Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaudesta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 21. Marras 2016 15:22

Näin lyhyesti ....filosofia on uskon vastakohta ja ihminen on eksynyt jos seuraa ihmisviisautta .Meidän tulee seurata Hengen viisautta ,joka tulee Jumalalta .
Viisaus on siis Jumalan ei ihmisen ,mutta ylpeydessään ihminen lihassaan sotii Jumalaa vastaan .

Tämä homma avautuu niille ,jotka kulkevat Hengessä ja valitettavasti ne ,jotka ei kulje imee entistä enemmän ihmisjärkeilyä ja kulkee juuri toiseen suuntaan...valitettavasti.

Ylpeys on se sana ,joka on vaarallinen aina ihmiselle.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 21. Marras 2016 15:24

Omasta puolestani kannustan pysymään hyvin kaukana kaikesta filosofisesta sekä jos mennään psykologiaan niin vielä tuhat kertaa enemmän.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 21. Marras 2016 15:26

Olen kyllä siinä Petrin kanssa ihan samaa mieltä, että mikään inhimillinen viisaus ei voi lähentää meitä Jumalaan.

"Tieto, oppi, lahjat eivät auta."

Sitä lähinnä hain, että jos filosofialla ymmärrettäisiin yleisesti viisauden rakastamista tai ystävyyttä viisauden kanssa eikä käsitteeseen laitettaisikaan sitä ihmisviisauden latausta, niin sillä voisi ymmärtää myös Jumalan viisauden rakastamista.

Kuume on nyt pehmittänyt mun aivot niin, että ei ainakaan inhimillisellä viisaudella tänään taida päästä loistamaan :lol:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 21. Marras 2016 15:28

Minun mielestä raamattu puhuu siitä että uskon ei tulisi perustua filosofiaan tai mihinkään muuhun kuin Kristuksen sovintovereen. Mutta ei se kai kuitenkaan tarkoita että filosofia olisi uskon vastakohta. Eihän hyvät teotkaan ole uskon vastakohta, vaikka uskon ei tule perustua hyviin tekoihin. Jos jokin filosifiseksi määritelty teos pitää sisällään hyviä (ei raamatun vastaisia) ajatuksia, niin kyllähän niistä voi saada elämäänsä hyvää. Kyllähän sitä hyviä asioita elämäänsä voi ammentaa muualta, kuin vain suoraan raamatusta. Kun vaan pitää aina raamatun auki ja peilaa kaiken lukemansa ja kuulemansa sen kautta, pitäen vain sen mikä ei sodi Jumalan mieltä vastaan.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Marras 2016 15:29

Mr Kerimäki kirjoitti:Näin lyhyesti ....filosofia on uskon vastakohta ja ihminen on eksynyt jos seuraa ihmisviisautta .Meidän tulee seurata Hengen viisautta ,joka tulee Jumalalta .
Viisaus on siis Jumalan ei ihmisen ,mutta ylpeydessään ihminen lihassaan sotii Jumalaa vastaan .

Tämä homma avautuu niille ,jotka kulkevat Hengessä ja valitettavasti ne ,jotka ei kulje imee entistä enemmän ihmisjärkeilyä ja kulkee juuri toiseen suuntaan...valitettavasti.

Ylpeys on se sana ,joka on vaarallinen aina ihmiselle.


Olipa hyvin ja Jumalan sanan totuuden mukaisesti kirjoitettu.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Marras 2016 15:29

rpe:

Vastaan kysymyksiisi:

1. Minun puolestani koulussa saa olla filosofiaa, kun se kerran on otettu opintosuunnitelmaan.

2. Raamattu opettaa ettei uskovan ihmisen usko saa perustua ihmisen viisauteen, vaan Jumalan voimaan ja viisauteen. Kun on kyse uskon asioista ja uskomisesta Raamatun Jumalaan (Herraan Jeesukseen), niin Jumalan tulee saada Hänen viisautensa kautta ohjata meidän ajatteluamme, tiedon soveltamista sekä päättelyä.

3. Se joka sanoo Paavalin ammentaneen osan näkemyksistään Platonin ideaopista valehtelee, koska Paavalin kautta itse Herra opetti ettei uskovan ihmisen usko saa perustua ihmisen viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Minä haluan kysyä sinulta sinulta jotakin.

1. Miksi sinä vastoin Jumalan sanan opetusta yrität yhdistää filosofian Raamatullisen uskon hyödykkeeksi?

2. Mikä on sinun motiivisi kun toimit näin vastoin Raamatun sanan opetusta?

3. Kuka on sinulle opettanut filosofian olevan Raamatun uskolle hyödyllistä?
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja rpe » 21. Marras 2016 15:32

Eli jos ymmärsin oikein Paavali erehtyi Areiopagi puheessa (apt17) hyödynnettyään filosofiaa, ja pyskologi ei saa auttaamasentunutta ja terapian tarpeessa olevaa ihmistä , koska Jumala ei salli käyttää "ihmisviisautta" hyväksi?
Somaattisia saurauksia saa auttaa, mutta mielen sairauksia ei saa hoitaa psykologialla ja esim käyttäytymistä ei saa kehityspsykologit tutkia?

Aika lakihenkistä ja tekopyhää minun mielestäni.

Kaukana on kaiken sisin olemus, syvällä, syvällä -- kuka voi sen löytää?

25 Minä ryhdyin itsekseni pohtimaan ja etsimään viisautta ja kaiken lopputulosta ja ymmärsin, että jumalattomuus johtuu järjettömyydestä ja tyhmyys mielen sokaistumisesta.
Saarn 7

Gnothi seauton, kuten kreikaksi sanotaan!
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Marras 2016 15:45

rpe:

Jos kyselet muilta kysymyksiä, niin olisi hyvien tapojen mukaista myös itse vastata muiden esittämiin kysymyksiin. Jos sinulla ei ole aikomustakaan vastata sinulle esitettyihin kysymyksiin, niin miksi sinä kyselet muilta? Mikä on tällaisen motiivin ja toiminnan takana?

Paavali ei suinkaan hyödyntänyt filosofiaa areiopagi puheessaan, vaan osoitti sen hyödyttömäksi ja valheelliseksi.

Minun puolestani psykologi saa auttaa masentunutta ihmistä, jos se ihan oikeasti auttaa häntä. Ihmisen käyttäytymistäkinkehityspsykologit saavat tutkia minun puolestani.

Olen kirjoittanut aikaisemmin näin: Inhimillinen ihmisviisaus ei hyödytä uskossa Raamatun Jumalaan, mutta ihmisviisaus auttaa tavallisessa elämässä luonnollisen elämän tilanteissa. Jumalan antaman viisauden Pyhässä Hengessä sekä luonnollisen ihmisviisauden tulee antaa kumpaisenkin vaikuttaa omalla vaikutusalallaan, mutta ne täytyy pitää erossa toisistaan, koska usko Herraan Jeesukseen ei saa perustua ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan ja viisauteen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja rpe » 21. Marras 2016 15:47

Minä haluan kysyä sinulta sinulta jotakin.

1. Miksi sinä vastoin Jumalan sanan opetusta yrität yhdistää filosofian Raamatullisen uskon hyödykkeeksi?

2. Mikä on sinun motiivisi kun toimit näin vastoin Raamatun sanan opetusta?

3. Kuka on sinulle opettanut filosofian olevan Raamatun uskolle hyödyllistä?



1. Miksi en etsisi Raamatusta viisautta, teethän sinäkin niin. Filosofia on juuri sitä! Kolossalaiskirje ei käske hylkäämään filosofiaa viisauden etsimisenä vaan puhuu enemmänkin gnostilaisuudesta. Lue uudelleen ja mieluummin vielä alkukielellä koko perikkooppi konteksti ymmärtäen.
2. Miksi sanot minun tässä toimivan Raamattua vastaan. kts kysymys 1. Motiivini tutkia ja harrastaa filosofiaa on, että Raamattu on filosofialle ja sen tutkijalle todelinen aarreaitta. Mitä tulee sielunpelastukseen, minulle riittää Kristus Jeesus ja Hänen sovitustyöt (jota filosofisin käsittein Paavali monin paikoin opettaa . Lue siis teksti kreikaksi!
3.Kukaan ei ole opettanut sen olevan haitallistakaan oikein ymmärrettynä.Sinunkin kirjoituksesi kotisivuillasi olisi oikeasti paljon uskottavampia, jos olisit enemmän itsekriittinen, avoin eri tulkinnoille ja ymmärtäisit Raamatun kontekstia ja näkemysten kehityshistoriaa enemmän. BTW Platon "vihasi" kehitystä ja muutosta ja opetti kaiken todellisuuden olevan lähes muuttumattomassa tilassa, koska korkein idea (demiurgi "jumala") on muuttumaton ja ajan ulkopuolella. Kuulostaako tutulta? Aristoteles sensijaan uskoi muutoksen ja kausaliteetin olemukseen hieman väljemmin.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja rpe » 21. Marras 2016 15:57

Paavali ei suinkaan hyödyntänyt filosofiaa areiopagi puheessaan, vaan osoitti sen hyödyttömäksi ja valheelliseksi.


Minusta asia on juuri päinvastoin. lueppa koko perikooppi ja se, millä tavalla Paavali asiaa perustelee:hänessä me elämme, liikumme ja olemme. Ovathan muutamat teidän runoilijannekin sanoneet: 'Me olemme myös hänen sukuaan.' 29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, meidän ei pidä luulla, että jumaluus olisi samankaltainen kuin kulta, hopea tai kivi, kuin ihmisen mielikuvituksen ja taidon luomus.

Tämä on kuin suoraan Platonin dialogeista. Ponttihan tässä on kuten niin monestinolen yrittänyt sanoa, että Paavali hyväksikäyttää filosofista argumentointia ja aikansa runoilijaa. Hän ei lähde tekemään Platonin ideaopista pelastustietä vaan oman aikansa viisaiden tapaan hyödyntää sitä oman sanomansa esittämisessä. Paavali on sikäli hassu, että vedotessaan siihen,että ei käytä "kaunopuheisuutta" ym, niin areiopagipuhe on antiikin mestariteoksia ja näytteitä retotiikan hienoudesta.
On siis hyvien tapojen mukaista, että vastaan itsekin kysymyksiin, mutta omiin kysymyksiin on aika hassua tässä yhteydessä vastata.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa