Uuskarismaattisuuden harhat

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja onefortruth » 04. Maalis 2016 00:26

Patrick-ketjusta poiki tämmöinen uushengellisen toiminnan arviointiin. En tiedä onko tällainen ketju täällä, vinkatkaa jos on.
Tässä todistan itsestäni, kuinka ajauduin nuoruudessani tähän ilmiöön v. 96 eteenpäin, kun liityin helluntaiseurakuntaan.
En tiedä vaikuttiko mikä ratkaisuuni sinne liittyä tähän uushengelliseen virtaukseen. Hengelliseen letkajenkkaan, niinkuin Viktor Klimenko jossain haastattelussa sanoi.
Mutta aika pian, joskus -97 talvella koinkin jonkun manifestaation, näin jälkeenpäin ajatellen.
Nuorten porukassa seurakunnassa kokoonnuttiin rinkiin ja alettiin rukoilla.
Mä sitten sain sen, kaaduin siltä seisomalta, nauroin ja jalat sekä kädet heiluivat lattialla ja mä vaan nauroin aikani.
Siitä on sen verran aikaa, etten edes muista kaikkea mitä koin. "Pakkoliikkeitä" koin.
Siitä seurasi harhaan joutuminen. Uskoin valheen, että olin "edistynyt" ja saanut jotain erityistä. Mutta yhtä nopeasti kun risti jäi selkäni taakse, alkoi uskon tuhoutuminen.
Huomio oli täysin ilmiöissä joita koin. Uskoin, että nyt Jumala on mut voidellut erityisellä tavalla, sain muka jonkinlaisia näkyjä tai kokemuksia, mutta se alkoi mennä siihen että myöhemmin aloin nähdä unia demoneista aika ajoin. Jeesuksen nimessä jouduin usein ajamaan pois. Näinpä jopa saatanankin (muka) unessa ja olin sidottu.
Koin herkästi nukkuessani muutamia kertoja jotain, jopa vuosiakin myöhemmin.
Yhä uudelleen myöhemminkin menin samaan harhaan v. 2008 aikana kun uudistuin, Nokiamission yhteydessä oli muutamia tuttuja ja kerran pari kävin siellä.

Tästä yhteenvetona aloin nyt vasta tajuamaan, että olen ollut nimenomaan uuskarismaattisuuden takia harhassa yli 10 vuotta, jopa 12 vuotta. V. 96-2008 asti siis, tai jopa 2009 tai 2010 asti. Lopulta kun jätin sen olin uskossa aika "sekaisin" totuudesta että mitä se on, kun olen kokenut näitä juttuja mutta uskossa en ole kasvanut mihinkään.
Vastaus tähän oli se, että kun uskoin uuskarismaattiseen opetukseen, niin kauan olin eksyksissä.
Kun joskus v. 2009 tienoilla tosiaan jättäydyin tuosta touhusta lopulta pois, olin joillekin lähes luopio. Käänsin täysin kelkkani tuolle touhulle.
Meni monta vuotta, että uudistuin lopulta uskossani vähän yli vuosi sitten "vanhan ajan uskoon". Siihen, että mennään ristin juurelle ja Jeesus on kaiken keskipiste.
Silloin mun uskonelämä vasta näkyy alkaneen toimia. :) Aloin lukea Raamattua.

Ymmärrän täysin siis ihmisiä, jotka ovat tuollaisissa jutuissa pyörineet ja lopulta ovat tyhjiin imettyjä, olen itse ollut lähes samanlaisessa tilassa.
En oikein tiennyt mikä on totta ja mihin uskoa, koska yhdistin Raamatun siihen samaan väärään oppiin.
Olen kuitenkin iloinen kun lähdin tuon alkuaikojen uskoon mukaan takaisin, aloin kasvaa hiljaa myös hengellisesti.
Oikeasti, nuo henget ja opetukset tuossa eksytyksessä ovat tuhoisia etenkin uskolle. :(

Jouko Nieminen kertoo asian selvästi puheessaan. Mulle aukesi lopulta nyt että olin täysin harhaan johdettu...vaikka olenkin vältellyt uuskarismaattisuutta epäluuloisena, nyt sain siitä kiinni, mitä väärää noissa opeissa siinä "herätyksessä" on.
Tuo kaikki opetus tulee unohtaa ja heittää pois, joka ei tunnusta Jeesuksen ristin voimaa vaan julistavat uskovien hallintavaltaa ja risti jää kauas taakse.
En voi enää hyväksyä yhtään tällaista opetusta. Mun tekee pahaa ja mua murehduttaa ne.
Sen vaan erottaa, missä se New Age piilee.
Useimmiten noilla ei ole itsellään juuri oppia tai opetusta laista ja armosta edes. Mennään fiiliksellä vaan, mikä tuntuu hyvältä.
Puhekin voi kuulostaa hyvältä korviin mutta siinä on ovelasti piilotettuna se rotanmyrkky.
Jouko Nieminen puheessaan ei suosittele edes mennä sellaisiin paikkoihin, joissa on uusia ihmeitä ja merkkejä, Jumala ei välttämättä enää varjele siellä.
Nuo opit tulee tunnistaa ja jättää pois vaan, irtisanoutua niistä.

https://www.youtube.com/watch?v=6PPjlPwT2hU

Toinenkin puhe löytyy, tämä on myös hyvä ja laajasti käsitelty. :)
onefortruth
 
Viestit: 194
Liittynyt: 12. Joulu 2010 09:20

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja toni t » 04. Maalis 2016 00:52

Meni monta vuotta, että uudistuin lopulta uskossani vähän yli vuosi sitten "vanhan ajan uskoon". Siihen, että mennään ristin juurelle ja Jeesus on kaiken keskipiste.
Silloin mun uskonelämä vasta näkyy alkaneen toimia. :) Aloin lukea Raamattua.


Tuo voi kuulostaa jostain nykyajan ihmisestä ihmeelliseltä että uudistutaan vanhaan mutta asia on juuri niin kuin kirjoitit.

:hurraa: :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 04. Maalis 2016 11:13

Minäkin olen sähnyt sarvipään kaksi kertaa ,mutta olo oli varma kuin vuori ja vierellä on ollut voima ,jonka kanssa mikään ei peloita.

Tarkkana saa olla mikä on Jumalasta ja mikä ei .Sätkiminen ei varmaankaan ole Jumalasta tai ihmiskeho ,joka ei ole hallinnassa ...



Demoniset yöunet ...niitä olen kuullut monia olleen ihmisillä ,jotka olivat juuri kääntyneet uskoon.Uskaltaisiko sanoa sen ,että ...sellaiset ihmiset joilla ei ole varsinaisesti ollut uskontaustaa vaan vapaasta maailmasta tulleita.
Alussa ne kovat taistelut käydään henkivalloissa.Olen myös kuullut muistakin erilaisista asioista kuten ...kuristamisen tunne tai kuristus yöllä esimerkkinä.

Se ,että Jeesus on asioiden keskiössä ja vierellä kaikissa arjenasioisssa osoittaa ihmisen olevan oikealla tiellä .Se tie kuljettaa ja opettaa Totuuteen ja antaa Herran omana elämän.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja Jukka » 04. Maalis 2016 11:29

onefortruth kirjoitti:Patrick-ketjusta poiki tämmöinen uushengellisen toiminnan arviointiin. En tiedä onko tällainen ketju täällä, vinkatkaa jos on.
Tässä todistan itsestäni, kuinka ajauduin nuoruudessani tähän ilmiöön v. 96 eteenpäin, kun liityin helluntaiseurakuntaan.
En tiedä vaikuttiko mikä ratkaisuuni sinne liittyä tähän uushengelliseen virtaukseen. Hengelliseen letkajenkkaan, niinkuin Viktor Klimenko jossain haastattelussa sanoi.
Mutta aika pian, joskus -97 talvella koinkin jonkun manifestaation, näin jälkeenpäin ajatellen.
Nuorten porukassa seurakunnassa kokoonnuttiin rinkiin ja alettiin rukoilla.
Mä sitten sain sen, kaaduin siltä seisomalta, nauroin ja jalat sekä kädet heiluivat lattialla ja mä vaan nauroin aikani.
Siitä on sen verran aikaa, etten edes muista kaikkea mitä koin. "Pakkoliikkeitä" koin.
Siitä seurasi harhaan joutuminen. Uskoin valheen, että olin "edistynyt" ja saanut jotain erityistä. Mutta yhtä nopeasti kun risti jäi selkäni taakse, alkoi uskon tuhoutuminen.
Huomio oli täysin ilmiöissä joita koin. Uskoin, että nyt Jumala on mut voidellut erityisellä tavalla, sain muka jonkinlaisia näkyjä tai kokemuksia, mutta se alkoi mennä siihen että myöhemmin aloin nähdä unia demoneista aika ajoin. Jeesuksen nimessä jouduin usein ajamaan pois. Näinpä jopa saatanankin (muka) unessa ja olin sidottu.
Koin herkästi nukkuessani muutamia kertoja jotain, jopa vuosiakin myöhemmin.
Yhä uudelleen myöhemminkin menin samaan harhaan v. 2008 aikana kun uudistuin, Nokiamission yhteydessä oli muutamia tuttuja ja kerran pari kävin siellä.

Tästä yhteenvetona aloin nyt vasta tajuamaan, että olen ollut nimenomaan uuskarismaattisuuden takia harhassa yli 10 vuotta, jopa 12 vuotta. V. 96-2008 asti siis, tai jopa 2009 tai 2010 asti. Lopulta kun jätin sen olin uskossa aika "sekaisin" totuudesta että mitä se on, kun olen kokenut näitä juttuja mutta uskossa en ole kasvanut mihinkään.
Vastaus tähän oli se, että kun uskoin uuskarismaattiseen opetukseen, niin kauan olin eksyksissä.
Kun joskus v. 2009 tienoilla tosiaan jättäydyin tuosta touhusta lopulta pois, olin joillekin lähes luopio. Käänsin täysin kelkkani tuolle touhulle.
Meni monta vuotta, että uudistuin lopulta uskossani vähän yli vuosi sitten "vanhan ajan uskoon". Siihen, että mennään ristin juurelle ja Jeesus on kaiken keskipiste.
Silloin mun uskonelämä vasta näkyy alkaneen toimia. :) Aloin lukea Raamattua.

Ymmärrän täysin siis ihmisiä, jotka ovat tuollaisissa jutuissa pyörineet ja lopulta ovat tyhjiin imettyjä, olen itse ollut lähes samanlaisessa tilassa.
En oikein tiennyt mikä on totta ja mihin uskoa, koska yhdistin Raamatun siihen samaan väärään oppiin.
Olen kuitenkin iloinen kun lähdin tuon alkuaikojen uskoon mukaan takaisin, aloin kasvaa hiljaa myös hengellisesti.
Oikeasti, nuo henget ja opetukset tuossa eksytyksessä ovat tuhoisia etenkin uskolle. :(

Jouko Nieminen kertoo asian selvästi puheessaan. Mulle aukesi lopulta nyt että olin täysin harhaan johdettu...vaikka olenkin vältellyt uuskarismaattisuutta epäluuloisena, nyt sain siitä kiinni, mitä väärää noissa opeissa siinä "herätyksessä" on.
Tuo kaikki opetus tulee unohtaa ja heittää pois, joka ei tunnusta Jeesuksen ristin voimaa vaan julistavat uskovien hallintavaltaa ja risti jää kauas taakse.
En voi enää hyväksyä yhtään tällaista opetusta. Mun tekee pahaa ja mua murehduttaa ne.
Sen vaan erottaa, missä se New Age piilee.
Useimmiten noilla ei ole itsellään juuri oppia tai opetusta laista ja armosta edes. Mennään fiiliksellä vaan, mikä tuntuu hyvältä.
Puhekin voi kuulostaa hyvältä korviin mutta siinä on ovelasti piilotettuna se rotanmyrkky.
Jouko Nieminen puheessaan ei suosittele edes mennä sellaisiin paikkoihin, joissa on uusia ihmeitä ja merkkejä, Jumala ei välttämättä enää varjele siellä.
Nuo opit tulee tunnistaa ja jättää pois vaan, irtisanoutua niistä.


Kiitos tästä kirjoituksestasi veli. Herra Jeesus sinua runsaasti siunatkoon.
Kuuntelen Joukon puheen kun palaan kaupungilta.
Jukka
 

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 04. Maalis 2016 14:14

Minä kävin yhteen aikaan seurakunnissa joissa esiintyi epäterveitä ilmiöitä, kun tutkiskelin erilaisia kristillisiä suuntauksia ja niiden toimintaa. Minuun ei koskaan "tarttunut" mitään epätervettä, koska en ottanut vastaan mitään oppeja jotka olivat mielestäni ristiriidassa Raamatun kanssa. Minun puolesta rukoiltiin kyllä usein ja pari kertaa minut työnnettiin kumoon, kun rukoustilanteessa ei tapahtunut mitään ihmeellistä manifestaatiota. Arvioni mukaan suurin osa oudoista asioista joita näissä piireissä tapahtuu, on lihallista matkimista. Osassa voi olla kyse demonien toiminnasta tavalla tai toisella, eli joko pelkästä demonien järjestämästä showsta, tai sitten demonien manifestoinnista Jumalan Hengen vaikutuksesta (jolloin ne pitäisi ajaa ulos, toisin kuin usein tapahtuu).
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Maalis 2016 14:42

*
Oli koskettavaa lukea kirjoitustasi. Et ole ollut ainoa Onefortruth. Tunsin itse miten törkeästi voitelua esittävä väärä voima hyppäsi suoraan sydämeeni ja havaitsin heti sen käytöstavan joka ei kuulosta suoraan Jumalalta ja käytöstapa oli törkeää niin hylkäsin sen tehtyäni parannuksen.

