Urho Muroma

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Urho Muroma

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Maalis 2017 14:16

*
PYHÄSTÄ HENGESTÄ

Pyhä Henki ei koskaan asetu Jeesuksen yläpuolelle. Jos Pyhä Henki korotetaan yläpuolelle Jeesuksen, joudutaan aina väärän hengen valtaan. Siellä missä puhutaan paljon hengestä, siellä mennään helposti harhaan. On väärin ruveta vaatimaan Hengeltä ihmeellisyyksiä. Kristillisyys on ihmettä kokonaan.

Pyhä Henki ei ole mukana sellaisessa julistuksessa missä ei ole Jeesuksen ristiä. Jos tavoitellaan Pyhän Hengen kohdalla ihmeellisyyksiä, joudutaan aina väärän hengen valtaan.

Kirkastetaan Kristusta, siinä tarvitaan voimaa - voimaa kantaa risti. Henkikaste on se, että erotetaan saatanan vallasta Pyhän Hengen valtaan. Kun joku saa Kristuksen, hän saa koko Kristuksen. Kun joku saa Pyhän Hengen hän saa koko Pyhän Hengen.

Kristus on Pyhässä Hengessä, Pyhä Henki ja Henki-Kristus ovat sama asia. Paavali puhuu Jeesuksesta Kristuksesta, mutta ei monestikaan Pyhästä Hengestä. Pyhä Henki on Hengessä läsnä oleva Henki-Kristus. Pyhä Henki ei koskaan puhu itsestään - Pyhä Henki on aina taustalla. Pyhä Henki on persoona, ei voima.

Pyhä Henki on Henki, jota sinä et käytä, vaan Pyhä Henki käyttää sinua. Pyhän Hengen saamisen ja Hengellä täyttymisen ero on:
- Pyhän Hengen saat kun saat Kristuksen Hengellä täyttyminen on sitä, että Pyhä Henki saa sinut kokonaan.
- Hengellä täyttyminen on sitä, että annat kaikki Pyhän Hengen käyttöön.

Hengen saaneella on paljon alueita, joka eivät ole Pyhän Hengen käytössä. Olet saanut Pyhän Hengen, mutta hän ei elä sinussa. Pyhällä Hengellä täytetyllä ei ole enää omaa tahtoa, oma tahto on luovutettu Kristukselle ja Hänen tahto hallitsee silloin elämää. Hengen saaminen on sitä, että Pyhä Henki saa osan taloa, muualla talossa hallitsen minä.

Pyhällä Hengellä täyttyminen merkitsee, että Pyhä Henki hallitsee kaikkia huoneita, enää en minä hallitse mitään, vaan Jeesus hallitsee kaikkea. Minä en voi käyttää Pyhää Henkeä vaan Pyhä Henki käyttää minua. Pyhä Henki täyttää sinua sitä myöten kun kuolet itsellesi. Pyhä Henki ei ole jotain muuta ja Kristus olisi jotakin muuta. En elä enää minä vaan Kristus elää minussa - se on Hengellä täytetyn elämää.

Pyhä Henki on Puolustaja, Puolustusasianajaja. "Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän. Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion...

Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille." - Johannes 16:7-15

............................

Yksi sisar ihmetteli ja sanoi; 'mites tähän täällä suhtaudutaan, kun Muroma oli luterilainen?' Niin ulkopuolisena taustailijana minä muistin yhden asian jonka sain tietää että Muroma oli menossa raamatulliselle upotuskasteelle valkoinen mekko päällään mutta kääntyi ja käveli pois menemättä kasteelle mutta en tiedä onko tämä huhupuhe totta. No tämä asia, jonka minä toin tänne, avautui Muromalle niin hän toi asian esille kaikella ymmärryksellä Pyhässä Hengessä mutta hän oli luterilainen ja ehkä johtui siitä että kasteen asia ei vielä avautunut hänelle. Ei kukaan ehdi tulla täydelliseksi tässä ajassa niissä kaikissa Raamatun asiassa.

Mielipiteitänne? :wise3: Ole siunattu Jeesuksen nimessä! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Urho Muroma

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Maalis 2017 14:53

*
Nostan vielä toisen asian jolla Muroma pyysi julkaisemaan hänen kuolemansa jälkeen, ehkä saamme sieltä lisää kasteeseenkin liittyvää asiaa, jonka hän halusi tuoda kansankirkolle tiettäväksi.

Pian kääntymiskokemuksensa jälkeen Muroma näki "taivaallisen näyn", joka siivitti häntä koko elämän ajan:
"Seisoin kuin jyrkänteen reunalla, josta hirvittävät tulenlieskat nousivat kohti taivasta. Jumala oli pysäyttänyt minut juuri, kun olin syöksymässä näihin lieskoihin. Seisoin siinä pimenevässä yössä. Samalla näin, miten sekä oikealla että vasemmalla puolella ihmisiä suoranaisena jonona syöksyi jyrkänteeltä tuleen. Silloin sain kuin sisäisen kutsun: Mene ja koeta pelastaa niin monta kuin mahdollista syöksymästä tuonne tulijärveen."

Muroma tahtoi keskittyä elämässään sielunpelastustyöhän. Hän tiesi, että "mestari tunnetaan rajoituksestaan". Muroman mukaan "kaikki elävä kristillisyys on herätyskristillisyyttä". Hänen mielestään "herätyksen esteitä Suomessa ovat liberaaliteologia, korkeakirkollisuus ja opetus, jonka mukaan ihminen uudestisyntyy kasteessa".

Kirkon puolesta kirkkoa vastaan:
Uskoontulon myötä Muroma sai erinomaisen rohkeuden seisoa Jumalan sanan takana, jos tarve vaati, myös kirkkoa, piispoja ja pappeja vastaan. Hän tahtoi palvella ennenkaikkea Jumalan seurakuntaa (ekklesiaa). Hän kantoi todellista vastuuta kirkon tilasta ja taisteli sinnikkäästi tehdäkseen kirkosta todellisen "Sanan kirkon".Eräs hänen periaatteistaan kuului: kirkon puolesta kirkkoa vastaan!

Kun Tampereen piispa Eelis Gulin lähti myötäilemään kehitysoppia (darwinismia), Muromalta tuli jyrkkä tuomio: "Jos piispa Gulinin suosittelema evankeliumin väärennös alkaa kaikua kirkoissamme, silloin on Pyhä Henki jättävä rakkaan kansankirkkomme ja se joutuu saastaisten perkeleen henkien asumasijaksi...On kauheata, kun pitää tunnustaa esimieheksensä mies, jota kohtaan ei voi tuntea pienintäkään kunnioitusta."

Syksyllä 1952 Erkki Niinivaara kirjallaan Maallinen ja hengellinen oli synnyttämässä uudenlaista kansankirkko-ajattelua, jossa ei vedetty rajaa maailman ja uskovan seurakunnan välille, vaan ihanteena nähtiin kaikkia ihmisiä palveleva kirkko.

Muroma tarttui lujin ottein asiaan: "Jos tällainen teologia - jumalattomien jumaluusoppi periaatteessa hyväksyttynä - pääsisi valtaan Kristuksen seurakunnassa, olisi se kaiken hengellisen herätystyön loppu...Periaatteessa tunnustettu jumalattomien jumaluusoppi on susi lammasten vaatteissa ja se susi on tapettava, niinkuin muutkin ilkeät sudet." Muroma sanoi myös, ettei hän koskaan voi arvostaa valtiokirkkoa, jossa rajat Jumalan kansan ja maailman välillä ovat melko "sameat".

Muroman mielestä lundilaisuuden vaikutuksesta "tämä viheliäinen oppi rintalapsen uudestisyntymisestä kasteessa on nyt palautumassa takaisin kirkkomme kastejulistukseen". Niinivaaran kirja oli Muroman mielestä hyvin vaarallinen: "jos tämä sanoma valtaa kirkon, silloin kirkosta tulee maailman hengen valtaama 'portto` ja 'Baabel'."

Kasteessa ei ihminen uudestisynny:
Kaste oli Muroman opetuksessa usein esillä. Hän ei hyväksynyt käsitystä, jonka mukaan "kapalovauva" uskoi. Muroman mukaan olisi suorastaan mahdotonta, että pienellä lapsella voisi olla sellainen Jumalan lupauksiin tarttuva usko, josta Luther puhui. Muroma hyökkäsi täysillä epäraamatullista ja katolista kastenäkemystä vastaan:

"Kun kristinuskon tultua valtion uskonnoksi, suuret määrät maailman ihmisiä, kääntymättömiä, synnissä eläviä, siirtyi kirkon piiriin eikä kirkolla ollut voimaa julistaa evankeliumia niin, että he olisivat saaneet kokea uudestisyntymisen armon, niin kirkko selviytyi tästä vaikeudesta opettamalla, että kaste muodollisesti eli ulkonaisesti toimitettuna omasi voiman uudestisynnyttää ihmiset, joilla ei ollut mitään uskoa. Tällä tavalla on tuhansia ihmisiä petetty. Toiset kyllä kuolinvuoteellansa heräävät huomaamaan, missä hirvittävässä erehdyksessä he ovat eläneet. Toiset eivät tule huomaamaan sitä, ennenkuin tuomiopäivänä...Vesikaste, jos ei ihminen elävällä uskolla omista kaikkea sitä, mikä hänelle kasteessa annetaan, luo nimikristittyjen valtaisan lauman.

Katsellessamme kirkkohistoriassa kristinuskon kulkua maailmassa ja katsellessamme tänä päivänä ympärillemme, emme tiedä mitään rikosta, jolla olisi niin vakavat seuraukset kuin se, että uskotellaan ihmisille heidän pelastuvan pelkän kasteen kautta, vaikka todellisuudessa sekä Raamattu että meidän Tunnustuskirjamme opettavat, että meidät vanhurskautetaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen pelkästä armosta."

Muroma lisää: "Tämä valhe kasteessa tapahtuvasta uudestisyntymisestä on vaarallisimpia valheita kaikkien hengellisten valheiden joukossa, sillä se on suurin omantunnon herätyksen este ja vahvin väärän rauhan tuki...Saatanallisempaa valhetta ei enää yksikään ihminen voi keksiä."

Muroma torjui Lutherin opetuksen lapsenuskosta ja piti oppia kasteesta luterilaisen uskon heikkona kohtana. Muroman mukaan Luther oli kastekäsityksessään ristiriitainen.

http://missiosavo.net/Kotisivu/jutut/muroma.html

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/ristiriitainen-urho-muroma

Hän huomauttaa, että Muroma oli kirkossa aikanaan niitä harvoja, jotka tarjosivat selvän vaihtoehdon helluntailaisuudelle. Hänen toimintansa ja julistuksensa puhutteli monia, jotka muuten olisivat etsiytyneet kirkon ulkopuolelle.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Urho Muroma

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Maalis 2017 15:37

*
[vaisuliini] Eli luterilainen Muroma kuolivuoteellaan kai katui siitä että jätti menemättä kasteelle mutta hän silti julisti raamatullista kastekäsitystä. Kuolinvuoteella hän pyysi julkaisemaan kastetta koskevaa asiaa jonka hän halusi tuoda kansankirkolle tiettäväksi.

Kaste oli Muroman opetuksessa usein esillä. Hän ei hyväksynyt käsitystä, jonka mukaan "kapalovauva" uskoi. Muroman mukaan olisi suorastaan mahdotonta, että pienellä lapsella voisi olla sellainen Jumalan lupauksiin tarttuva usko, josta Luther puhui. Muroma hyökkäsi täysillä epäraamatullista ja katolista kastenäkemystä vastaan:

"Kun kristinuskon tultua valtion uskonnoksi, suuret määrät maailman ihmisiä, kääntymättömiä, synnissä eläviä, siirtyi kirkon piiriin eikä kirkolla ollut voimaa julistaa evankeliumia niin, että he olisivat saaneet kokea uudestisyntymisen armon, niin kirkko selviytyi tästä vaikeudesta opettamalla, että kaste muodollisesti eli ulkonaisesti toimitettuna omasi voiman uudestisynnyttää ihmiset, joilla ei ollut mitään uskoa. Tällä tavalla on tuhansia ihmisiä petetty.

