Jumalan valtakunta sisällisesti teissä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jumalan valtakunta sisällisesti teissä

ViestiKirjoittaja systeri » 13. Touko 2016 08:45

Fb:ssa jaettiin seuraava raamatunjae:

Luuk 17 :20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".

siinä myös kommentoitiin joidenkin uskovien olevan sitä mieltä että Jumalan valtakunta ei ole vielä maanpäällä, vaikka tuossa sanotaan noin?

Oman käsitykseni mukaan Jumalan valtakunta on maanpäällä siten että saadaan sisällisesti kokea sitä jo nyt mutta miksi Hän sanoi sen fariseuksille?? Sanoiko siksi että se on kyllä siellä ..mutta se täytyy vaan löytää??

Tuli mieleen vielä että Jumalan valtakuntaan ei voi "kiipiä" millään keinoin, siksi vois ajatella että sitä ei kannata etsiä tuolta tai täältä vaan se täytyy elää sydämmessä sisäisesti:)
systeri
 

Re: Jumalan valtakunta sisällisesti teissä

ViestiKirjoittaja systeri » 13. Touko 2016 09:37

Tuli nyt vielä mieleen sekin että "ulkoisesti" se näkyy varmaan vasta sitten kun tulee se rauhan aika ..eli ei voi vielä näkyä niinkuin tuos jakees sanotaankin.
systeri
 

Re: Jumalan valtakunta sisällisesti teissä

ViestiKirjoittaja Iustus » 13. Touko 2016 14:56

Kyseinen kohta voidaan kääntää joko "sisällisesti teissä" tai "teidän keskellänne." Pidän jälkimmäistä vaihtoehtona parempana, koska Jeesus kohdistaa puheensa fariseuksille. Miten valtakunta voisi olla sisällisesti sellaisissa, jotka asettuvat Kristusta vastaan?
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

Re: Jumalan valtakunta sisällisesti teissä

ViestiKirjoittaja systeri » 13. Touko 2016 23:24

No sehän täs niin mielenkiintoista onkin siis se mystillisyys ja mietintä että missä tai mikä se Jumalan valtakunta on ja mistä se ilmenee tms?
Onhan siitä monessa kohtaa Raamatus mutta nytkin taas ihmetellään että onko se sisällä vai ulkona ja minkäkaltainen se on?
Jos Raamattu sanoo että se on sisällisesti teissä niin miten sen voi muulla tavalla käsittää, mutta jos se on väärin käännetty niin asia muuttuu tietysti ihan toiseksi.
systeri
 

Re: Jumalan valtakunta sisällisesti teissä

ViestiKirjoittaja taivaltaja » 14. Touko 2016 01:28

​ Tuo on kyllä totta, että kyseisen kohdan voi kääntää "sisällisesti teissä" tai "teidän keskellänne"​, mutta mielestäni tuo Korinttolaiskirje​en kohta selventää Jeesuksen tarkoittaneen nimenomaan niiden joissa Pyhä Henki asuu olevan Jumalan Temppeli eli Jumalan valtakunta on sisäisesti meissä.
Fariseukset eivät tietenkään uskoneet Jeesukseen,eivätkä omistaneet Pyhää Henkeä, mutta kuka tahansa voi löytää Jeesuksen ja saada Pyhän Hengen.


1. Korinttolaiskirje 3
9 Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.
10 Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.
16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
taivaltaja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 04. Heinä 2014 23:45

Re: Jumalan valtakunta sisällisesti teissä

ViestiKirjoittaja systeri » 15. Touko 2016 09:33

Aloin taas aamusta miettiä tätä valtakunta asiaa :think2: Mikä on valtakunta? Jos ajatellaan että se on esim joku maa jolla on hallitsija....niin voisko ajatella että meissä on se maa eli valtakunta jota hallitsee joko Jumala tai minä itse? Että siitä saadaan Jumalan valtakunta niin se tarvitsee siemenen joka tarjoaa armoa ja lahjavanhurskautta...fariseuksilla tavallaan oli se valtakunta mutta se vaatii lakia ja tekoja eli sitä kiipeilemistä että jotain saavutettaisiin.
Tuli mieleen kuva porkkanoista jonka kerran näin jossain...siinä oli vierekkäin kaksi porkkanaa.Toisella oli valtava vihreä "kukintotupsu" maanpinnalla ja pieni porkkanantaimi mullan alla,toisella oli valtava porkkana maanalla ja pieni vihreä tupsu maanpinnalla...mitä nää porkkanat puhuu,puhuuko ne jotain tästä asiasta? :) Näkyvästä ja näkymättömästä valtakunnasta :think2:
systeri
 

Re: Jumalan valtakunta sisällisesti teissä

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 15. Touko 2016 15:46

Tätä aihetta minäkin oon miettinyt, kun kuuntelin opetusta, jossa sanottiin, että Jumalan valtakunta ei olisikkaan sisällisesti meissä. Ja mietin, että olenko aina käsittänyt sen sitten väärin ja tutkiskelin asiaa.

Jotenkin kuitenkin ajattelisin niin, että kyllähän Jumalan valtakunta on tavallaan meissä sisällä, koska Pyhä Henki asuu meissä. Ja me Pyhässä Hengessä elämme Jumalan valtakuntaa maanpäällä todeksi jo nyt. Emmehän elä uskovina tästä maailmasta, vaikka joudummekin vielä maailmassa elämään. :think2:
Isoäiti
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa