Jumalan palveleminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jumalan palveleminen

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 25. Maalis 2017 14:45

Ajattelin, että voisi olla rakentavaa ja hyödyllistä jakaa ajatuksia Sanan pohjalta siitä, mitä ja minkälaista Jumalan palveleminen todella on.

Minä olen kokenut Pyhän Hengen opettavan, että todellinen Jumalan palveleminen ja sellainen, jota Jumala eniten meiltä odottaa ja arvostaa, on hyvin yksinkertaista arkielämän kristillisyyttä. Kristillisyydellä tarkoitan sitä, että Pyhän Hengen vaikutuksesta ja tahdosta ilmennämme Kristuksen olemusta, mielenlaatua, rakkautta, pyhyyttä ja voimaa sekä yksin ollessamme että ihmisiä kohdatessamme.

Kaiken palvelemisen perustana on sydämen puhtaus.

'Niin minä sanoin: "Voi minua! Minä hukun, sillä minulla on saastaiset huulet, ja minä asun kansan keskellä, jolla on saastaiset huulet; sillä minun silmäni ovat nähneet kuninkaan, Herran Sebaotin."
Silloin lensi minun luokseni yksi serafeista, kädessään hehkuva kivi, jonka hän oli pihdeillä ottanut alttarilta,
ja kosketti sillä minun suutani sanoen: "Katso, tämä on koskettanut sinun huuliasi; niin on sinun velkasi poistettu ja syntisi sovitettu".
Ja minä kuulin Herran äänen sanovan: "Kenenkä minä lähetän? Kuka menee meidän puolestamme?" Minä sanoin: "Katso, tässä minä olen, lähetä minut".
Niin hän sanoi: "Mene ja sano tälle kansalle...' (Jes 6:5-9)


Tässä kertomuksessa luemme kuinka profeetta koki kuinka Pyhä Henki valaisi hänelle synnin, sekä ympäröivien ihmisten että ennenkaikkea hänen omansa. Välittömästi hän koki myös, kuinka Jumala otti pois syyllisyyden ja puhdisti hänet. Sen jälkeen Herra lähetti hänet palvelemaan. Mekin voimme olla käyttökelpoiset Jumalalle vasta, kun Pyhä Henki on saanut valaistua meille synnin, vanhurskauden ja tuomion, ja sen kautta puhdistanut meidät Kristuksen sovintoveren voimasta.

Yksin ollessamme voimme palvella Jumalaa monella tavalla. Voimallisinta ja hedelmällisintä on Pyhän Hengen johtama esirukous. Raamatussa kerrotaan, kuinka Jeesus itse "aina elää rukoillakseen heidän puolestansa" (Hebr 7:25). Joskus kohtaa asenteita, jonka mukaan näkyvä palveleminen olisi arvokkaampaa ja tehokkaampaa kuin esimerkiksi esirukous. Asia on kuitenkin päinvastoin, sillä:

"...vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras. Elias oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin, ja hän rukoili rukoilemalla, ettei sataisi; eikä satanut maan päällä kolmeen vuoteen ja kuuteen kuukauteen. Ja hän rukoili uudestaan, ja taivas antoi sateen, ja maa kasvoi hedelmänsä." (Jaak 5:16-18).

Valtavaa!

Uskon, että suhteessa toisiin ihmisiin on tehokkainta ja hedelmällisintä panostaa ja keskittyä enemmän laatuun kuin määrään. Jeesus näytti tässä esimerkkiä. Toki Hän julisti ja palveli myös suurempia ihmisjoukkoja, mutta pääsääntöisesti Hän opetuslapseutti pientä 12 hengen porukkaa, ja kaikista lähimpänä Häntä oli näistä kolme veljeä. Läpi Apostolien Tekojen ja koko Uuden Testamentin näemme tämän saman toistuvan, apostolit liikkuivat usein pareina ja useiten niin että toinen oli vanhempi ja kokeneempi, ja toinen nuorempi opetuslapsi. En usko että se oli sattumaa, vaan selkeää opetuslapseuttamisen palvelutyötä.

Ajatelkaapa mitä tapahtuu, kun alamme panostamaan vaikka vain yhteen tai kahteen otolliseen opetuslapseen. Voimme keskittyä heihin todella paljon ja syvästi, ja he voivat saada kauttamme mahdollisimman paljon siitä mitä itse olemme oppineet ja saaneet. Isommissa ryhmissä ja etäisemmissä suhteissa se ei ole mahdollista samassa määrin. Nämä kaksi saavat myös siitä mallin omalle palvelutyöllensä. Kun he sitten toteuttavat sitä kohdillansa eteenpäin, syntyy taas neljä uutta opetuslasta. Kun nämä taas tekevät samoin, syntyy taas kahdeksan uutta, sitten 16, sitten 32, ja niin edelleen... Muutaman "opetuslapseus-sukupolven" jälkeen numero on jo aika iso. Ja mikä vielä määrää tärkeämpää: Hedelmä on laadultaan parempaa eli opetuslapset mitä luultavimmin kaikin tavoin syvemmin Jumalan tahdossa eläviä kuin etäisemmin "kasvatetut" kristityt.

Toki seurakuntaan on asetettu apostolit, profeetat, evankelistat, opettajat ja paimenet. Mutta näitä ei ole annettu "tehdäkseen palveluksen työn", vaan ne ovat annettu "tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön" (Ef 4:12). Apostolit, profeetat ja muut palvelutehtävät seurakunnassa on annettu siksi, että jokainen Jeesuksen seuraaja saisi kaikki tarvittavat "työkalut" joita palvelutyöhön - eli opetuslasten tekemiseen - tarvitaan.

Jokainen meistä pystyy edellä kuvaamaani yksilökohtaiseen opetuslapseuttamiseen arjessa ja elämässä. Jos annamme vain itsemme alttiiksi Jumalan käyttöön, Hän johdattaa meidät juuri sellaisten ihmisten luokse joita juuri me olemme sopivia opetuslapseuttamaan. Puutteissamme ja vajavaisuuksissamme auttaa Pyhä Henki.

Tällaisia ajatuksia minulla tänään on tästä aiheesta, olisi mukava kuulla myös muiden ajatuksia :)
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Jumalan palveleminen

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 25. Maalis 2017 17:16

Tuossa talon ulkoseinää laittaessa tuli vielä enemmän ajatuksia mieleen aiheeseen liittyen :)

Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan;
ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,
joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi. (2 Kor 3:4-6)


Jumalan palvelemisessa on olennaista erottaa luontainen synnin alainen ihmisemme eli "liha", sekä uudestisyntynyt ihminen eli "uusi luomus". Raamattu kertoo, että liha on ainaisessa täydellisessä kapinassa Jumalaa vastaan, eikä se voi palvella Jumalaa millään tavalla. Ainoa mikä kykenee palvelemaan Jumalaa, on uudestisyntynyt uusi luomus. Siksi todellinen Jumalan palveleminen ei ole raskas taakka, vaan sovelias ies ja kevyt taakka. Sillä se tapahtuu täysin Pyhän Hengen vaikutuksesta ja voimasta, meidän osuutemme on pohjimmiltaan vain uskoa.

On kuitenkin selvennettävä, mitä uskomisella tässä tarkoitetaan. Se ei tarkoita joidenkin tosiasioiden pitämistä totena. Raamattu sanoo, että paholainenkin uskoo siinä mielessä Jumalaan - paholainen tietää täydellisen hyvin että kaikki mitä Raamatussa kerrotaan on täyttä totta. Se usko jonka kautta meistä tulee Jumalan lapsia ja palvelijoita, on evankeliumin sanoman hyväksymistä omalle kohdalle. Sen sanoman, että Jumala sovitti Kristuksessa ristillä syntisyytemme ja sillä tavalla kuoletti ja hautasi vanhan ihmisemme. Uskomalla tähän sanomaan omakohtaisesti, synnymme uudesti sisäisen ihmisen puolesta - Henki tekee meidät eläväksi, ja sitä kautta antaa meille kyvyn olemaan Jumalan palvelijoita.

Uskovassa on tämän uudestisyntyneen uuden luomuksen rinnalla kuitenkin vielä olemassa vanha syntinen ihminen. Se on kyllä kertakaikkisesti hoidettu pois Jumalan puolelta, Kristus teki sen eikä Jumalan tarvitse tehdä sitä uudestaan. Mutta niin kauan kuin vielä elämme tässä maailmanajassa, pyrkii meidän vanha ihmisemme taistelemaan Jumalaa ja Hänen tahtoaan vastaan. Siksi Jeesus käski meitä ottamaan joka päivä ristin ja seurata Häntä. Valvoa lakkaamatta. Se tarkoittaa, että pysymme Pyhän Hengen voimaan ja apuun turvaten tietoisina lihamme pyrkimyksistä, ja sovellamme aina uskossa ristin sanomaa kun lihamme yrittää houkutella meitä tahtoansa toteuttamaan.

Jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman. (Jaak 1:14-15)


Pyhä Henki on ainoa lähde, joka voi antaa meille voiman vastustaa lihaa. Kaikki muut yritykset ovat omia yrityksiämme, eli epätoivoisia yrityksiä kuolettaa lihaa lihalla. Emme voi tehdä lihallemme itse mitään, voimme vain tunnustaa voimattomuutemme ja toivottomuutemme ilman Jumalan apua. Mutta kun sen teemme, ja tällä tavalla nöyrtyen turvaamme Hänen apuunsa, tulee Hän totisesti meidän avuksemme. Hän on hyvä Isä joka antaa Pyhän Hengen auliisti jokaiselle joka näin Häntä etsii, eikä Hän anna Henkeä mitalla vaan täyttää kaikki tarpeemme jopa ylitsevuotavasti. Hän avaa omat lukkomme ja sidoksemme, antaa voiman nousta omien taistelujen ja kiusausten yläpuolelle. Ja sen jälkeen Hän vielä antaa meille kyvyn ja varustaa meidät Hänen palvelijakseen täällä maan päällä.

Kun annamme Jumalan tehdä tämän työn meissä, pääsemme ihanaan uskon lepoon ja sisäiseen rauhaan. Ja vaikka palvelisimme ulkoisesti ahkeroiden ja vaivaa nähden, pysyy tämä rauha ja lepo sisällämme. Sillä voimamme ei tule meistä itsestämme, vaan Jumalan Hengestä joka armon kautta ilmaisena lahjana meissä asuu ja vaikuttaa. Tähän lepoon Herra kutsuu meitä jokaista Kristuksessa!
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Jumalan palveleminen

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 26. Maalis 2017 09:39

Kyllähän se totta on ,että ...liha on lihaa ja Henki on Henkeä.Kaksi eri suuntaan olevaa voimaa ...lankeamuksen syystä yhden ihmisen kautta ja siitä on sota meissä ja se kestää tämän maallisen vaelluksen.

Kun kasvamme ja opimme Pyhän Hengen koulutuksessa niin tunnemme ,kuinka Henki ottaa niskalenkkiä niistä huonoista vääristä tavoistamme.Vaan kun sydän on siinä ns oikeassa asennossa niin me kasvamme .Haluamme hylätä synnin ...jopa vihaamme syntiä ,mitä lihamme halajaa ja himoitsee.
Keskustelemme Jumalalle asiat kuin asiat ja tutkimme Hengessä kaikki....päivittäin tuhansia miljoonia asioita pyörii käsittelyn kautta ja ne kaikki uudessa luomuksessa asettuu oikeaan järjestykseen.
Kaikki on Jumalan ansiota ja Pyhän Hengen upeaa toimintaa meissä kristityissä Herran omissa.Itse emme tee ,mutta Jumala tekee ja osaa tehdä oikein ja hyvä niin.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Jumalan palveleminen

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Maalis 2017 14:40

Peace In Rest kirjoitti:
Pyhä Henki on ainoa lähde, joka voi antaa meille voiman vastustaa lihaa. Kaikki muut yritykset ovat omia yrityksiämme, eli epätoivoisia yrityksiä kuolettaa lihaa lihalla. Emme voi tehdä lihallemme itse mitään, voimme vain tunnustaa voimattomuutemme ja toivottomuutemme ilman Jumalan apua.


Sinulla oli paljon hyviä oivalluksia ja kirjoitus oli mielenkiintoinen ja ravitseva kiitos siitä! Olen monissa asioissa samaa mieltä.

Tästä lainatusta osiosta olen erimieltä vain koska jatkuvasti näemme ja kuulemme miten uskosta täysin osattomat ihmiset vastustaa ja voittaa lihansa tahdon monessakin asiassa, monet alkoholistit raitistuu, tupakointi lopetetaan, laihdutetaan, lopetetaan kiroilu vaikka kun pieni lapsi syntyy perheeseen, ihmiset antavat anteeksi toisilleen ja vapautuvat katkeruudestajne, jne. Eli ei aina mutta joskus ihminen kyllä ilman Jumalaakin voi voittaa lihansa halut.


