Jeesus ja perhe

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jeesus ja perhe

ViestiKirjoittaja rpe » 04. Marras 2016 10:15

Teol tri Outi Lehtipuun artikkeli v 2009 herättää toivottavasti mielipiteitä. Minusta kirjoitus on mielenkiintoinen, vaikkakin myös haastava. Olisi kiva kuulla kommentteja, eli Raamatun tulkinnan eri näkemyksiä haastavasta ja ajankohtaisesta aiheesta.


https://www.teologia.fi/artikkelit/445-jeesus-ja-perhe-mahdoton-yht
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Jeesus ja perhe

ViestiKirjoittaja pekka » 05. Marras 2016 23:23

Matteus 16:

24. Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.

25. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.

..................................

24. Silloin Jesus sanoi opetuslapsillensa: jos joku tahtoo minun perässäni tulla, hän kieltäkään itsensä, ja ottakaan ristinsä, ja seuratkaan minua;

25. Sillä joka tahtoo henkensä vapahtaa, hän hukuttaa sen; mutta joka henkensä hukuttaa minun tähteni, hän löytää sen. Biblia.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Jeesus ja perhe

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 06. Marras 2016 09:52

rpe kirjoitti:Teol tri Outi Lehtipuun artikkeli v 2009 herättää toivottavasti mielipiteitä. Minusta kirjoitus on mielenkiintoinen, vaikkakin myös haastava. Olisi kiva kuulla kommentteja, eli Raamatun tulkinnan eri näkemyksiä haastavasta ja ajankohtaisesta aiheesta.


https://www.teologia.fi/artikkelit/445-jeesus-ja-perhe-mahdoton-yht



On totta, että Raamatussa on monia kohtia jotka jotkut suoraan ja toiset kierrellen kertovat meille missä arvojärjestyksessä meidän pitäisi asioita pitää.

Raamattu opettaa , että pitää:

Luuk. 10:27

Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".


Raamatun opetukset perheen asemasta painottavat sitä tosiasiaa, että Jumalan on oltava ensimäisenä, sillä ihminen tekee aina sen tahdon jota pitää "ykkösenä".

Näiden Raamatunkohtien opetuksen ydin ei mielestäni ole " Perheellä ei ole väliä, hylkää perheesi ja seuraa Jumalaa". Ei tosiaankaan vaan opetusten ydin on "Jumala on suurin sen jälkeen tulevat muut".

Opetuksissa ajatus siis on arvojärjestyksestä (kenen tahto määrää) eikä niinkään siitä että "perheellä ei ole väliä".
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Jeesus ja perhe

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 06. Marras 2016 10:01

Murpatilla samat Jeesuksen sanat näköjään sydämellä tänään kuin minullakin täällä :thumb:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Jeesus ja perhe

ViestiKirjoittaja rpe » 06. Marras 2016 13:07

Minusta TT Lehtipuu tunnollisena tutkija ja kieltä oikeasti ymmärtävänä myös pohtii opin ja tulkinnan kehitystä Raamatussa. Raamattua kun on kiva lukea milloin kirjaimellisesti, milloin allegorisesti ja valitettavan usein myös hengellisenä lyömäaseena käyttäen. Minusta on rehellisyyttä hyväksyä, että Jeesuksen kovat sanat perheestään ym on paradoksaalinen eli kirjaimellisesti sitä on vaikeahko tulkita, josta päästään allegoriaan ja opin kehitykseen/ tulkintaan. Sama ilmiö näkyy monessa muussakin Raamatun ilmiössä, kuten niinkin suuressa kysymyksessä kuin ihmisen kokemassa jumalakuvassa. Jeesuksen opetuksissa on muitakin, mitä on vaikeaa soveltaa sellaisenaan, ilman että hyväksymme oman kontekstimme ja tuonajan kulttuurihistoriallisen yhteyden. Paavalikaan ei ollut mikään avioliiton tai perhe-elämän "suuri fani", vaan poikamiehenä keskittyi enemmän ylösnousseen Kristuksen opetukseen ja armon evankeliumiin, tosin hyväksyi avioliiton, mutta ehkä enemmän yhteiskunnallisena instituutiona. Rakkaus-avioliitto as we know it oli osittain vasta myöhemmän kehityksen tulos. Paavalin puheet puolison rakastamisesta liittyy enemmän kunnioitukseen ja roomalaisen lain mukaiseen puolison oikeuksien huomioimiseen kuin toisen "positiiviseen himoitsemiseen".
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Jeesus ja perhe

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 06. Marras 2016 14:22

Se miten itse katselen tuota asiaa on tuo sama mikä on Paavalilla myös eli ........ Perhe on hidaste ,joskus jopa este ,mutta kuitenkin virat on moninaiset eli kristitty pystyy olemaan perheen kanssa riippuen työsarastaan .

Jälleen kerran tullaan tässä asiassa siihen ytimeen eli SYDÄMMEN ASENTEESEEN.Missä asennossa sydän on kuten kyntömiehellä ,jonka ei pidä katsella taakseen tai rikkaalla miehellä ,jonka ei pitäisi pitää kiinni kynsinhampain itku kurkussa maallisesista aarteistaan.

Viha ,josta puhutaan voisi olla jotakuinkin ....esim kertomuksena näin.


Isä ja poika keskustelee ..

Isä: Poika olen tullut vanhaksi ja olen nyt päättänyt ,että suuryrityksen on aika siirtyä sinun harteille .Sen vastuu ja mikä tärkeintä 200 työntekijää perheineen on sinun vastuulla kun kaikki ollaan sidoksissa tähän yritykseen

Poika vastaa: Isä ,minä olen saanut tehtävän Herralta ja haluan kaikesta sydämmestäni lähteä sinne ulkomaankomennukselle ja rakentamaan seurakuntaa viidakkoon ,enkä tiedä ,kuinka kauan se kestää .Kenties koko elämän.

Isä: Poika ..lopeta nuo hullutukset .Minun koko elämäntyö on tässä yrityksessä ja miljoonat tunnit ja ihmiset ,joista on vastuu .Sinä aloitat maanantaina yrityksen johtamisen ja ilmoitan johtokunnalle jo tänään ja tästä asiasta ei puhuta enempää ja piste.
Tiedät kai ,että jos et tee pyyntöäni niin minä voin tehdä sinut perinnöttömäksi testamentilla ja etsin talon ulkopuolelta johtajan. Ymmärrät kai nyt asian suuruuden.
Poika:Se on sinun yritys tee kämäselle firmallesi ,mitä vaan ja vaikka jäisin ilman lantin lanttia niin pidä puljusi ,minä lähden Herran työhön ja voi olla ,että en palaa takaisin.
Jumala on minulle 1 ja muut tulee sen jälkeen.

Isä: Anteeksi ,että hiillyin ja vihastuin .Huomaan ,että olet päätöksessäsi vahva .Tee se mitä sydämmessäsi on.
Poika :Pyydän myös anteeksi rajua vihaani ja purkaustani.Tulen takaisin jos Herra antaa täältäpäin muita tehtäviä .Mutta menen sinne minne minun kuuluu mennä.Herran palvelijana.


Eli tämmöisenä kertomuksena tulee 1 Jumala ensin 2 Sydämmen asenne kenelle kuuluu ..kenen työmies 3 Vaikka vihastuen ja kiivastuen omaan perheeseen ,joka on esteenä Herran palvelemiselle.

Kaikissa tehtävissä kuitenkaan ei ole näin ja esim 2 palavaa kristittyä avioparina voi olla suuri siunaus yhteisine rukouksineen.

Tässä siis näkemys ,jonka luulen kestävän aikaa katsoen milloin vaan asiaa.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Jeesus ja perhe

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 06. Marras 2016 15:01

Itse en näe eroa siinä onko lähimmäinen perhettä vai ei. Jeesuksen seuraaja rakastaa jokaista lähimmäistään, sekä perhettä että perheen ulkopuolisia, Jumalan tahdon mukaisella rakkaudella.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Jeesus ja perhe

ViestiKirjoittaja Juha » 06. Marras 2016 15:05

Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva". 1. Moos. 2:18

9 Kahden on parempi kuin yksin, sillä heillä on vaivannäöstänsä hyvä palkka.
10 Jos he lankeavat, niin toinen nostaa ylös toverinsa; mutta voi yksinäistä, jos hän lankeaa! Ei ole toista nostamassa häntä ylös. Saarn. 4:9-10


10 Opetuslapset sanoivat hänelle: "Jos miehen on näin laita vaimoonsa nähden, niin ei ole hyvä naida".
11 Mutta hän sanoi heille: "Ei tämä sana kaikkiin sovellu, vaan ainoastaan niihin, joille se on suotu.
12 Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon." Matt. 19:10-12


7 Soisin kaikkien ihmisten olevan niinkuin minäkin; mutta kullakin on oma lahjansa Jumalalta, yhdellä yksi, toisella toinen.
8 Naimattomille ja leskille minä taas sanon: heille on hyvä, jos pysyvät sellaisina kuin minäkin;
9 mutta jos eivät voi itseään hillitä, niin menkööt naimisiin; sillä parempi on naida kuin palaa.
10 Mutta naimisissa oleville minä julistan, en kuitenkaan minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään;
11 mutta jos hän eroaa, niin pysyköön naimatonna tai sopikoon miehensä kanssa; eikä mies saa hyljätä vaimoansa. 1. Kor. 7:7-11


Vaeltakoon vain kukin sen mukaan, kuin Herra on hänelle hänen osansa antanut, ja siinä asemassa, missä hänet Jumala on kutsunut; näin minä säädän kaikissa seurakunnissa. 1. Kor. 7:17

Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi. 1. Tim. 5:8
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Jeesus ja perhe

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 07. Marras 2016 11:48


1.kor7:32-35

32 Soisin, ettei teillä olisi huolia. Naimaton mies huolehtii siitä, mikä on Herran, kuinka olisi Herralle mieliksi;
33 mutta nainut huolehtii maailmallisista, kuinka olisi vaimolleen mieliksi,
34 ja hänen harrastuksensa käy kahtaanne.
Samoin vaimo, jolla ei enää ole miestä, ja neitsyt huolehtivat siitä, mikä on Herran, että olisivat pyhät sekä ruumiin että hengen puolesta; mutta naimisissa oleva huolehtii maailmallisista, kuinka olisi mieliksi miehellensä.
35 Tämän minä sanon teidän omaksi hyödyksenne, en pannakseni kytkyttä kaulaanne, vaan sitä varten, että eläisitte säädyllisesti ja häiriytymättä pysyisitte Herrassa.


Tässä opetuksessa on valtava määrä totuutta.

Kun menin naimisiin ajattelin että mitä ne veljet tuollaisesta puhelee, että tekisin ensin aina vaimon tahdon, minä kyllä teen Herrani tahdon empimättä ja laitan Herran tahdon etusijalle aina ja kaikessa.

Nyt kun vuosia on kulunut täytyy sanoa että oikeassa oli Raamattu ja oikeassa olivat veljet, eli huomaan useimmin eritilanteissa ottavani vaimon edun ja mielipiteen huomioon ennen kuin edes ajattelen Jumalan tahtoa asiassa.

Toki jos tulee isoja asioita esim kysy,mys sirun ottamisesta jne. niin silloin laitan jalan alas ja pidän pääni ja teen sen minkä uskon olevan Jumalan tahto asiassa Raamatun kautta. Mutta uskon että elämämme olisi parempaa jos tekisin Jumalan tahdon niissä pienemmissäkin asioissa.

Hyviä kohtia löysi Juha , vaimo on myös siunaukseksi ja mieskin saattaa joskus olla siunaukseksi ;).
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Jeesus ja perhe

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 07. Marras 2016 11:49

Aamu-Usva kirjoitti:Murpatilla samat Jeesuksen sanat näköjään sydämellä tänään kuin minullakin täällä :thumb:


Hyvä kun oltiin samalla "taajuudella" :clap:
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa