Jeesus tyhjensi itsensä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Jeesus tyhjensi itsensä?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 09. Elo 2016 08:57

Juha kirjoitti:1 Jos siis on jotakin kehoitusta Kristuksessa, jos jotakin rakkauden lohdutusta, jos jotakin Hengen yhteyttä, jos jotakin sydämellisyyttä ja laupeutta,
2 niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset
3 ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne
4 ja että katsotte kukin, ette vain omaanne, vaan toistenkin parasta.
5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti. Fil. 2:1-8


Mitä tämä mielestänne tarkoittaa, että Jeesus "tyhjensi itsensä"? Olen kuullut opetusta, että tuo tarkoittaisi Jeesuksen tyhjentäneen itsensä jumalallisista ominaisuuksistaan ja voimastaan, ja että Jeesus teki kaikki ihmeensä Pyhän Hengen voimassa. Minua on hieman arveluttanut tämä opetus. Millä tavalla jumaluus ja ihmisyys yhdistyi Jeesuksessa? Jos Jeesus luopui jumalallisista voimistaan, niin eikö Jeesus olisi ollut silloin pelkkä ihminen, eikä Jumala? Vai onko mahdollista että Jeesus oli Jumala ihmishahmossa, mutta luopui jumalallisista voimistaan? Osaako joku selittää tyhjentävästi tuota 7-jaetta?



Tällä hetkellä kallistun uskomaan, että tämä tarkoittaa Jumalallista muotoa, ulkonäköä (henki) sillä Jumala on henki ja tässä puhutaan muodosta ja tulemisesta (ei ollut aiemmin, mutta tuli) ihmisen kaltaiseksi jos tuon kaltaiseksi sanan korvaisi sanalla muoto niin tämä olisi täysin looginen. Uskon että tässä on kyse ulkonäöstä ja ihmiseksi (liha) tulemisesta. Alkumuoto oli Jumalan muoto (henki) sitten tuli ihmisen muotoiseksi (kaltaiseksi) = lihaa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Jeesus tyhjensi itsensä?

ViestiKirjoittaja Juha » 11. Elo 2016 18:43

rpe ja Petri

Pyydän että pysyisitte aiheessa. Nyt oli aika iso rönsy nimittäin. Mikäli keskustelun yhteydessä käy niin että haluatte keskustella jostain toisesta aiheesta niin avatkaa aiheelle oma ketju tai jatkakaa jotain vanhaa. Ei niin että kyseinen asia käsitellään tässä ketjussa. Tämä ketju käsittelee "kenosis"-oppia, ei UT:n alkutekstien oikeellisuutta tai teologista tiedekuntaa.

Saatte jatkaa keskusteluanne täällä: viewtopic.php?p=44004#p44004
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Herra Jeesus teki ihmeitä Jumaluudesta käsin

ViestiKirjoittaja onefortruth » 07. Syys 2016 12:42

vaisuliini kirjoitti:*
Ennen Bethel-kirkkoa oli puheenaineena Eliaan viitta eli voitelu. Silloin sinä aikaan heillä oli oma käsitys että pitää saada voitelun niinkuin Eliaan viitta siirtyi Elisalle. Se on väärinymmärretty tulkkaus. Viitta voi olla hyvin tehtävä joka siirtyi Elisalle hengellisineen varustuksineen. Uskovat alkoivat etsiä Eliaan tavoin voitelua. Myöhemmin Bethel-kirkko tuli kuvioon.

Marko Selkomaa oli minun fb-kaverilistalla niin huomasin miten hän mainosti uutta voimaa ja uutta voitelua ja tuntui että seurakunta olisi markkinakeskeinen. Se huoletti minua.

Kysyn sinulta, kumpiko on sinusta väkevää; joko uusi voima ja uusi voitelu tai Jumalan Sana?

Niin saarnapöntön eteen nousee ihan tavallinen miesuskova julistamaan ja puhumaan Jumalan Sanaa, joka on todella väkevää meissä. Raamattu puhuu, että Sanan kautta (hallussa) Jumala on voimallinen rakentamaan meitä ja Sana on Jumalan voima, johon meidän usko perustuu. Niin Paavali päätti olla tuntematta muita, kuin vain Kristusta ristiinaulittuna ja julistaa Jumalan Sanaa ollessaan heikkouden vallassa. Kuitenkin Hän puhui julistamalla Jumalan Sanaa, joka on todella väkevää meissä.

Apo 20:32 Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa. RK

Paavali
Katso Paavalia, joka oli ihan tavallinen ja heikko mies! Niin hän löysi Sanan sisäisen tuntemisen, joka itseasiassa Sana on Jumalan voima ja auktoriteetti. Siksi heikkona ihmisenä Paavali päätti saarnata ja puhua vain Jumalan Sanaa, joka on väkevää meille. Paavali oli niitä apostolin miehiä, jotka eivät menneet hakemaan uutta voimaa, eivätkä uutta voitelua, vaan ainoastaan he julistivat Jumalan Sanaa. Samoin muut apostolit eivät juosseet uuden voitelun perään.

Kuiva erämaa
Se on tarkoitus niinkuin pitää olla ja lisäksi Raamattu puhuu erämaasta. Jos vaellus tuntuu kuivahkolta erämaalta, siellä kohtaa Kalliona Jeesuksen ja saa sieltä uudistuksen. Kun Kalliosta kumpuaa elävää vettä. Kun Jumala vei kansan erämaahan riisuttavaksi pois mihin he luottavat ja Jumala opetti että meidän tulee elää sen mukaan kun Sana joka lähtee Isän suusta. Tässä Sana on väkevin kuin uutta voimaa ja uutta voitelua. Sana on painavin kuin ne. Bethelin kansa hylkäävät Sanan ja juoksevat hakemaan haudalta uutta voimaa ja uutta voitelua.

Voitelu joka meissä on, pysyy
Kun me tulimme uskoon, saimme Pyhän Hengen sinetin sisimpään ja voitelu pysyy meissä. Tämä ruumiin temppeli ei ole tyhjä asuintalo johon pitäisi hakea ulkopuolelta uutta voimaa ja uutta voitelua. Raamatun mukaan voitelu kun silloin tulimme uskoon ja saimme Pyhän Hengen sinetin sisimpäämme, pysyy yhä meissä. Vaikka välillä tuntuu erämäältä. Erämaa on Raamatullinen opetus ja tarkoitus että meidän tulee kasvaa alaspäin että löydämme Jumalan voiman. Paavalin tavoin kerskataan mieluummin heikkoudesta että Jumaln voima tulee täydelliseksi heikossa uskovassa niin Jumalan voima pääsee toimimaan heikkouksen välityksellä ja se osoittaa että ihmisvoimassa tämä ei tapahtu vaan heikkoudessa Jumalan voima tapahtuu - osoittaakseen että Hän on Jumala.

1Joh. 2:27 Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.

2Kor. 12:9 Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.


Oikein hyvä kirjoitus ja hyviä oivalluksia. :thumbup:
onefortruth
 
Viestit: 194
Liittynyt: 12. Joulu 2010 09:20

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa