Elatuksen murheet

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Elatuksen murheet

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Helmi 2016 10:03

"Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta niinkuin paula; sillä se on saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat (Luuk.21:34-35)."

Tässä Raamatun kohdassa Jeesus asettaa elatuksen murheet päihtymyksen ja juoppouden rinnalle asiaksi, joka voi raskauttaa sydämen niin pahasti, että Herran päivä pääsee yllättämään. Taloudelliset asiat ja työt tulee hoitaa, mutta niitä ei tule päästää elämän pääsisällöksi. Olen itse viime aikoina kipuillut todella näiden elatuksen murheiden kanssa. Eilen yksi veli oli käymässä ja muistutti tästä Raamatun kohdasta, joka oli hänelle itselleen ollut todella vapauttava.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Elatuksen murheet

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 18. Helmi 2016 00:00

Asuuko foorumilaiset omistus. . Vaiko vuokra asunnoissa. . ?Itse katson, että AUTO on tosi huono jos sen menee ostamaan velaksi. . Mutta kämpän osto on muuten (ainakin ensimmäinen ).käteisellä 99,99%.ihmisistä sula mahdottomuus. .
pehmytpusu777
 

Re: Elatuksen murheet

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 18. Helmi 2016 07:43

Me asumme vuokralla. Maksamme vuokraa niin paljon, että olisi varmaan järkevämpää maksaa omaansa. Toisaalta vuokra-asuminen on jotenkin huoletonta jos esimerkiksi jääkin työttömäksi. Ei minulla kyllä kovin hyvää autoakaan ole mahdollisuutta käteisellä ostaa.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Elatuksen murheet

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Helmi 2016 09:25

Kuva

Aina ei käy näin, mutta joskus näinkin voi tapahtua. Jumala johdatti ja antoi meille talon seuraavasti. Appiukko myi meille kuvassa näkyvän vuonna 1957 rakennetun rintamamiestalon. Kauppahinta oli yksi euro. Olemme itse rakentaneet kuvassa näkyvän lisäsiipirakennuksen. Talomme on vaatimaton, mutta me viihdymme siinä ja mikä tärkeintä se on Herran antama. Olimme rukoilleet omaa taloa ja Herra käytti appiukkoa, joka myi talon meille yhdellä eurolla.

Talo on ollut todellinen siunaus ja varsinkin kesällä on todella kaunista kun kukkakedot ja metsänpuut kauniisti ympäröivät taloamme ja ympäristöä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Elatuksen murheet

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 18. Helmi 2016 10:11

Mielestäni ei ole sinällään mitään väliä, omistaako vai käyttääkö vuokralla. Kuitenkaan me ei viime kädessä omisteta mitään, sillä "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on" (Ps.24:1), eli tavallaan sekin mitä me "omistetaan", on meillä vaan käytössä joksikin ajaksi.

Tai sitten käänteisesti voidaan ajatella, että me omistetaan kaikki, mutta vain sen aikaa kun se on meidän käytössä. Eli se mikä on meillä "vuokralla", on meidän omistuksessa sen aikaa kun me sitä käytetään. "Kaikki on teidän. Mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on Jumalan." (1.Kor.3:22-23)

Ajattelen, että Jumala antaa meille asioita "omistukseen", jos se on jostain käytännön syystä tarpeellista. Mutta jos käytännön syistä on tarpeellisempaa pitää vuokralla, niin sitten Hän toimii niin.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Elatuksen murheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Helmi 2016 10:49

*
Söpöä se Petrin talo on. Siinä mainittiin 1 euron niin tuli mieleen isäpuoleni asuntovaunu. Mökkinaapurilla seisoi monta vuotta asuntovaunu ja se on ollut pitkään käyttämättä niin isäpuoleni kysyi eikö voi sitä myydä pois. Niin mökkinaapuri möi sen isäpuolelleni 1 eurolla. :shock: :D Niin isäpuoleni pesi asuntovaunua ulkopuolelta ja sisäpuolelta ja se näytti ihan kuin se olisi upouusi asuntovaunu ja siten isäpuoleni vei työmaalle myymään sen pois 2 eurolla. :) Niin työmiehet voi asua siinä työkeikalla.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Elatuksen murheet

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 18. Helmi 2016 18:49

Petrin talo on ihanan näköinen ja tuohon hintaan voisin jopa minä pystyä ihan käteisostoon :D
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Elatuksen murheet

ViestiKirjoittaja onefortruth » 18. Helmi 2016 20:13

Mäkin oon viimeaikoina paljolti tuota miettinyt, kuinka olla viisas talousasioissa. Jumala kyllä auttaa ja opettaa näissä. Mars hill churchista oli yksi ihan hyvä opetus tv7:lla tuossa 2 viikkoa sitten suunnilleen.
Mulle sattui keskelle tammikuista ahdinkoa kun tulikin vain minimipalkka eli ei lisiä, niin yhtäkkiä kun tililleni katsoin en voinut uskoa silmiäni kun vuokra-asunnot oli maksanutkin mulle jonkun vuokraennakon josta en tiennytkään. Kyllä olin kiitollinen! Ja nyt kun sain ilmeisesti parit vuorotyölisät, sain lisää hoidettua pois seisovia pikkuvelkoja.
Nyt olisi eräs kaveri ollut vippiä vailla mutta musta tuntuu että hän on aina joskus kyllä ottamassa silloin lähinnä yhteyttä kun tarttee multa jotain...mulla on ollut kaveri joka on elänyt varmasti häntäkin tiukemmalla 2 lapsen kanssa mutta ei KOSKAAN ole multa vippaillut mitään. Ei ikinä. Ja tämä toinen kaveri sitten on...jotenkin mulle on vierasta tämä koska on ollut joskus sellainen ex-käly joka oli kans sellainen et otti yhteyttä kun tartti vippiä multa. Mutta eipä maksanut takaisin. Miten te olette toimineet näissä tapauksissa?
Mulle tulee mieleen että älä kiellä tarvitsevalta hyvää jos sinulla kuitenkin on. Miten menetellään sitten näitten vippaajien kanssa? Tässä vähän kimurantimpi kysymys...
Mä itse en ole ollut sellaisissa maksuvaikeuksissa että olis tarvinnut lainailla kavereilta rahaa. Jos todella tarpeessa ja hädässä olisin, menisin kysymään vanhemmiltani ensimmäiseksi, mutta mä helpommin otan luottovelkaa vaikkei se paras ratkaisu olekaan. Työllisyystilanteeni on sen verran vielä hyvä, että olen pärjännyt koska vakituinen työ on. Mutta pakko mun on säästää jatkossa enemmän pahan päivän varalle, koska Suomen tilanteesta ei enää ole varmuutta, mitä tulevaisuus tuo.
Tai ei edes koko maailman tilanteesta enää voi tietää, mihin johtaa.
Mutta jos joku tietäisi fiksun vastauksen tähän, niin kiitos nyt jo.
Tuli tunne että Jumala välittää ja haluaa, että talouteni on tulevia aikoja varten nyt selvä, ettei jää mitään maksuja hoitamatta.
Mietin vain, että olenko kristillisesti "velvollinen" vippaamaan kavereille, jotka ei muuten niin innokkaasti ole yhteydessä ellei jotain multa tartte. Mä jo annoin hänen tyttärelleen mun joutilaan iPhone 5:n mutta siitäkin odotan jotain korvausta...jota ei vielä ole tullut.
onefortruth
 
Viestit: 194
Liittynyt: 12. Joulu 2010 09:20

Re: Elatuksen murheet

ViestiKirjoittaja Leea » 18. Helmi 2016 23:47

Elatuksen murheet on kyllä sellainen asia jonka kanssa saa olla tarkkana. Olen kyllä tottunut elämään pienellä rahalla mutta välillä tulee murehdittua sitä työttömyyttä noin muuten, vertailen joskus liikaa itseäni muihin ihmisiin.
Työjutuista muutenkin on käynyt sellainen asia mielessä, että voisiko jo lähitulevaisuudessa kristityillä vaikeutua työnsaanti tai tulla tukalammat paikat työpaikoilla jos pitää uskonasioita esillä. Itse en kerran päässyt yhteen paikkaan sen takia että olen uskovainen.

Tuosta rahan lainaamisesta, joskus tullut mietittyä tekikö uskovaisena oikein kun ei ole lainannut. Mutta sitten on kun ollut joitakin tilanteita että joku henkilö useamman kerran saattanut ottaa yhteyttä vain rahan pyytely tarkoituksessa (vaikka ei isoista summista kyse), niin on tuntunut vain että välillä myös hyvä sanoa ei. Tämä Raamatun paikka on tullut mieleen tässä yhteydessä:
”Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.” 2. Kor. 9:7

Ja jos lainaan/annan joskus rahaa niin olen ajatellut etten pyytele takaisin. Henkilö saa itse päättää maksaako takaisin vai ei.
Viimeksi muokannut Leea päivämäärä 19. Helmi 2016 18:46, muokattu yhteensä 1 kerran
Leea
 
Viestit: 187
Liittynyt: 13. Syys 2012 14:16

Re: Elatuksen murheet

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 19. Helmi 2016 13:46

Jos minulta pyydetään rahaa, niin kysyn mihin käyttöön rahaa pyydetään ja miksi toinen on joutunut sellaiseen tilanteeseen, että pitää pyytää rahaa toisilta ihmisiltä. Se nimittäin tarkoittaa, että jossain kohden tietoisesti tai tiedostamattaan on toiminut Jumalan tahtoa vastaan, sillä Jumalan tahdossa eläessä meidän ei koskaan tarvitse pyytää keneltäkään rahaa. Jos toinen tarvitsee rahaa välttämättömiin elinmenoihin, ja on valmis ottamaan vastaan apua ja oppia niin että jatkossa voisi välttyä joutumasta samanlaiseen tilanteeseen, voin antaa. Muuten en anna.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa

cron