Oman persoonan, taustan ja luonteen vaikutus uskonelämään ja

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Oman persoonan, taustan ja luonteen vaikutus uskonelämään ja

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 31. Tammi 2016 13:10

Olen pohtinut tätä useasti. Kuinka paljon esim "pohjalaanen UHOO" , ja työhulluus vaikuttaa. Esimerkiksi sananlaskujen kirja on lempiteos varmaan heille. . "Mene laiska muurahsisen tykö "jne jne Paavalia sanottiin kasvotusten "lempeä, ja nöyrä mies " ilmeisesti hän ei herättänyt huomiota ulkoisella olemuksellaan, eikä ollut hyökkäävä persoona, ehkä päinvastainen "pohjalaanen UHOO " miehelle, tai naiselle. Linnakundit vetävät taas helposti ääripäästä toiseen. . Tästä pohdintaa?
pehmytpusu777
 

Re: Oman persoonan, taustan ja luonteen vaikutus uskonelämää

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 31. Tammi 2016 13:56

Olen huomannut persoonan, taustan ja luonteen vaikuttavan uskonelämään paljonkin. Mutta vielä enemmän olen huomannut uskonelämän vaikuttavan persoonaan ja luonteeseen. Kiitos Jumalalle tästä! Ihmisen taustaa ei kuitenkaan voi muuttaa, mutta voi kääntyä katsomaan eteenpäin eikä sinne taaksepäin. Toisaalta joskus on hyvä katsoa sinne taaksepäin, että millainen sinä olit pikkupoikana ennen kuin maailma oli ehtinyt tehdä tuhojaan. Jeesus kehotti meitä olemaan lasten kaltaiset.

Työn tekeminen on kyllä muidenkin Raamatun kirjojen ja kirjeiden mukaan hyvä juttu, ei vain sananlaskujen. Mutta minuun vaikuttavatkin pohjalaiset ja karjalaiset juuret. Meidän suvussa on aina arvostettu ahkeruutta ja kovaa työtä. Sitten on vielä täytynyt olla melkoisen pihi, että rahaa ei omaan itseen tuhlata. Isovanhempani ovat koko ikänsä ahkeroineet ja säästäneet eikä mummulla nyt ole rahasta pulaa. Kuitenkin hänellä on yhä samat kalusteet kuin joskus ollessani lapsi. Mitään turhaa hän ei osta. Jos jollain tuolilla voi istua, niin uutta ei hankita. Olen hiukan perinyt tätä asennetta ja huomaan myös, että helposti ajattelen ihmisen olevan laiska, jos hän ei ole töissä ja mieluummin tee ylitöitäkin jonkin verran. Olen kuitenkin yrittänyt opetella ymmärtämään kykenemättömyyttä työn tekoon.

Toisaalta lempikohtiani Raamatussa ovat sellaiset lempeyteen ja armollisuuteen ohjaavat kohdat. Olen luonteeltani ollut ennen uskoon tuloa aivan päinvastainen; kaikkea muuta kuin lempeä. Minä kannatin kovia lakeja maailmassa enkä tuntenut armoa rikollisia kohtaan. Tässä suhteessa Jumala on muuttanut aika paljon. Joskus tosin vanha minä tulee esiin ja huomaan olevani hiukan hyökkäävä esimerkiksi niitä kohtaan, jotka luopuvat maallisesta työstä Jumalan valtakunnan työn tähden. Minulle tulee helposti sellainen ajatus mieleen, että tyyppi haluaa vain hengailla kirjoittelemassa netissä eikä tehdä mitään kunnollista.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Oman persoonan, taustan ja luonteen vaikutus uskonelämää

ViestiKirjoittaja tanu » 31. Tammi 2016 16:16

Aamu-Usva kirjoitti:Olen huomannut persoonan, taustan ja luonteen vaikuttavan uskonelämään paljonkin. Mutta vielä enemmän olen huomannut uskonelämän vaikuttavan persoonaan ja luonteeseen. Kiitos Jumalalle tästä! Ihmisen taustaa ei kuitenkaan voi muuttaa, mutta voi kääntyä katsomaan eteenpäin eikä sinne taaksepäin. Toisaalta joskus on hyvä katsoa sinne taaksepäin, että millainen sinä olit pikkupoikana ennen kuin maailma oli ehtinyt tehdä tuhojaan. Jeesus kehotti meitä olemaan lasten kaltaiset.




Hienosti sanottu :thumbup:
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Oman persoonan, taustan ja luonteen vaikutus uskonelämää

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 03. Helmi 2016 02:11

Tämä on todella tärkeä ja miettimisen arvoinen aihe, jonka monet tuntuvat sivuuttavan kokonaan. Ja sen myötä aletaan helposti näkemään ja kokemaan oman (lihallisen) persoonan, taustan ja luonteen mukainen uskonelämä niinsanotusti oikeana kristinuskon muotona.

Vai onko sattumaa, että Suomessa luterilaisuus itkuvirsineen ja synkkine kirkkosaleineen on suosituin kristillisyyden muoto? Ja jossain afrikassa taas bongorumpujen säestämä iloinen ja rytmikäs hihhulointi, jne jne...

Väittäisin, että tämä on yleisesti ottaen yksi oleellisimpia ja suurimpia asioita joka estää näkemästä mitä Kirjoitukset todella sanovat, ja minkälainen Jumala todella on. Nähdään Hänet oman lihallisen persoonan, taustan ja luonteen sävyttämänä. Herra meitä auttakoon itse kutakin erottamaan nämä asiat, ja tuntemaan Hänet sellaisena kuin Hän todella on.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron