Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaudesta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Marras 2016 10:59

vaisuliini kirjoitti:*
Huomenta Rpe! Ok... No anteeksi minä koen että on aika nostaa yksi asia esiin mitä olen aiemmin huomannut kristityiksi kutsuvien ihmisten keskuudesta. Niin minä haluaisin kertoa että keskustellessani muutaman kristityksi kutsuvan ihmisen kanssa emme päässeet yhteisymmärrykseen ja keskustelu ei tuntunut sujuvan niin mieleeni juolahti onko itse uudestisyntynyt.

Niin kysyin onko itse uudestisyntynyt mutta sain tällaisen vastauksen mikä hämmästytti minua että itse ei ole varma onko uudestisyntynyt ja vastasi ettei tiedä mitä vastata kysymykseeni, siten huomasin että keskustelemani kristityiksi kutsuvat perustavat uskoa inhimilliseen teologiaan joka ei voi pelastaa heidät.

Vain Jumalan Sana voi pelastaa meidät kun kasvamme väärentämättömän Sanan kautta pelastukseen, sanoo Raamattu 1Piet. 2.2.

1Piet. 2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,

Vain Jumalan Sana synnyttää meissä Jumalan aikaansaamaa uskoa ja tällä tavalla uudestisynnymme Jumalan voimasta. Usko kantaa meidät joka on Jumalan Sanassa, on itseasiassa voima. Inhimillinen teologia ei voi synnyttää meissä Jumalan aikaansaamaa uskoa koska siltä puuttuu Jumalan Sanan voima.

Rpe olen huolissani sinusta kun et näe selkeästi erotusta iankaikkisen pelastustien ja kadotukseen vievän tien väliltä ja ne kaikki on sinulle vain yksi tie joka vie muka pelastukseen vaikka asia ei ole. Sinä tunnut mukavalta mutta sinä huoletat minua.

Valhe on tainnut hämärtää sinua ja vienyt sinulta hengellisen tarkan näkökyvyn etkä nyt näe erotusta kaikista asioista ja pidät ne kaikki asiat yhtenä pelastustienä. :shock: :? Koen myös että keskustelu kanssasi ei sujunut etkä hahmottanut asiat erikseen mikä on eksytystä ja mikä ei ole eksytystä. Vetäydyn tästä keskustelusta rukoilemaan sinun puolestasi. Kiitos ajasta ja rupattelutuokiosta kanssasi!

:pc:


Vaisuliini olipa todella hienosti, hyvin ja Raamatullisesti kirjoitettu, amen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Marras 2016 10:59

rpe:

Apt 17:
27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: ‘Sillä me olemme myös hänen sukuansa’.
29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."


Apostoli Paavali toi esille, että ihminen on lähtöisin Jumalasta (Jumala loi ihmisen) ja kreikkalaiset runoilijat ovat sanoneet ihmisen olevan Jumalan sukua. Sen jälkeen Paavali sanoi ettemme saa luulla jumaluuden olevan samankaltainen kuin kulta, hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema. Paavali kumosi kreikkalaisen filosofian käsitteen jumaluudesta, sillä Jumala ja jumaluus ei ole kreikkalaisen filosofian mukainen, eikä inhimillinen taide tai ihmisen ajatus voi tehdä oikeanlaista kuvaa näkymättömästä Jumalasta, joka on iankaikkinen Henki. Kreikkalaiset kuvasivat jumaluutta kuvien ja patsaiden kautta, mutta Paavali kumosi ja teki tyhjäksi kreikkalaisen filosofian mukaisen jumaluuden ja toi esille oikean Jumaluuden parannuksen teon kautta (uskon kautta Herraan Jeesukseen), sillä Jumala tuomitsee (sekä myös armahtaa) koko maanpiirin vanhurskaudessa Herrassa Jeesuksessa.

Paavali ei hyväksikäyttänyt kreikkalaista filosofiaa siten, että se hyödyttäisi uskossa Raamatun Jumalaan, vaan kumosi kreikkalaisen filosofian mukaisen jumaluuden.

Kol 2:8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla (filosofia) ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.

Suurin osa uudestisyntyneistä uskovista, jotka uskovat Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu sanoo karttavat filosofiaa siten etteivät anna sille mitään arvoa koskien rakentumista Raamatullisessa uskossa. Rooman katolinen kirkko on tuonut filosofian katolisen uskon rakennusaineeksi ja samoin tekevät kaikki muut, jotka arvostavat enemmän ihmisten perinteitä kuin Jumalan sanan totuutta.

Kun ja jos Raamattua luetaan luonnollisen järjen kautta, ei Pyhän Hengen avaamana, niin silloin ihminen eksyy luulemaan Raamatun opettavan filosofiaa ja ihmisviisauksia.