Siunausta sinulle päivääsi :) .
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Jumalan palveleminen

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 26. Maalis 2017 16:54

Mikko Murpatti kirjoitti:
Peace In Rest kirjoitti:
Pyhä Henki on ainoa lähde, joka voi antaa meille voiman vastustaa lihaa. Kaikki muut yritykset ovat omia yrityksiämme, eli epätoivoisia yrityksiä kuolettaa lihaa lihalla. Emme voi tehdä lihallemme itse mitään, voimme vain tunnustaa voimattomuutemme ja toivottomuutemme ilman Jumalan apua.


Sinulla oli paljon hyviä oivalluksia ja kirjoitus oli mielenkiintoinen ja ravitseva kiitos siitä! Olen monissa asioissa samaa mieltä.

Tästä lainatusta osiosta olen erimieltä vain koska jatkuvasti näemme ja kuulemme miten uskosta täysin osattomat ihmiset vastustaa ja voittaa lihansa tahdon monessakin asiassa, monet alkoholistit raitistuu, tupakointi lopetetaan, laihdutetaan, lopetetaan kiroilu vaikka kun pieni lapsi syntyy perheeseen, ihmiset antavat anteeksi toisilleen ja vapautuvat katkeruudestajne, jne. Eli ei aina mutta joskus ihminen kyllä ilman Jumalaakin voi voittaa lihansa halut.


Tämä pointti tuokin esille mielenkiintoisen ulottuvuuden asiaan. Sillä jos kerran ihminen, joka ei ole uudestisyntynyt eli jossa ei ole Henkeä vaan ainoastaan liha, saa lopetettua jonkun turmiollisen tavan, onko silloin liha saanut voiton? Näennäisesti kyllä, mutta Raamatun määritelmän mukaan ei, koska sen mukaan vain Henki voi voittaa lihan. Silloin asia on nähtävä niin, että liha on "saanut voiton" lihasta. Lopputulos: Liha on edelleen aivan yhtälailla voitolla.

Tarkoittaisikohan Jeesus juuri sitä käyttäessään vertauskuvaa valkoiseksi kalkitusta haudasta? Kalkitseminen ei muuta sitä todellisuudessa miksikään, se vain näyttää ulospäin paremmalta. Ja itse asiassa silloin ajaudutaan totuudesta vain kauemmaksi, sillä eksytetään muut ja usein jopa itsensäkin kuvittelemaan, että liha on nujerrettu. Ja silloin sitä ei todellisesti pystytä nujertamaan, koska se voidaan aidosti nujertaa vain valkeuteen tulemisen eli tunnustamisen myötä.

Tämä on aika vaikea asia, ja vain Pyhä Henki voi sen kirkastaa. Ihmisen oma järki ja tunteet sotivat aika hyvin vastaan, sillä me nähdään helposti että kaikki nuo mainitsemasi elämänlaadun parantelut ovat aina hyviä ja Jumalan tahdon mukaisia asioita. Sillä ovathan ne "paperilla" sitä tietysti. Mutta tuoko sellainen lihallinen elämäntapojen parantelu - jota Jeesus kutsuu haudan kalkitsemiseksi - Jumalalle kunniaa?

Koska tämä asia on monelle kristityllekin hämärän peitossa, eikä siitä nähdäkseni tuoda tarpeeksi opetusta seurakunnissa, on myös monen harjoittama kristillisyys itse asiassa lihallista, vaikka se ulospäin saattaa näyttää ihan oikealta ja aidolta monenlaisine elämänlaadun paranteluineen. Rukoukseni on, että tämä asia kirkastuisi yhä syvemmin meille jokaiselle, ja aivan erityisesti sananpalvelijoille.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Jumalan palveleminen

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 26. Maalis 2017 17:57

Siinä on juuri tuo ero ,että kun ihminen saa voiman Pyhän Hengen kautta niin se on pysyvää ja täydellistä kunhan ihminen on "sydän oikeassa asennossa" ja jatkaa sillä tiellä.
Muutoksen ero Hengen kautta on juuri se täysi ero maalliseen verrattuna .Hengen työ on täydellistä ja itse tuhertamalla vain maallista ja jatkuvan kamppailun alaista .
Kun ihminen vapautuu täydellisesti jostain Jumalan voimalla niin ihminen TÄYDELLISESTI VAPAUTUU.
Voisiko sanoa ,että jotain on muutettu ihmisen sisällä niin radikaalisti ,että ihminen ei kaikkea edes tiedä ,kuinka Jumala on "operoinut kun on ihmisen puhdistanut.

Siitä täydellistä puhdistamisesta eroittaa juuri sen täydellisen työn .

Tuo tila on puhdistuksen jälkeen pysyvä kun ihminen pysyy itse Kristuksen rinnalla .
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Jumalan palveleminen

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 27. Maalis 2017 11:40

Jatkan vielä hieman ajatuksien purkamista siitä, mihin eilen jäin :)

Kun seurakuntien ja sananjulistajien opetuksesta himmenee tai jää sivuasiaksi tuo selkeä opetus vanhan ihmisen eli lihan, ja uuden luomuksen eli Hengen välisestä erosta ja mitä se tarkoittaa käytännössä, on seurauksena uskonnollisuutta elävän ja voimallisen uskon sijaan. Sillä silloin ihmiset jäävät siihen luuloon, että he elävät uuden luomuksen eli Hengen mukaan, vaikka tosiasiassa he saattavat elää vielä lihan mukaan. Liha on vain muuttanut muotoaan hieman kauniimmaksi ja hienostuneemmaksi, samalla tavalla kuin täysin uudestisyntymättömän kohdalla joka saa oman lihansa voimalla jonkun lihallisen taipumuksensa kuriin.

Kun tällainen kristillisyys sitten yleistyy ja muodostuu kristillisyyden normiksi, käy niinkuin länsimaisessa kristillisyydessä pitkälti on käynytkin. Ei ole enää samanlaista voimaa ja palavuutta kuin mistä Uudessa Testamentissa tai herätyksistä kertovissa historiankirjoissa luemme. Eikä sitä edes etsitä vaan ollaan tyydytty laimeaan uskonnollisuuteen, milloin milläkin selityksellä ja perustelulla. Ei kuitenkaan nähdä sitä, että pelkästään julkisyntien pois siivoaminen ei ole osoitus aidosta Hengen hedelmästä, sillä yhtälailla uudestisyntymättömätkin kykenevät siihen oman lihansa voimalla.

Todellinen Jumalan puhdistamistyö tapahtuu paljon syvemmällä. 'Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija' (Hebr 4:12). Jumalan Sana yhdessä Pyhän Hengen kanssa valaisee syvimmät sydämen ajatukset ja aivoitukset, ja paljastaa kaiken sellaisenkin lihallisuuden joka omissa ja muiden ihmisten silmissä näyttää hyvältä.

Ilman tätä Jumalan armon työtä me jäämme väistämättä lihallisiksi ja luulemme aidolta ja hyvältä näyttävän toiminnan olevan Jumalalle mieluista, jonka joskus Hän yksin näkee olevan lihallista. Mutta kun Jumala saa tehdä tämän työn, erottaa sielun ja hengen ja puhdistaa meidät kaikesta lihallisuudesta, sekä "pahasta" että "hyvästä" sellaisesta, niin vasta sen jälkeen pystymme toimimaan aidosti hengellisesti. Kun nisunjyvä kuolee, se tuottaa paljon hedelmää. Tämä kuolema on ainoa tie todelliseen Jumalan palvelemiseen.

Evankeliumin sanoma on nimenomaan kutsu tähän kuolemaan. Sen kautta ymmärrämme, että vanha ihmisemme (eli lihamme) on kokonaan tuomittu kuolemaan, sekä "pahoilta" että "hyviltä" ominaisuuksiltansa, ja tuo tuomio on täytetty Kristuksessa meidän edestämme. Sen myötä Pyhä Henki kuolettaa käytännössä vanhan ihmisemme kokonaisuudessaan, sekä "pahoilta" että "hyviltä" ominaisuuksiltansa, ja synnyttää tilalle uuden luomuksen, joka yhdessä Pyhän Hengen kanssa toimii alamaisuudessa Jumalan tahdolle. 'Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa' (Gal 2:19-20).

Kun opetuksen ja julistuksen keskipiste siirtyy tästä Jumalan tekemästä työstä, aidosta ja täydestä evankeliumista, ja keskiöön tulee kristillisen elämän ja jumalanpalveluksen erinäisiä asioita, päädytään aina tekemään oikean näköisiä asioita mutta lihallisesti. Toki opetusta tulee olla kaikesta mitä elämään ja Jumalan seuraamiseen kuuluu, mutta on aina painotettava mikä on juurta ja mikä hedelmää. Kun juuri on kunnossa, on hedelmä todellisesti aitoa eikä vain aidon näköistä. Rukoukseni on, että nämä asiat avautuvat meille yhä syvemmin ja kirkkaammin.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa

cron