Toiset kyllä kuolinvuoteellansa heräävät huomaamaan, missä hirvittävässä erehdyksessä he ovat eläneet. Toiset eivät tule huomaamaan sitä, ennenkuin tuomiopäivänä...Vesikaste, jos ei ihminen elävällä uskolla omista kaikkea sitä, mikä hänelle kasteessa annetaan, luo nimikristittyjen valtaisan lauman. Muroma lisää: "Tämä valhe kasteessa tapahtuvasta uudestisyntymisestä on vaarallisimpia valheita kaikkien hengellisten valheiden joukossa, sillä se on suurin omantunnon herätyksen este ja vahvin väärän rauhan tuki...Saatanallisempaa valhetta ei enää yksikään ihminen voi keksiä."

[vaisuliini] Muroma yritti pitää huolen että kansankirkko olisi ekklesialainen eli uloskutsuva seurakunta mutta väärennetyn evankeliumin kautta kansankirkosta tuli luopio Jumalan Sanasta Jeesukseen.

Hän tahtoi palvella ennenkaikkea Jumalan seurakuntaa (ekklesiaa). Hän kantoi todellista vastuuta kirkon tilasta ja taisteli sinnikkäästi tehdäkseen kirkosta todellisen "Sanan kirkon".Eräs hänen periaatteistaan kuului: kirkon puolesta kirkkoa vastaan!

Kun Tampereen piispa Eelis Gulin lähti myötäilemään kehitysoppia (darwinismia), Muromalta tuli jyrkkä tuomio: "Jos piispa Gulinin suosittelema evankeliumin väärennös alkaa kaikua kirkoissamme, silloin on Pyhä Henki jättävä rakkaan kansankirkkomme ja se joutuu saastaisten perkeleen henkien asumasijaksi...On kauheata, kun pitää tunnustaa esimieheksensä mies, jota kohtaan ei voi tuntea pienintäkään kunnioitusta."

Jaa mielenkiintoista... :shock: :roll:
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 22. Maalis 2017 20:22, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Urho Muroma

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Maalis 2017 16:05

*
Vielä mielenkiintoisempi juttu. Muroma vastusti ihmisviisauden varassa syntymää teologiaa.

Muroma tarttui lujin ottein asiaan: "Jos tällainen teologia - jumalattomien jumaluusoppi periaatteessa hyväksyttynä - pääsisi valtaan Kristuksen seurakunnassa, olisi se kaiken hengellisen herätystyön loppu...Periaatteessa tunnustettu jumalattomien jumaluusoppi on susi lammasten vaatteissa ja se susi on tapettava, niinkuin muutkin ilkeät sudet."

Teologiasta
"Muroman mukaan 'nykypäivien jumaluusoppi` kulkee tuhlaajapojan retkillä. Se on kieltänyt kaiken, mikä kristilliselle seurakunnalle on ollut pyhintä ja kalleinta ja samalla vaihtanut Pyhän Hengen tieteellisyyden henkeen. Muroman mukaan ei voi olla kahdenlaista totuutta, erikseen maallikoille ja teologeille tai erikseen uskon ja tieteen totuutta. :clap:

Suhde vapaisiin suuntiin
Muroma oli aikomusta ottaa eron kansankirkosta mutta muutti mielensä ja pysyi siinä, kirjoitti vaisuliini.

Muroma piti tärkeänä, että jokaisella uskovalla on "koti". Hengellinen irtolaisuus ei saanut häneltä myötätuntoa. Norjalainen herätyssaarnaaja Albert Lunde, jonka kautta Muroma tuli uskoon, ei kuulunut kansankirkkoon. Uskonelämänsä alkuaikoina Muroma lienee harkinnut siirtymistä vapaakirkon tai helluntalaisten riveihin. Myöhemmin vapaat suunnat eivät olleet hänelle vaihtoehto. Niistä puuttui sitä avaruutta, jota hän hengen jättiläisenä kaipasi ja tarvitsi. Vaikka hän ei suinkaan kaikessa voinut yhtyä kansankirkon oppeihin eikä varsinkaan sen käytäntöön, hän kuitenkin toistuvasti painotti omaa luterilaisuuttaan. :wtf: :roll:

Muroma painotti osittain samoja asioita vapaisiin suuntiin kuuluvien kanssa. Tällaisia olivat mm. henkikaste, Hengellä täyttyminen, armolahjat, parannus, uudestisyntyminen, eskatologiset tapahtumat jne. Tosin Muroma antoi näille käsitteille usein eri sisällön.

Kirkon suurin vaara

[vaisuliini] Muroma tiesi jo että voi ihmisviisauden varassa muodostua uskonnolliseksi - sydän kaukana Jeesuksesta ja jumalanpelko on vain vain opittuja ihmiskäskyjä.

"Muroma määritteli kirkon suurimmaksi vaaraksi sellaisen uskonnollisuuden, josta katoaa julistus 'uudestisyntymisen välttämättömyydestä Jumalan valtakuntaan pääsemisen ehtona`. Muroma alkoi käyttää entistä rajumpia ilmauksia: 'Kasvatuskristillisyys, joka ei tahdo tietää mitään herätyksestä, parannuksesta, kääntymisestä ja uudestisyntymisestä, vahvistaa ihmisissä luontojumalisuutta ja johdattaa heidät helvettiin.' Herätyskristillisyyden vastakohtaa Muroma kutsui myös korkeakirkollisuudeksi, jolle oli hänen mukaansa tyypillistä sellainen ajattelu, jossa kaikkia kastettuja pidetään kristittyinä tekemättä eroa uskovien ja kääntymättömien välillä. Hän kutsui vääriksi profeetoiksi niitä - myös piispoja -, jotka opettivat, että valtiokirkko on Kristuksen ruumis. Tilanne oli hänen mukaansa synkempi kuin koskaan aikaisemmin."

Profeetallinen Muroma

[vaisuliini] Paavali tiesi hänen jälkeen eksyttäjien tuloaan ja sanoi että uskovien keskuuteen tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä vaan vetää opetuslapset mukaan väärään suuntaan. Niin oli Muroman laita, kun apostolina hän sai näyn ja tiesi kans. Muroma sanoi että tulee evankeliumin väärennöstä niin Pyhä Henki jättää kansankirkkoa ja siitä tulee saastaisten perkeleen henkien asumasijaksi.

Ap.t. 20:29 Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä, 30 ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa.

Muroman uskoontulo oli apostolisen selkeä. Samoin hänellä oli vahva kutsumustietoisuus. Urho Muroma puhui profeettojen tapaan "Näin sanoo Herra". Sielunhoitajana hänen kotkansilmänsä näkivät pintaa syvemmälle. Siksi monet hänen kauttaan uskoontulleista myös säilyivät uskossa. Hän oli "tulisieluinen" mies, jonka sisimmässä paloi Pyhän Hengen tuli. Muroma pystyi paljastamaan myös "valkeuden enkeliksi" naamioituneen vihollisen.

Tällöin tulilinjalle joutui eksytyksen tuoja riippumatta hänen kirkollisesta asemastaan. Piispojakaan ei säästetty. Hän oli Siionin profeetallinen "vartija", jolla oli kykyä nähdä vihollisen lähestyminen ja myös rohkeutta puhaltaa pasuunaan (Hes.33:1-9). Muroma näki profeettojen tapaan myös tulevaisuuteen. Hän sanoi, että Niinivaaran edustaman lundilaisuuden valtaanpääsy kirkossamme tekisi siitä maailman hengen valtaaman yhteisön "porton"ja "Baabelin". Muroma toi esiin toisenkin uhkakuvan.

Tampereen piispa Gulin kannattama kehitysoppi taas merkitsisi evankeliumin väärennöstä, jonka seurauksena Pyhä Henki jättäisi kansankirkon ja se joutuisi "saastaisten perkeleen henkien asumasijaksi". Me "Muroman perilliset" olemme nähneet näiden molempien uhkaprofetioiden toteutumisen Suomen kirkossa ja näiden lisäksi on syntynyt vielä uusia harhoja.

Me "Muroman perilliset" olemme nähneet näiden molempien uhkaprofetioiden toteutumisen Suomen kirkossa ja näiden lisäksi on syntynyt vielä uusia harhoja. Joku kuulija näki Muromassa Johannes Kastajan ja varoitti häntä: "Jos te pappina Suomen kirkossa aiotte puhua tuolla tavalla, niin teidän osanne ei voi olla muu kuin Johannes Kastajan kohtalo." Nähtävästi taivaassakin Muroma rinnastettiin tuohon profeettaan, koska Muroma sai kotiinkutsun Johannes Kastajan päivänä, juhannuksena 1966.

Raamattu kehottaa vakavasti: "Muistakaa johtajianne, jotka ovat puhuneet teille Jumalan sanaa; katsokaa, kuinka heidän vaelluksensa on päättynyt, ja seuratkaa heidän uskoansa" (Hebr.13:7).

..................................

Kysyn mitä Muroma tarkoitti tällä jutulla? Voisitko selittää mitä hän tarkoitti?

Valinta ja vastuu:
Uskollisena herätyskristilliselle näkemykselleen Muroma ei voinut hyväksyä Lutherin Sidotun ratkaisuvallan sanomaa. Ihmisen muutoin sidottu tahto vapautetaan etsikkoajassa, jolloin ihminen asetetaan ratkaisun eteen. Tällöin ihminen valinnallaan sinetöi iankaikkisen kohtalonsa ja kantaa ratkaisustaan sata prosenttisen vastuun.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Urho Muroma

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Maalis 2017 15:03

*
No haluaisin sanoa että sain eräältä uskonveljeltä viestin jonka mukaan Muroma kävi raamatullisessa upotuskasteessa ennen kuolemaa. :thumbup:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Urho Muroma

ViestiKirjoittaja Jukka » 01. Huhti 2017 01:35

vaisuliini kirjoitti:*
No haluaisin sanoa että sain eräältä uskonveljeltä viestin jonka mukaan Muroma kävi raamatullisessa upotuskasteessa ennen kuolemaa. :thumbup:


Monenlaista puhetta hänen jälkeensä on liikkeellä ollut. Itse en saanut koskaan tavata Muromaa. Hän kuoli 1966 ollessani 12-vuotias ja Herra pelasti minut 5 vuotta myöhemmin 1971. Joitakin Muroman saarnoja tai niiden osia olen kuunnellut. Hänen oppinäkemyksistään en tarkasti tiedä, mutta hän korosti henkilökohtaisen parannuksen tekemisen (mielenmuutokseen tulemisen) merkitystä ja uskoa Jeesuksen sovitustyöhön sekä opetti paljon henkikasteesta. Huomasin, että Muroma suhtautui myönteisesti 1930-luvun fasistiseen liikehdintään Saksassa ja Suomessa (https://fi.wikipedia.org/wiki/Urho_Muroma), mutta se lienee ei ollut harvinaista papiston keskuudessa.

Tiivistetysti voisin mielipiteenäni sanoa, että Muroman kaltaisia pappeja kansankirkkomme nyt tarvitsisi kipeästi ja saattaisipa hänen saarnansa tuoda liikehdintää monen vapaankin suunnan kokoustoimintaan.
Jukka
 

Re: Urho Muroma

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Huhti 2017 09:33

jukka1954 kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
No haluaisin sanoa että sain eräältä uskonveljeltä viestin jonka mukaan Muroma kävi raamatullisessa upotuskasteessa ennen kuolemaa. :thumbup:


Monenlaista puhetta hänen jälkeensä on liikkeellä ollut. Itse en saanut koskaan tavata Muromaa. Hän kuoli 1966 ollessani 12-vuotias ja Herra pelasti minut 5 vuotta myöhemmin 1971. Joitakin Muroman saarnoja tai niiden osia olen kuunnellut. Hänen oppinäkemyksistään en tarkasti tiedä, mutta hän korosti henkilökohtaisen parannuksen tekemisen (mielenmuutokseen tulemisen) merkitystä ja uskoa Jeesuksen sovitustyöhön sekä opetti paljon henkikasteesta. Huomasin, että Muroma suhtautui myönteisesti 1930-luvun fasistiseen liikehdintään Saksassa ja Suomessa (https://fi.wikipedia.org/wiki/Urho_Muroma), mutta se lienee ei ollut harvinaista papiston keskuudessa.

Tiivistetysti voisin mielipiteenäni sanoa, että Muroman kaltaisia pappeja kansankirkkomme nyt tarvitsisi kipeästi ja saattaisipa hänen saarnansa tuoda liikehdintää monen vapaankin suunnan kokoustoimintaan.


Näin on, tämä seuraavakin (niitä on muitakin you tubessa) on erittäin väkevä saarna. Ei tuommoista saarnaa kaiketi enää kuule juuri missään:

Urho Muroma - meille annettu tehtävä:

"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa

cron