Ja vielä toisen kerran olin eksymässä väärään suuntaan niin Jumala pudotti verkon päälleni ja itse putosin. :D Ja sain kokea miten Jumala repi väärät istutukset juurineen mihin uskoin ja siten Jumala otti uskoni pois niin se raukesi tyhjään ja vielä Jumala oli uskollinen läsnäollessaan kun luulin etten ole enää uskossa, minkä Jumala otti pois minulta. Katselin Jumalaa hengen silmin tajuamatta että olen kyllä vielä uskossa Jumalaan. :D

Hoos. 7: 12 Juuri kun ovat menossa, minä levitän verkkoni heidän päällensä ja pudotan heidät alas kuin taivaan linnut; minä kuritan heitä, niinkuin on julistettu heidän seurakunnallensa.

Onneksi meillä on Jumala jolle kuuluu eksyksissä kulkeva uskova ja Jumalalla on siihen voima ja ymmärrys. Hän palautti meidät Sanan tuntemisen rinnalle niin oikaisimme itse terveeseen uskoon. Kiitos Jumalalle!

Job 12:16 Hänellä on voima ja ymmärrys. Hänelle kuuluu niin eksyksissä kulkeva kuin eksyttäjäkin. RK

Hrmn2:n kirjoitusta lukiessani tuli mieleen että ne eksyttäjät jotka eivät tee Jumalan tahdon mukaan eli he eivät toimi Sanan mukaan tehden Isän tahtoa niin he käyttävät ulosajoa. Se pani miettimään tarkoittaako kohta että he vain aina ulosajavat?!? :think:

Matt. 7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 04. Maalis 2016 15:08, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Maalis 2016 15:04

*
Esim. Pirkkko Jalovaara kallistui ulosajamiseen ja se saattoi hänet demologiaan jossa ei ole terve oppi. Ja lisäksi minulla on vanha haava kun he yrittivät ulosajaa vammani takia. Koska se oli demonologia eli itse ulosajaminen jolla ei voi tehdä minut täysin terveeksi. Ja he pitivät vammani kirouksena. Niin se Raamatun kohta Matt. 7:22 voi kai tarkoittaa että eksyttäjät kallistuvat enemmän ulosajamiseen mikä on demonologia eli se on yksi riivaajien opeista. Ajattelen vain... :think2:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 04. Maalis 2016 19:02

Mä itse taas eksyin 12 askeleen harhaoppiin ja hyvin sain sovitetuksi nämä opinkappaleet muka raamatullisiksi. Mutta tulin ymmärrykseen, että tuollakin on henkivalta, joka poistaa kyllä ihmisestä viinan himon, mutta sairastuttaa ihmisen henkiseen sairauteen. . "Hoitikeinona"tähän sairauteen on tietenkin juosta päivästä toiseen niissä palavereissa. . Tauti on jopa niin pparantumaton, että Jumala on voimaton sen edessä, ja käskee ihmistä mukamas juoksemaan noissa palavereissa, näin olen kuullut monesta suusta
pehmytpusu777
 

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja onefortruth » 04. Maalis 2016 20:01

Kiitos kannustuksista. :)
Tulin siihen tulokseen että mun aika alkaa tästä varoittelemaan, koska tuo Jouko Niemisen puhe havahdutti viimeisellä kerralla tajuamaan yhtäkkiä sellaista mitä en ollut aiemmin ymmärtänyt.
Kun katsoin mm. Patrick Tiaisen tilaisuudesta ESY:ssä taltioinnin, tuntui se koko tilaisuus niin epäraittiilta ja kuulosti melkoiselta hengelliseltä sekametelisopalta, että mun teki suorastaan pahaa.
Tuon oli jakanut eräs tuolla facebookin raamattupiiriryhmässä. Kun yritin kuunnella sitä alusta loppuun, en suoraan sanoen saanut siitä mitään irti.
Patrickille löytyi innokkaita kannattajia tuohon keskusteluketjuun kyllä eikä heihin vaikuttanut minkäänlainen varoittelu. Eräs vain puhui että kristittyjen pitäisi edetä siitä maidonjuonnista pidemmälle (uskon alkeista) :shock: . Tuota samaa uushengellisyys julistaa.
On hirveän tärkeä tuntea, mikä menee pieleen uushengellisessä eli uuskarismaattisuudessa. Se menee jo alkumetreillä kohti New Agea.
Mielestäni Jouko Nieminen tuo sen esille erittäin selvästi, mitä se on ja kuinka siihen pitää suhtautua: koko oppi tulee hylätä! Ei pidä lähteä edes sillä mielellä kuuntelemaan jos yhtään epäilee, että en eksy nyt varmasti tällä reissulla. Itse tein myös sen virheen, että hyväksyin mielessäni osia tuosta uudesta opista. Niin kauan pysyin harhassa enkä edennyt uskossa minnekään, vaan päinvastoin.
Tästä varmasti on saatavilla kirjallisuutta nykyään jo vähän enemmän, mutta pahin ongelma on se että se oppi on mennyt useisiin kirkkokuntiin sisälle tervetulleeksi toivotettuna jopa.
Eräs näistä suunnista on helluntaiherätys, johon itse aikanaan liityin. 20 vuotta sitten itseasiassa.
Nyt vasta tajusin, missä kohtaa olen astunut tälle karismaattiselle harhatielle: todennäköisesti karismaattisuuteen lähtiessäni nuorena.
Eli juuri tuona aikana, kun etsiskelin myös Jalovaarankin kokouksissa kokemuksia, kävin eri käsien alla kaatumassa. Siihen aikaan 90-luvulla se oli tavallista.
Itse etsin viattomasti nuorena vain Pyhän hengen armolahjoja ja voimaa elämääni. Siihen aikaan en tuntenut vielä väärää oppia niinkään mikä oli jo tunkeutumassa uskovien keskelle.
Enkä tietenkään uskonut varoittelevia ihmisiä jotka näistä ilmeisesti olivat tietoisempia kuin mä itse.
Kuljin erilaisissa kokouksissa täällä kun niitä oli, Järvenpään vapiksessa joka oli tuolloin vielä jonkinlaisessa hallissa soukattiin tuntikausia.

Uskoin jotenkin niin, että ylistyksen avulla voin saada ainakin Pyhän Hengen ja vielä siinä on sellaista voimaa sekä valtaa, etten tiedäkään.
Uuskarismaattisuus opettaa sitä erityisen paljon, että meillä uskovilla on valta ja auktoriteetti maan päällä, vähän samaan tapaan kuin Bill Johnsonin seurakunnassa opetetaan myös. Ja on noita muitakin seurakuntia.
Mulla on kestänyt todella kauan erottaa tuo hapatus aidosta sanasta ja irtisanoutua kaikista näistä jutuista, että olen vapaa. Yksi hyvä asia oli se, etten ollut vielä saanut sitä "voitelua", jossa henkivallat sitovat kuten Jouko Nieminen itse kertoi joutuneensa pahoin sidotuksi. En ehkä olisi selvinnyt niin hyvin siitä.
Ymmärrän oikein hyvin, mitä hän ajaa takaa sillä, mitä ne henkivallat tekevät: ne sumentavat hengellisen näkökyvyn.
Luulenkin, että näissä on niin voimakas henkivalta ja ihmiset ovat niiden sumentamia etteivät näe, että mitään väärää voisi näissä ilmiöissä olla.
Itse jouduin sellaiseen tyhjiöön että uskoni kärsi. Niin monta kertaa, kun hyväksyin väärän opetuksen, eksyin.

Tässä vielä toinen Jouko Niemisen puhe...lyhyempi ja tiiviimpi kokonaisuus.


Tässä vähän myös Bethel-seurakunnasta ja Bill Johnsonin opetuksista: https://ajankohtainen.wordpress.com/201 ... eurakunta/
onefortruth
 
Viestit: 194
Liittynyt: 12. Joulu 2010 09:20

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 05. Maalis 2016 09:38

vaisuliini...saastaisten henkien ulosajaminen on ihan Raamatullista ...se täytyy kuitenkin selvittää onko toimijoilla puoskarinlahjat vai Jumalan lahjat.

Tuosta asiasta voisi vaikka keskustella miten Raamatussa Jeesus toimi ja asia järjestys.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron