Uhraaminen herättää Jumalan vastaamaan rukouksiimme?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Uhraaminen herättää Jumalan vastaamaan rukouksiimme?

ViestiKirjoittaja Jukka » 10. Maalis 2016 10:11

Mitä mieltä olette alle lainaamastani tekstistä, jonka sain kirjeessä (pankkisiirtolomakkeen kera) isolta, Suomessakin hyvin tunnetulta kristilliseltä organisaatiolta.

Ja kuten Korneeliuksenkin tapaus osoittaa, Jumala ei ole huomioinut ainoastaan sinun rukouksiasi, vaan myös ne eurot, joilla olet Hänen omaisuuskansaansa siunannut. Antamalla omastamme voimme välittää siunauksen lähimmäisten elämään, antaa kyytia itsekkyydelle ja yhdessä rukouksen kanssa herättää -kuten Korneelius- Jumalan mielenkiinnon omia tarpeitamme kohtaan.
Sinua siunaten
N.N
Toimitusjohtaja
(korostukset nimimerkin Jukka1954)


Tekstin mukaan siis ”antamalla omastamme voimme … herättää … Jumalan mielenkiinnon omia tarpeitamme kohtaan”. Miltä kuullostaa? Saammeko rahalahjoituksin Jumalan kiinnostumaan tarpeistamme vai onko tuo menestysteologiaa tahi muuta väärää opetusta? Vaiko peräti Jumalan pilkkaa? Raamatusta muistamme miehen, joka etsi Jumalan siunausta ja lahjaa rahan avulla. Hänelle Pietari sanoi: "Menkööt rahasi sinun kanssasi kadotukseen, koska luulet Jumalan lahjan olevan rahalla saatavissa. Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tähän sanaan, sillä sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä" (Ap.t 8:20-21).
Jukka
 

Re: Uhraaminen herättää Jumalan vastaamaan rukouksiimme?

ViestiKirjoittaja pekka » 10. Maalis 2016 13:55

Tässä on Jumalan sanaa antamisesta ja rukoilemisesta:

Matteus 6:

1. "Kavahtakaa, ettette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden, että he teitä katselisivat; muutoin ette saa palkkaa Isältänne, joka on taivaissa.

2. Sentähden, kun annat almuja, älä soitata torvea edelläsi, niinkuin ulkokullatut tekevät synagoogissa ja kaduilla saadakseen ylistystä ihmisiltä. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.

3. Vaan kun sinä almua annat, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea kätesi tekee,

4. että almusi olisi salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

5. Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.

6. Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

7. Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.

8. Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.



Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Uhraaminen herättää Jumalan vastaamaan rukouksiimme?

ViestiKirjoittaja systeri » 10. Maalis 2016 14:57

Mulle on muistunu jonku kerran mieleen tämä paikka (varsinkin jae 10) vaikka onkin vanhasta testamentista.

Malakia 3


1 Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot.

2 Mutta kuka kestää hänen tulemisensa päivän, ja kuka voi pysyä, kun hän ilmestyy? Sillä hän on niinkuin kultasepän tuli ja niinkuin pesijäin saippua.

3 Ja hän istuu ja sulattaa ja puhdistaa hopean, hän puhdistaa Leevin pojat, saa ne puhtaiksi kuin kullan ja hopean ja sitten he tuovat Herralle uhrilahjoja vanhurskaudessa.

4 Ja Herralle ovat otollisia Juudan ja Jerusalemin uhrilahjat niinkuin ammoin menneinä päivinä ja muinaisina vuosina.

5 Ja minä lähestyn teitä pitääkseni tuomion ja tulen kiiruusti todistajaksi velhoja ja avionrikkojia ja väärinvannojia vastaan ja niitä vastaan, jotka sortavat palkkalaista palkanmaksussa, leskeä ja orpoa ja vääntävät vääräksi muukalaisen asian eivätkä pelkää minua, sanoo Herra Sebaot.

6 Sillä minä, Herra, en muutu, ettekä te, Jaakobin lapset, herkeä:

7 isienne päivistä asti te olette poikenneet minun käskyistäni ettekä noudata niitä. Kääntykää minun tyköni, niin minä käännyn teidän tykönne, sanoo Herra Sebaot. Mutta te sanotte: "Missä asiassa meidän on käännyttävä?"

8 Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te sanotte: "Missä asiassa me sinulta riistämme?" Kymmenyksissä ja antimissa.

9 Te olette kirouksella kirotut, kun te, koko kansa, riistätte minulta.

10 Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot: totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.

11 Ja minä karkoitan nuhtelullani teiltä syöjäsirkat turmelemasta teidän maanne hedelmää, eikä teidän viiniköynnöksenne kedolla ole hedelmätön, sanoo Herra Sebaot.

12 Ja teidän onneanne kiittävät kaikki pakanat, sillä te tulette olemaan ihasteltu maa, sanoo Herra Sebaot.

13 Ynseät ovat teidän puheenne minua vastaan, sanoo Herra. Mutta te sanotte: "Mitä me olemme puhuneet sinua vastaan?"

14 Te sanotte: "Herran palveleminen on turha; ja mitä hyötyä siitä on ollut, että me olemme hänelle suorittaneet säädetyt tehtävät ja että olemme vaeltaneet murheellisina Herran Sebaotin kasvojen edessä.

15 Nyt me kiitämme julkeitten onnea. Ne, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ne tulevat raketuiksi. He kiusaavat Jumalaa, mutta pelastuvat."

16 Silloin myös Herraa pelkääväiset puhuvat toinen toisensa kanssa, ja Herra tarkkaa ja kuulee; ja muistokirja kirjoitetaan hänen edessänsä niiden hyväksi, jotka Herraa pelkäävät ja hänen nimensä kunniassa pitävät.

17 Ja he ovat, sanoo Herra Sebaot, sinä päivänä, jonka minä teen, minun omaisuuteni. Ja minä olen heille laupias, niinkuin mies on laupias pojallensa, joka häntä palvelee.

18 Ja te näette jälleen, mikä on ero vanhurskaan ja jumalattoman välillä, sen välillä, joka palvelee Jumalaa, ja sen, joka ei häntä palvele.
systeri
 

Re: Uhraaminen herättää Jumalan vastaamaan rukouksiimme?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 10. Maalis 2016 15:34

Minusta oikea ajatus antaa on sellainen, ettei todellakaan odota saavansa siitä hyvästä itselleen mitään.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Uhraaminen herättää Jumalan vastaamaan rukouksiimme?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 10. Maalis 2016 16:46

Jumala on luvannut täyttää meidän kaikki tarpeet, kun elämme uskonkuuliaisuudessa Jeesuksen sovintoveren ansiosta Hengen uudistuksen kautta. Siihen sisältyy antaminen Jumalan tahdon mukaan. Antamista ei pitäisi erottaa omaksi asiakseen, ja opettaa antamisen erillisenä tekona saavan aikaan taloudellisia siunauksia. Mutta kun opetetaan sen olevan yksi uskonkuuliaisuuden aspekti, niin ei ole väärin yhdistää sitä myös taloudellisten siunausten avautumiseen.

Toinen asia on sitten, mitä taloudellisilla siunauksilla tarkoitetaan. Raamatun mukaan rikkaus ei ole sitä, että on kaikkea yltäkylläisesti, vaan sitä että mitään ei puutu. Kun opetetaan rikkaudesta tältä pohjalta, on oikein sanoa, että Jumala tahtoo jokaisen olevan rikas.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Uhraaminen herättää Jumalan vastaamaan rukouksiimme?

ViestiKirjoittaja systeri » 10. Maalis 2016 18:04

Niin..se on vaan niin että meidän tulis elää kuuliaisesti ja Jumala on luvannu pitää meistä huolen.Eli Sanan Lupaus :)
systeri
 

Re: Uhraaminen herättää Jumalan vastaamaan rukouksiimme?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 10. Maalis 2016 18:50

Nicky Gumbel kirjoittaa kirjassaan "Alfa" psalmin 1 jakeesta kolme ("kaikki, mitä hän tekee, menestyy"). näin: "Elämämme ei välttämättä ole aineellisesti vaurasta, mutta menestymme siinä, mikä elämässä on todella tärkeää - suhteessamme Jumalaan ja ihmisiin ja siinä, että luonteemme muuttuu Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi. Nämä asiat ovat verrattomasti arvokkaampia kuin aineellinen rikkaus."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Uhraaminen herättää Jumalan vastaamaan rukouksiimme?

ViestiKirjoittaja systeri » 10. Maalis 2016 20:04

Tähän sopis mielestäni hyvin se Raamatun paikka kulumattomasta kukkarosta :) Jumalan virrat ei ehdy kun "uomat" saa olla auki,ei siksi että itte rikastuis :)
systeri
 

Re: Uhraaminen herättää Jumalan vastaamaan rukouksiimme?

ViestiKirjoittaja Jukka » 11. Maalis 2016 02:36

systeri kirjoitti:Mulle on muistunu jonku kerran mieleen tämä paikka (varsinkin jae 10) vaikka onkin vanhasta testamentista.

Malakia 3
...
10 Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot: totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.


Hmm. Kymmenykset? Mainitaanko niistä edes Uudessa Liitossa? Muistaakseni ei, Matt. 23:23 kuuluu Vanhan Liiton aikaan.

Onko tuo vastauksesi tulkittava siten, että mielestäsi Jumala kuulee rukouksemme paremmin, kun annamme Hänelle euroja?
Jukka
 

Re: Uhraaminen herättää Jumalan vastaamaan rukouksiimme?

ViestiKirjoittaja Jukka » 11. Maalis 2016 03:11

Poiminta tekstistä mitä hrmn2 kirjoitti: ...Mutta kun opetetaan sen [antamisen] olevan yksi uskonkuuliaisuuden aspekti, niin ei ole väärin yhdistää sitä myös taloudellisten siunausten avautumiseen....


Harmillista etteivät apostolit oivaltaneet tuota! Eikä Juudan seurakunnat, jotka elivät suuressa köyhyydessä ja tarvitsivat avustusta muiden seurakuntien pyhiltä (Room. 15:25ss, 2.Kor. 9:1ss).

Kirjoititkos Sinä veli jossain aikaisemmin, että mitään ei ole tarttunut Sinuun (epäraitteistakaan) kokouksissa, joissa olet käynyt? Tuosta lainaamastasi kirjoituksesta tuntuu huokuvan kyllä ajatus, että todellakin euroilla saadaan Jumalan siunauksia. Mutta näin ei ole. Se on menestysteologian harhaoppia jonka mukaan euroja uhraamalla saadaan entistä suuremmat Jumalan siunaukset.
Jukka
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa

cron