Anteeksi antaminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Anteeksi antaminen

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 30. Kesä 2016 17:15

Olen taas kerran saanut kokea, miten anteeksi antaminen voi avata sellaisia solmuja, jotka eivät mitenkään muuten voisi aueta. Jeesus sanoo: "Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi; mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne (Matt.6:14-15)." Tämä on ihan totta, mitä Jeesus tässä sanoo, että jos me emme anna toisille anteeksi heidän virheitään, niin Jumala ei anna meille anteeksi meidän virheitämme. Anteeksi antaminen on siis pelastuskysymys, vai voimmeko pelastua jos Jumala ei anna meille meidän syntejämme anteeksi? Minä ainakin tarvitsen anteeksiantamusta ihan joka päivä. Tarvitsen Jeesuksen verta puhdistamaan sydämeni salatuimpaan saakka. Ilman verenvuodatustahan ei tapahdu anteeksiantamista (Hepr.9:22).

Olen huomannut viime aikoina ajattelevani yhden sisaren aiempia loukkaavia sanoja ja tekoja, vaikka olenkin yrittänyt olla häntä kohtaan kaikesta huolimatta ystävällinen ja auttavainen. Edellispäivänä tai oliko se eilen kuitenkin sain rukouksessa sydämelleni antaa hänelle kaiken siinä Jumalan kasvojen edessä Jeesuksen nimessä anteeksi koko sydämestäni ja saman tien kaikki solmut tuntuivat aukeavan eikä mitään estettä ollut enää välillämme. Olen ennenkin kokenut samaa. Vaikka itse en osaa puhdistaa sydäntäni, niin Jeesus on aina tehnyt sen, kun olen rukouksessa ääneen lausunut nuo sanat, että Jeesuksen nimessä minä annan kaiken anteeksi. Siinä anteeksiantamuksessa minä haluan elää loppuun asti, ettei mikään pienikään katkeruuden juuri pääse tekemään häiriötä ja saastuttamaan. Katkeruuden kautta voi itsekin jäädä osattomaksi Jumalan armosta. Eikä Jumala ole armollinen vain joitain puhtaita ja hyviä ihmisiä kohtaan. Kristushan kuoli meidän edestämme, kun vielä olimme täysin syntisiä (Room.5:8) ja vailla minkäänlaista kirkkautta (Room.3:23). Ei meidänkään pidä odottaa anteeksipyyntöä tai katumista, vaan antaa aina kaikille kaikki sydämestämme anteeksi. Jeesus sanoo vielä: "Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt (Joh.20:23)." Me varmasti tahdomme kaikkien saavan syntinsä anteeksi Jumalan edessä. Jos joku loukkaa meitä, niin voimme rukoilla, että Jumala antaa hänelle kaiken anteeksi; että tuota syntiä meitä vastaan ei koskaan enää muisteta. Jeesuskin rukoili näin, vaikka hänen ristiinnaulitsijansa eivät pyytäneet häneltä anteeksi. Stefanus rukoili myös kivittäjiensä puolesta, että he saisivat syntinsä anteeksi.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Anteeksi antaminen

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 02. Heinä 2016 08:50

Tämä on kyllä niin totta. Anteeksi antaminen saattaa olla vaikeaa, tai tuntua pahalta, mutta siinä on ihmeellinen ja mieltä parantava voima!

Se on myös toiselle lahja, sillä jos joskus itse olet saanut anteeksi jonkun pahan tekosi niin moni varmasti tunnistaa sydämessään semmoisen ilon olon ja että asiat ja suhde henkilöön on taas ehjä ja korjattu, se on hyvä olo myös kun saa anteeksi.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Anteeksi antaminen

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 02. Heinä 2016 09:55

Anteeksi antaminen on ehkä jopa ihmiselle itselleen mahdotonta, mutta Jeesus meissä voi tulla voimaksi antaa anteeksi.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Anteeksi antaminen

ViestiKirjoittaja onefortruth » 02. Heinä 2016 21:08

Miten ajankohtainen aihe taas onkaan! Huomaan vanhan katkeruuden kalvavan mieltä helposti välillä...se on kamala suo. Sieltä on vaikea oikeasti päästä kun pohjaan rupeaa tuijottamaan.
Se voisi olla loputon joskus...
Mietin kun itse koen tulleeni hyväksikäytetyksi toisinaan...on lainailtu rahaa ja suhtaudun tämmöiseen hyvin tarkasti, etten kokisi sitä enää.
Tuli taas eteen tämmöinen kohta Raamatusta:
"Anna jokaiselle, joka sinulta pyytää, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinulta jotakin vie." Luuk. 6:30 "Ja jos te lainaatte niille, joiden uskotte maksavan takaisin, mitä kiitettävää siinä on? Syntisetkin lainaavat toisilleen, kun tietävät saavansa takaisin saman verran. Ei, rakastakaa vihamiehiänne, tehkää hyvää ja lainatkaa, vaikka ette uskoisikaan saavanne takaisin. Silloin teidän palkkanne on suuri ja te olette Korkeimman lapsia, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille." Luuk. 6:34-35
Tämä on ollut vaikea asia, koska nykyään painotetaan tätä että älä anna kenenkään sumuttaa sua. Mitä, jos kuitenkin niin tapahtuu?

Mä olen eräälle vanhalle kaverille loukkaantunut kyllä, kun alkoi eronsa jälkeen nyt rahaa anelemaan mutta muutoin ei pyri olemaankaan yhteyksissä paitsi kun jotain tarvitsee multa.
Mutta mitä sanoo Jeesus tähän? Tämähän on vastoin sitä, miten me toimimme. Emmehän missään tapauksessa halua kokea olevamme hyväksikäytettyjä?
Tämäkin uskova sisar tiesi kun sanoin kerran hänelle tästä että haluan auttaa koska Raamatussa näin sanotaan että älä kiellä tarvitsevalta hyvää, jos sinulla kuitenkin on.
Autoin häntä vähän muutossakin viime syksynä. Mutta, aika vähäisesti hän on yhteyttä pitänyt.
Mulla loppui se pienikin halu auttaa, koska alkoi oikeasti tuntua siltä että hän ottaa yhteyttä vain kun aineellista apua tms. tarvitsee.
No, hän joutui sitten myymään autonsa rahapulassa pois. En tiedä menikö molemmat autot, mutta saattoi mennä.
Toinen oli sellainen auto joka on käytännössä kesäauto.
On jotenkin ikävää, että rahapulassa on, mutta se voi johtua siitä että elää itse yli varojenkin eikä musta sellaista pidä tukea.
En tiedä, pitäisi anteeksi toki antaa mutta asia on hänen kanssaan vielä puhumatta, että olis voinut sen paremmin selvittää jos olenkin ollut väärässä.
Vaikeita nämä jutut välillä...
Sellainen avautuminen tässä, mikä itsellä on ollut se vaikein kohta. Toinen vaikea asia on ollut edesmennyt avioliittoni, jossa mies käytti taloudellisesti hyväksi myös. Tuntuu että jotenkin noi hyväksikäyttäjät löytää mut liian helposti... :( Mutta jos en anna anteeksi, ei mullekaan anneta anteeksi.
On se jännä kun olevinaan nää taputtelee ja käsittelee, tulee aina joskus joku joka muistuttaa näistä asioista...kaivavat entiset esiin tavalla tai toisella taas kerran.
Itse olen useimmiten jo selvittänyt mielestäni asian ja sit se sama tulee kohta taas vastaan uudestaan...
onefortruth
 
Viestit: 194
Liittynyt: 12. Joulu 2010 09:20

Re: Anteeksi antaminen

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 03. Heinä 2016 16:43

Kyllä se Kuningas antaa mahtavan voiman tuohon anteeksiantamiseen ...se menee yli ymmärryksen ...se on vapauttavaa todella.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Anteeksi antaminen

ViestiKirjoittaja Jukka » 07. Heinä 2016 09:37

Aamu-Usva kirjoitti:Anteeksi antaminen on siis pelastuskysymys...


"Anteeksi antaminen on siis pelastuskysymys." Ei ole! Onko meiltä katoamassa Jumalan evankeliumin voima, kirkkaus ja puhtaus? Näyttää olevan ja laajasti näyttääkin olevan katoamassa tästäkin maasta. Alempaa luontoamme tietenkin hivelee lisätä jotakin omaamme Jeesuksen ristintyön rinnalle. Tämä suuntaus (itsen korotus) alkoi jo paratiisissa, kun ihminen pyrki omin avuin peittämään syntinsä häpeää tekemillään vaatteilla. Tulee mieleen se Nummisuutarin Esko, joka sanoi, että pitäähän siellä jossain (olikos se avioliittotodistus) minunkin puumerkkini olla.

Raamatussa kerrotaan monenlaisesta pelastuksesta. Se pelastus, jonka omistamme uskon kautta iankaikkiseksi elämäksi, tulee Jumalalta joka valtaistuimella istuu. Yksin Häneltä. Jos lisäämme siihen hitusenkin omaamme niin sen kirkkaus himmenee.

Vuorisaarnan sanoman ydintä on, ettemme kykene sen ohjeita noudattamaan ja täyttämään. Emme ulotu tarttumaan vuorisaarnan täydellisyyteen varpaisillemmekaan kurottautumalla. Jeesuksen sanat ovat kovia sanoja Hänen puhuessaan meille pelastuksesta. Rikas mies kysyi mitä "minun pitäisi tehdä" pelastuakseni. Jeesus luettelee käskyt. Siihen kyselijä vastaa pitäneensä käskyt nuoruudestaan lähtien. Näin eksyksissä voimme olla vaikka emme ole koskaan pitäneet ensimmäistäkään käskyä. Jeesus sanat ovat kovia, kun lähdemme liikkelle siitä mitä minun pitää tehdä. Hän sanoi ja sanoo: "Pidä käskyt!" ja "Ole täydellinen" (Mt. 19:17b, 5:48).

Pelastuin vuosikymmeniä sitten uskomalla evankeliumin Herrasta Jeesuksesta. En kokenut Jumalan vaativan minua antamaan anteeksi lähimmäisilleni voidakseni pelastua. Uskokin syntyi kuin lahjana saarnaa kuunnellessani. Tällä perustuksella pelastukseni lepää yhä: Jeesus Kristus on minun vanhurskauteni. En ajattele, että Jeesuksen täydelliseen pelastustekoon voisin lisätä jotain itse tekemääni. Meidän tulee rukoilla ymmärrystä käsittääksemme mitä taustaa vasten Jeesus on kunkin opetuksensa puhunut, muutoin rämmimme pian vailla rauhaa omien tekojen upottavalla rämeellä.

Oho, pitkästipä kirjoitin. Olisi riittänyt tuo alunkin pari lausetta koko vastaukseksi. "Anteeksi antaminen on siis pelastuskysymys." Ei ole!
Jukka
 

Re: Anteeksi antaminen

ViestiKirjoittaja pekka » 07. Heinä 2016 16:05

jukka1954 kirjoitti:"Anteeksi antaminen on siis pelastuskysymys." Ei ole!


Mark. 11:25

Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi teille anteeksi teidän rikkomuksenne."


Kiitos Jukka sinulle kirjoituksestasi.

Voisitko vähän tarkentaa mitä tarkoitat? Tarkoitatko, että anteeksiantamattomuuden synnistä ei tarvitse tehdä minkäänlaista parannusta? Mihin anteeksiantamattomuus sitten johtaa? Se johtaa hyvin helposti katkeroitumiseen ja vihanpitoon ja lopulta ehkäpä jopa kostoon sitä kohtaan joka on anteeksiantamatonta ihmistä satuttanut, ehkäpä hyvinkin julmasti.

Heprealaiskirje 12:

14. Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;

15. ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,


Siunausta sinulle Jukka ja kaikille muillekin.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Anteeksi antaminen

ViestiKirjoittaja Jukka » 07. Heinä 2016 20:50

pekka kirjoitti:
jukka1954 kirjoitti:"Anteeksi antaminen on siis pelastuskysymys." Ei ole!


Mark. 11:25

Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi teille anteeksi teidän rikkomuksenne."


Kiitos Jukka sinulle kirjoituksestasi.

Voisitko vähän tarkentaa mitä tarkoitat? Tarkoitatko, että anteeksiantamattomuuden synnistä ei tarvitse tehdä minkäänlaista parannusta? Mihin anteeksiantamattomuus sitten johtaa? Se johtaa hyvin helposti katkeroitumiseen ja vihanpitoon ja lopulta ehkäpä jopa kostoon sitä kohtaan joka on anteeksiantamatonta ihmistä satuttanut, ehkäpä hyvinkin julmasti.

Heprealaiskirje 12:

14. Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;

15. ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,


Siunausta sinulle Jukka ja kaikille muillekin.


Hei Pekka ja muutkin lukijat. Raamatussa kaikesta synnistä ja syntielämästä kehotetaan yksiselitteisesti tekemään parannus. Jokainen kirjoitukseni palstalla päättyy Raamatusta, Hesekielin kirjasta lainaamaani jakeeseen: "Kukaan ei synnillä elämäänsä vahvista!" Kun Paavali julisti Jumalan evankeliumia hän ei asettanut Herran rinnalle ketään tai mitään. "Minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja Hänet ristiinnaulittuna." Kuitenkin jo evankeliumin julistuksen alkuaikoina pyrki seurakuntaan oppeja, joissa kyllä Kristuksen lunastustyö tunnustettiin, mutta sen rinnalle tahdottiin lisätä ihmisen omia tekoja pelastuksen täyttymyksen ehtona. Vastaan paremmalla ajalla tarkemmin; nyt täällä mökillä en oikein sitä kykene tekemään.

Kun näin Herran korkehimman, turhaks muuttui kaikki muu.
Näin, Hän maksoi synnin hinnan, sieluun piirtyi ristinpuu.
Jukka
 

Re: Anteeksi antaminen

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 07. Heinä 2016 21:02

Kuuntelin kerran sisarta, joka oli joutunut lapsena muutaman sukulaisen hyväksi käyttämäksi useampia kertoja. Hän oli pystynyt antamaan kauhistuttavat, kipeät asiat anteeksi, sillä Jeesus oli häntä siinä auttanut. Sen jälkeen mietin asioita, jotka minua vaivasivat välillä. Ne tuntuivat tosi mitättömiltä tämän sisaren kertomien kokemusten rinnalla. Ja olen pystynyt antaa omasta mielestäni vaikeitakin asioita anteeksi.

Ei me omassa voimassa varmaankaan voida antaa anteeksi, mutta uskon että, kun sanoo Jeesukselle minä tahdon antaa anteeksi, auta minua tunteissani, jotka laittavat vastaan, niin Jeesus kyllä auttaa. Kunhan ollaan tosissaan asian kanssa.
Isoäiti
 

Re: Anteeksi antaminen

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 07. Heinä 2016 21:15

Anteeksi antamattomuus on mielestäni hyvin vaarallinen aihealue ja paikka ihmiselle .
Se,että jos ihminen (moni maallinen) kylmä kuin kivi ja kostoherkkä yms hyvin negatiivisia asioita ...osoittaa sen ,että ihminen ei ole Hengessä oppinut tuota Anteeksi anto asiaa eikä se ole tullut olevaksi Hengen ominaisuudeksi ,johon Henki varmasti jossain vaiheessa esim uskovan kasvattaa ..jälleen kerran kun Henki opettaa meille asian niin ,että se on sisällä ja sisäistetty kuin osa meidän DNA ta niin me Hengitämme sisään ulos anteeksiantoa koko ajan joka sydämmenlyönnillä .....se on merkki ,että ihminen on Hengessä kulkija ja Henki on kasvattanut ihmistä tälläkin osaalueella Jeesuksen ominaisuuteen.
Anteeksi anto mielestäni ei tarkoita sitä ,etteikö Kristitty saa pitää puoliaan ,jopa hanakasti ,mutta se vihanpito,toisen vahingoittaminen ..ne on mennyttä elämää.Tilalla on asioiden tutkiminen monelta kantilta ,rakkaudellinen tutkiminen ja toisen olemuksen jopa tunteminen sillä hetkellä kun jotain säätöä tapahtuu.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa

cron