Palvelutyöni arviointi ja koetteleminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Palvelutyöni arviointi ja koetteleminen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 23. Maalis 2017 23:05

Kehotan ihmisiä tutkimaan ja koettelemaan opetukseni ja kirjoitukseni Jumalan sanan kautta rukouksen kera. Olen saanut korjata kurssiani, opetustani sekä tekemiäni virheitä senkin kautta kun opetuksiani ja kirjoituksiani on koeteltu Jumalan sanan kautta ja siitä suurin kiitos Herralle sekä myös niille, jotka ovat auttaneet minua tekemään parannusta. Saan kaikenlaista palautetta kuten asiallista koettelemista ja riidan haastamista sekä kaikkea siltä välillä. Enemmän tulee riidan haastamista ja vähemmän asiallista ja sävyisää palautetta. 26.2.2017 eräs uskova ihminen on julkaissut youtubessa (lähdeviitteissä on linkki videoon) palvelutyötäni, videoita ja kirjoituksiani koskevaa arviointia (koettelemista). Hän itse esiintyi rehdisti videossa, mutta ei esitellyt itseään (joka ei minua häiritse), jonka tähden käytän hänestä nimitystä koettelija (positiivisessa mielessä). Videolla esiintynyt koettelija toimi siinä mielessä Raamatullisesti, että hän sävyisästi ja toista kunnioittavasti esitti arvionsa sekä koetteli toisen opetusta. Tämän kaltainen toisen kunnioittaminen ja sävyisä käyttäytyminen toisen opetusta arvioitaessa ja koeteltaessa on yhä harvinaisempaa. Koettelijan arvion tähden joudun myös tekemään parannusta koskien erästä kirjoitustani sekä tuomaan esille perusteita miksi olen suurelta osin kuitenkin vielä samaa mieltä aikaisemmista opetuksistani ja kirjoituksistani, joiden tähden koettelija koki olevansa huolestunut. Itse pyrin myös kirjoittamaan sävyisyydessä sekä koettelijaa kunnioittaen. Joku voi ajatella miksi pitää kirjoittaa tällainen kirjoitus? Jos luet kirjoitukseni kokonaan, niin silloin ymmärrät kuinka tärkeää on kirjoittaa näistä asioista ja pyrkiä etsimään Jumalan tahtoa ja Hänen sanansa totuutta. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan avulla rukouksen kera.

Kirjoitus on sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/palvelu ... intia.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Palvelutyöni arviointi ja koetteleminen

ViestiKirjoittaja Jukka » 24. Maalis 2017 03:53

Kävin pikaisesti Petrin kotisivuilla ja katsoin sieltä arvioitsijan videon.
Tässä siihen linkki https://www.youtube.com/watch?v=eC7u0h6a4jk

Tässä en nyt ota kantaa opillisiin asioihin vaan tämän "koettelijan" erinomaisen mallikkaaseen tapaan ilmaista arvionsa uskonveljestä. Tämän seikan Petrikin tuossa aloituksessaan mainitsi. Tahdon ottaa oppia tästä koettelijasta ja kelpaa jokaisen ottaa.

Useista seikoista voi videoklippiä katsoessa päätellä, että siinä esiintyvä mies tuntee Raamattua, on perillä kielitieteestä ja tottunut ilmaisemaan itseään (esiintyminen on rennon tuntuista jutustelua asiasta kuitenkaan poikkeamatta). Samaisella henkilöllä on muitakin videoklipsejä youtubissa, mutta en ole niitä katsonut.

Nyt kirjoittaessani koen, että pitää kuitenkin eräästä asiasta koettelijaa koetella ja arvioida. Hän mainitsi videolla suurehkon joukon katolilaisia - mukaan lukien pappeja- täyttyneen Pyhällä Hengellä 1960- ja 1970-luvuilla. Totta, tällainen suuntaus (innostava buumi, "noususuhdanne") oli katolilaisissa piireissä havaittavissa.
Tässä kohden tahdon oikein painokkaasti sanoa, että puhuttaessa Jumalan tulemisesta langenneeseen ihmiseen asumaan, Jeesuksen Lunastuksen perustuksella, puhumme äärimmäisen pyhästä asiasta. Pyhä Henki on Pyhä. Hän on Totuuden Henki. Hänen työnsä ihmisessä johtaa ihmisen kaikkeen totuuteen, Herran Jeesuksen omakohtaiseen tuntemiseen ja tämän tuntemisen lisääntymiseen. Koska Hengen ilmentymät eivät johtaneet katolilaisia hylkäämään esim. Marian rukoilemista ja palvontaa sekä Jeesuksen "veretöntä uudelleen uhraamista leivässä ja viinissä" niin on mielestäni perusteltua olettaa, ettei todellista Jumalan Hengen työtä päässytkään alkamaan tai harhaopit tukahduttivat sen. Näin nyt lyhyesti tästä asiasta.
Jukka
 

Re: Palvelutyöni arviointi ja koetteleminen

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 24. Maalis 2017 10:31

Tuo arvioitsija alkoikin itse päättää mikä on oikea kirjoitus ja mikä on kun "hän on saanut ah niin mahtavan yliopistokoulutuksen ?? Siihen loppuikin tuon videon katselu.
Jos tuo mies ei olisi niin täynnä tuota ah yliopistoa niin hän ymmärtäisi ,että Pyhä Henki ei ole sidottu kielien muuttumiseen vuosisatojen aikana vaan Pyhä Henki aukaisee sanan sellaisena kun se on.Näyttää jopa elävinä kuvina jos on tarvis.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Palvelutyöni arviointi ja koetteleminen

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Maalis 2017 13:19

Tällainen molempia kunnioittava ja rehellinen koettelun sävy on hedelmällistä kaikille, kuulioille, koeteltavalle sekä koettelialle.

Tässä ystävällisyyden ja kohteliaisuuden vuoksi annetaan asioiden ja väitteiden taistella ja riidellä, mutta koettelija ei riitele, näin tämä ei myöskään tartu muihin koettelua seuraaviin tahoihin.

Itse en kokenut, että koettelija pöyhkeili yliopistokoulutuksellaan turhamaisuuttaan, vaan hän mainitse sen yhdessä lauseessa videon alussa ja tämäkin liittyi siihen että se on ihan tosiasia, ja vaikuttaa hänen kykyynsä osata vanhoja Raamatun kieliä.

Koska on ihan tosiasia että koulutus vanhan kreikankielen tuntemisessa auttaa lukemaan/ymmärtämään tätä vanhaa kreikankieltä paremmin kuin semmoinen henkillö jolla ei tätä osaamista ole, niin en koe sitä mitenkään negatiivisena.

Olipas iloista vaihteeksi katsoa uskovien tämmöistä asiallista koettelua, tätä kun Herra meissä kaikissa lisää vaikuttaisi.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Palvelutyöni arviointi ja koetteleminen

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Maalis 2017 13:32

Koettelijan linja jää minulle täysin epäselväksi, hän antaa minun ymmärtää että on ihan ok että opettajalla tai opetuksessa taikka uskonsuunntauksessa on epäraamatullisia asioita (mainitsee Herzog ja Kalvinismin).

Mutta häne ei kerro missä menee raja milloin mikäkin on eksytystä ja tuomittavaa ja mistä pitäisi tehdä parannus. Minulle jää vahvasti käsitys että koska me emme tässä maailmanajassa kukaan tule täydelliseksi ja meillä kaikilla on opetuksissamme semmoista minkä ymmärrämme väärin, niin tästä syystä pitäisi sallia vääriäopetuksia ja vääriä uskonsuuntauksia joissa on vähän hyvää ja vähän väärääkin joukossa. En tästä täysin erimieltä ole olen samoilla linjoilla koska olemme erehtyväisiä ja eri kohdissa vaelluksillamme, mutta mihin vetää raja?

Voiko minua syyttää liian jyrkästä rajastani ja voiko koetteliaa syyttää liian laveasta (mielestäni) rajastaan, enpä itse rupea syyttelemään kumpaakaan, mutta silti tämä jättää minut ilman suuntaviivoja tässä. Raamatusta olen ymmärtänyt että pienikin hapatus hapattaa koko taikinan ja se kohta on minulle vaikea, että koska hapatetta on liikaa. Pienikin ei ole mikään konkreettinen mitta, emme osaa mitata tätä. Onko sana pienikin tässä Raamatunopetuksessa sama kuin yhtään, jos on niin miten perustelette?

Olisi mielenkiintoista tietää paljonko hänen mielestään hengellisessä ruoassa saa olla myrkkyjä ja epäpuhtauksia (hapatetta?) että sitä voi vielä kaikki (vastasyntyneet tai varttuneet) nauttia, ja koska taas myrkkyä on liikaa niin että se myrkyttää nauttiansa.

Itse olen vetänyt laakeasti rajan "pelastuskysymyksiin", mutta kun vedämme tarpeeksi tiukakasti niin itse pystyn vääntämään ihan joka asiasta pelastuskysmyksen, vain mielikuvitus on rajana. :crazy:
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Palvelutyöni arviointi ja koetteleminen

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 24. Maalis 2017 18:42

En katsonut videota mutta luin linkin tekstin (poikkeuksellisesti, useimmiten en klikkaa "klikkiotsikko"-tyyliin tehtyjä postauksia). En ota kantaa muihin asioihin, mutta siihen koen sanoa, että mielestäni tuo ei ole parannuksen tekemistä, siinä mielessä kuin Raamattu määrittelee parannuksen teon. Parannuksen teko tarkoittaa synnistä pois kääntymistä Jumalan puoleen (sisältäen Pyhän Hengen vaikuttaman katumuksen sekä Kristuksen sovintoveren kautta anteeksi antamisen, syyttömäksi julistamisen ja vapaaksi päästämisen). Tuossa kirjoituksessa kirjoittaja kertoo huomanneensa tehneensä virheen koskien jotain Raamatun historiallisia tapahtumia. Jokainen voi tietysti tulkita parannuksen teon miten kokee, mutta minun ymmärrykseni mukaan tuo ei tarkoita parannuksen tekoa, vaan pelkästään virheen korjaamista, josta ei tarvitse nuhdella vaan pelkkä huomautus riittää, eikä tekijä koe siitä katumusta jne.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Palvelutyöni arviointi ja koetteleminen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 25. Maalis 2017 16:13

Kyllä huolimaton virhe on synti, josta tulee tehdä parannus, koska sellaisen virheen kautta vääristin sen mitä Jumalan sanan totuus sanoo. Näin minä asian näen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 25 vierailijaa

cron