Jumalan armosta uudestisyntynyt uskova ymmärtää sen ettei usko saa perustua ihmisen viisauteen, vaan Jumalan voimaan ja viisauteen:

1 Kor 2:
4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.


Raamattu ei kehota lukemaan filosofiaa Raamatusta, mutta saatanallinen valhe sen sijaan siihen kehottaa.

Olet myös tässä ketjussa sanonut kasteen (vesikaste) olevan pelastuksen ehto, mutta Raamatussa se on pelastuksen seuraamus, ei pelastuksen ehto.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja pekka » 22. Marras 2016 11:19

PetriFB kirjoitti:Kreikkalaiset kuvasivat jumaluutta kuvien ja patsaiden kautta, mutta Paavali kumosi ja teki tyhjäksi kreikkalaisen filosofian mukaisen jumaluuden...


Kiitos Petri kirjoituksestasi.

Tuosta lainaamastani kohdasta tuli mieleen, että samoitenhan esim. katolilainen kirkko ja esim. Suomenkin luterilainen kirkko tekevät/harrastavat noita jumalankuvia eli kuvaavat jumaluutta erilaisten kuvien ja patsaidenkin kautta.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Marras 2016 11:32

Aika mielenkiintoista, miten nämä asetelmat vaihtuvat. Jossain vaiheessa minä motkotin siitä, että jotkut yrittävät ihmisviisaudella selitellä evoluutiota mahdottomaksi ja kuvittelevat, että se voi osaltaan auttaa ihmisiä pelastukseen. Nyt ollaan ilmeisesti vaihdettu tässä asiassa kantaa, eli ihmisviisaus ei voi olla ihmisen pelastumiselle miksikään avuksi. Näin minäkin uskon loppujen lopuksi. Pelastukseen ja todelliseen uudestisyntymiseen johdattaa yksin Jumala. Hän voi täysin evoluutiouskovan yhdessä silmänräpäyksessä johtaa uuteen elämään ja uudella ihmisellä on sitten uuden ihmisen ajatukset. Ei uutta viiniä voi kaataa vanhoihin leileihin. Vasta uusi ihminen voi ajatella niin kuin Jumala tahtoo.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja rpe » 22. Marras 2016 15:24

aamu-usva: samaan mielenkiitnoiseen paradigman muutoksen minäkin olen aistinut: evoluutiota voi kumota järjellä ja "tieteellisillä" todisteilla, mutta järkeä ei sitten saa käyttää muhin sellaiseen, mikä ajaisi evankeliumia eteenpäin?

petriFB: on ihan kiva, että olet huolestunut sieluni tilasta (huom, sana sielu tässä yhteydessä). Minäkin olen, toivottavasti päivittäin ja on todella ihme, jos taivaaseen kerran pääsen (armoon pitää syntisen luottaa, körttivirren kahden maan kansalainen sanoin). Vaikka minulla onkin pari akateemista loppututkintoa, olen renessanssisen tiedonihanteen kannattaja, en ole koskaan, en milloinkaan edes ajatellut vakavasti, että akateeminen viisaus, filosofia tai luonnontieteellinen oikeaymmärtäminen olisi tie ikuiseen autuuteen. En myöskään jaksa aina hirveästi kiillottaa omaa "raamatullisuus" kuorta, koska edelleenkään kukaan ei ole pystynyt osoittamaan, kuinka "raamatullinen" pitää olla, jotta pääsee taivaaseen. Mitä tulee kasteeseen, teologiaan, filosofiaan ym taidamme puhua aika selvästi eri kieltä toistemme ohi. Olen vankkumaton yhden kasteen (lapsikaste) kannattaja, siihen minulla on selkeät teologiset ja omantunnon perustelut, joista en jaksa nyt vääntää. Teologia tieteenä on avannut minulle huikeita näköaloja Raamatun ja kristinuskon maailmaan. Siksi esim juuri Pentti Heiskan aika omituiset, lakihenkiset ja varsin pöyhkeät (myös asiantuntemattomat) kirjoitukset eivät todellakaan vie lähemmäs Taivaan Isää, päinvastoin, karkoittavat ainakin minua pois ahdistavuuteen.
Filosofiasta vain lyhyesti: Edelleen näen, että kristityn on erittäin tärkeä osata ja ymmärtää antiikin filosofiaa, jotta hän ymmärtäisi paremmin tuon ajan maailmaa ja esim Johanneksen ja Paavalin teologiaa. Esitetyt KOL kirjeen kohdat ovat juuri oikeat varoitukset heille, joille filosofia on "toinen Kristus". Tämän takia haluan aina kannustaa ja korostaa apostolista käytäntöä siitä, miten asioista puhuttiin tuohon aikaan: APT:24-30! Lue se mielellään kreikaksi ymmärtäen, koska huomaat, että en ole filosofiasta puhuessani "epäraamatullinen". Se, että Paavali käyttää filosofista argumentointia kertoo, että hän on oikeasti oppinut ja Platonista selvillä. Siksi ymmärrrät apt 17 juuri minusta väärin, koska et ilmeisesti halua myöntää, että tuon ajan maailmassa käytettiin tuon ajan kieltä, "juutalaiselle juutalainen, kreikkalaiselle kreikkalainen". Toivottavasti ymmärrät tämän, että Kristuksen sovitustyö on ehdottomasti ristiriidassa filosofisen "pelastuksen" eli ihmisen oman pyhitys ym ponnistelun kannalta. MUTTA filosofinen ajattelu, argumentointi ja pohdinta voi olla johdattamassa ihmisiä Kristuksen luo. En millään jaksa uskoa, että Jumala johdattaa Hänen ja Marian pojan luokse vain yhdellä tavalla. Usko on aina kuitenkin lahja ja mysteeri samanaikaisesti, sitä et voi kieltää tai aina avata sanoin. Siksi ekumenia Jumalan ilmoituksen ja uskon hieman eri tavalla ymmärtävän/sanoittavien kanssa on erittäin tärkeää. Perusta on kuitenkin yksi: lahjavanhurskaus kaikissa tilanteissa!
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Marras 2016 16:08

