Usko ja alkoholi

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Usko ja alkoholi

ViestiKirjoittaja Anakinkin » 16. Huhti 2016 23:59

Moikka! Oon uus täälä foorumilla ja mulle tuli tällänen asia mieleen että minkälainen suhtautuminen porukalla tääl foorumilla on alkoholin käyttämiseen kristityn elämässä. Täysin nolla toleranssi vai, voi juoda kunhan ei juovu, vai onko jonkun mielestä ihan sillon tällön totaalisen nollaamisen paikka. Ja onko ongelma enemmän suomalaisessa alkoholikulttuurissa. Mä heitän yhden jutun mun omasta kokemuksesta. Mulle itselle alkoholi ei näyttele mitenkään isoa osaa mun elämää mut pidän oluesta ylikaiken ja sattumalta ne alkoholittomat oluet on todella pahan makuisia. Juon silloin tällöin(2 kertaa kk) yhden oluen ihan vaan maun ja rentoutumisen takia tai ruuan kanssa, enkä pidä sitä syntinä. Itse vihaan sitä olotilaa mitä "känni"ksikin kutsutaan ja sain siitä tarpeekseni nuoruusiässä enkä sitä kaipaa. En myöskään kaipaa minkäänlaista biletystä tai bubeissa hyppäämistä. Aavistuksen mua harmittaa se et mun uskovat ystävät ei hyväksy minkäänlaista alkoholin käyttöä, mut hyväksyvät monta muuta mun mielestä syntisempää asiaa elämässään esim. Maallisissa konserteissa käynnin ja maallisen musiikin kuuntelemisen. Ja raamatussahan on se paikka missä sanotaan ettei sais olla veljelleen loukkaukseksi, ja tän takia pitäis jättää se asia mikä veljeään tai sisarta loukkaa. Semmosta pohdintaa. Toiv. Saadaan rakentavaa keskustelua aikaan asiasta.
Anakinkin
 

Re: Usko ja alkoholi

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Huhti 2016 06:45

Minä en pidä kuvailemaasi alkoholin käyttöä vääränä, vaikka itse inhoan juuri olutta ihan kauheasti. Se hajukin on hirveä. Jos jotain olisi pakko juoda, niin joisin viiniä. En myöskään haluaisi humaltua enää ikinä vähääkään. Ennen uskoon tuloa join aina itseni umpitunneliin. En pystynyt lopettamaan juomista kun olin sen aloittanut. Ja humaltumisesta Raamatussakin puhutaan negatiivisesti, mutta alkoholista ei. Tuota pitää kyllä aina miettiä, ettei syömisellään tai juomisellaan loukkaa ketään.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Usko ja alkoholi

ViestiKirjoittaja taivaltaja » 17. Huhti 2016 10:27

Niin, sanoohan sana "Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,"
Siis Sanan mukaan ainoa mistä saamme juopua on Pyhästä Hengestä, joka onkin raitista juopumista.

Toisissa paikoissa taas hyväksytään viinin juonti, esimerkiksi Paavali kehoitti Timoteusta vatsavaivojen vuoksi vähän(huom. vähän) käyttämään viiniä ja tekihän Jeesus ensimmäisen ihmetekonsakin muuttamalla veden viiniksi.
Siihen aikaan ei tainnut muuta alkoholipitoista juotavaa ollakaan, joten tottahan olutkin käy, mutta tietenkin hillitysti makustellen.
taivaltaja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 04. Heinä 2014 23:45

Re: Usko ja alkoholi

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 17. Huhti 2016 10:41

Entäs kotikalja? Sitäkin on tarjolla ruuan kanssa monesti, ja siinäkin on prosentteja.

Mutta se onkin kannussa, eikä pullossa. :think2: :wtf:
Isoäiti
 

Re: Usko ja alkoholi

ViestiKirjoittaja RNH » 17. Huhti 2016 11:25

Minustakin sinun kuvaamasi alkoholin käyttö ruoan kanssa on ok. Missään tapauksessa taas humaltuminen ei ole ok.
Itse en juo tippaakaan (paitsi ehtoollisviiniä). Aikoinaan ennen uskoontuloa tuli alkoholin kanssa tarpeeksi läträttyä.
Suosittelen myös alkoholitonta ehtoollisviiniä, sillä jollekulle entiselle alkoholistille voi se tippakin alkoholia koitua langetukseksi.
RNH
 
Viestit: 39
Liittynyt: 27. Marras 2015 15:45

Re: Usko ja alkoholi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Huhti 2016 15:38

*
Kysyin itse suoraan sieltä omalta paikallisseurakunnalta onko ehtoollisviinissä alkoholipitoista niin minulle vastattiin että se on täysin alkoholitonta. Kuulemma nykyään ei enää ole alkoholista ehtoollisviiniä käytössä. Huhun mukaan "laki määrää" että ehtoollisviinin on oltava alkoholitonta. En ole varma siitä jutusta.

En itse ymmärrä miksi tuomitaan alkoholipitoisen juomisen synniksi kun se juo humaltumattomassa tilassa paitsi tulee aina rentoutunut olo. Esim. siiderissä on alle 5% alkoholipitoista ja se rentouttaa mukavasti. Vielä lasinen punaviini aterian kanssa rentouttaa. En näe rentoutumisessa syntiä.

Jos juo humalatilaan, silloin se on syntiä. On päivänselvä ero. En koe omassatunnossa syyllisyyden tunnetta mitään. Toiset eivät voi tuomita kun omassatunnossa ei koe tai tunne syyllisyyttä. Tiedän itse että jokaisen yksilön omastatunnosta tämä kaikki riippuu. Se säilyköön puhtaana Jumalan edellä.

Siksi en juo julkisesti. Vatvon itseäni rukoillen ja siitä miten juon. Raamattu sanoo selvästi jos epäilee ja juo, niin se syyllistyy syntiin. Nautin itse juomisesta rauhallisesti niin pää pysyy selvinpäin. Jos Herra näyttää minulle synnin todeksi niin lopetan juomisen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Usko ja alkoholi

ViestiKirjoittaja Juha » 24. Huhti 2016 19:02

taivaltaja kirjoitti:Niin, sanoohan sana "Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,"
Siis Sanan mukaan ainoa mistä saamme juopua on Pyhästä Hengestä, joka onkin raitista juopumista.


Sellaisen pienen huomion haluan tehdä, että Pyhällä Hengellä voi täyttyä, mutta ei "juopua". Eräissä äärikarismaattisissa piireissä pidetään fyysistä hoipertelua aivan normaalina, ja sanotaan että "ollaan juovuksissa Pyhästä Hengestä". ( Jotain tällaista: https://www.youtube.com/watch?v=983Sx7aZDRE ). Pyhä Henki ei kuitenkaan aiheuta juopumuksen kaltaista tilaa, koska juopuminen on häpeällistä ja syntiä Raamatun mukaan. Pyhä Henki ei siis ikään kuin "ilmene syntinä".

19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21 kateus, juomingit*, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Gal. 5:19-22


*Alkukielessä, tarkemmin käännettynä "juopumus".

En tahdo viisastella tai mitään, mutta tämä asia on vakava, niin siksi tartuin tähän. :)
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Usko ja alkoholi

ViestiKirjoittaja taivaltaja » 24. Huhti 2016 21:31

Juha kirjoitti:
taivaltaja kirjoitti:Niin, sanoohan sana "Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,"
Siis Sanan mukaan ainoa mistä saamme juopua on Pyhästä Hengestä, joka onkin raitista juopumista.


Sellaisen pienen huomion haluan tehdä, että Pyhällä Hengellä voi täyttyä, mutta ei "juopua". Eräissä äärikarismaattisissa piireissä pidetään fyysistä hoipertelua aivan normaalina, ja sanotaan että "ollaan juovuksissa Pyhästä Hengestä". ( Jotain tällaista: https://www.youtube.com/watch?v=983Sx7aZDRE ). Pyhä Henki ei kuitenkaan aiheuta juopumuksen kaltaista tilaa, koska juopuminen on häpeällistä ja syntiä Raamatun mukaan. Pyhä Henki ei siis ikään kuin "ilmene syntinä".

19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21 kateus, juomingit*, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Gal. 5:19-22


*Alkukielessä, tarkemmin käännettynä "juopumus".

En tahdo viisastella tai mitään, mutta tämä asia on vakava, niin siksi tartuin tähän. :)



Murheellista, että tuon kirjoitukseni voi ymmärtää tuolla tavalla, koska en todellakaan tarkoittanut sellaista juopumusta mikä alkoholista tulee, enkä oikeastaan todellista juopumusta ollenkaan, vaan tuo oli paremminkin sanaleikki, sillä tuota kirjoittaessani ajattelin ettei Pyhä Henki todellakaan anna mitään väärää, saastaista, eikä rietasta sekoilua, siispä jos jostain saisi "juopua" ,niin ainoastaan Jumalan Hengestä "juopuminen" voi olla puhdasta, siis noin kun tuossa alla olevassa Sanan paikassa.



Apostolien teot 2
13 Mutta toiset pilkkasivat heitä ja sanoivat: "He ovat täynnä makeata viiniä".

14 Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: "Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne.

15 Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.

16 Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:

17 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.

18 Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.
taivaltaja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 04. Heinä 2014 23:45

Re: Usko ja alkoholi

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 25. Huhti 2016 11:05

Ei ole mitään estettä nauttia tilkkaista alkoholia jos siitä ei päihdy.

Itse en voi tosin ottaa tilkkaistakaan ikinä enkä koskaan, sillä en voi ottaa sitä riskiä että ratkean.

En toisaalta koe menettäväni mitään, nytkin kotona teen punaviini kastiketta mutta siitä on alkoholi haihtunut kun sen keittää.

Mutta en löydä Raamatusta perusteita kieltää saunaolutta / ruokaviiniä jne normaalille käytölle.

Asia ei myöskään ole lankeemukseksi veljelle (kuten minulle), jos sen nauttii kotinsa rauhassa tai ei nauti semmoisen edessä jolle se on lankeemukseksi.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Usko ja alkoholi

ViestiKirjoittaja systeri » 25. Huhti 2016 11:49

Samoin kuin Mikko...en tiedä miten kävis nykyään viinin kans mutta pitkiin aikoihin uskoontulon jälkeen en antanut itselleni lupaa viiniin kuin muuhunkaan ihan vaan siksi että pelkäsin menettäväni hallinnan aikaisemman elämän vuoksi.Ehtoollisen ottaisin mielelläni viininä mutta nykyään se on aina mehua.Jos on taustalla alkoholi-ongelmia niin mielestäni ei kannata ostaa kotiin pulloa koska se voi viedä pikkusormen jälkeen koko käden :think2:
systeri
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa