Martti Luther ja hänen oppi

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Martti Luther ja hänen oppi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Marras 2016 00:57

*
Kauheaa että Martti Luther kirjoitti Jumalan uskonvanhurskautta passiiviseksi vanhurskaudeksi. Tämä on vakava asia. Se ei ole omavanhurskaus vaan Jumalan uskonvanhurskaus. Jumala on se joka vanhurskauttaa meidät. Kun ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja. Osittain Luther kirjoitti Jumalan uskonvanhurskauden oikein. Se on ansaitsematonta, ilman meidän töitämme ja ansioitamme Jumala lahjoittaa meille taivaallisen vanhurskauden. Mutta Jumalan uskonvanhurskautta sanotan passiiviseksi.

Lainaan hänen kirjoitusta tänne niin voitte itse lukea kans.

Aivan eri tasolla, kaikkia muita ylemmällä, on uskon vanhurskaus eli kristillinen vanhurskaus, joka on huolella pidettävä erillään muista vanhurskauden lajeista. Muut ovat näet suorastaan kristillisen vanhurskauden vastakohtia, osaksi siitä syystä, että kaikki muu 41 vanhurskaus on lähtöisin keisarin laeista, paavin säädöksistä ja Jumalan käskyistä, osaksi siitä, että kaikki muu perustuu meidän tekoihimme, joita me itse voimme suorittaa joko puhtaasti luonnollisin voimin (kuten sofistit sanovat) tai Jumalan lahjan avulla.

Ovat toki tekoihinkin perustuvat vanhurskauden lajit Jumalan lahjoja, niin kuin kaikki, mitä meillä on. Mutta kaikkia muita ylhäisempi vanhurskaus, uskon vanhurskaus, jonka Jumala Kristuksen tähden ja ilman tekoja lukee meidän hyväksemme, ei ole yhteiskunnallista, ei seremoniallista eikä edes Jumalan lakiin nojaavaa vanhurskautta; se ei ensinkään koske meidän tekojamme vaan on jotain aivan muuta.

Kaikki muut ovat ihmisen omaa, aktiivista vanhurskautta, mutta tämä on puhtaasti passiivista, lahjaksi saatua: me emme suor|änen lahjojaan ja olemme Jumalan meissä tapahtuvan vaikuttamisen kohteena. Juuri siksi minun tekee mieli nimittää uskonvanhurskautta eli kristillistä vanhurskautta passiiviseksi. Se on salaisuuden verhoon kätkettyä vanhurskautta, josta maailma ei tajua mitään.

Kristitytkään eivät sitä käsitä kyllin hyvin. Perin vaikea heidän on varsinkin koetuksen hetkellä tarttua siihen ja pitää sitä omanaan. Siksi sitä on tähdennettävä alinomaa ja sen omistamista on yhtä mittaa harjoiteltava. Jos joku ei sitä omantunnon ahdistuksissa ja kauhujen keskellä käsitä eikä pidä siitä kiinni, hän ei voi kestää. Ei näet ole olemassa toista yhtä lujaa ja varmaa omantunnon lohtua kuin tämä lahjaksi saatu passiivinen vanhurskaus.

Semmoista on ihmisen heikkous ja surkeus, että omantunnon vavistessa ja kuoleman uhatessa me tuijotamme yksinomaan omiin tekoihin, omaan arvollisuuteen ja Jumalan lakiin. Kun laki osoittaa meidät syntisiksi, mieleen tulee oitis eletty elämä, ja syntinen huokailee tuskissaan: Kuinka kurjasti olenkaan elänyt! Jos saisin elää vielä jonkin aikaa, tahtoisin parantaa tapani. -

Paha on meihin piintynyt ja onneton tottumus pitää meitä vallassaan, niin että ihmisjärki ei kykene riistäytymään irti oman aktiivisen vanhurskautensa otteesta eikä edes nostamaan katsettaan passiivisen eli kristillisen vanhurskauden puoleen, vaan riippuu riippumistaan kiinni omassa vanhurskaudessaan. Käyttäen hyväkseen ihmisen luonnon heikkoutta Saatana yllyttää ja ajaa meitä yhä syvemmälle näihin ajatuksiin.

Pakko on omantunnon siinä tilanteessa vavista, hämmentyä ja kauhistua yhä pahemmin. Kun ihmismieli tuntee ja kauhistuu syntiä, sen ei onnistu omin päin löytää lohtua, kiinnittää katsetta ilmaiseen armoon eikä päättäväisesti karkottaa tekoja mielestään. Tämä on ihmisen voimien, ajatusten ja käsityskyvyn ulottumattomissa, jopa Jumalan lainkin vaikutuspiirin ulkopuolella. Laki on tosin ylevintä, mitä maailmassa on, mutta se ei ensinkään pysty rauhoittamaan pelästynyttä omaatuntoa. Laki päinvastoin murehduttaa sitä yhä enemmän ja ajaa sitä epätoivoon. Näin se tekee synnin vielä monin verroin pahemmaksi (Room. 7:13).

Ahdistetulla omallatunnolla ei siis ole mitään muuta lääkettä epätoivoa ja iankaikkista kuolemaa vastaan kuin Kristuksessa meille annetun armon lupaus. Siihen omantunnon on tartuttava, siis uskonvanhurskauteen, passiiviseen eli kristilliseen vanhurskauteen.

Sanokoon turvallisesti: Minä en tavoittele omaa vanhurskautta. Tosin minun tulisi se omistaa ja saada hankituksi, mutta vaikka tässä toimessa onnistuisinkin, en ikinä voisi luottaa siihen enkä kestäisi sen suojaamana Jumalan tuomiolla. Siksi heittäydyn kaiken oman, aktiivisen, Jumalan lain nojalla saavutettavan vanhurskauden ulkopuolelle ja turvaudun pelkästään passiiviseen vanhurskauteen, joka on armon, laupeuden ja anteeksiannon vanhurskautta, Kristuksen ja Pyhän Hengen vanhurskautta. Sitä me emme saa aikaan vaan sen me saamme osaksemme; sitä emme ennestään omista vaan otamme sen vastaan, kun Isä Jumala lahjoittaa sen meille Jeesuksen Kristuksen kautta.

Eihän maaemokaan synnytä sadetta eikä saa sitä hankituksi millään työllä, kultilla eli viljelyllä eikä voimilla, vaan maa ottaa sateen vastaan ylhäältä taivaasta tulevana lahjana. Juuri niin Jumala lahjoittaa meille taivaallisen vanhurskauden ilman meidän töitämme ja ansioitamme. Yhtä vähän kuin kuivasta maasta on runsaan, hedelmälliseksi tekevän sateen tekijäksi, kykenemme me ihmiset omin voimin ja teoin kehittämään itsestämme olentoa, joka hankkii meille jumalallisen, taivaallisen ja iankaikkisen vanhurskauden. Vanhurskauden me saamme Jumalan sanomattoman suurena lahjana silloin kun se ilmaiseksi katsotaan meille kuuluvaksi. Kristittyjen korkein taito ja viisaus on siis sitä, että he eivät tiedä mitään laista eivätkä piittaa teoista ja aktiivisesta vanhurskaudesta. Jumalan kansaan kuulumattomille on korkeinta viisautta lain tunteminen ja tarkka käsittäminen, lain teot ja aktiivinen oikeus.
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 25. Marras 2016 01:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Martti Luther ja hänen oppi

ViestiKirjoittaja Iustus » 25. Marras 2016 01:08

Lainauksen perusteella Luther tarkoittaa passiivisella vanhurskaudella sellaista vanhurskautta, jonka Jumala saa aikaan ilman ihmisen omia tekoja. Eli ihminen on passiivinen ja Jumala on aktiivinen. Tekovanhurskaudessa, josta Luther sitaatissa myös puhuu, asia on varmaan sitten toisin päin: ihminen on aktiivinen ja teoillaan hankkii itselleen vanhurskautta, ja Jumala on passiivinen ja seuraa vain vierestä.

Ei mielestäni kuulosta ollenkaan pahalta, jos opetetaan, että uskonvanhurskaus tarkoittaa sitä, että Jumala vanhurskauttaa ihmisen ilman ihmisen omia tekoja. Ja tätähän Luther tuossa sitaatissa selvästi opettaa.
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

Re: Martti Luther ja hänen oppi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Marras 2016 01:16

*
No Martti Luther sanoi Jumalan uskonvanhurskautta passiiviseksi uskomalla Hänen uskonvanhurskauteen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Martti Luther ja hänen oppi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Marras 2016 01:43

*
Älä myönnä laille isompaa aluetta kuin sille kuuluu, vaan sano sille: Nyt sinä, laki, koetat kiivetä omantunnon valtakuntaan, vallita omaatuntoa ja syyttää sitä synnistä. Sydämeltäni sinä tahtoisit riistää sen ilon, jonka usko Kristukseen antaa minulle; minut sinä koetat syöstä epätoivoon, jotta tuhoutuisin. Mutta se ei kuulu virkaasi. Pysypä kiltisti toimivaltasi puitteissa ja vallitse ruumistani, mutta omaantuntoon älä kajoa.

Minut on nimittäin kastettu ja evankeliumilla kutsuttu osalliseksi ikuisesta vanhurskaudesta ja elämästä. Minut on kutsuttu Kristuksen valtakuntaan, missä omatunto rauhoittuu, missä ei ole lakia vaan pelkkää anteeksiantoa, rauhaa, lepoa, iloa, autuutta ja ikuista elämää. Niistä pidä sinä näppisi irti. Minun sydämessäni et saa pitää valtaa, senkin laki, sinä kovasydäminen tyranni ja julma piiskuri. Siellä hallitkoon Kristus, Jumalan Poika, rauhan ja vanhurskauden kuningas, suloinen Vapahtaja ja Välimies. Hän on säilyttävä sen iloisena ja rauhallisena evankeliumin terveessä ja puhtaassa opissa sekä passiivisen lahjavanhurskauden tuntemisessa.


Lutherin omin sanoin :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Martti Luther ja hänen oppi

ViestiKirjoittaja Iustus » 25. Marras 2016 01:45

vaisuliini kirjoitti:*
No Martti Luther sanoi Jumalan uskonvanhurskautta passiiviseksi uskomalla Hänen uskonvanhurskauteen.

Mielestäni tämä lainaus tiivistää hyvin sen, mitä Luther mielestäni tarkoittaa aktiivisella ja passiivisella vanhurskaudella:
Sanokoon turvallisesti: Minä en tavoittele omaa vanhurskautta. Tosin minun tulisi se omistaa ja saada hankituksi, mutta vaikka tässä toimessa onnistuisinkin, en ikinä voisi luottaa siihen enkä kestäisi sen suojaamana Jumalan tuomiolla. Siksi heittäydyn kaiken oman, aktiivisen, Jumalan lain nojalla saavutettavan vanhurskauden ulkopuolelle ja turvaudun pelkästään passiiviseen vanhurskauteen, joka on armon, laupeuden ja anteeksiannon vanhurskautta, Kristuksen ja Pyhän Hengen vanhurskautta. Sitä me emme saa aikaan vaan sen me saamme osaksemme; sitä emme ennestään omista vaan otamme sen vastaan, kun Isä Jumala lahjoittaa sen meille Jeesuksen Kristuksen kautta.

Aktiivinen vanhurskaus = Jumalan lakia toteuttamalla saavutettava vanhurskaus
Passiivinen vanhurskaus = Kristuksen vanhurskaus, joka omistetaan uskolla, ilman lain tekoja = uskonvanhurskaus

Aktiivinen ja passiivinen näyttäävät viittaavan siihen, onko vanhurskaus omien tekojen ansiota vai lahjoitettua vanhurskautta. Ei noilla termeillä selvästikään tarkoiteta, että aktiivinen vanhurskaus saisi aikaan jotain ja että passiivinen vanhurskaus ei saisi aikaan mitään.
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

Re: Martti Luther ja hänen oppi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Marras 2016 01:57

*
Ok Iustus, aika kirjavaa Lutherilta.

Luther itse sanoi:
Minut on nimittäin kastettu ja evankeliumilla kutsuttu osalliseksi ikuisesta vanhurskaudesta ja elämästä.


No onko se mitä luulen että luterilaisen kirkon oppi uskon vanhurskautuksesta eli pääasia kirkon toiminnassa keskittyy lapsikasteen armoon mitä Luther edusti?

No menen kohta nukkumaan. Hyvää yötä Jeesus myötä! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Martti Luther ja hänen oppi

ViestiKirjoittaja Iustus » 25. Marras 2016 14:54

Sen verran, mitä nyt Lutherin ja luterilaisten opetuksia satun tuntemaan, sanoisin, että opetuksen ytimessä ei ole lapsikaste vaan uskonvanhurskaus: Jumala vanhurskauttaa syntisen uskon kautta. Luterilaiset opettavat, että usko – joka siis ottaa vastaan Jumalan vanhurskauden – saadaan ja sitä ruokitaan ns. armonvälineiden kautta. Ja näitä armonvälineitä ovat Jumalan sana, kaste ja ehtoollinen. Lutherin mukaan myös kasteen ja ehtoollisen vaikutus perustuu siihen, että niissä vaikuttaa Jumalan sanan lupaus syntien anteeksiantamisesta. Tästä syystä luterilaiset myös kastavat lapsia, koska (1) heidän mukaansa lapsi voi uskoa ja (2) lapsikin pelastuu uskon kautta ja näin ollen (3) lapsikin tarvitsee uskon. Näin luterilaiset opettavat. Vai oletteko te muut kuulleet luterilaisten opettavan toisin?
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

Re: Martti Luther ja hänen oppi

ViestiKirjoittaja pekka » 25. Marras 2016 15:33

Vai oletteko te muut kuulleet luterilaisten opettavan toisin?


Omasta puolestani vastaisin, että eiväthän ne opeta enää tänä päivänä juuri millään lailla, hiljaisiksi ovat käyneet uskonasioista.

No, eräs eläkkeellä oleva luterilainen pappismies tapaa ruokajonoissa puhua silloin tällöin muutaman sanan että uskoo muun muassa tuohon lapsikasteen pelastavaan vaikutukseen. Ja tuntuu roikkuvan "muutenkin" katolilaisuudessa kiinni enemmän tai vähemmän.

Mitä taas tulee luterilaisiin diakoneihin joita olen tavannut viime vuosina useitakin niin hiljaisia ovat mutta välillä aina muutaman sanan suustaankin päästävät.

Muutamien luterilaisten vankilapastorien kanssa käymäni juttelutuokiot ovat olleet myös hyvin masentavia kokemuksia, uskonelämästä ei ilmeisesti juurikaan haluta puhua. Siltä ainakin on vaikuttanut.

Mitä taas tulee niihin uskoviin jotka käyvät silloin tällöin sunnuntaikirkossa niin tuntuu että useimmat eivät juurikaan halua puhua ääneen uskonasioista ja -elämästään.

Niin, ja tuli vielä mieleen eräs kirkon nuorisovastaava. Ei keskustelu hänenkään kanssa juurikaan "kummoinen" kokemus ollut. Sanoisin, että hyvin vaikeata ja väkinäistä oli keskustella hänen(kin) kanssaan.

Jumalan sanaa jollain tavalla vieroksutaan, sellainen kuva helposti tulee tästä tilanteesta mikä nyt vallitsee, erityisesti luterilaisten keskuudessa...

..............................



Tuli niin masentavaa tekstiä, että laitetaan lopuksi tämä seuraava Raamatun kohta jossa kerrotaan Filadelfian seurakunnasta:

Joh. ilm. 3:

7. Ja Filadelfian seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Pyhä, Totinen, jolla on Daavidin avain, hän, joka avaa, eikä kukaan sulje, ja joka sulkee, eikä kukaan avaa:

8. Minä tiedän sinun tekosi. Katso, minä olen avannut sinun eteesi oven, eikä kukaan voi sitä sulkea; sillä tosin on sinun voimasi vähäinen, mutta sinä olet ottanut vaarin minun sanastani etkä ole minun nimeäni kieltänyt.

9. Katso, minä annan sinulle saatanan synagoogasta niitä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan valhettelevat; katso, minä olen saattava heidät siihen, että he tulevat ja kumartuvat sinun jalkojesi eteen ja ymmärtävät, että minä sinua rakastan.

10. Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat.

11. Minä tulen pian; pidä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi.

12. Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.

13. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Martti Luther ja hänen oppi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Marras 2016 17:46

Iustus kirjoitti:Sen verran, mitä nyt Lutherin ja luterilaisten opetuksia satun tuntemaan, sanoisin, että opetuksen ytimessä ei ole lapsikaste vaan uskonvanhurskaus: Jumala vanhurskauttaa syntisen uskon kautta. Luterilaiset opettavat, että usko – joka siis ottaa vastaan Jumalan vanhurskauden – saadaan ja sitä ruokitaan ns. armonvälineiden kautta. Ja näitä armonvälineitä ovat Jumalan sana, kaste ja ehtoollinen. Lutherin mukaan myös kasteen ja ehtoollisen vaikutus perustuu siihen, että niissä vaikuttaa Jumalan sanan lupaus syntien anteeksiantamisesta. Tästä syystä luterilaiset myös kastavat lapsia, koska (1) heidän mukaansa lapsi voi uskoa ja (2) lapsikin pelastuu uskon kautta ja näin ollen (3) lapsikin tarvitsee uskon. Näin luterilaiset opettavat. Vai oletteko te muut kuulleet luterilaisten opettavan toisin?



Kiitos Iustus! Minä kuulin muuta mitä luterilainen pastori itse opetti. Olin mukana 'Alfa' -kurssilla luterilaisessa seurakunnassa ja opettajana toimi itse luterilainen naispappi. Hän sanoi omin suin että lapsikaste pelastaa. :o :shock:

No laitan uudelleen äsken päivitetyn kastekäsityksen. Voisitko tarkistaa tätä koetellen Jumalan Sanalla omaksi pelastukseksesi ja suojaverkoksesi? Lisäsin siihen Martti Lutherin kasteopin. Odotan kommenttiasi mitä mieltä olet minun kastekäsityksestäni. :angel:

Etkö ole luterilainen jos sopii kysyä, Iustus? Ei sinun ole pakko vastata jollet halua, sen ymmärrän. Muuten odotan ykseyksellistä ja hajaantumatonta seurakuntaa Jumalan johdatuksesta. :)


♪ღ♪.•*¨¨*•.¸¸.•*•♪ღ♪.•*¨*•.¸¸♪ღ

RAAMATULLINEN KASTEKÄSITYS JUMALAN SANAN VALOSSA:

Pyytäisin sinua ensin rukoilemaan Herraa, että Hän antaisi ymmärrystä Jumalan tahdonmukaiseen kastekäsitykseen kaikella ymmärryksellä ennenkuin alat lukea tätä ja koettele tätä Jumalan Sanalla omaksi suojaverkoksesi ja pelastukseksi, kiitos!

Toivon myös, että keskustelu pysyy rakentavana ehdolla, että meidän ja sinun uskon keskipisteenä ja kohteena on VAIN Jumalan Sana Raamatussa, niin uskon että tällä tavalla keskustelu sujuisi hyvin ongelmitta, kunhan meidän uskon keskipisteenä ja kohteena on vain Jumalan Sana Raamatussa.

~ Ole sellainen uskova, jonka usko perustuu yksin Jumalan Sanaan. Katso aina koetellen ja tarkastellen Sanalla, pohjautuuko sinun kuulemasi tai lukemasi sanat Raamattuun, mutta sinun uskon kohteena ja keskipisteenä on oltava aina Jumalan Sana Raamatussa. Niin tällä tavalla et eksy, etkä joudu häpeään. ~

KASTE EI PELASTA MEITÄ, EI EDES LAPSIKASTE, EI EDES AIKUISTEN UPOTUSKASTE:
Raamattu opettaa, että yhtenä ja ainoana pelastuksen tekijänä on uskoa Jeesukseen, se pelastuu Jumalan armosta. Jos sinun pelastumisesi perustuu kasteeseen, sinä olet jo langennut pois armosta, koska se tapahtuu teoilla, eikä Jumalan armolla. Uskonlahja on Jumalan aikaansaama armolahja.

Apo 11:14 Hän puhuu sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, sinä ja koko sinun perhekuntasi.' RK

Apo 16:31 He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi." RK

RAAMATULLINEN KASTEKÄSITYS:

Tokihan raamatullinen kaste on tärkeä asia, jota ei pidä sivuuttaa. Mutta pelastuskysymys se ei kuitenkin ole. Raamatullinen vesikaste ei ole kaste pelastukseen, vaan kaste pyhitykseen. Kaste on kuuliaisuuden osoitus Jumalalle halusta seurata ja palvella Häntä. Uskoontullut ei ota kasteen pelastuakseen, koska itse on jo pelastunut! Kaste tulee siis ottaa seuraavalla uskon askeleella Jeesukseen, ei ihmisten painostuksesta, eikä pelastusvarmuuden paikkaamiseksi.

IHMISEN PELASTUMINEN:

Jos ihmisen pelastuminen perustuu kasteeseen, se on jo langennut pois armosta, koska se tapahtuu teoilla, eikä Jumalan armolla. Uskonlahja on Jumalan aikaansaama armolahja. Usko on se ainoa pelastuksen tekijänä, ei kaste. Koska Raamattu opettaa, että yhtenä ja ainoana pelastuksen tekijänä on uskoa Jeesukseen, se pelastuu Jumalan armosta.

SAKRAMENTAALINEN KASTE:

Sakramentaalinen kaste on väärä, tehtiinpä se sitten aikuiselle tai lapselle, koska siinä uskotaan pelastuvan. Vain usko Herraan Jeesukseen Kristukseen pelastaa, uudestisyntymisen saa aikaan Jumalan Henki ja Jumalan Sana, ei suinkaan kastevesi. Sakramentti-oppi on noituutta, joka saa ihmisissä aikaan väärän rauhan.

LUTHERIN KASTEOPPI:

Luther opetti vanhurskaudesta uskon kautta, yksin armosta. Mutta Lutherin oppi on sidottu vauvakasteeseen vahvasti, ja tämä näkyy nykyisessä puhdasoppisessa luterilaisuudessa. He puhuvat kasteen armosta, jossa ihminen pelastuu. Pääasia kirkon toiminnassa keskittyy lapsikasteen armoon, ja kasteen sakramentin voimaan antaa usko lapselle.

KRISTUKSEN OPIN ALKEET:

Kaste on Kristuksen opin alkeista. Kun olemme ymmärtäneet alkeet, niin meidän tulee päästä eteenpäin. Monelta jäi huomaamatta tärkeät asiat, mitä niissä Raamatun jakeissa Matt. 28:19 ja Mark. 16:16 on. Matt. 28:19 kohdalla puhuu ensiksi opetuslapseudesta ja seuraavaksi kasteesta. Kaste on viimeiseksi askeleeksi uskonkuuliaisuuteen.

Mark. 16:16 kohdalla se sanoo näin: 'Joka uskoo, kastetaan, se pelastuu; mutta joka (uskosta osaton) ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Se tarkoittaa vain uskosta osatonta, joka joutuu kadotukseen, koska ei usko Jumalaan. Siinä ei puhu mitään kastamattomuudesta, joka joutuisi kadotukseen.

Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen RK

Mark. 16:16 Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. RK

SIIRRETÄÄN PEREMMÄLLE RAAMATULLISEEN KASTEKÄSITYKSEEN:

Noita olisi ensiksi hyvä lukea ja siten tämä aihe, niin kaikella ymmärryksellä ymmärretään selkeästi kasteen merkitystä. Ja nyt (viimeksi) tämä aihe 'sama paketti uskoon tulemisen kanssa' käsitellään tuonne syvemmin vielä.

Apo 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet! Nouse ja huuda avuksi hänen nimeään, anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.' RK

Jos viivytellään väheksymällä kastetta, joka on Jumalan tahdonmukainen. Niin itse asiassa se väheksyy Herramme Jeesuksen ristin kuolemaa ja ylösnousemusta. Parannuksessa synnistä pois kääntyvän ihmisen tulee astua "kasteen-hautaan", joka on Jumalan asetus, ei ihmisen.

Raamatun mukaan kasteen kautta meidät Kristuksen kanssa yhdessä haudataan kuolemaan, niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, niin mekin vaellamme uudessa elämässä kasteen jälkeen.

Room. 6:4 Meidät on siis yhdessä hänen kanssaan haudattu kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin mekin vaeltaisimme uudessa elämässä. RK

Kaste on Kristuksen opin alkeista. Kun olemme ymmärtäneet alkeet, niin meidän tulee päästä eteenpäin koskien tätä aihetta, eli ei viivytetä, vaan kaikella ymmärryksellä otamme vastaan kasteen Jeesuksen nimessä, kunhan se ei ole pelastuskysymys.

~ Keskinäinen rauha ja veljellinen rakkaus olkoon keskuudessamme, kunhan meillä on vain Raamattu ja raamatullinen usko ~
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Martti Luther ja hänen oppi

ViestiKirjoittaja Iustus » 26. Marras 2016 13:47

Kiitos, Vaisuliini, mutta haluan kuitenkin pysyä asiassa. Keskusteluketjun nimi on "Martti Luther ja hänen oppi" eikä "Vaisuliinin ja Iustuksen kastekäsitysten selvittelyä" :)
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa