Vehnänjyvän tie

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Vehnänjyvän tie

ViestiKirjoittaja Lumina* » 17. Maalis 2011 13:37

Tuli pakottava tarve tulla kirjoittamaan tästä aiheesta :) .Oon saanu seurata kahden noin nelikymppisen naisen elämää läheltä, varsinkin täs muutaman viime viikon aikana ja tajunnu sen kuinka Jumala murtaa kuoren ja todellinen sisin alkaa paljastua.
Valtava ilo on täyttäny mielen kun oon saanu ihastellen sivusta seurata näitten ystävien elämää ja sitä muutosta mitä vain voi Herra tehdä.
Eilen aamulla saatiin olla toisen ystävän kans kahdestaan täällä meillä ja viettää pieni keskustelu ja rukoushetki ja mä oikein tajusin sen työn mitä Jumala on hänessä on tehny ja se hedelmä ja suloisuus alkaa näkyä nyt.Se näkyy kasvoista ja sen voi aistia puheesta ja varsinkin rukoilemisesta :) olemuksestaan huokui rauha.
Sen rukoushetken jälkeen sanoinkin hänelle, että nyt mä oikein näen kuinka sun todellista sisintä kaivellaan esiin..ja se alkaa kasvaa hyvää kasvua ja tuottaa hedelmää.
Toinen ystävä ei oo vielä uskossa mutta oon saanu keskustella hänen kanssaan pitkät tuokiot ja nähny sen kuinka Jumala muokkaa nyt maaperää ja kylvö on suoritettu mutta lopullinen "murros" on tulossa,uskon vahvasti että kohta tää ystävä uudestisyntyy ylhäältä.
Tällä hetkellä on leikkaussalissa neljättä kertaa ja kärsii kovasti kivuista ja vaivoistaan ...jos joku saa sydämmelleen muistaa rukouksin niin nyt se olis tarpeen :prayer4:
Tänä aamuna tuli mieleen tuo nisunjyvän kuoleminen että sitähän se on ja muistin tuon Petrin kirjoituksen ja totesin että se on juuri näin kuin Petri täs kirjoittaa...itselleen kuolemista :)

http://www.kotipetripaavola.com/matka ... ista3.html

Tää kirjoitus on edelleen yhtä ihana kuin se on ennenkin ollut :) Mutta nyt sain oikein ymmärtää ja nähdä live elämän kautta tään asian!
Lumina*
 

Re: Vehnänjyvän tie

ViestiKirjoittaja Lumina* » 17. Maalis 2011 17:45

Jumala haluaa puhdistaa meidän sydämemme tämän maailman synneistä. Jos haluamme tähän puhdistus operaatioon mukaan, niin silloin meidän sydämemme puhdistetaan lihan teoista, jotta voimme palvella puhtaalla sydämellä elävää Jumalaa.


http://www.kotipetripaavola.com/Kylvaja%20vertaus

Tuo puhdassydämmisyys on just se asia...voi olla monenlaista "materiaalia" joka tekee sen kuoren joka estää kasvun.Uskovalla voi olla edelleen, mikä se kenelläkin on, Jumala näkee...mutta tiedän että tällä siskolla on ollu alttari rakennettuna ja hän on uhrannu kiitosta ja ylistystä Herralle ja rukoillu apua ja saanu sitä!
Lumina*
 

Re: Vehnänjyvän tie

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Maalis 2011 09:09

Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän pelastaa sen, Luuk 9: 23,24.

Jeesus opettaa jokapäiväisen ristin ottamista, jotta voisimme seurata Häntä. Tämä on uskon elämän peruskysymys: Risti ja Jeesuksen seuraaminen.

Raamattu opettaa, että Jeesuksen opetuslapset ovat yhdessä Jeesuksen kanssa ristiinnaulittu tälle maailmalle. Sinä, joka olet Jeesuksen opetuslapsi, et voi olla salaa Hänen seuraajansa. Sinun tulee julkisesti seurata Jeesusta ja myös julkisesti kulkea kohti lihasi kuolemaa.

Tie Via Dolorosalta Golgatalle merkitsi kuolemaantuomitulle loppua sekä matkaa, jolta hän ei enää koskaan palaa, koska ristin tehtävä oli tappaa hänet. Jeesuksen risti tuo kuoleman myös sinun lihallesi, jotta synnin valta murtuu sinun sydämestäsi, että Pyhä henki voi hallita sinua sekä suojella sinua synniltä, joka tuhoaa ihmisen.

Jumala haluaa kuolettaa sinun lihasi, jotta Pyhä Henki voi hallita sinun henkeäsi ja mieltäsi sekä ruumistasi. Ristillä liha on liikkumatta. Ristillä lihaa vaikenee. Ristillä lihan teot lakkaavat. Ristillä vain ja ainoastaan liha kuolee. Sinutkin on yhdessä Jeesuksen kanssa ristiinnaulittu tälle maailmalle ja sen synnin himoille. Raamattu opettaa, Jumalan Henki kuolettaa lihan teot, jotta saamme elää vanhurskasta elämää. Ilman lihan kuolemista synnille, ei ole Hengen täyttämää elämää. Pyhä henki voi hallita vain kuollutta lihaa, joka on kuollut tämän maailman synnille. Jos sinun elämässäsi ei ole Jumalan todellista voimaa, joka ilmenee pyhänä ja vanhurskaana vaelluksena, jossa tuoksuu Jumalan rakkaus ja totuus, niin et silloin ole kuollut lihallesi etkä sen himoille.

Kun Jeesus oli kuollut, Hän nousi ylös Isän oikealle puolelle. Tämä on esikuvallista Jeesuksen opetuslapsille, kun liha on kuollut tämän maailman synnille, niin silloin avautuu tie ylösnousemus voimaan. Ilman lihan kuolemaa ei ole ylösnousemus voimaa.

Jos olet valmis kieltämään itseltäsi osallisuuden tämän maailmaan syntiin ja olet valmis menettämään synti elämän Jeesuksen tähden, niin silloin löydät todellisen elämän, jota hallitsee vanhurskaus ja pyhyys. Sinun ei tarvitse yrittää kuolettaa itseäsi, sillä Jumala Henki kuolettaa sinussa synnin, jos vain suostut vastaanottamaan Hänen vapauttavan armovoima vaikutuksensa. Jos suostut naulittavaksi ristille tämän maailman synnin tähden, niin Jumala antaa sinulle voiman käydä ristille ja pysyä siellä sekä jäädä sinne, jotta voit vaeltaa ylösnousemus voimassa Jumalan voiman vaikutuksesta käsin. Sinun ei tarvitse kuolla yksin, vaan Jeesus kuoli ennen sinua. Sinun ei tarvitse kuolla yksin, koska Jumalan Henki on sinun kanssasi ja auttaa sinua, jotta kuolet lihallesi ja sen himoille. Jumalan Henki auttaa sinua vaeltamaan puhtaudessa sekä pyhyydessä.

Vanhan liiton aikana toimitettiin polttouhri, joka oli ja on esikuvaa lihan kuolemasta. Polttouhri paloiteltiin pieniin paloihin, jotka sitten poltettiin kokonaan polttouhrialttarilla. Uhrin jalat ja sisäosat pestiin puhtaalla vedellä ennen polttamista. Puhdas vesi kuvaa Pyhää Henkeä eli Jumalaa sekä Jumalan sanaa. Lihan kuoleman kautta sydän tulee puhtaaksi ja kun sydän on puhdas, niin silloin elämän vaellus on puhdasta. Uskon, että polttouhri eläimen sisäosien sekä jalkojen peseminen puhtaalla vedellä oli esikuvaa, että sydämen puhtauden kautta tulee puhdas elämän vaellus. Jumala on armollinen, hän ei kuoleta lihasi kokonaan kerralla, vaan pala palalta Hän kuolettaa sinun lihasi. Kukaan ei kestä täyskuoletusta kerralla, siksi Jumala suuressa armossaan ja rakkaudessaan kuolettaa lihasi pala kerrallaan ja kaiken lisäksi vielä oikeassa järjestyksessä.
Matka "Golgatalle", jossa sinun lihasi kuolee koostuu myös pienistä askelista. Ensin sinut viedään, niin kuin Jeesuskin vietiin ruoskittavaksi. Sinun ruoskinta ei tarkoita ruoskalla ruoskimista, vaan sitä kuinka vihamielisesti ja negatiivisesti jumalattomat ihmiset suhtautuvat sinuun.

Sitten sinä saat julkisesti kantaa Kristuksen ristiä ja olla kaiken kansan pilkan sekä hyljeksinnän kohteena. Sitten sinun lihaasi pistellään pitkiä ja teräviä piikkejä, jonka jälkeen sinun lihasi naulitaan. Naulitsemisen jälkeen lihasi ei pääse karkuun. Naulitseminen tekee lihastasi, niin heikon, että se kuolee.

Lihan kuoleman jälkeen saat elää todellisessa ylösnousemusvoimassa. Jumala on armollinen. Tule lihan kuoleman tielle, step by step, askel kerrallaan Jumala kuolettaa lihaasi. Älä pelkää, sillä Jumalan Henki on sinun kanssasi ja itse asiassa, Hän tekee kaiken työn, sinä olet vain vastaanottajana siinä, mitä Pyhä Henki sinussa vaikuttaa. Uskon tie on vain heikkoja varten, vahvat ja ylpeät eivät voi omistaa ylösnousemus voimaa, koska vahva ei tahdo tulla niin heikoksi, jotta hän kuolee lihallensa. Tule siis sinä, joka olet omassa voimassasi heikko ja seuraa Herraa Jeesusta, sillä Hän on valmistanut sinulle verrattoman tien. Tule, ja lähde seuraaman Jeesusta, sillä Hän on heikoissa väkevä.

Ylösnousemus voima tuo meidän sisimpäämme todellisen ilon ja rauhan. Pyhän Hengen hallitsema elämässä on ILOA, joka todellista ILOA. Jumala on vain heikoissa väkevä, vain heikot, jotka suostuvat kuolemaan itsellensä ja synnin himoille saavat kokea ILOA HERRASSA. Lihan kuoleman kautta saat kokea vasta todellista iloa. Lihan kuolema ei ole synkkä asia, vaan iloinen asia!

Paha saatana tietää, että lihan vallassa oleva uskova on vaaraton uskova. Sen tähden saatana pelottelee sinua ja yrittää estää sinua lähtemästä ristin tielle, joka johdattaa sinut kuolemaan lihallesi. Älä kuuntele vihollista, usko ja luota Jumalaan.

Raamattu opettaa, että evankeliumi on julistettu uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi. Ilman lihan kuolemaa ei Pyhä Henki voi hallita vanhurskaudessa uskovaa. Ilman lihan kuolemaa ei ole kuuliaisuutta Jumalalle. Sinun lihassasi ei ole kuuliaisuutta, Pyhä Henki vaikuttaa sinussa kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan, annatko Pyhän Hengen vaikuttaa sinussa kuuliaisuutta Häntä kohtaan. Kun olet kuuliainen Jumalalle, niin silloin ihana Jumalan Hengen hedelmä saa levittää jaloa tuoksuaan sinun kauttasi sinne missä sinä elät ja vaikutat. Annathan muillekin mahdollisuuden päästä osalliseksi Herran ihanasta puutarhasta, jossa kasvaa ihanaa hedelmää: Rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.

Se on Jumalan teko, jos me uskomme ja seuraamme Jeesusta ja otamme jokapäiväisen ristimme. Ristin ottaminen ei ole elämässä yhden kerran tapahtuva asia, vaan jokapäiväinen asia. Jeesus kehotti meitä ristille joka päivä. Uskova joutuu kohtaamaan synnin kiusaukset joka päivä ja siksi myös saamme ottaa joka päivä ristimme, joka Pyhän Hengen voitelun kautta kuolettaa päivittäin lihaamme. Muista! Jumala vaikuttaa meissä tahtomisen sekä tekemisen, että Hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi. Lihan kuoleminen sekä ylösnousemus voima on siis Jumalan teko Hänen omissansa. Ihmisen liha ei voi kuolla omassa voimassansa itselleen eikä elää omassa voimassaan ylösnousemusvoimassa, tämä kaikki on Jumalan armo vaikutusta. Armosta me olemme pelastetut emme itsemme kautta! Suostummeko tähän Jumalan armovaikutukseen?
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Vehnänjyvän tie

ViestiKirjoittaja Lumina* » 04. Huhti 2011 09:04

Mua edelleen puhuttelee tuo kylväminen ja nimenomaan kyynelin kylväminen..jotka kyynelin kylvävät,ne riemuiten leikkaavat.Ja edelleen tämä mietiskely johtuu tuosta kertomastani naisesta ja siitä että Herra armossaan antoi mun nähdä sen kuinka siemenen kuori avautuu ja siitä kasvaa kaunis tuoksuva kukka.. josta tulee kyynelin kylväjä sille omalle peltotilkulleen jonka Herra on sydämmelleen laskenu.Mutta se vaati kivuliaan hetken.. "uhrin" vanhuksen...jonka sai kuitenkin evankelioida ennen kuolemaa.Hetken jolloin sai laittaa asiat kuntoon läheisensä kans..hetken joka hoiti tuota läheistä ja myös itseään,niin hän kertoi.Jumala antoi ihmeellisen rakkauden ja hädän noihin muutamiin päiviin.
Joskus kuorta murretaan kovemmin, joillain se voi tapahtua "hellemmin" riippuu varmaan elämän tuomista asioista ja kovuudesta ja se voi tapahtua erilaisilla tavoilla, mutta yleensä se tuottaa jonkinlaista kipua ja tuskaa.
Ja oon miettiny sitä että paikallisseurakunta on tärkeä paikka jossa kokoontua ja palvella toinen toisiamme mutta se todellinen työmaa ja paikka jossa meidän tulis olla innokkaita on se ulkopuolinen maailma.Monesti ollaan innokkaita seurakunnan keskellä kävijöitä mutta se ulkomaailma jää vähälle hoidolle.
Monet odottaa Pyhän Hengen sateita mutta eikö sateen tarkoitus oo se että se saa kastella jotain..että on niitä kylvettyjä siemeniä ja kun oma kuori on murrettu ja rakkaudella kylvetään ja kastellaan, niin siinä on Jumalan Henki mukana ja Jumala antaa terveen kasvun sille siemenelle.
Tämmösiä ajatuksia :)
Lumina*
 

Re: Vehnänjyvän tie

ViestiKirjoittaja Lumina* » 04. Huhti 2011 09:11

Ja mä oon kokenut pienoiseksi erämaaksi viimeiset viikot jolloin en oo tahtonu jaksaa Raamattua lukea...huokaillu vaan ja miettiny asioita.
Se kuivuus johtuu siitä hiljaiselosta,lisäksi on kaikenmaailman kulkutaudit kiertäny meidän perheessä .Mutta Jumala on ollu kanssani silloinkin ja välillä puhunu väkevästikin..näin uskon :)
Ehkä se into taas alkaa tästä lisääntyä ...kiitos Jumalalle!
Lumina*
 

Re: Vehnänjyvän tie

ViestiKirjoittaja Lumina* » 04. Huhti 2011 09:18

Ai niin, se vielä että viettivät hautajaisia viikonloppuna ja tää suvun ainut uskova ,sisko, puhui ja kylvi siellä kyynelin koko suvulle kertaheitolla, mitä ei ollut ennen tehnyt! Ja monet oli pyyhkiny kyyneleitä silmistään.Kiitos Jumalalle että se kylvö saa tuottaa satoa :hearts:
Lumina*
 

Re: Vehnänjyvän tie

ViestiKirjoittaja Lumina* » 05. Huhti 2011 09:15

Joh. 12:24
Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää.

Mulle on ollu jotenkin vaikea ymmärtää tuo ,vaikka tiedän että ittekkin oon saanut tätä paljon kokea...kuolla itselleni vaikka se on kipeää ottanu.

Mutta tää piti nähdä oikein livenä että tajusin tuon nisunjyvän tarinan.Tuohon tarinaan jonka kerroin liittyy vielä paljon muutakin,jos Herra suo niin hän vois itse kertoa lisää siitä.Se vois rohkaista jotain...,ei tosin oo "liittyneenä" foorumille :)



Luuk. 10:2
Ja hän sanoi heille: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa.

Rukoillaan että elon Herra saa pellolleen lisää työmiehiä jotka on kuollu itselleen :prayer4: :hearts:
Lumina*
 

Re: Vehnänjyvän tie

ViestiKirjoittaja Lumina* » 05. Huhti 2011 09:21

Usko vahvistuu kun näkee kuinka armollinen Jumala tekee työtään niissä joilla on halu muuttua ja asuu heissä..vaikuttaa tahtomista ja tekemistä.Herra Jeesus on hyvä...totisesti!
Lumina*
 

Re: Vehnänjyvän tie

ViestiKirjoittaja PetriFB » 05. Huhti 2011 09:24

Lumina* kirjoitti:Joh. 12:24
Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää.

Mulle on ollu jotenkin vaikea ymmärtää tuo ,vaikka tiedän että ittekkin oon saanut tätä paljon kokea...kuolla itselleni vaikka se on kipeää ottanu.

Mutta tää piti nähdä oikein livenä että tajusin tuon nisunjyvän tarinan.Tuohon tarinaan jonka kerroin liittyy vielä paljon muutakin,jos Herra suo niin hän vois itse kertoa lisää siitä.Se vois rohkaista jotain...,ei tosin oo "liittyneenä" foorumille :)



Luuk. 10:2
Ja hän sanoi heille: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa.

Rukoillaan että elon Herra saa pellolleen lisää työmiehiä jotka on kuollu itselleen :prayer4: :hearts:


Tämä on tärkeä asia, nimittäin Raamatun opettama nisun jyvän tie. Tässä on myös monta ulottuvuutta.

Matt 13:
25 Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta nisun sekaan ja meni pois.
26 Ja kun laiho kasvoi ja teki hedelmää, silloin lustekin tuli näkyviin.
27 Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: ‘Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?’
28 Hän sanoi heille: ‘Sen on vihamies tehnyt’. Niin palvelijat sanoivat hänelle: ‘Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?’
29 Mutta hän sanoi: ‘En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin.
30 Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.’"
36 Sitten hän laski luotaan kansanjoukot ja meni asuntoonsa. Ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä ja sanoivat: "Selitä meille vertaus pellon lusteesta".
37 Niin hän vastasi ja sanoi: "Hyvän siemenen kylväjä on Ihmisen Poika.
38 Pelto on maailma; hyvä siemen ovat valtakunnan lapset, mutta lusteet ovat pahan lapset.
39 Vihamies, joka ne kylvi, on perkele; elonaika on maailman loppu, ja leikkuumiehet ovat enkelit. 40 Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa.


Luste oli israelilaisen maanviljelijän huolenaihe Jeesuksen Kristuksen ajan Israelissa. Varhaisessa kasvuvaiheessa luste muistutti niin paljon vehnää, että asiantuntijakaan ei kyennyt erottamaan sitä vehnästä. Mutta kun luste kasvoi, niin lapsikin pystyi erottamaan sen vehnästä. Mutta alkuvaiheessa lustetta oli mahdotonta erottaa vehnästä ja lusteen juuretkin olivat kietoutuneet toisiinsa sekä vehnän juuriin, että jos se olisikin tunnistettu, niin sen pois kitkemisessä olisi myös vehnäkin kitkeytynyt pois. Luste oli myrkyllinen kasvi, joka aiheutti huimausta sekä oksentelua. Mutta kun vehnä ja luste kypsyivät ne voitiin helposti erottaa sekä vehnä voitiin myös leikata talteen, siten ettei luste päässyt mukaan turmelemaan satoa.

Kun ihminen tulee uskoon, niin uskon tien alussa ei vielä ole paljoa hedelmää näkyvissä ja siksi emme saa mennä tuomitsemaan emmekä erottamaan ketään uskovien yhteydestä. Sillä voimme uskon alkutaipaleella olevan uskovan hänen keskeneräisyytensä takia hylätä tai sitten voimme pitää uskovana sellaista, joka ei kuitenkaan ole uskova. Mutta kun molemmat kasvavat niin hedelmä paljastaa kuka on Herran Jeesuksen opetuslapsi ja kuka on tämän maailman herran palvelija.

Hyvän siemenen kylväjä on Kristus ja maailma on pelto, johon Jumalan sanan siemen kylvetään. Hyvä siemen eli vehnä ovat Kristuksen opetuslapsia ja lusteet ovat pahan lapsia eli saatanan ja synnin orjuudessa olevia uskottomia. Vihamies joka kylvi lusteen on saatana. Elonaika on maailmanloppu, jolloin lusteet kootaan tulessa poltettaviksi; eli he joutuvat iankaikkiseen kadotukseen, mutta vehnä kerätään talteen taivaalliseen aittaan uuteen Jerusalemiin.

Hyvän lapset elävät Jumalan seurakunnan sisällä, mutta pahan lapset elävät maailmassa synnin orjuudessa. Eli uskoton ei kuulu Jumalan seurakuntaan, vaan vain ne kuuluvat Jumalan seurakuntaan, jotka ovat vastaanottaneet pelastuksen Kristuksessa Jeesuksessa. Hyvä siemen ja luste ei saa sekoittua toisiinsa eikä sekoitu toisiinsa ne vain elävät samassa maailmassa mutta eri hengessä. Luste elää tässä maailmassa synnin orjuudessa perkeleen sokaisema, mutta hyvä siemen elää tässä maailmassa Jumalan armosta Pyhän Hengen voimasta; jonka kautta hyvä siemen totuutta noudattaen rakkaudessa kasvaa ja juurtuu Kristukseen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Vehnänjyvän tie

ViestiKirjoittaja Lumina* » 06. Huhti 2011 12:03

Elämä on kuolemista ja kuoleminen elämistä :)

Kenellehän tämä nyt olikaan sanottu mutta ihan selvästi sanotaan että ei virkoa eloon, ennenkö on kuollut. :think2:
1 kor 15
36 Sinä mieletön, se, minkä kylvät, ei virkoa eloon, ellei se ensin kuole!

Mitä kaikkea tuo kuoleminen voi pitää sisällään...vaikka kuinka paljon asioita.
Lumina*
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa