Mikä ajoi sinut kasteelle ????

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mikä ajoi sinut kasteelle ????

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Joulu 2016 18:10

Onhan ne eri asioita. Raamatussa aika paljon myös painostetaan kauniisti pyytämisen lisäksi. "Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi (Apt.22:16)."

Jotkut ihmisetkin ovat persoonana sellaisia painostavia ja toiset taas pyytäviä. On ihan eri asia jonkun sanoa: "Mene kasteelle" kuin jonkun toisen. Sanat voivat olla samat, mutta ihmisen persoona tuo sanoihin sen sävyn ja vielä vastaanottajan persoona oman sävynsä. Siksi joskus on vaikeaa olla painostamatta, kun itse luulee vain pyytävänsä.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Mikä ajoi sinut kasteelle ????

ViestiKirjoittaja systeri » 10. Joulu 2016 01:44

No se on kyllä totta että persoonalla voi olla vaikutus ja myös se että juuri uskoontullut ei välttämättä vielä oo valmis ...kyllä sitä asiaa hetken pitää saada märehtiä,on se kuitenkin näillä leveyksillä vähän tuntemattomampi käsite kuin Jeesuksen ja apostolien aikoihin ...kai? :D
systeri
 

Re: Mikä ajoi sinut kasteelle ????

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 11. Joulu 2016 18:26

Niin ?? Onkohan tarpeeksi puhetta uskoon tulevan alkumetreillä tuosta kaste tilaisuudesta .Tuleeko se vähän äkkiä kuin löyly pienessä saunassa ,jossa on liian iso kiuas.
Kenties asiaa ei kunnolla ennätä kaikki miettimään. Hmm ?
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Mikä ajoi sinut kasteelle ????

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Tammi 2017 16:22

*
No odotin että muut ensin kirjoittaisivat tänne niin siten viimeksi voisin itse kirjoittaa mutta nyt voin kirjoittaa. Mikä ajoi minut kasteelle? Niin se oli Jumala joka kutsui minut konkreettisesti kasteelle. Ajattelin itsekseni, mikä olen vastustamaan Jumalaa sillä ennen sitä pidin sylilapsikastetta oikeana opetuksena mutta kun Jumala kutsui minut kasteelle niin se mullisti uskonelämäni ja sitä kastekäsitystäni.

Johdatus oli selkeä ja ihmeellinen, eräs uskonsisar sai hengessä kehotuksen antaa minulle kastekirjan lainaksi mutta niin ihmetellen kysyin häneltä mistä hän tiesi. Hän vastasi että koki hengessä kehotuksen antaa sen minulle. Siten yritin lukea mutta se oli aika vaikeatajuinen kirja. Mutta Jumala tiesi jo sen siksi varasi kastepäivän minua varten että sen jälkeen sain kastetodistuksen jossa on se päivämäärä 8.8.1998 niin se pisti silmiini.

Aloin tutkia sitä lukua. Hämmästyessäni huomasin että se liittyy Jeesukseen eli sisäisesti Jeesukseen sisällistäminen kasteen kautta. No jos nojaudutaan omaan ymmärrykseen ajatellen että sylilapsikaste yksin riittää ja se voi puolesta vahvistaa Raamatun opetuksen mukaan kaste jutun, sillä se ei hakeudu eli turvaudu Herraan siinä kastekäsityksessä vaan hakee tukea sille sylilapsikasteopille nojautumalla omaan ymmärrykseen.

Itseasiassa se hakeutuu tukea inhimillisen ihmisviisauden varasta johon nojaudutaan eikä Jumalaan. Se tapahtuu oman lihan mukaan siinä kaste jutussa. Sokea usko väärin puolusteltavin selityksineen siinä sylilapsikaste jutussa. Niin kuin minulle kävi aluksi niin Jumala ilmoitti asian minulle kutsumalla kasteelle konkreettisesti (Filip. 3:15) ja se sana kaste toistui ja jatkoi toistamisen mielessäni eikä jättänyt minulle rauhaa niin ymmärsin että Jumala kutsui minut kasteelle. Hylkäsin sylilapsikasteopin.

Filip. 3:15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.

Ymmärsin myös että on syntiä väheksyä Herran tahdonmukaista kastetta turvautuen sylilapsikasteeseen. En tarkoita sitä pelastusta vaan raamatulista kastekäsitystä. Sylilapsikastetta puolustaneille on kova paikka niellä ylpeyden jolla nojaudutaan omaan ymmärrykseen hakemalla tukea sille sylilapsikasteen opetukselle eikä nöyrry Sanan eteen turvautumalla Herraan ja Hänen tahdonmukaiseen kastekäsitykseen.

Armollinen kaikenkattava ja täydentävä Raamattu riittää hyvin eikä turhia tunnustuksia tarvita enää jotka opettavat väärin sitä sylilapsikaste juttua. Totuus saa aikaan sylilapsikastetta puolustaneissa uskovissa närästyksiä. :wise3:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mikä ajoi sinut kasteelle ????

ViestiKirjoittaja eetu » 27. Elo 2017 19:13

Uskoontulon jälkeen luin netistä Petrin kasteopetusta ja ymmärsin että Jumalan Sanan mukaan uskoontulon jälkeen mennään kasteelle.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Mikä ajoi sinut kasteelle ????

ViestiKirjoittaja kari » 30. Elo 2017 04:05

Aamu-Usva kirjoitti: Heti uskoon tultuani halusin kasteelle. Vanha ihminen piti päästä upottamaan kasteen hautaan mahdollisimman nopeasti.


Jäikö vanha aatu sinne upoksiin?
kari
 
Viestit: 34
Liittynyt: 14. Heinä 2017 15:48

Re: Mikä ajoi sinut kasteelle ????

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 30. Elo 2017 12:20

Petrillä on kyllä hyviä kirjoituksia ja hyvä niin sillä hyviä kirjoituksia tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan .
Kaste on monelle sellainen erilainen tapahtuma ollut .Itsellä fyysisesti se tapahtui todella hyytävän kylmässä vedessä ,mutta oli niin voimakas tunne ,että on PÄÄSTÄVÄ .No onneksi järvi ei sentään jäässä ollut .

En tiedä tarkkkaan johtuiko kylmästä vedestä vai Pyhän Hengen rakkaasta voimasta ,mutta kehossa tuntui hieno olo.Hyvä tunne kokonaisuudessaan.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa

cron