rpe:

Raamattu kykenee osoittamaan ihmiselle sen kuinka Raamatullinen hänen tulee olla pelastuakseen iankaikkiseen elämään. Raamattu sanoo pelastuksen olevan Jumalan armoa ja Jumalan teko, jonka Jumala on asettanut vastaanotettavaksi parannuksenteon ja Herraan Jeesukseen uskomisen kautta. Siksi Herra Jeesus sanoi: Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.

Mitä tulee kasteeseen, teologiaan, filosofiaan ym. niin puhumme selvästi eri kieltä, sekä puhut eri kieltä suurimman osan tämän foorumin jäsenten kanssa. Samalla puhut eri kieltä monien luterilaisten, helluntailaisten, vapaaseurakuntalaisten jne. kanssa. Sinun kanssasi puhuvat samaa kieltä ainoastaan sellaiset ihmiset, jotka luottavat enemmän kirkollisiin perinteisiin kuin Jumalan sanan totuuteen.

Kirkollinen lapsikaste kuuluu kirkolliseen perinteeseen, ei Jumalan sanan totuuteen.

Pentti Heiskan kirjoitukset karkoittavat niitä ihmisiä pois, jotka uskovat enemmän perinteitä kuin Jumalan sanan totuutta. Pentti Heiskan kirjoitukset virvoittavat niiden sydämiä, jotka rakastavat enemmän Jumalan sanan totuutta kuin ihmisten perinteitä (lue valheita).

Apt 17 luvussa Paavali kumosi kreikkalaisen filosofian mukaisen käsityksen jumaluudesta. Kol 2:8 Paavali kehotti karttamaan filosofiaa. 1 Kor 2:5 Paavali opetti ettei usko saa perustua (ei missään kohdassa) ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan ja viisauteen.

Jumala johdattaa ihmisiä monella erilaisella tavalla evankeliumin luokse, mutta pelastaa vain yhdellä ja samalla tavalla: tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Jumalan pelastus ja uskon elämän kasvu tapahtuu pelkästään Jumalan viisauden, eli Jumalan sanan totuuden kautta ja Jumala kehottaa sanassaan uskovia karttamaan ihmisviisautta kun on kyse uskosta Raamatun Jumalaan.

Kol 2:8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla (filosofia) ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.

1 Kor 2:
4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja rpe » 22. Marras 2016 18:35

PetriFB hyvä. On totta, että puhumme monista asioista eri tavoin, eri kieltä. Sen sijaan sinulla ei ole osoittaa todeksi, että puhun eri kieltä kuin monet luterilaiset ja vapaiden suuntien edustajat. Pikemminkin päinvastoin!
Otat myös aika isoa roolia siitä, kuka on oikeassa käyttäessäsi lempihokemaasi "Jumalan sanan totuus". Itse en uskalla moista roolia ottaa, saati alkaa hokemaan automaationa mikä on totuus monistakin Raamatun kohdista. Myös kyse pelastusjärjestyksestä ym pelottaa: Et voi sanoa kenestäkään, kenen katumus, parannuksenteko ja usko olisi se aito ja oikea pelastavaa.
Mitä tulee kasteeseen ym, on totta, että tapakulttuuri on iso osa ajatteluani, mutta en kadu sitä tippaakaan, koska näin teki apostolitkin, näin näkyy Raamatussakin. Tavat ovat tärkeitä, jopa Herramme kävi tavan mukaan synagogassa. Kaste on Raamatun ja kristillisen TAPAkulttuurin mukaan pelastuksen ehto!!!
Et myöskään ilmeisesti katsonut Apt 26 tekstiä. Jos luet sen kreikaksi, saatat yllättyä, mitä sanoja Paavali käyttää perusteluissaan. En siis ole väärässä,jos sanon, että iso ja tärkeää osa varhaiskirkon apologiassa (uskonpuolustus) oli nimenomaan sen sofistikoitunut filosofinen ote, jolla mm apostolit pystyivät vakuuttamaan kuulijoitaan asiansa eli Jeesuksen sanoman ylivertaisuudesta. Järjen päätelmät eivät, kuten niiiiiiin monesti olen todennut, pelasta ketään, mutta suuri apu julistuksessa on oikealla retoriikalla. Siksi on valitettavasti sanottava, että katsoessani saulus yhteisön videoita, tulee mieleeni, että miksi hyvä sanoma Yläsnousseesta Vapahtajasta julistetaan niin tylsästi ja tuomiohenkisesti ( me oikeassa, eri tavalla kristillisyyttä kokevat väärässä). Ehkä Pentti Heiska on roolimallisi myös tässä. Valitettavasti. Sen verran huonoa argumentointia ja tuomihenkisistä muiden näkemysten dissaamista kyseisen herran tekstit sisältää.

Ehkä tämä tällä erää. Toivon, että ymmärrät pointin. Tämä palsta on, kuten aiemminkin olen todennut, eräänlainen uskonnollinen/kristillinen ekstremekokemus ja painekattila. Sinun oppisi myötäilijä taputtavat varmaankin joka jutuillesi. Se, ovatko ne klassista/apostolista kristinuskoa, jätän jokaisen itsensä päätettäväksi. Jumalan sanan totuus (Pyhän Hengen synnyttämä usko ja sen todeksi eläminen/sanoittaminen) on minusta kuitenkin paljon suurempi ja mystisempi kuin sanamme pystyvät edes kuvaamaan. :)
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Marras 2016 18:43

Jäin pohtimaan tuota ilmaisua 'Jumalan sanan totuus'. Raamatussahan ei tuollaista ilmaisua käytetä (ainakaan 33/38 käännöksessä). Puhutaan kyllä Jumalan sanasta ja totuuden sanasta. Jos puhutaan Jumalan sanan totuudesta, niin onko olemassa myös Jumalan sanan valhe? Minusta Jumalan sana on aina totuutta eikä siinä ole mitään valhetta. Ehkä voisi siis puhua vain Jumalan sanasta..?
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja PetriFB » 23. Marras 2016 10:54

rpe:

Minun sivuillani käy viikoittain n. 10 000 kävijää. Saan myös jonkin verran palautetta sähköpostini kautta. Palautteen antajien enemmistö on suureksi osaksi samoilla linjoilla kanssani uskon asioista ja toki joukkoon mahtuu niitä, jotka eivät pidä minua oikeana uskovana.

Myönteisen palautteen antajina ovat mm. luterilaisia, helluntailaisia, vapaaseurakunnan edustajia jne. Monet luterilaiset pohtivat kirkosta eroamista ja monet ovat sen jo tehneet.

Jumala on ainoastaan oikeassa ja me uskovat ihmiset olemme enemmän tai vähemmän uskossa Jumalalle kuuliaisia ja sitten on eksyksissä sekä eksytyksissä olevia sekä jumalattomia kanssamatkaajia elämänpoluilla.

Lempihokemani Jumalan sanan totuus ei ole vain minun lempihokemani, vaan sitä käyttävät myös monet Jumalan sanan totuutta rakastavat luterilaiset, helluntailaiset, vapaaseurakuntalaiset jne. En siis ole tässäkään asiassa yksin, vaan meitä on monia, jotka puhumme paljon Jumalan sanan totuudesta.

Ps 119:160 Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti.

Yllä on kyse Jumalan sanan totuudesta, joka on kokonansa totuus.

Raamattu kertoo meille Jumalan sanan totuudesta ja meidän tehtävänä uskovina on suostua hyväksymään ja uskomaan Jumalan sanan totuuteen sen mukaan kuin Jumalan armosta uskossa kasvamme ja Jumala antaa meille ymmärrystä ymmärtää Hänen sanansa totuutta.

Raamattu kertoo meille mitä on oikeanlainen katumus, parannuksenteko ja usko sekä millaista on pelastava usko. Näistä asioista jokaisen uskovan tulisi puhua ja kertoa sen mukaan kuin ymmärrämme. Toki olemme kaikki vajavaisia, mutta siitä huolimatta Jumala kasvattaa meitä uskossa Herraan Jeesukseen koko ajan enemmän ymmärtämään sitä mikä on Jumalan sanan totuus, että voisimme olla Jumalalle uskossa kuuliaisia:

Room 1:5 jonka kautta me olemme saaneet armon ja apostolinviran, että syntyisi uskon kuuliaisuus hänen nimeänsä kohtaan kaikissa pakanakansoissa,

Room 16:26 mutta joka nyt on julkisaatettu ja profeetallisten kirjoitusten kautta iankaikkisen Jumalan käskystä tiettäväksi tehty kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi,


Vesikaste ei ole Raamatun opetuksen mukaan pelastuksen ehto, vaan sydämen usko:

Room 10:
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.


Kuten on aikaisemmin tullut esille, niin Paavali opetti ettei uskovan ihmisen usko saa perustua ihmisten viisauteen ja uskovien tulee karttaa filosofiaa. Kaiken uskon elämän rakennusaine tulee olla Jumalan viisaus sekä voima, eikä millään ihmisviisaudella ole mitään arvoa ja merkitystä koskien pelastusta ja uskon elämän kasvua ja rakentumista.

SaulusMedian videoita voi katsoa ja kuunnella niin monella eri tavalla. Olen saanut paljon palautetta videoista, että ne olleet monia rohkaisevia ja uskoa rakentavia sekä Kristus keskeisiä.

Minun "roolimallini" on Herra Jeesus, eikä kukaan ihminen. Toki arvostan sisaria ja veljiä Kristuksessa myös Pentti Heiskaa, mutta en seuraa ihmisiä, vaan Herraa Jeesusta.

Jos olisit lukenut ja kunnolla perehtynyt foorumiin, niin huomaisit ettei kukaan uskova ole täällä kaikesta samaa mieltä kanssani.

Sinun ongelmasi on olkiukko nimeltä Petri ja koska taistelet tämän olkiukon kanssa ja sitä vastaan, niin et näe, että monet uskovat ovat kanssani samaa mieltä monista asioista. Olet silti minulle rakas lähimmäiseni.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Karta ihmisviisautta (filosofiaa) rakennu Herran viisaud

ViestiKirjoittaja eetu » 24. Kesä 2017 11:33

Tämä ei liity filosofiaan mutta samaa sarjaa edustavaan asiaan eli psykologiaan, eli tällä nettisivustolla käsitellään (englanniksi) sitä
mitä tapahtuu kun Jumalan Sanaan aletaan sotkea psykologiaa.

http://www.psychoheresy-aware.org/bigissue.html

Raamatun mukainen usko ja Raamattu riittää. Ei sen lisäksi tarvita filosofiaa eikä psykologiaa, ei tarvita mitään "lisää".
Ei uskovan tarvitse eikä pidä nousta jollekkin ylemmälle tasolle (ei ole mitään ylempää tasoa), eikä tavoitella super-voitelua (ei ole mitään super-voitelua), emmehän me ole mitään muuta kuin tomua ja tuhkaa (1. Moos. 18:27. Aabraham vastasi ja sanoi: "Katso, olen rohjennut puhua Herralleni, vaikka olen tomu ja tuhka.")

Herra on kaikki, ja Hän toteuttaa omat tekonsa meidän kauttamme jos annamme Hänen tehdä niin. Jyrkkä ei kaikelle, mikä tuo "jotain lisää" Jeesuksen veren evankeliumiin ja Jumalan Sanaan. Se "jotain lisää" on hapatetta, joka on heti perattava pois koska muuten koko taikina on myrkkyä.

1. Kor. 5:6. Ei ole hyvä, että kerskaatte. Ettekö tiedä, että vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan?

Erehdyin joskus käymään maallisessa terapiassa. Terapeutti puhui mm siitä että ihminen muka tuli joskus alas puusta ja siitä että jääkiekkojoukkueissa on nelos-ketjun pelaajia ja ykkös-ketjun pelaajia. En tajua miten se minuun liittyi, enhän minä pelaa jääkiekkoa. Maallinen terapia on silkkaa ajanhukkaa, hävettää vieläkin että tuli mentyä sinne. Ei "vanha aatami" miksikään muutu vaikka miten isolla tikulla tökittäisiin.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa