Uskova tangokisoissa tai artistina maailmanlavoilla?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskova tangokisoissa tai artistina maailmanlavoilla?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 10. Heinä 2016 19:04

Näissä tällaisissa kysymyksissä uskovilla on monesti tietty kaava ja muotti jonka mukaan ajatellaan, ilman että ollaan kunnolla mietitty asiaa. Esim "maailman musiikin esittäminen on syntiä". Ongelma on vaan siinä, että asia on todella tulkinnanvarainen eikä selkeitä rajoja ole olemassa. Joku voi kokea liian maailmanhenkisenä vaikka Peipon pesän, kun taas toisen kohdalla raja menee tangomarkkinoissa, ja kolmannen kohdalla black metallissa, ja jonkun mielestä kaikki musiikki on ok. Kuka voi tällaisissa kysymyksissä sanoa, että oma mielipide ja mieltymys on oikeampi kuin toisen? Mielestäni yleispäteviä ohjeita ei voi tällaisessa asiassa antaa, vaan asiat on arvioitava tilanteen mukaan tapauskohtaisesti. Ja vastuu siitä on jokaisella omalla kohdallaan.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Uskova tangokisoissa tai artistina maailmanlavoilla?

ViestiKirjoittaja systeri » 10. Heinä 2016 19:43

Mun näkemyksen mukaan loppua kohden mennään hurjalla vauhdilla ja raja-aidat kaatuu...ei sitä turhaan kehoiteta valvomaan.
systeri
 

Re: Uskova tangokisoissa tai artistina maailmanlavoilla?

ViestiKirjoittaja pekka » 10. Heinä 2016 22:34

Peipon pesä-laulu on mainittu nyt niin monta kertaa tässä ketjussa, että ajattelin nyt laittaa tuon laulun sanat tähän ihan näkyville:

Peipon pesä

Koivun oksaan korkealle
teki peippo pesän,
tiriteijaa, tiriteijaa
lauloi kaiken kesän.

Muni munat kirjavaiset,
niistä pojat kuori.
Siivet somat, untuvaiset
emo armas suori.

Kävi siinä vierahissa
naapurista rastas.
»Tule kummiks», peippo pyysi,
»kernahasti», vastas.

Sitten alkoi laulukoulu,
tiri, tiri teijaa.
Lempeästi kesätuuli
peipon lasta heijaa.

Eikä lapset, liinahapset
henno säikytellä,
että rakkaat riemurinnoin
saavat viserrellä.


Niinpä, olen kyllä Systerin kanssa samaa mieltä, että ei taida tangokuningas tai tangokuningatar ihan tuollaisia lastenlauluja laulaa aikuisille ja ehkäpä humaltuneillekin ihmisille.




Ja tässä seuraavassa linkissä on noita tangolauluja:


"SUOSIKKI TANGOT 100 rakastetuinta tangoa":

http://www.fono.fi/Dokumentti.aspx?cult ... 2d0e15376d
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Uskova tangokisoissa tai artistina maailmanlavoilla?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 11. Heinä 2016 10:14

Heitin tuon Peipon pesän esimerkiksi juuri sen vuoksi, koska se on sanomaltaan harmiton, mutta ei kuitenkaan käytä raamatullista sanastoa. Eli jos laulut luokitellaan hengellisiin ja maailmallisiin, niin se kaiketi luokiteltaisiin maailmallisiin. Tangoista en kovin paljoa tiedä, mutta otsikon aiheena lukee myös "tai artistina maailman lavoilla", ja olen sen tähden kirjoittanut yleisesti ottaen aiheesta, voiko uskova esittää ns. maailmallista musiikkia. Ilmeisesti joidenkin mielestä Peipon pesä on ihan hyväksytty, joten maailmallisen musiikin esittämimen ei ole teidän mielestä väärin. Mutta jossain kohden menee raja. Lähinnä sitä rajaa halusin hakea, missä se menee ja millä perusteilla.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Uskova tangokisoissa tai artistina maailmanlavoilla?

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 11. Heinä 2016 11:02

En osaa ajatella, että uskova voisi ammatikseen laulaa maailman lauluja. Niin kuin systerikin sanoi, voin kyllä myös ajatella, että lauletaan kauniita rakkauslauluja juhlissa esim. uskovien häissä. Mutta maailman lavat, eivät ne kuulu uskoville. Kuinka monta kertaa, kun joku julkkis on tullut uskoon, on sydämessään kokenut, että ne lavat on jätettävä. Ja on niin myös tehnyt.

Ja tangokuninkuus.. sehän on maailmasta tullut kruunu. Jeesuksen kuninkuus ei ollut tästä maailmasta, mielestäni ei meidänkään saa olla, vaikka maailman keskellä joudummekin vielä elämään. Maailmassa elämme, mutta ei maailmasta. Ollaan taivaallisia kuninkaallisia ja samalla kuitenkin pieniä Herran ja toistemme palvelijoita. :thumbup:

Tuota Ritaria ajattelen. Että onkohan jumittunut hengellisissäkin lauluissa tangopoljentoihin? Olisi mahtavaa kuulla hänen tulkintanaan vaikka 'Olen kuullut on kaupunki tuolla' tai jotain ihania vanhoja hengellisiä lauluja.. ilman tanssilavameininkiä. Minusta hänellä on hyvä ääni ja on symppis kaveri muutenkin. Olen kuullut muutaman kerran. Mutta itselleni tulee niin entiset tanssilavameiningit mieleen, etten henk.koht tykkää sellaisesta hengellisestä musiikista. Pitäis vaan laulaa nöyränä ja luottaa Pyhään Henkeen ja Jeesukseen, eikä maailman keinoja käyttää. Tämä on mun mielipide.
Isoäiti
 

Re: Uskova tangokisoissa tai artistina maailmanlavoilla?

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 11. Heinä 2016 11:16

Piirtyi jotenkin sellainen tilanne mieleeni, kun Herran edessä kuitenkin näitä asioita käyn läpi. Että laulaisin tangoa tai jotain tanssimusiikkia maailman lavalla. Musiikkihan vaikuttaa vahvasti ihmisen tunteisiin. Porukka tanssisi ja fiilikset olisivat katossa. Siellä oltaisiin niin sanotusti menossa vieraisiin ja minä laulullani vaikuttaisin tunteisiin, niin että se vielä ajaisi näitä pareja syvemmälle syntiin. :shock: Uskovana en haluaisi sellaisesta palkkaa. Haluaisitko sinä? :think:
Isoäiti
 

Re: Uskova tangokisoissa tai artistina maailmanlavoilla?

ViestiKirjoittaja roosa » 11. Heinä 2016 13:50

En itse voisi laulaa, enkä halua kuunnellakaan em. musiikkia. Ennen uskoontuloani oli toisin, olin musiikin suurkuluttaja, heavy ja raskas rokki ei uponnut, mutta muuten lähes laidasta laitaan. Kun tein ns. uskonratkaisuni, maailman musiikin kuuntelu loppui kuin seinään. En vaan kyennyt. Toki joskus radiossa tai telkkarissa jotain kuulee ohimennen, mutta en vartavasten sellaista kuuntele.

Silti ymmärrän, että tuo ratkaisu ei ole niin helppo niillä uskovilla joilla on suotu lauluääntä, kuten vaikkapa romaneilla usein, ja heillä se leipäkin usein tulee laulaen tangoa tai iskelmää. Mutta kahta tietä ei voi kulkea, ja uskon että routa porsaan kotiin ajaa ja hekin joskus sen huomaavat, että ei se onni tulekaan maallisista lauleluista, ja tiukassa se leipä on sielläkin. Ja lisäksi kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Varmaan joutuu tekemään uhrauksiakin omassa elämässä ja arvoissaan tämän maallisen laulu uran takia, joka ehkä johtaa sitten tyhjään oloon ja jopa masennukseen jne.

Silti kaikilla on se oma tie kuljettavanaan, näillä artisteillakin, että en tuomitse, vaan uskon että kaikella on tarkoitus heidän elämässään ja toivottavasti se johtaa lopulta läheisempään suhteeseen Jeesukseen.
roosa
 
Viestit: 272
Liittynyt: 22. Maalis 2016 09:47

Re: Uskova tangokisoissa tai artistina maailmanlavoilla?

ViestiKirjoittaja roosa » 11. Heinä 2016 14:22

Pakko tähän lisätä vielä, että ei kyllä kaikki hengellinen musiikkikaan kumpua Jumalasta, vaan osa tulee juurikin sieltä vastapuolen tallista. Mutta se on sitten oma aiheensa.
roosa
 
Viestit: 272
Liittynyt: 22. Maalis 2016 09:47

Re: Uskova tangokisoissa tai artistina maailmanlavoilla?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 12. Heinä 2016 01:21

Isoäiti kirjoitti:Siellä oltaisiin niin sanotusti menossa vieraisiin ja minä laulullani vaikuttaisin tunteisiin, niin että se vielä ajaisi näitä pareja syvemmälle syntiin. :shock:


Hyvänen aika sentään, miten pitkälle sitä voidaan mennä syyllisyyden ulkoistamisessa... Jonkun syntisen ihmisen uskottomuus ei todellakaan ole jonkun laulajan vastuulla, eikä toinen voi "ajaa toista syvemmälle syntiin". Kyllä jokainen ihan itse tekee valintansa, ajaa ihan itse itsensä syntiin ja vastaa valinnoistansa ihan itse. Jos on päättänyt olla uskoton niin ei siinä mitään tunteisiin vetoavia lauluja tarvitse. Toki sellaisia varmasti mielellään silloin kuuntelee, koska ne pitävät yhtä sydämessä jo olevan pimeyden kanssa.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Uskova tangokisoissa tai artistina maailmanlavoilla?

ViestiKirjoittaja systeri » 12. Heinä 2016 10:01

hrmn2 kirjoitti:Heitin tuon Peipon pesän esimerkiksi juuri sen vuoksi, koska se on sanomaltaan harmiton, mutta ei kuitenkaan käytä raamatullista sanastoa. Eli jos laulut luokitellaan hengellisiin ja maailmallisiin, niin se kaiketi luokiteltaisiin maailmallisiin. Tangoista en kovin paljoa tiedä, mutta otsikon aiheena lukee myös "tai artistina maailman lavoilla", ja olen sen tähden kirjoittanut yleisesti ottaen aiheesta, voiko uskova esittää ns. maailmallista musiikkia. Ilmeisesti joidenkin mielestä Peipon pesä on ihan hyväksytty, joten maailmallisen musiikin esittämimen ei ole teidän mielestä väärin. Mutta jossain kohden menee raja. Lähinnä sitä rajaa halusin hakea, missä se menee ja millä perusteilla.


Sinä itse kirjoitit että laulamista voi tehdä "hyvällä tai huonolla" moraalilla ja minä kysyin missä se raja menee...nyt kysyt tuota samaa mitä kysyin sulta?? Vastaa nyt sinä,täs on munmielestä tullu kommentteja siitä huonosta.Olis vaikea kuvitella esim Herman sua laulamassa humalaiselle villille yleisölle, koska sellaista se ainakin oli silloin kun itse viihdyin vielä näissä kekkereissä.Vai onko ajat muuttuneet???" Siistejä" konsertteja ei varmaan oo ihan niin paljon että niillä vois elää jos haluaiskin tehdä laulamista työkseen,etkä varmaan olisi kovin haluttu artisti jos lähtisit vain konsertteihin?
systeri
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa

cron