Mitä tarkoitetaan maailman alkeisvoimilla?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mitä tarkoitetaan maailman alkeisvoimilla?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Syys 2018 23:01

*
Okei Ulppa. ;gladly:

No erään uskonveljen Kuuselan luvalla saan lainata tekstiä tänne luettavaksi, kunhan ei mennä henkilökohtaisuuksiin. Hän ei halua, että hänen kirjoitus johtaisi mihinkään riitelyyn, tai turhiin väittelyihin.

-------------------------------

Klassisessa kreikassa στοιχεῖα on niin matemaattinen kuin kielellinen tai fysiologinen järjestys/rakenne (yleisesti). Tästä Paavali ei kuitenkaan puhu, vaan liittää στοιχεῖα-sanan (kuten sitä on käytetty koinee kreikan muussa yhteydessä) kuvaamaan luonnonjärjestystä ja sen "palvontaa", johon liittyy myös metafyysiset aspektit, kuten enkelit, planeetat, tähtikuviot (kosmologinen magia/noituus). Ajatus on mielestäni siis panteistinen - "jumala" on luonnonjärjestys, ei persoona (kuten, pitäytyy maailman alkeisvoimiin ei Messiaaseen Jeesukseen). Paavali rinnastaa tämän Gal.4 luvussa suhteessa lainalaisuuteen, jossa ihminen yrittää oman lain suorittamisen kautta elää Jumalan yhteydessä. Jumalan laki ei kuitenkaan ole "alkeisvoima" (mutta sen väärin käyttäminen on yhtäläistä "panteistisen" maailmankatsomuksen kanssa) vaan hengellinen Jumalan ilmoitus, joka avautuu oikein vain Hengessä. Toisaalla Paavali puhuu päivistä, kuukausista ja juhla-ajoista - jotka edelleen joko pakanallisessa tai vääristyneessä juutalaisessa muodossa olivat "alkeisvoimia" eli väärä lain suorittamista. Kolmas konteksti on ruoka, ja siihen liittyvät säädökset; jotka edelleen "alkeisvoimiin" liittyvässä mielessä muodostuvat uskonnollisuudeksi (jopa enemmän vääräksi puhtausopiksi), ja rituaaliksi joka vain on ihmisen omaa vanhurskautta (tekee itsensä siten toista paremmaksi). Edelleen, itse en näe että tässäkään Paavali asettuu Jumalan lakia (tooraa) vastaan, vaan torpeedoi alas sen väärää käyttöä.

- Kreikassa παράδοσις on eteenpäin siirtynyt traditio; opetus - eli "perinnäissääntö". Kol.2:8 erottaa "alkeisvoimat" tästä sanoen: "pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen"

----------------------

No Jukka, ole rauhassa, eikä ole mitään kiirettä. Jaksan kyllä odottaa niin kauan. ;gladly:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä tarkoitetaan maailman alkeisvoimilla?

ViestiKirjoittaja Jukka » 02. Syys 2018 01:18

vaisuliini kirjoitti:No erään uskonveljen Kuuselan luvalla saan lainata tekstiä tänne luettavaksi, kunhan ei mennä henkilökohtaisuuksiin. Hän ei halua, että hänen kirjoitus johtaisi mihinkään riitelyyn, tai turhiin väittelyihin.
-------------------------------
Klassisessa kreikassa στοιχεῖα on niin matemaattinen kuin kielellinen tai fysiologinen järjestys/rakenne (yleisesti). Tästä Paavali ei kuitenkaan puhu, vaan liittää στοιχεῖα-sanan (kuten sitä on käytetty koinee kreikan muussa yhteydessä) kuvaamaan luonnonjärjestystä ja sen "palvontaa", johon liittyy myös metafyysiset aspektit, kuten enkelit, planeetat, tähtikuviot (kosmologinen magia/noituus). Ajatus on mielestäni siis panteistinen - "jumala" on luonnonjärjestys, ei persoona (kuten, pitäytyy maailman alkeisvoimiin ei Messiaaseen Jeesukseen). Paavali rinnastaa tämän Gal.4 luvussa suhteessa lainalaisuuteen, jossa ihminen yrittää oman lain suorittamisen kautta elää Jumalan yhteydessä. Jumalan laki ei kuitenkaan ole "alkeisvoima" (mutta sen väärin käyttäminen on yhtäläistä "panteistisen" maailmankatsomuksen kanssa) vaan hengellinen Jumalan ilmoitus, joka avautuu oikein vain Hengessä. Toisaalla Paavali puhuu päivistä, kuukausista ja juhla-ajoista - jotka edelleen joko pakanallisessa tai vääristyneessä juutalaisessa muodossa olivat "alkeisvoimia" eli väärä lain suorittamista. Kolmas konteksti on ruoka, ja siihen liittyvät säädökset; jotka edelleen "alkeisvoimiin" liittyvässä mielessä muodostuvat uskonnollisuudeksi (jopa enemmän vääräksi puhtausopiksi), ja rituaaliksi joka vain on ihmisen omaa vanhurskautta (tekee itsensä siten toista paremmaksi). Edelleen, itse en näe että tässäkään Paavali asettuu Jumalan lakia (tooraa) vastaan, vaan torpeedoi alas sen väärää käyttöä.

- Kreikassa παράδοσις on eteenpäin siirtynyt traditio; opetus - eli "perinnäissääntö". Kol.2:8 erottaa "alkeisvoimat" tästä sanoen: "pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen"


Lyhyesti nyt tähän jotain.

Sekä kirjeessään galatalaisille että kolossalaisille Paavali, laista puhuessaan, tarkoittaa mielestäni nimenomaa Mooseksen lakia ja sen määräyksiä. Olen useita kertoja todennut tämän aikaisemminkin, että uskovan ihmisen täytyy päästä vapaaksi kahdesta orjuuttavasta mahtitekijästä, nimittäin synnistä ja lainalaisuudesta. Lakia ei ole pantu syrjään, mutta se on ristiinnaulittu Kristuksen kanssa ja me Hänen kanssaan. Niinpä Uudessa Liitossa "lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille" (1.Tim. 1:9) mutta jumalattomia laki piiskatkoon Kristuksen armoliiton turviin. Uudessa liitossa Jumalan laki on kirjoitettu uskovan sydämeen ja sen noudattaminen on "sisäsyntyistä, ei ulkosyntyistä"

"Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne." (Hes. 36:26-27)

Galatalaiskirjeen 4:3:ssa "alaikäisyys" tarkoittaa yhtä kuin "lain alla" ja juuri se orjuutti alkeisvoimien alle (hypo ta stoikheia). Tässä on minun näkemyksen mukaan kysymys Mooseksen laista. Tämä lukuhan on kiinteää jatkoa edellisen luvun opetukseen ja lainaan sieltä tähän kolme jaetta (kohdasta 3:23ss):

"Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä. Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme. Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia." Tuossa kasvattajalla tarkoitetaan Mooseksen lakia.


vaisuliini kirjoitti:No Jukka, ole rauhassa, eikä ole mitään kiirettä. Jaksan kyllä odottaa niin kauan. ;gladly:

Kiitos jatkoajasta :happy:
Jukka
 

Re: Mitä tarkoitetaan maailman alkeisvoimilla?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Syys 2018 09:50

*
Kiitos tuosta, Jukka! ;gladly:

Jukka kirjoitti:Kiitos jatkoajasta :happy:


Eipä kestä, Jukka. :D
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa