Tarttuuko väärät henget?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Helmi 2016 12:08

*
Koen että tämä on väärä paikka kysyä koska on kahdenlainen juttu: on uskovia jotka eivät tunne mitään suoraa yhteyttä Jumalan Hengen kanssa ja on sellaisia uskovia jotka tuntevat suoraa yhteyttä Jumalan Hengen kanssa. Koen myös vääräksi kysyä uskovilta jotka eivät tunne mitään suoraa yhteyttä Jumalan Hengen kanssa. Mutta minua vähän ahdistaa että uskovat jotka tuntevat suoraa yhteyttä Jumalan Hengen kanssa, on liian vähissä johon minä kuulun. Kaipaisin hänenlaista jolta voisin kysyä.

Suosittelen jokaista uskovaa kun on tekemisessä tämän ketjun kanssa kirjoittamaan tunteeko itse suoraa yhteyttä Jumalan Hengen kanssa niin tietäisin ja voisin kysyä oikealta henkilöltä joka tuntee suoraa yhteyttä Jumalan Hengen kanssa. Se helpottaisi asiaa ilman ahdistusta ja ilman turhaa asian venähtämistä. Minulla nousi hiukset pystyyn kun luin jonkun kirjoitusta ikäänkuin opettaisi väkisin ja esittäisi tietävän Pyhään Henkeen liittyvää juttua ja se huoletti minua koska hän ei ole sellainen joka tuntee suoraa yhteyttä Jumalan Hengen kanssa. Tämä on vakava asia ja toivoisin että jokainen ymmärtäisi ennenkuin alkaisi kirjoittaa tänne.

Raamattu mainitsee että Stefanus oli täynnä Pyhää Henkeä. Paavali oli myös täynnä Pyhää Henkeä kun hän loi katseensa Barjeesukseen joka vastusti sitä Herran suoraa tietä. Oli muutamia miehiä Raamatusta ja he olivat täynnä Pyhää Henkeä. Niin se panee miettimään tunsivatko he myös fyysistä kosketusta mutta se on vaarallista kysyä uskovilta jotka eivät tunne suoraa yhteyttä Jumalan Hengen kanssa.

Toivon että sellainen uskova jolla on suora yhteys Jumalan Hengen kanssa tulisi kirjoittamaan tänne ja se helpottaisi asiaa. Olisin kiitollinen kans. Minusta tuntui usein että olen yksin jolla on tämä asia jonka kanssa kipuilee ja tämä ahdistaa minua enkä voi puhua kenenkään uskovan kanssa jolla ei ole suora yhteys Jumalan Hengen kanssa.

No kerron lyhyesti että Paavali matkusti ja meinasi suunnistaa mutta Jumalan Henki ei sallinut ja esti häntä menemästä sinne. Niin Paavali ymmärsi. Se tarkoittaa fyysistä kosketusta. Minäkin tunsin kun meinasin tekstata sinä yhtenä päivänä eräälle uskonsiskolle ja tunsin että Hän ei sallinut minun tekstaavan ja siten sain sisäisen näyn ja näin miten uskonsisko polvistui siinä kulmassa ja rukoili Jumalaa ollessaan umpikujassa. Ymmärsin ja jätin hänen olla rauhassa ja jätin tekstaamatta. Tunsin fyysisen kosketuksen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Helmi 2016 12:34

*
Äsken muistui mieleen eräs uskonveli joka väitti sitä fyysistä kosketusta tulevan Pyhästä Hengestä mutta koin itse ettei se ollut Pyhästä Hengestä. Niin hän eksyi uskomaan siihen joka esittää Pyhää Henkeä. Tunnistin heti että se ei ollut Pyhästä Hengestä koska Pyhä Henki ei ole sellainen eikä Hänen ole tapa tehdä. On hiuksen hieno ero väärän hengen ja Pyhän Hengen väliltä. Jumala ei ole sellainen epäjärjestyksen vaan rauhan Herra. Hän kutsuu rauhaan Kristuksessa ja Hän antaa kaikin tavoin ja aina rauhaa. Hän hallitsee rauhaa uskovien sydämessä niin Pyhä Henki on sellainen.

2Tess. 3:16 Mutta itse rauhan Herra antakoon teille rauhan, aina ja kaikella tavalla. Herra olkoon kaikkien teidän kanssanne.

Kol. 3:15 Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon te olette kutsututkin yhdessä ruumiissa, ja olkaa kiitolliset. 33/38

Kol. 3:15 Ja Jumalan rauha hallitkoon teidän sydämissänne, johonka te myös kutsutut olette yhteen ruumiisen, ja olkaat kiitolliset. Biblia

Room. 16:20 Ja rauhan Jumala on pian musertava saatanan teidän jalkojenne alle. Herramme Jeesuksen armo olkoon teidän kanssanne.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 04. Helmi 2016 15:29

Mikko, kirjoitan tuosta kätten päällepanemisesta kuitenkin vielä vähän, kun koin että en eilen väsyneenä jaksanut tarpeeksi hyvin asiaa selittää.

Pointti on siinä, että kun luetaan yksittäisiä Raamatun kirjoituksia joissa puhutaan jostain määrätystä aiheesta, esimerkiksi tässä tapauksessa kätten päällepanemisesta, niin aivan ensin tulee katsoa Raamatun kokonaisuutta ja tutkia mitä aiheesta sanotaan.

Sieltä löydämme kätten päällepanemisen neljässä eri merkityksessä (UT:n puolella, mikä tässä tapauksessa on oleellista). Eli lasten siunaaminen, sairaiden parantaminen, Pyhällä Hengellä täyttyminen, sekä palvelutehtävään asettaminen (useimmiten vanhimman tehtävään).

Nyt kun sitten mietitään, mitä tuo yksittäinen kohta voi tarkoittaa, niin voimme kysyä:

1. Tarkoittiko Paavali, että Timoteuksen ei tule liian kerkeästi laittaa käsiään siunatakseen lapsia?
2. Tarkoittiko Paavali, että Timoteuksen ei tule liian kerkeästi laittaa käsiään parantaakseen sairaita?
3. Tarkoittiko Paavali, että Timoteuksen ei tule liian kerkeästi laittaa käsiään täyttääkseen Pyhällä Hengellä niitä jotka eivät vielä ole täyttyneet?
4. Tarkoittiko Paavali, että Timoteuksen ei tule liian kerkeästi laittaa käsiään asettaakseen uskovia palvelutehtävään?

Mitään muuta kysymystä ei tarvitse miettiä, koska Raamatun kokonaisilmoituksesta emme löydä kätten päällepanemiselle muita merkityksiä.

Jos siis nykyaikana jotkut ovat antaneet kätten päällepanemiselle jonkun toisen merkityksen (esim jonkun erityisen voitelun välittämisen), niin ei meidän tarvitse miettiä tarkoittiko Paavali sitä, koska Paavalin aikana kätten päällepanemisella ei yksinkertaisesti ollut sellaista merkitystä.

Tämä on painavin seikka, miksi käsitän Paavalin tarkoittavan 1.Tim.5 luvun kätten päällepanemisella palvelutehtävään asettamista, ja asiayhteydestä voi nähdä vielä tarkemmin että erityisesti vanhimman palvelutehtävään asettamista. Olisi aivan epäloogista ja asiayhteydestä irrallista päätellä hänen tarkoittaneen siinä kohden lasten siunaamista, sairaiden parantamista, tai Pyhällä Hengellä täyttymistä, koska kirjeessä ei puhuta näistä asioista ollenkaan. Mutta siinä puhutaan vanhimmista, ja niinkuin Raamatun kokonaisilmoituksesta näemme, oli apostolin tehtävä asettaa vanhimmat seurakuntiin. Kirje on apostoli Paavalin kirje nuoremmalle apostoli Timoteukselle, jossa vanhempi apostoli neuvoo ja opastaa nuorempaa apostolia apostolin tehtävän hoitamisessa.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 04. Helmi 2016 18:29

Janne kirjoitti:Itse ihmettelen että miksi mennä jonkun käsien alle jos epäilee että voi tarttua jotain väärää ???


Jos epäilee sellaista, on syytä tarkistaa oppinsa Raamatulla. Sillä niinkuin esim avauksessa toin esille, Raamatun mukaan mitään väärää ei voi "tarttua" meihin, paitsi jos avaamme oven sille synnin kautta.

Ja kyse ei sinänsä ole siitä, että pitäisi mennä jonkun käsien alle. Vaan motiivista, miksi mennä tai olla menemättä. Jos henkilön motiivina olla menemättä on pelko että jotain väärää "tarttuu", on se osoitus siitä että tämä henkilö pitää Jumalaa ja Pyhää Henkeä voimattomampana kuin vääriä henkiä.

Se ei tietenkään tarkoita, että pitäisi mennä jonkun käsien alle. Minä en ole koskaan kokenut tarvetta mennä, mutta jos joku tulee pyytämättäni laskemaan kätensä päälleni ja rukoilemaan tai tekemään mitä tahansa, voin antaa hänen tehdä niin rauhassa ilman että pelkäisin jotain väärää tarttuvan sitä kautta.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja Janne » 04. Helmi 2016 18:39

hrmn2 kirjoitti:
Janne kirjoitti:Itse ihmettelen että miksi mennä jonkun käsien alle jos epäilee että voi tarttua jotain väärää ???


Jos epäilee sellaista, on syytä tarkistaa oppinsa Raamatulla. Sillä niinkuin esim avauksessa toin esille, Raamatun mukaan mitään väärää ei voi "tarttua" meihin, paitsi jos avaamme oven sille synnin kautta.

Ja kyse ei sinänsä ole siitä, että pitäisi mennä jonkun käsien alle. Vaan motiivista, miksi mennä tai olla menemättä. Jos henkilön motiivina olla menemättä on pelko että jotain väärää "tarttuu", on se osoitus siitä että tämä henkilö pitää Jumalaa ja Pyhää Henkeä voimattomampana kuin vääriä henkiä.

Se ei tietenkään tarkoita, että pitäisi mennä jonkun käsien alle. Minä en ole koskaan kokenut tarvetta mennä, mutta jos joku tulee pyytämättäni laskemaan kätensä päälleni ja rukoilemaan tai tekemään mitä tahansa, voin antaa hänen tehdä niin rauhassa ilman että pelkäisin jotain väärää tarttuvan sitä kautta.


Eikö valitut sitten voi eksyä ? ja vastaan jo puolestasi, että voi, näen tämän samana asiana.

Eli jos epäilisit että joku on "väärä profeetta" tai harhassa oleva opettaja joka on ehkä eksyttänyt monia vääriin oppeihin, miksi ihmeessä mennä tällaisen luo ????

ps. vastaan muihin viesteihisi kun on paremmin aikaa ja rauha kirjoittaa ;)
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja Janne » 04. Helmi 2016 18:47

Lähinnä tarkoitin että esim. jos uskova tekee jotain synnillistä ja tekeekin asiasta parannuksen esim. viikon päästä, niin onko tämä uskova viikon "auki" vieraille hengille?


Tähän edelliseen kysymykseen haluaisin vielä kuulla mielipiteesi hrmn2
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 04. Helmi 2016 19:35

Janne kirjoitti:Eikö valitut sitten voi eksyä ? ja vastaan jo puolestasi, että voi, näen tämän samana asiana.


Kyllä voivat. Eksymys tapahtuu:

1. Kun henkilö valitsee sydämessään olla ottamatta vastaan rakkautta totuuteen.
2. Kun henkilö valitsee hyväksyä laittomuuden eli synnin.
3. Kun henkilö ei tunne Raamatun sanaa, ja uskoo sen tähden valheisiin.

Eli eksymyksen voi estää:

1. Valitsemalla ottaa vastaan rakkauden totuuteen, jota Jumala tarjoaa jokaiselle.
2. Valitsemalla pysyä vapaudessa synnistä, jonka Jeesus on verellänsä meille ansainnut.
3. Tutustumalla Raamatun sanaan, ja olemalla ottamatta vastaan mitään mikä on sen vastaista.

Kolmas kohta on toki näistä hankalin, koska se vaatii vähän syvällisempää etsimistä ja vaivannäköä. Mutta yksinkertaisimmillaan se tarkoittaa, että jos ei vielä tunne Raamatun opetusta jostain asiasta, niin ei ota vastaan mitään. Tietämättömyys ei tarkoita eksymystä.

Eksymystä sen sijaan ei voi tapahtua vain kuulemalla tai olemalla kontaktissa jonkun eksyttäjän kanssa. Eksymykseen joutuminen edellyttää tavalla tai toisella omassa sydämessä tapahtuvan valinnan.

Janne kirjoitti:Eli jos epäilisit että joku on "väärä profeetta" tai harhassa oleva opettaja joka on ehkä eksyttänyt monia vääriin oppeihin, miksi ihmeessä mennä tällaisen luo ???


Miksi yleensä menemme ihmisten luokse? Saamaan jotakin itsellemme, vai antamaan jotakin heille? Eikö meidät ole kutsuttu enemmän antamaan kuin saamaan?

Jos asennoidumme johonkin ihmiseen, että "en mene tuon luokse, koska en saa siltä mitään" tai "se yrittää antaa minulle jotain väärää", niin silloinhan asenteemme on "mitä minä saisin häneltä?", eikä "mitä minä voisin antaa hänelle?".

Eli sellaisenkin ihmisen luokse voi mennä, motiivina osoittaa hänelle Kristuksen rakkautta, pyhyyttä ja totuutta. Ja kaikella pitkämielisyydellä ja kärsivällisyydellä ja lempeydellä odottaa Herran tekevän ihmeitä, kun meillä on tahto kirkastaa Häntä niillekin, jotka ehkä ovat joutuneet pimeyteen.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 04. Helmi 2016 19:36

Janne kirjoitti:Lähinnä tarkoitin että esim. jos uskova tekee jotain synnillistä ja tekeekin asiasta parannuksen esim. viikon päästä, niin onko tämä uskova viikon "auki" vieraille hengille?


Kyllä.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 04. Helmi 2016 21:21

vaisuliini kirjoitti:Koen että tämä on väärä paikka kysyä koska on kahdenlainen juttu: on uskovia jotka eivät tunne mitään suoraa yhteyttä Jumalan Hengen kanssa ja on sellaisia uskovia jotka tuntevat suoraa yhteyttä Jumalan Hengen kanssa. Koen myös vääräksi kysyä uskovilta jotka eivät tunne mitään suoraa yhteyttä Jumalan Hengen kanssa. Mutta minua vähän ahdistaa että uskovat jotka tuntevat suoraa yhteyttä Jumalan Hengen kanssa, on liian vähissä johon minä kuulun. Kaipaisin hänenlaista jolta voisin kysyä.

Suosittelen jokaista uskovaa kun on tekemisessä tämän ketjun kanssa kirjoittamaan tunteeko itse suoraa yhteyttä Jumalan Hengen kanssa niin tietäisin ja voisin kysyä oikealta henkilöltä joka tuntee suoraa yhteyttä Jumalan Hengen kanssa. Se helpottaisi asiaa ilman ahdistusta ja ilman turhaa asian venähtämistä. Minulla nousi hiukset pystyyn kun luin jonkun kirjoitusta ikäänkuin opettaisi väkisin ja esittäisi tietävän Pyhään Henkeen liittyvää juttua ja se huoletti minua koska hän ei ole sellainen joka tuntee suoraa yhteyttä Jumalan Hengen kanssa. Tämä on vakava asia ja toivoisin että jokainen ymmärtäisi ennenkuin alkaisi kirjoittaa tänne.

Raamattu mainitsee että Stefanus oli täynnä Pyhää Henkeä. Paavali oli myös täynnä Pyhää Henkeä kun hän loi katseensa Barjeesukseen joka vastusti sitä Herran suoraa tietä. Oli muutamia miehiä Raamatusta ja he olivat täynnä Pyhää Henkeä. Niin se panee miettimään tunsivatko he myös fyysistä kosketusta mutta se on vaarallista kysyä uskovilta jotka eivät tunne suoraa yhteyttä Jumalan Hengen kanssa.

Toivon että sellainen uskova jolla on suora yhteys Jumalan Hengen kanssa tulisi kirjoittamaan tänne ja se helpottaisi asiaa. Olisin kiitollinen kans. Minusta tuntui usein että olen yksin jolla on tämä asia jonka kanssa kipuilee ja tämä ahdistaa minua enkä voi puhua kenenkään uskovan kanssa jolla ei ole suora yhteys Jumalan Hengen kanssa.

No kerron lyhyesti että Paavali matkusti ja meinasi suunnistaa mutta Jumalan Henki ei sallinut ja esti häntä menemästä sinne. Niin Paavali ymmärsi. Se tarkoittaa fyysistä kosketusta. Minäkin tunsin kun meinasin tekstata sinä yhtenä päivänä eräälle uskonsiskolle ja tunsin että Hän ei sallinut minun tekstaavan ja siten sain sisäisen näyn ja näin miten uskonsisko polvistui siinä kulmassa ja rukoili Jumalaa ollessaan umpikujassa. Ymmärsin ja jätin hänen olla rauhassa ja jätin tekstaamatta. Tunsin fyysisen kosketuksen.


Vaisuliini, pohdit ja kirjoitat paljon Jumalan Hengen tuntemisesta, tarkoittaen ilmeisesti jonkunlaista fyysistä kokemusta. Minun ymmärrykseni ja kokemukseni mukaan meidän ei tarvitse kovinkaan paljon miettiä fyysisiä kokemuksia. Niitä tulee jos on tullakseen, mutta eivät ne minusta ole Raamatun osoittamassa uskonelämässä sellaisessa osassa, että niihin pitäisi erikseen keskittyä.

Raamattu painottaa hyvin paljon:

- Jumalan tuntemista,
sekä
- Jumalan tahdon tekemistä.

(Enkä tarkoita tuossa kohden tuntemisella fyysistä kokemusta, vaan tuntemista niinkuin toinen persoona tunnetaan.)

Pyhällä Hengellä täyttyminen on toki kokemuksellinen asia, ja niin ovat kaikki muutkin asiat uskonelämässä. Sillä elämä on pohjimmiltaan kokemuksia toisensa perään.

Mutta missään ei ole sanottu, että kokemusten tulisi aina olla tietynlaisia, esim voimakkaiden tunteiden siivittämiä. Joillakin kokemukset Pyhästä Hengestä ja muista Jumalan asioista ovat tunteikkaampia, ja joillakin vähemmän tunteikkaita. Tunteikkuus voi myös vaihdella saman ihmisen kohdalla eri aikakausina.

Tärkeintä on nyt keskittyä Jumalan tuntemiseen persoonana, sekä Hänen tahtonsa tekemiseen. Kaikki tarvittavat kokemukset ja myös tuntemukset tulevat sen myötä. Jos mitään voimakasta ei tule, niin ei ole tarkoituskaan tulla. Tunteet eivät ole todistus Jumalan yhteydessä elämisestä, vaan hedelmä eli elämämme teot. Kun teemme Jumalan mielen mukaisia tekoja, osoittaa se että meillä on yhteys Häneen, sillä voimme tehdä niitä vain Pyhän Hengen vaikuttamalla voimalla.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Tarttuuko väärät henget?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 04. Helmi 2016 21:44

Sami kirjoitti:Tarkoititko että jos uskova kamppailee synnin kanssa ettei hän ole uskova?


Tähän en tainnut vielä vastata. Jos uskova kamppailee syntiä vastaan, niin se tarkoittaa sitä että hän on todellakin uskova. Kukaan muu kuin uskova ei voi kamppailla syntiä vastaan, ja kaikki totiset uskovat kamppailevat syntiä vastaan.

Jos lankeilee usein, niin se osoittaa että jotain on pielessä. Ei ehkä olla täysin ymmärretty mitä evankeliumi ja Jumalan armo tarkoittaa. Mutta ei ole minun tai kenenkään meidän tehtävä arvioida sellaisen henkilön uskon aitoutta. Mutta meidän tehtävämme on auttaa jokaista pääsemään uskossa vakaalle perustalle, niin että ei tarvitse jatkuvasti lankeilla synteihin, vaan voi iloita siitä vapaudesta minkä Jeesus meille verellänsä osti :)
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa