Mielipiteistäkö tässä kaikessa on kyse?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Mielipiteistäkö tässä kaikessa on kyse?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 10. Touko 2016 14:40

Olen pannut merkille, että melko harvoin keskusteluista ihmisten kanssa on mitään todellista vaikutusta. Sillä hyvin harvoin kukaan keskustelee asioista sillä mielellä, että on oikeasti halukas muuttamaan mielipiteitään. Useimmiten sitä ollaan valittu aika tiukasti oma kantansa, ja sitä vaan yritetään tuoda esille, kuka mistäkin syystä. Ja omat mielipiteet ja maailmankuva värittää näkemystä kaikesta voimakkaasti.

Esimerkki. Joku kokee voimakkaasti jonkinlaisen uudistuksen elämässään, ja sen jälkeen alkaa elämässä tulemaan vaikeuksia ja vastoinkäymisiä. Ne joiden mielestä tämä uudistus on huono asia, sanovat että vaikeudet ovat tietysti seurausta siitä että ollaan eksytty oikealta tieltä. Ja ne taas, joiden mielestä uudistus on hyvä asia, sanovat että vaikeudet ovat ilmiselvästi vastustusta jota oikean tien kulkemisesta seuraa.

Sitten tämän uudistuksen kokenutta ihmistä aletaan kritisoimaan. Hänen "puolueensa" sanovat, että kritiikki on vain vastahenkisten ylpeää vastustusta jota tietysti tästä hyvästä uudistuksesta seuraa. Ja toisella puolella taas todetaan, että toisen puolen ihmiset ovat ylpeitä ja koppavia kun eivät ota vastaan arvostelua. Ei mitään uutta auringon alla.

Onko missään tässä mitään järkeä? Kaikki vaan korottavat omia näkemyksiään ja mielipiteitään, ja käyttävät valtavasti aikaa ja energiaa tuodakseen niitä esille ja taistellaakseen toisten mielipiteitä vastaan. Miksi ei ennemmin keskitytä vaan tekemään sitä, mikä omasta mielestä on hyvää ja oikeaa? Ja anneta muiden tehdä mistä he kokevat saavansa tarkoitusta elämäänsä. Mitä me sillä voitettaisiin, vaikka saataisiin koko maailma näkemään asiat samalla tavalla kuin me itse? Olisimmeko tyytyväisempiä ja iloisempia? Tuskin.

Lopetan tämän lyhyen puheenvuoroni aiheeseen sopivalla Raamatun jakeella, jolla on korvat kuulkoon mitä Henki haluaa ehkä sinullekin puhua:

Hän on ilmoittanut sinulle, ihminen, mikä hyvä on; ja mitä muuta Herra sinulta vaatii, kuin että teet sitä, mikä oikein on, rakastat laupeutta ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä? (Miika 6:8)
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Mielipiteistäkö tässä kaikessa on kyse?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 10. Touko 2016 19:39

Juttelin juuri tästä aiheesta siskoni kanssa tänään. Siitä voi seurata vahinkoa jos sanoo jollekin, että jostain asiasta tulee seuraamaan hänelle pahoja asioita, koska se on Jumalan edessä väärin. Ihminen voi alkaa kuvitella, että siitä eteenpäin vastoinkäymiset johtuvatkin jostain Jumalan tahdon vastaisesta toiminnasta, vaikka ne todellisuudessa olisivat ihan tavallisia elämän vastoinkäymisiä.

"Kaikkea voi tapahtua kaikille. Sama kohtalo on vanhurskaalla ja jumalattomalla, hyvällä, puhtaalla ja saastaisella, uhraajalla ja uhraamattomalla; hyvän käy niinkuin syntisenkin, vannojan niinkuin valaa pelkäävänkin (Saarn.9:2)."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Mielipiteistäkö tässä kaikessa on kyse?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Touko 2016 22:29

*
Hrmn2 sen haluan sanoa että ajat sitten huomasin samoin. Muistelin välillä mielenmuutosta ja hyvää keskustelua mutta nyt on muuttunut paljon ja mielipiteillä on merkitystä ja keskustelun laatu on mennyt pilalle. Keskustelun avausta pitää ensin miettiä miten aloittaa juttelun välttäen mielipiteen korotusta mutta vaikeaa kuitenkin...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mielipiteistäkö tässä kaikessa on kyse?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 11. Touko 2016 11:48

hrmn2 kirjoitti:
Onko missään tässä mitään järkeä? Kaikki vaan korottavat omia näkemyksiään ja mielipiteitään, ja käyttävät valtavasti aikaa ja energiaa tuodakseen niitä esille ja taistellaakseen toisten mielipiteitä vastaan. Miksi ei ennemmin keskitytä vaan tekemään sitä, mikä omasta mielestä on hyvää ja oikeaa? Ja anneta muiden tehdä mistä he kokevat saavansa tarkoitusta elämäänsä. Mitä me sillä voitettaisiin, vaikka saataisiin koko maailma näkemään asiat samalla tavalla kuin me itse? Olisimmeko tyytyväisempiä ja iloisempia? Tuskin.




Ongelmaksi muodostuu se , että Raamattua tulkitaan niin eritavoilla että toisen totuus on toisen valhe.

Moni asia Raamatussa on yksiselitteinen ja näistä ei niin paljon juuri siksi kiistelläkkään, mutta Raamatussa on paljon myös asioita joista opetetaan väärin joskus tahalleen joskus vahingossa joskus ymmärtämättömyyttään.

Eli usein ajatellaan tuputtavan Raamatun totuutta asioista ja kun molemmat keskustelussa kokee että hänellä on tässä asiassa totuus ei kompromisseja voi tehdä.

Joku viisas uskova totesi kerran että jos jokin asia ei Raamatussa aukea niin älä ole asiasta mitään mieltä, älä etsi mitä joku kuuluisa saaranaaja asiasta sanoo , vaan jatka eteenpäin vaellustasi tukeutuen niihin kohtiin jotka ovat sinulle selviä ja kirkkaita. Jumala aikanaan avaa kyllä solmut ja mutkat kun sille päälle sattuu.

Nyt joku voi ajatella, että hänelle Raamatussa ei ole mitään monimutkaista tai epäselvää vaan kaikki on kirkasta ja selvää. Sillä ei ole kuitenkaan muille yhtään mitään merkitystä sillä muille asiat eivät ole selviä ja kirkkaita.

Itse olen monessa Raamatun asiassa sillä kannalla että odottelen , että Herra avaa ja kertoo siihen asti kuulostelen mitä muut ajattelee ja puntaroin niitä päässäni mutta en lyö lukkoon mitään, mistä en ole varma.

Tai tähän ainakin pyrin en tässä aina onnistu vaan monesti olen jäänyt kiinni kiihkoillesani asiasta josta en edes ole varma tai tietoni ei ole kovin vankalla pohjalla, näin käynee myös muille ajoittain ?

Olen myös ollut joissain asioissa väärässä ja myöhemmin tehnyt parannuksen ja uskonut eritavalla kuin aluksi uskoin.

Epäselvistä asioista voisikin olla rakentavaa keskustella asenteella "Tällä hetkellä olen siinä uskossa, että..." Ellei ole aivan varma sitten asiastaan.

Erityistä tarkkuutta kannattaa osoittaa ennen kuin on opastamassa jotain toista ja asettaessaan taakkaa hänelle, jos ei itse edes ole 100% varma että tuo taakka on kannettava tai kannettavissa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Mielipiteistäkö tässä kaikessa on kyse?

ViestiKirjoittaja markku » 07. Kesä 2016 14:41

Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. voi kun voisimme rakentaa toisiamme rakkaudessa ja jos tarpeen vaatii myös ojentaa rakkaudessa. Käsittääkseni Jeesus ei käynyt kiistelykeskusteluja hän sanoi totuuden ja jatkoi matkaa seuraavan luo. uskomme vahvistuu vain siten että tuemme toisiamme ja autamme eteenpäin emmekä keskity kaikkeen siihen mikä on vihollisen tuottamaa oli se sitten kuviteteltua tai todellisuutta. Jeesus puhui vain sitä mitä hän Isältä kuuli. Taivaassa ei ole mitään muuta kuin ihmeellistä kirkkautta. se mitä sydämessä on sitä on myös ulospäin. sydämen kyllyydestä suu puhuu. Jeesus kohtas 38 vuotta sairastaneen miehen ei hän ruvennut syyttäämään että oletpa itsesäälis vaan kysyi tahdotko tulla terveeksi kun mies vastasi minulla ei ole ketään Jeesus sanoi vain ota vuoteesi ja käy.Jeesuksella tuli sääli ihmisiä kohtaan. Mekin tarvitsemme jumalallisen säälin kadotettuja kohtaan koska jos stä ei ole toimimme emme lähimmäisinä vaan ylimielisinä ja ihmiset vaistoavat sen.
markku
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa