Uuskarismaattisuuden harhat

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja roosa » 22. Maalis 2016 10:48

Itse löysin eilen kristitynfoorumilta hyvän kirjoituksen, joka kannattaa jokaisen lukaista. Otan tämän kirjoituksen hyvin vakavasti. Todellakin elämme lopunaikaa, ja tästä Uudesta Apostolisesta Uskonpuhdistuksesta taitaa muodostua se lopunajan uusi uskonto joka johtaa suoraan antikristuksen syleilyyn!

Lisäksi tämä ilmiö leviää nyt kulovalkean tavoin ympäri maailmaa.

"Monille suomalaisille kristityille termi ”Uusi
Apostolinen Uskonpuhdistus” (New Apostolic
Reformation, käytän jatkossa lyh. NAR) ei kerro
paljon mitään. Karismaattinen liike, karismaattinen
herätys on jo paljon tutumpi nimitys. Mikä on
NARin ja karismaattisen herätyksen suhde?
Lyhyesti: NAR on nyt karismaattisen liikkeen
merkittävin ideologinen käyttövoima."

Jatkuu linkissä...

http://www.kristitynfoorumi.fi/nakokulma2.pdf
roosa
 
Viestit: 272
Liittynyt: 22. Maalis 2016 09:47

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 22. Maalis 2016 15:17

Harhoista ja eksytyksistä sekä ns ylihengellisestä ääripäästä valistamisella on oma paikkansa sananjulistuksessa ja kristillisessä keskustelussa. Mutta toisessa ääripäässä saatetaan joutua varoituskeskeisyyteen, jossa on myös omat ongelmansa. Eniten tökkii, jos aistii taustalla olevan pelkoa ja epäluottamusta. Vaikka eksytykset ovatkin voimallisia ja ovelia, on syytä aina muistaa, että Taivaallinen Isämme on aina ihan määrättömästi suurempi ja voimallisempi ja viisaampi, kuin mitkään pahat henget. Joskus tätä totuutta ei ole havaittavissa varoituksissa ja valistuksissa.

Toinen asiaan liittyvä ongelma on (sananjulistajien tai opettajien) sanojen tarkoituksellinen vääristäminen ja heidän esiintymisen esittäminen tarkoitushakuisesti. Siitä olen jotain tällä foorumilla jo kirjoittanutkin, joten ei siitä nyt sen enempää.

Kolmas mikä tökkii, on kun ihmisiä aliarvioidaan pureskelemalla ja selittämällä kaikki heille valmiiksi. Toki meidän tehtävään kuuluu jossain määrin myös selittää Jumalan Sanaa ja erilaisia ilmiöitä sen valossa, mutta tarkoitus ei ole kasvattaa lampaita jotka ottavat kaiken valmiiksi pureskeltuna joltain hengellisiltä auktoriteeteilta ja tottelevat meitä sokeasti, vaan tarkoitus on valmistaa opetuslapsia jotka kykenevät itse tutkimaan asioita sekä arvioimaan minne on hyvä mennä ja missä hyvä olla ja mitä on hyvä ottaa vastaan ja mitä hyljätä, jne... Tätä samanlaista toisten aliarvioimista ja ylhäältäpäin ohjaamista tapahtuu sekä äärikarismaattisten että niistä varoittavien tahojen piirissä.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja Jukka » 22. Maalis 2016 15:47

roosa kirjoitti:Itse löysin eilen kristitynfoorumilta hyvän kirjoituksen, joka kannattaa jokaisen lukaista. Otan tämän kirjoituksen hyvin vakavasti. Todellakin elämme lopunaikaa, ja tästä Uudesta Apostolisesta Uskonpuhdistuksesta taitaa muodostua se lopunajan uusi uskonto joka johtaa suoraan antikristuksen syleilyyn!

Lisäksi tämä ilmiö leviää nyt kulovalkean tavoin ympäri maailmaa.

"Monille suomalaisille kristityille termi ”Uusi
Apostolinen Uskonpuhdistus” (New Apostolic
Reformation, käytän jatkossa lyh. NAR) ei kerro
paljon mitään. Karismaattinen liike, karismaattinen
herätys on jo paljon tutumpi nimitys. Mikä on
NARin ja karismaattisen herätyksen suhde?
Lyhyesti: NAR on nyt karismaattisen liikkeen
merkittävin ideologinen käyttövoima."

Jatkuu linkissä...

http://www.kristitynfoorumi.fi/nakokulma2.pdf


Kiitos kirjoituksestasi ja linkistä roosa. Näytät olevan uusi kirjoittaja foorumilla. Uskallat kuitenkin rohkeasti nostaa esille koko kristikansaa uhkaavan vaaran. Meitä ei ole kovin paljon, jotka olemme jo noin 20 vuotta varoittaneet yksilöuskovia ja seurakuntia lopunajan eksytyksistä. Emme todellakaan ole suuressa suosiossa, pikemminkin kirosanoja ja "hengen sammuttajia" yms. Tällaista se vastavirtaan uiminen on...
Jukka
 

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja Jukka » 22. Maalis 2016 15:58

hrmn2 kirjoitti:Harhoista ja eksytyksistä sekä ns ylihengellisestä ääripäästä valistamisella on oma paikkansa sananjulistuksessa ja kristillisessä keskustelussa. Mutta toisessa ääripäässä saatetaan joutua varoituskeskeisyyteen, jossa on myös omat ongelmansa. Eniten tökkii, jos aistii taustalla olevan pelkoa ja epäluottamusta. Vaikka eksytykset ovatkin voimallisia ja ovelia, on syytä aina muistaa, että Taivaallinen Isämme on aina ihan määrättömästi suurempi ja voimallisempi ja viisaampi, kuin mitkään pahat henget. Joskus tätä totuutta ei ole havaittavissa varoituksissa ja valistuksissa.

Toinen asiaan liittyvä ongelma on (sananjulistajien tai opettajien) sanojen tarkoituksellinen vääristäminen ja heidän esiintymisen esittäminen tarkoitushakuisesti. Siitä olen jotain tällä foorumilla jo kirjoittanutkin, joten ei siitä nyt sen enempää.

Kolmas mikä tökkii, on kun ihmisiä aliarvioidaan pureskelemalla ja selittämällä kaikki heille valmiiksi. Toki meidän tehtävään kuuluu jossain määrin myös selittää Jumalan Sanaa ja erilaisia ilmiöitä sen valossa, mutta tarkoitus ei ole kasvattaa lampaita jotka ottavat kaiken valmiiksi pureskeltuna joltain hengellisiltä auktoriteeteilta ja tottelevat meitä sokeasti, vaan tarkoitus on valmistaa opetuslapsia jotka kykenevät itse tutkimaan asioita sekä arvioimaan minne on hyvä mennä ja missä hyvä olla ja mitä on hyvä ottaa vastaan ja mitä hyljätä, jne... Tätä samanlaista toisten aliarvioimista ja ylhäältäpäin ohjaamista tapahtuu sekä äärikarismaattisten että niistä varoittavien tahojen piirissä.


Olipa tekstiä. Pitäisikö meidän opetuslasten pyytää anteeksi ihmisiä mielisteleviltä teologeilta Herramme sanoja, joilla Hän varoitti omiaan lopunajan eksytyksistä?
Jukka
 

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 22. Maalis 2016 16:23

jukka1954 kirjoitti:Pitäisikö meidän opetuslasten pyytää anteeksi ihmisiä mielisteleviltä teologeilta Herramme sanoja, joilla Hän varoitti omiaan lopunajan eksytyksistä?


Ei.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja onefortruth » 22. Maalis 2016 19:02

Eiköhän jokaisen hengellinen kasvu ole loppujen lopuksi omalla vastuulla ja seurakunnalla vastuu taas jäsenistään?
Moni leimaa tämän arvostelemisen suorannaisesti karismaattisuuden vastustamiseksi mutta mä olen ymmärtänyt alun alkaen ettei siinä karismaattisuutta teilata.
Itse en ole vielä lukenut nyt sitä kuumana perunana myytävää Koetelkaa kaikki -kirjaa, vasta ovat lähettäneet sen tänään.
Joten sen pohjalta en vielä voi sanoa mitään.
Voin sanoa kyllä Hard talk -ohjelman ja mm. Tapani Suonnon puheiden sekä kirjoitusten pohjalta.
On hyvä että on alttiutta toki arvioida heitäkin, jotka arvioivat ilmiötä. Ja olen ymmärtänyt, että kyseessä on ilmiön arviointi sekä opetusten.
On myös hyvä, että on kantaa otettu ja tutkittu, arvioitu ja koeteltu. Tätä on kaivannut varmasti moni, joka on ajautunut ilmiön uhriksi itse, että siitä vihdoin puhutaan.
Itseni mukaan lukien, olen jokseenkin helpottunut, että asioista pyritään tuomaan esille, tutkimaan ja arvioimaan.

Joitakin kertoja olen törmännyt siihen, että Raamattu ja hengelliset ilmiöt erotetaan toisistaan. Raamattua pidetään vain kirjana, ei tunnusteta että Jumalan sanassa eli Raamatussa on voima.
Jouduin tällaiseen "välikäteen" jossa piti puolustaa Raamatun sanaa uskovaksi tunnustautuvan kanssa. Ei vaan mennyt jakeluun ettei kristikansa palvo kirjaa vaan Jumalaa, joka on myös meillä sanassaan elävänä leipänä. Siksi sitä kehoitetaankin tutkiskelemaan paljon. Mulle vastattiin että kristityt palvovat kirjaa Jumalana. Ihan pihalla oli. Perusteluna käytti mm. kirjain kuolettaa, mutta henki tekee eläväksi. No, jos aletaan Raamattua pitämään erillään Jumalasta, se avaa oven kaiken maailman harhaopeille ja hengille.
Tämä mies sanoi että hänellä on yhteys Jumalaan ilman Raamattua. Suora yhteys. :think2:
Meni vaikeaksi...moni muu tuntui ymmärtävän asian kyllä.
Sehän se pääpointti on näissä arvioinneissa että pysytäänkö sanassa vai lähdetäänkö höpöttämään kohta ufoista ja hindulaisuuttakin otetaan enemmän mukaan. No, siihen suuntaan se on koko ajan menossa, kun karismaattisuus kasvattaa suosionsa niin ettei enää puhuta Jeesuksesta vapahtajana eikä ristintyökään enää ole niin merkittävä.
Kuulemmahan jo krislamiakin on kehitelty (!) jenkeissä ja levitetty (Rick Warren). Hindulaisuutta ja buddhalaisuutta on härskisti otettu myös mukaan joissakin piireissä.
Se on aika merkillistä, miten tämä on "tarttuvaa" voitelua...
Kukapa ei nyt tahtoisi kokea Pyhää Henkeä? Mutta on niitäkin jotka skeptisesti seuraavat vieressä, soisin olleeni itse aikanaan skeptisempi mutta kun uutta oli, piti juosta kokemaan mitä Herra antaa...
siihen uskoi täysillä. Vasta siinä vaiheessa huomasi jotain vikaa olevan, kun uskonelämä ei ollut mitenkään vakaata, lankesi helposti ja ajatukset olivat vääristyneet uusien oppien mukaiseksi.
No, ei se toki ole multa sinänsä pois, jos joku haluaa sitten näitä ilmiöitä mieluummin kuin kuunnella evankeliumia ja tervettä opetusta niiden sijaan. Se on vaan surullista.
onefortruth
 
Viestit: 194
Liittynyt: 12. Joulu 2010 09:20

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja onefortruth » 23. Maalis 2016 00:16

roosa kirjoitti:Itse löysin eilen kristitynfoorumilta hyvän kirjoituksen, joka kannattaa jokaisen lukaista. Otan tämän kirjoituksen hyvin vakavasti. Todellakin elämme lopunaikaa, ja tästä Uudesta Apostolisesta Uskonpuhdistuksesta taitaa muodostua se lopunajan uusi uskonto joka johtaa suoraan antikristuksen syleilyyn!

Lisäksi tämä ilmiö leviää nyt kulovalkean tavoin ympäri maailmaa.

"Monille suomalaisille kristityille termi ”Uusi
Apostolinen Uskonpuhdistus” (New Apostolic
Reformation, käytän jatkossa lyh. NAR) ei kerro
paljon mitään. Karismaattinen liike, karismaattinen
herätys on jo paljon tutumpi nimitys. Mikä on
NARin ja karismaattisen herätyksen suhde?
Lyhyesti: NAR on nyt karismaattisen liikkeen
merkittävin ideologinen käyttövoima."

Jatkuu linkissä...

http://www.kristitynfoorumi.fi/nakokulma2.pdf


Kiitos, roosa, nyt jaoit todellisen helmen nwo-asiatietoiselle! :good2: :hearts: Kiitän! Tutkin mielenkiinnolla!
onefortruth
 
Viestit: 194
Liittynyt: 12. Joulu 2010 09:20

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja roosa » 23. Maalis 2016 09:52

Jukka1954 kirjoitti:"[/quote]
Kiitos kirjoituksestasi ja linkistä roosa. Näytät olevan uusi kirjoittaja foorumilla. Uskallat kuitenkin rohkeasti nostaa esille koko kristikansaa uhkaavan vaaran. Meitä ei ole kovin paljon, jotka olemme jo noin 20 vuotta varoittaneet yksilöuskovia ja seurakuntia lopunajan eksytyksistä. Emme todellakaan ole suuressa suosiossa, pikemminkin kirosanoja ja "hengen sammuttajia" yms. Tällaista se vastavirtaan uiminen on...[/quote]
Huomenta ja kiitos kiitoksesta :)
Olen uusi juu. Tosin olen jo pitkään käynyt lukemassa teidän juttujanne harmaana. Nyt kun ihan muuta uskovien juttua olin hakemassa netissä, törmäsinkin tähän NAR:iin, ja tuli ihan pakottava tarve tuo juttu johonkin laittaa näkösälle. NAR:iin joskus aiemminkin törmännyt terminä ja ajatellut että se on tätä menestysteologiaa "vain". Mutta tuohan on jotain ihan muuta kun siihen perehtyy. :?

Lonkeronsa ulottuvat politiikkaan, yhteiskuntaelämään, kirkkokuntiin ja herätysliikkeisiin. Heillä on olemassa "Maailman Valloitusohjelma" ja tämä "liike" leviääkin nopeammin kuin islam tällä hetkellä tuon kirjoituksen mukaan. Että ei mikään pieni juttu. Ken ymmärtää niin tajuaa.

Vaikka tosiaan Jeesus Kristus on Herra, ja voittanut jo pahan maailman. :thumb:
roosa
 
Viestit: 272
Liittynyt: 22. Maalis 2016 09:47

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja roosa » 23. Maalis 2016 10:03

onefortruth kirjoitti:
roosa kirjoitti:Itse löysin eilen kristitynfoorumilta hyvän kirjoituksen, joka kannattaa jokaisen lukaista. Otan tämän kirjoituksen hyvin vakavasti. Todellakin elämme lopunaikaa, ja tästä Uudesta Apostolisesta Uskonpuhdistuksesta taitaa muodostua se lopunajan uusi uskonto joka johtaa suoraan antikristuksen syleilyyn!

http://www.kristitynfoorumi.fi/nakokulma2.pdf


Kiitos, roosa, nyt jaoit todellisen helmen nwo-asiatietoiselle! :good2: :hearts: Kiitän! Tutkin mielenkiinnolla!


:) Siinä sitä on muutama sivu tutkittavaa. Siellähän oli jopa mainittu "New Order" Uuden järjestyksen seurakunta"! :think:
roosa
 
Viestit: 272
Liittynyt: 22. Maalis 2016 09:47

Re: Uuskarismaattisuuden harhat

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 23. Maalis 2016 10:20

Raamatun kirjoitukset täyttyy nyt ja tulevaisuudessa niin voimakkaasti ,että jengiä on pihalla aikanaan enemmän kuin lumiukkoja lapissa....siis varoitus eksytyksistä.

Kaikki se kristillinen kuten suomen valtiokin ,joka on ollut vankkana pohjana kristillisyydelle murenee ja mukana menee moraali ja kaikki muu .Jumala väistyy ja saasta tulee tilalle paikkaamaan tyhjiön. Milloin tulee se päivä ,että vaaka kallistuu nostaen sen köykäisen huuhaan ylös ja pitää sen ylhäällä loppuun saakka.Silloin voidaan puhua jo vaikka kaikenlaisesta tuhosta ,joka saattaa kohdata kun Jumalan käsi on poistunut maamme yltä.

Kun nuorisukupolvi pääsee kirkkoon ,se sukupolvi ,joka poimii Raamatusta sanat kuin rusinat pullasta ja naiset ,jotka jo nyt kulkevat korvasyyhyn mukaan ..ottaa sieltä ..ottaa täältä juuri sellaista ,joka sopii MINUN elämätyyliin tai tilanteeseen ja silloin ollaan jo eksytty ja pahasti.

Amerikan mantere on näemmä jo jonkinlaisen tuhonpartaalla ...ne aivan älyttömät "opettajat on päässy valloilleen eikä ole tervettä seurakuntaa estämässä.......sieltä on Jumalan käsi poistunut näemmä monin paikoin ....maasta ,joka myös aikoinaan piti moraalin korkealla ,mutta entä nyt ??
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 138 vierailijaa