä tarkoitettiin, että sapatin aattona teurastettua karitsaa sai syödä sapattina, mutta ei enää sen jälkeisenä päivänä. En oikein ole ymmärtänyt tämän esikuvallista merkitystä.

Mutta jos olisi kovin tärkeää tietää tarkalleen Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen viikonpäivät, niin niitä tähdennettäisiin Raamatussa enemmän.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Pääsiäisen sanomaa

ViestiKirjoittaja Jukka » 16. Huhti 2017 12:23

Aamu-Usva kirjoitti:Mutta jos olisi kovin tärkeää tietää tarkalleen Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen viikonpäivät, niin niitä tähdennettäisiin Raamatussa enemmän.


Juuri noin, aivan varmasti "tähdennettäisiin Raamatussa enemmän".

Petri ei esitä tämän asian olevan pelastuskysymys vaan mielestäni painottaa Raamatun sanan arvovaltaa ja paikkansapitävyyttä. Onhan ihan mahdotonta saada perjantain iltapäivästä sunnuntaiaamuun mahtumaan kolme päivää ja kolme yötä. Kun aikoinaan tutkin tätä kysymystä niin eräät arvovaltaiset tutkijat totesivat, ettei perjantai voi olla Jeesuksen ristiinnaulitsemispäivä, mutta kirkoillinen traditio puoltaa sitä niin voimakkaasti, että useimmat uskovat ovat sen kuitenkin hyväksyneet.

Tuohon kysymykseesi en osaa tässä vastata.

Jos Petri lukee tämän jossain vaiheessa, niin totean, ettei kaikki ihmisten kesken puhuttu ole valhetta tai valehtelua huolimatta siitä, ettei se ole totta. Ihminen voi puhua asioita vilpittömällä mielellä johtuen tietämättömyydestä. Esimerkkejä on pilvin pimein, alkaen itsestäni :o ja Sinuakaan rakas sisareni unohtamatta :lol:
Jukka
 

Re: Pääsiäisen sanomaa

ViestiKirjoittaja PetriFB » 20. Huhti 2017 13:35

jukka1954 kirjoitti:
Aamu-Usva kirjoitti:Mutta jos olisi kovin tärkeää tietää tarkalleen Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen viikonpäivät, niin niitä tähdennettäisiin Raamatussa enemmän.


Juuri noin, aivan varmasti "tähdennettäisiin Raamatussa enemmän".

Petri ei esitä tämän asian olevan pelastuskysymys vaan mielestäni painottaa Raamatun sanan arvovaltaa ja paikkansapitävyyttä. Onhan ihan mahdotonta saada perjantain iltapäivästä sunnuntaiaamuun mahtumaan kolme päivää ja kolme yötä. Kun aikoinaan tutkin tätä kysymystä niin eräät arvovaltaiset tutkijat totesivat, ettei perjantai voi olla Jeesuksen ristiinnaulitsemispäivä, mutta kirkoillinen traditio puoltaa sitä niin voimakkaasti, että useimmat uskovat ovat sen kuitenkin hyväksyneet.

Tuohon kysymykseesi en osaa tässä vastata.

Jos Petri lukee tämän jossain vaiheessa, niin totean, ettei kaikki ihmisten kesken puhuttu ole valhetta tai valehtelua huolimatta siitä, ettei se ole totta. Ihminen voi puhua asioita vilpittömällä mielellä johtuen tietämättömyydestä. Esimerkkejä on pilvin pimein, alkaen itsestäni :o ja Sinuakaan rakas sisareni unohtamatta :lol:


Olen tässä kaikesta samaa mieltä Jukan kanssa.

Minulla on tulossa toivon mukaan piakkoin uusi kirjoitus aiheesta minä viikonpäivänä Jeesus kuoli ja nousi ylös. On vain jonossa muitakin kirjoituksia, mutta katsotaan nyt missä järjestyksessä mitäkin tulisi kirjoittaa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Pääsiäisen sanomaa

ViestiKirjoittaja Jukka » 20. Huhti 2017 14:39

PetriFB kirjoitti:Minulla on tulossa toivon mukaan piakkoin uusi kirjoitus aiheesta minä viikonpäivänä Jeesus kuoli ja nousi ylös. On vain jonossa muitakin kirjoituksia, mutta katsotaan nyt missä järjestyksessä mitäkin tulisi kirjoittaa.


:think2:
Älähän rasita itseäsi liikaa. Se kostautuu jos unohdamme, ettemme ole enää teinipoikia...
Jukka
 

Re: Pääsiäisen sanomaa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 30. Maalis 2018 18:13

Vaikka en pääsiäistä yleensä kristillisen sanoman kannalta ajattelekaan, niin keväisessä auringonpaisteessa näin paljon ihmisiä kävelyllä nyt pitkäperjantaina. Ajattelin, että heille merkitsee varmasti vapaapäivä, mutta merkitseekö heille se, että Jumalan Poika kuoli ristillä heidän syntiensä edestä. Merkitseekö se minulle? Tämä laulu alkoi soida mielessä:



Parempaa YouTube-versiota en laulusta löytänyt.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Pääsiäisen sanomaa

ViestiKirjoittaja Jukka » 30. Maalis 2018 18:49

Tässä toinen samassa telttakokouksessa 5.7.1992 erään Konnakuoron jäsenen esittämä kaunis ja koskettava laulu. Laulaja on minulle rakkaaksi jo 80-luvulla tullut sisar Jaana Toivonen, joka aika nuorena nukkui pois ja on nyt levossa Herran tykönä. Tässä taltiossa Jaana on vielä täysin sokea, mutta hän parani täydellisesti muistaakseni samana vuonna. Mistäkö tiedän, että Jaana oli monta vuotta aivan sokea? No, minä olin yksi heistä, joka avusti häntä liikkumisessa 80-luvulla, sillä hän ei pärjännyt ilman avustajaa. Parantuminen oli niin täydellinen, että Jaana suoritti henkilöauton ajokortin näön saatuaan.

https://www.youtube.com/watch?v=3EIRiCS1wTI
Jukka
 

Re: Pääsiäisen sanomaa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 30. Maalis 2018 19:34

Onpa ihana kuulla tuollaisesta paranemisesta.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Pääsiäisen sanomaa

ViestiKirjoittaja Jukka » 31. Maalis 2018 08:57

Aamu-Usva kirjoitti:Onpa ihana kuulla tuollaisesta paranemisesta.


Minä en meinannut millään ymmärtää ja uskoa, että Jaanasta oli tullut näkevä. Muistan vielä kuin eilisen päivän, kun tapasin Jaanan Oromyllyn leirikeskuksessa 1993. Hän kertoi lähtevänsä Lappeenrannassa käymään ja tarjouduin hänelle autokuskiksi, mutta Jaana nauroi iloisesti ja sanoi ajavansa ihan itse. Sitten hän juoksi autolleen (jonka oli saanut hankituksi) ja ajoi vauhdikkaasti pois leirikartanon pihalta. En kertakaikkiaan voinut käsittää enkä uskoa näkemääni. Ellen olisi tuntenut Jaanaa vuodesta 1985 ja avustanut häntä liikkumisessa monet kerrat, en olisi uskonut jos joku olisi tullut kertomaan, että tämä sokea nainen on saanut näkönsä.

Tahdon vielä sanoa tässä, että olen ollut uskossa 46 vuotta ja sinä aikana saanut olla todistamassa neljän ihmisen parantumista, jotka tunsin pidemmän aikaa ennen heidän paranemistaan. Jaana parantui sokeudesta, äidiltäni katosi isokokoinen kasvain kohdusta leikkausta valmisteltaessa, työtoverini parani plastileukemiasta ja isäni 1985, kun hänet irroitetiin Meilahden teho-osastolla elämää ylläpitävistä laitteista (isän sisäelimet olivat tuhoutuneet/lakanneet toimimasta verenmyrkytyksen seurauksena). Hän oli ollut syvässä tajuttomuuden tilassa useita viikkoja ja lääkärit sanoivat ettei isä voi enää toipua. Niinpä hänet irroitettiin laitteista. Muistan yhä, että laskin isään menevät erilaisia putkia ja johtoja 22 kpl ja lisäksi pidettiin sellaisella putkella yhteyttä solislaskimoon, koska esim. munuaiset eivät toimineet ja dialyysihoitoa annettiin 4 vrk:n välein. Isä siirrettiin sitten teho-osastolta pieneen huoneeseen odottamaan lähdön hetkeä, mutta neljäntenä päivänä isä heräsi koomasta ja seuraavana talvena loi omakotitalon katolta lumet ja keväällä istutti äidin kanssa perunat maahan. Ajokorttikin palautettiin. Näiden Jumalan armotöiden lisäksi sain kerran olla paikalla, kun riivattu nuori mies vapautui. Sittemmin sain tutustua häneen paremmin ja todistaa onnellisesta avioliitosta ja terveen lapsen syntymisestä... Kokemukseni siis on, että parantumisia ja vapautumisia jopa pahoista hengistä tapahtuu, mutta en usko niitä tapahtuvan niin paljon kuin väitetään ja kerrotaan. Useimmat parantumiset ovat osoittautuneet lyhytaikaisiksi kokemuksiksi, surullista kyllä.
Jukka
 

Re: Pääsiäisen sanomaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Huhti 2020 09:38

*
Eilen yksi uskonsisko laittoi videon yksityisviestillä. Katsoin sen saarnavideon, jossa helluntailaismies saarnasi ja piti nettiehtoollisen. Hän sanoi että Jeesus ristiinaulittiin pitkäperjantaina ja ylösnousi sunnuntaina. Voin pahoin niin jätin katsomatta. Koska se on toisenlainen evankeliumi. Siten minulle tuli mieleen se mitä toisenlainen evankeliumi pitää sisällään.

Gal. 1:6 Minua ihmetyttää, että te niin pian olette luopumassa hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin.
7 Se ei kuitenkaan ole mikään toinen evankeliumi. Jotkut vain hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumia.
8 Mutta jos joku meistä - tai vaikka enkeli taivaasta - julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

9 Kuten olemme ennenkin sanoneet, niin sanon nyt taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu.
10 Ihmisiäkö minä nyt taivuttelen puolelleni vai Jumalaa? Tai pyrinkö olemaan ihmisille mieliksi? Jos vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
11 Teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista.
12 Enhän minä ole sitä keneltäkään ihmiseltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan sain sen ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta. RK



Niin nyt pääsin kaikella ymmärryksellä sisällistymään mitä toisenlainen evankeliumi pitää sisällään. Palataan vielä Raamattuun mitä se pitää sisällään. Kun sapattipäivä lähestyi niin Juutalaisilla oli tapana valmistaa sapattipäivää varten, niin sinä sapattipäivän edellisenä päivänä juutalaisilla ei ollut lupa jättää nämä kolme ristiinnaulittua roikkumaan kun sapattipäivä lähestyy.


Ja vielä minulle tuli mieleen toinen juttu, että Jeesus kuoli sapattipäivän edellisenä päivänä eli Hän ei kuollut sapattipäivänä vaan edellisenä päivänä. :?: :think2: Minulle tuli mieleen myös se että Raamatussa puhutaan valmistuspäivästä. Tarkoittaako se siis että se oli edellinen päivä, - ei samana sapattipäivänä?


Mark. 15:42 Ja kun jo oli tullut ilta, ja koska oli valmistuspäivä, se on sapatin aattopäivä,

Joh. 19:31 Koska silloin oli valmistuspäivä, niin - etteivät ruumiit jäisi ristille sapatiksi, sillä se sapatinpäivä oli suuri - juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulittujen sääriluut rikottaisiin ja ruumiit otettaisiin alas.

Joh. 19:42 Siihen he nyt panivat Jeesuksen, koska oli juutalaisten valmistuspäivä ja se hauta oli lähellä.

Jos ymmärrän oikein mutta helluntailaismies saarnasi videossa ja sanoi että Jeesus ylösnousi lepopäivänä eli sunnuntaina, se on ristiriitainen opetus Raamatun kanssa, jonka mukaan Jeesus ei ylösnoussut sapattipäivänä. ( Huom. sunnuntain lepopäivä pitää sisällään, mutta en nyt keskity siihen. On sillä oma postaus täällä foorumissa jos halutaan keskustella, muttei tässä postauksessa vaan erikseen, kiitos. :) )

Siunattua pääsiäistä kaikille :pc:

PS. Huomasin kirjoittaneeni väärin kun pää oli toisin kuin käsi... Korjasin sen. Ma.13.4.2020
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron