Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaudesta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Marras 2016 16:14

rpe:

Minä etsin Raamatusta Jumalan viisautta, en ihmisen viisautta, enkä filosofiaa, koska Jumalan sana kehottaa välttämään ja karttamaan ihmisviisautta ja filosofiaa.

Koska Raamattu kehottaa karttamaan ihmisviisautta ja filosofiaa, niin siksi toimit Jumalan sanan opetusta vastaan tutkiessasi ja harrastaessasi filosofiaa luullen sen hyödyttävän uskossa Raamatun Jumalaan.

Vaikka Raamattua lukisi kreikaksi, niin siitä huolimatta Paavali ei opettanut filosofiaa, vaan käski karttamaan filosofiaa. Raamattu opettaa filosofian olevan haitallista koskien uskoa Herraan Jeesukseen.

Et vastannut kysymykseen ja kertonut kuka on sinulle opettanut filosofian olevan hyödyllistä Raamatun uskolle?

Kol 2:8:ssa Paavali ei käskenyt välttämään gnostilaisuutta, vaan filosofiaa, joka on tyhjä petos jos ja kun se tuodaan Raamatullisen uskon rakennusaineeksi.

1 Tim 6:20 Oi Timoteus, talleta se, mikä sinulle on uskottu, ja vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon (ψευδωνυμου γνωσεως) epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä,

Tässä kohden Paavali käski välttämään gnostilaista valhetietoa.

Nyt on sen verran kiireitä, että voi olla etten pysty vastaamaan viimeiseen viestiisi kuin vasta huomenna.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja rpe » 21. Marras 2016 16:48

Heti ensi alkuun: sanoessasi, että etsit Jumalan viisautta ym Raamatusta etkä ihmisviisautta, niin ihan ok. Niin haluan tehdä minäkin ja löydän sieltä upeasti kirjoitettua antiikin filosofian vaikutusta. Näen Jumalan viisauden ääniä Raamatussa filosofisten käsitteiden ja arvojen kautta. Korostamasi kolossal k. on juuri tälläisesta mainio esimerkki. Valitettavasti ymmärrät kyseisen Raamatunkohdan lähes juuri päinvastoin kuin suuri osa krisyikuntaa, joka näkee siinä varoituksen Kolossan seurakunnan väärille opeille, eikä lue tuomiota filosofialle tieteenä/ilmiönä. Lue siis teksti konteksti ymmärtäen.
Siihen, että kuka on kehottanut lukemaan filosofiaa ym Raamatusta jne on Raamattu itse!!!
Niin monin paikoin siellä näkyy Jumalallinen viisaus ja inhimillinen etsintä kietoutuen toisiinsa tavoilla, joka ei jätä kylmäksi. Emme tiedä tarkalleen, kuka Saarnaajan kirjan on kirjoittanut/kasannut n 300 luvun heprealta, mutta siellä jos missä on juuri tätä jumalallisen viisauden ihastelua, ihmettelyä ja etsimistä. Minulla ei ole mitään ongelmia, eikä pelastukseni ole riippuvainen siitä, jos totean, että mr Platon kuikuilee sielläkin pariin otteeseen implisiittisesti.
Ei Raamatun kirjoittajat mitään aivottomia automaattikirjoituskopioitsijoita olleet vaan syvällisesti sanomaan perehtyneitä ja elämää ihmtelleviä aikansa kuvaajia. Apostoli Luukas hyvänä esimerkkinä (LK 1:1)
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Marras 2016 17:33

*
Saisinko kysyä Rpe? Tiedätkö miten raamatullinen usko eli Jumalan aikaansaama usko syntyy Jumalan voimavaikutuksesta? Voisitko kertoa omin sanoin ja ihan lyhyesti jos se onnistuu sinulta?

:pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja rpe » 21. Marras 2016 18:02

Uskon, niinkuin kristikunta on aina uskonut, että,Jumala synnyttää uskon. Kasteen lahjana. Jumalan armosta. Mitä tulee voimavaikutuksiin, uskon, että havaitsematon nöyryys, lähimmäisenrakkaus, halu elää ihmisiksi ja hyveellisesti on ns " voimavaikutus" kristityissä. Toivottavasti näkyy myös itsessäni. Filosofinen pohdinta kuuluu myös meille annetun hienon lahjan eli järjen maailmaan, josta saamme myös iloita. Sen sijaan Star Wars Sagan " voima olkoon kanssasi" on vähän eri juttu. En myöskään pidä karismaattisia kokemuksia, näkyjä ja ilmestyksiä, omia hengellisiä" Jumala puhui minulle" kertomuksia välttämättöminä, vaikka joillekin ne voivat olla joskus jopa aitoja. Useimmiten alitajunnan ja psyykkeen vaikuttimia.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Marras 2016 18:06

*
Ok kiitos Rpe. Kun sanoit että usko syntyy kasteen lahjana? Mitä tarkoitat? Siis että kaste pelastaa? Kuka opettaa että kaste pelastaa?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Marras 2016 18:34

*
Rpe voin kans kommentoida ja sanoa etten pidä hurmostilallisia kokemuksia. Olen enemmän sellainen että perustan uskoa vain Jumalan Sanan opetukseen lapsenomaisesti. Lapsena Jumala ilmestyi minulle ja siten Hän kehotti minua menemään erään naisen luo jotta saisin Jumalan aikaansaamaa uskoa sisimpääni ja siten Jumala synnytti minussa Jumalan aikaansaamaa uskoa. Silloin usko on totisesti Jumalan teko minussa. En kääntynyt alkeisvoimien puoleen vaan Jumalan Sanan puoleen.

Ja elän jokaisesta Sanasta joka lähtee Isän suusta eli Raamatusta lapsenomaisesti enkä sotkeudu ihmisviisauteen. Anteeksi Rpe, sinulla ei näyttänyt hahmottua selkeästi raamatullisen uskon eli Jumalan aikaansaaman uskon ja järkeisoppisen uskon väliltä.

Mutta mitä karismaattisuuteen tulee, niin valitettavasti nykyään ymmärretään sanan väärin luullen, että pitää olla ylihengellinen. Useimmat ymmärtävät sanaa 'karismaattisuus' väärin luullen ylihengelliseksi. Mutta asia ei ole näin. Se tulee kreikankielestä kharisma, joka tarkoittaa erityisesti hengellistä lahjaa eli armolahjaa. Karismaattinen uskova ei ole ylihengellinen, vaan että hänellä on armolahjat, joiden mukaan toimii ja Jumala nostaa uskovissa armolahjat esiin seurakunnan yhteiseksi rakennukseksi Kristuksessa ja se tapahtuu vain Jumalan kunniaksi ja Kristuksen kirkkaudeksi.

Toivottavasti osaan selittää niin tulisit ymmärtämään karismaattisuus asiaa selkeästi.

No palaan järjeisoppiseen uskoon. Kun ihmisviisaudella omavaraista uskoa luullaan valitettavasti usein raamatulliseksi uskoksi eli Jumalan aikaansaamaksi uskoksi mutta siinä eletään omavaraisessa uskossa joka on "toinen jumala". Kun jos perustaa uskoa ihmisviisaudella opetuksiin, ne tekee Jumalan Sanat tyhjäksi.

Toivottavasti sinä alkaisit ymmärtää ja erottaa ja hahmottua ne asiat erikseen...
Rauhallista maanantai-iltaa sinulle!

:pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja rpe » 21. Marras 2016 21:53

Dear vaisuliini: kasteen ja pelastuksen välillä on yhteys, usko. (Kaste on pelastuksen ehto, sanoo sana)
Muutama huomio: itse arvostan suuresti raitista karismaattisuutta, mutta myös sanan ja sakramenttien roolia uskonelämän ytimessä. Ehtoollinen on jumalanpalveluksen ydin, eli jumala palvelee meitä sanan ja ehtoollisen kautta. Ehtoollisen rooli hyvin keskeinen uskonelämäni sydämessä.
Muita spiritualiteetin eli hengellisen elämän rakennusaineita ja tapoja, joissa olen huomannut Jumalan minua puhuttelevan, on musiikki, ( erityisesti barokkimusiikki, upeat körttivirret ja keskiaikaiset kelttiläistä kielialuetta lähellä olevat lyyrisen kauniit laulut) ja kuvataiteet ja luontokokemus, esim upeat jääkauden muovaamat maisemat itä Suomessa. Jumalan ja Marian pojan Jeesuksen läsnäolo näkyy myös yhteen ääneen lausutuissa ekumeenisissa uskontunnustuksissa ja sävelmissä. Autuaan jumalansynnyttäjän nöyryys ja kuuliaisuus on maallisen elämän yksi hieno esikuva. Katolisen mystiikan helmistä erityisesti Ristin Johanneksen tekstit ovat puhuttelevia. En siksi jaksa innostua tälläkin vellovista epäasiallista ja asenteellista ( lue huonolla argumentoinnilla ja teologisella analyyseille kirjoitetuista rkk höpinöistä) Ortodoksiset pääsiäistroparit myös mieltä ylentäviä.
Eli Suomeksi: Filosofia de facto ei ole tässä listassa, koska sen paikka on avata Raamatun taustoja, maailmankuvaa ja teologisia painotuksia, eli näyttää, millä argumenteilla kirjoittajat Raamatussa operoivat. Spirituliteetin hoidon ytimessä ja kohteena on vain Kristus Jeesus, Pyhän Hengen kirkastamana.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Marras 2016 23:25

*
Ok Rpe. Mutta täällä foorumissa kukaan ei ole suhtautunut epäasiallisesti ja epäasenteellisesti sinua kohtaan.

Luulen ymmärtäväni sinua koska minulle sattui yksi heikkouteen liittyvä kohtaus josta en osannut arvata. Sinä iltana menin kamuporukan kanssa kävellen kohti tuomiokirkkoa. En aiemmin tiennyt että sinne me olemme menossa. Kyselin kamuilta mitä teemme tuomiokirkossa? En nyt tähän hätään muistanut mitä minulle vastattiin kun esitin kysymyksen siitä tuomiokirkosta.

Ajattelin; 'Olkoon tällä kertaa' kun on pakko hengailla porukan kanssa. Siellä tuomiokirkossa istuessani katselin ihaillen kaikenlaisia kuten kauniita kattovalaisimia, kattopiirroksia, värillisiä ikkunalaseja, joissa on kuvia, ja muita sellaisia. En huomannut jääväni koukkuun jo saman tien. Siten menimme toiseen paikkaan illanvietoksi.

Myöhemmin kun silmiini pisti tuomiokirkko niin heti koin sen kiehtovaksi ja aloin huolestua ja mietin miksi se on nyt minulle kiehtova?!? Viime vuonna olin Baltian maissa kiertämässä ja onnistuin välttelemään yhtä kuuluisaa ja kiehtovaa kirkkoa kun sinne kamuporukka aikoi mennä ja liityin nopeasti toiseen porukkaan joka ei halunnut mennä sinne. Siten he tulivat takaisin ja näyttivät kuvia kirkosta kamerakännykällä. Huomasin itse että he kehuivat ja kehuivat kirkosta. He ovat selvästi jo koukussa kirkkoon, ajattelin itsekseni.

Ne voi aistia tunteikkaasti mikä on koukuttavaa. En usko että Jumala käyttää niitä puhuakseen omille. Vain ne voi johtaa sielullisuuteen jota luullaan hengelliseksi. Sielullisuuden ja tervehenkisen hengellisyyden välieroa on vaikea tunnistaa ja erottaa. Vain Jumalan Sana ja Raamattu jonka kautta Jumala voi pysäyttää ja puhutella.

Sana on Jumalan miekka joka joka tunkeutuu lävitse, se tekee vieroksuvia oireita. Se erottaa ja tuomitsee sydämen ajatukset ja aikeet. Se syntyy vieroksuvia oireita kärsiäkseen, niin Sana puhdistaa (Joh. 15:3) ja se on Jumalan voima ja se erkaantuu mielen uudistamisen kauttaa tästä maailmasta.

Ne tunteikkaat esitteet mitkä kirkossa on, ovat sielullisia ja ne luo tunteikkaita aisteja harhaillen. Ensi maanantaina olen menossa Viroon kamuporukan kanssa ja toivon hartaasti ettei tarvitse mennä johonkin kirkkoon. Se on minun heikkoudeni ja koitan vältellä sitä rukoillen. :?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja rpe » 22. Marras 2016 07:54

Mainitsemani epäasiallinen ja asenteellinen rkk kirjoittelu liittyy lähinnä Petrin tapaan tehdä aika huonoa ja lähdekritiikitöntä teologiaa kyseisestä kristillisestä kirkkokunnista. Mitä tulee "sielullisiin" kokemuksiin, minun filosofian mukaan nekin voivat puhua hyvän Jumalan rakkaudesta ja armosta, laista ja evankeliumista. Onhan ihminen psykofyysinen kokonaisuus, jossa tunnereaktiot, Jumalan mahdollinen puhuttelu ja hengellisen elämän hoitaminen ovat kovin yksilöllisistä. Se mikä sopii minulle, ei välttämättä kolahda kaikille. Uskon, että Jumala on tässäkin suurempi kuin oma rajallinen ymmärryksemme. Tästä hyvänä esimerkkinä Raamatun puhuttelevuus ja sen käyttö. Minua on alkanut puhutella yhä enemmän Raamatun "marginaalissa" ja vähemmälle huomiolle jääneet kohdat, jakeet ja henkilöt.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Marras 2016 09:23

*
Huomenta Rpe! Ok... No anteeksi minä koen että on aika nostaa yksi asia esiin mitä olen aiemmin huomannut kristityiksi kutsuvien ihmisten keskuudesta. Niin minä haluaisin kertoa että keskustellessani muutaman kristityksi kutsuvan ihmisen kanssa emme päässeet yhteisymmärrykseen ja keskustelu ei tuntunut sujuvan niin mieleeni juolahti onko itse uudestisyntynyt.

Niin kysyin onko itse uudestisyntynyt mutta sain tällaisen vastauksen mikä hämmästytti minua että itse ei ole varma onko uudestisyntynyt ja vastasi ettei tiedä mitä vastata kysymykseeni, siten huomasin että keskustelemani kristityiksi kutsuvat perustavat uskoa inhimilliseen teologiaan joka ei voi pelastaa heidät.

Vain Jumalan Sana voi pelastaa meidät kun kasvamme väärentämättömän Sanan kautta pelastukseen, sanoo Raamattu 1Piet. 2.2.

1Piet. 2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,

Vain Jumalan Sana synnyttää meissä Jumalan aikaansaamaa uskoa ja tällä tavalla uudestisynnymme Jumalan voimasta. Usko kantaa meidät joka on Jumalan Sanassa, on itseasiassa voima. Inhimillinen teologia ei voi synnyttää meissä Jumalan aikaansaamaa uskoa koska siltä puuttuu Jumalan Sanan voima.

Rpe olen huolissani sinusta kun et näe selkeästi erotusta iankaikkisen pelastustien ja kadotukseen vievän tien väliltä ja ne kaikki on sinulle vain yksi tie joka vie muka pelastukseen vaikka asia ei ole. Sinä tunnut mukavalta mutta sinä huoletat minua.

Valhe on tainnut hämärtää sinua ja vienyt sinulta hengellisen tarkan näkökyvyn etkä nyt näe erotusta kaikista asioista ja pidät ne kaikki asiat yhtenä pelastustienä. :shock: :? Koen myös että keskustelu kanssasi ei sujunut etkä hahmottanut asiat erikseen mikä on eksytystä ja mikä ei ole eksytystä. Vetäydyn tästä keskustelusta rukoilemaan sinun puolestasi. Kiitos ajasta ja rupattelutuokiosta kanssasi!

:pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron