hengellisestä musiikista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja inka » 18. Maalis 2011 14:29

Kiitos Marialle ja Tonillekin hyvistä vastauksista ja hyvistä Raamatunkohdista! :thumb:
Joo en mäkään oikeen tota heviä ymmärrä, enkä oo koskaan tykänny. Raskaammasta rockista tykkäsin aikasemmin, mut nyt en pysty kuuntelee oikeen sitäkään, vaik oliskin hengelliset sanat, kun se muistuttaa mua liikaa entisestä elämästä.

Rock-bändeiksi nykyään luokitellaan niin suuresti erilaisia bändejä, joten skaala on aika laaja.
Rockia voi tehä rauhallisestikin, eikä tartte huutaa tai möristä, vaan voi laulaa tosi kauniisti. Ainakin Third Day-niminen amerikkalainen hengellinen yhtye on tehnyt paljon kauniita kappaleita, joissa ei huudeta tai möristä tai "kilpailuteta soittimia laulun kanssa", sanoistakin saa selvää hyvin. En sano, et kaikki niiden kappaleet on hyviä, mut monet ainakin omaan korvaan kuulostaa kivalta. Laulajalla on jotenkin sellanen teeskentelemätön, kaunis ääni.
Kitara on aina jotenkin iskeny muhun ja myös piano, jota oon itekin soittanu vuosia.

Herramme Jeesus Kristus teitä kaikkia perheineen rakkaasti siunatkoon! :hearts:
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Maalis 2011 14:34

Olen joskus kirjoittanut jotakin musiikista, jos jotakuta kiinnostaa niin tuolta voi lukea:

http://www.kotipetripaavola.com/Henge ... van_tielle

http://www.kotipetripaavola.com/Musii ... rakunnassa

:musics: :musics: :musics:
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja firefall » 18. Maalis 2011 16:17

Minulle tuli juuri mieleen kun luin joskus (varmaan lähes 10 vuotta sitten) eräästä kristilliseen nuorisomusiikkiin keskittyneestä lehdestä raporttia eräästä tapahtumasta. Siinä kerrottiin kun erään bändin laulaja otti kesken keikan maljan ja sylki siihen tekoverta. Kyseessä oli ns. unblack metallia soittava yhtye. :cry:
firefall
 

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja JHK » 19. Maalis 2011 18:39

"Rock" on skenenä tavattoman laaja, ja termin alle mahtuu paljon erilaista musiikkia, samoin heavyn. Esim. kristillinen yhtye "The Rain" voidaan luokitella rokiksi tai hard-rockiksi, joka on myös hevin alatyyppi. Mielestäni ainakin siinä levyssä jonka olen heiltä kuullut ei ole kerrassaan mitään vikaa. Ei saa yleistää liika tyylisuunnista puhuttaessa.Black/death metallia jäljittelevää kristillistä musiikkia en tosin itsekään ymmärrä.

Musiikki on yllättävän paljon tottumiskysymys - millaista musiikkia kuunnelle kasvaa voi määrittää aika paljon sitä, mitä pitää hyvänä musiikkina ja mitä ei. Kun kristityt tulevat yhteen, on musiikki hyvä valita siten että kaikki voivat siihen suostua. Osa nuorisoa vierastaa virsiä, ja osa kaikken vanhoillisimmista saattaa jopa pitää nuorten suosimia (harmittomia) bändejä peräti saatanallisina. Ihan varmasta aikanaan kun ilmestyivät ensimmäiset akustitsta kitaraa soittavat gospelkuorot, niin oli joukko vanhoillisia, joiden mielestä se oli kamalaa maailmallista ja turmeltunutta menoa.

Musiikin kanssa on syytä toimia viisaasti - jos jokin musiikissa häiritsee, kannattaa miettiä, minkä tähden. Joko musiikissa on oikeasti vikaa tai sitten kuulija ei kykene sitä omista lähtökohdistaan arvostamaan. On ratkaisesvaa tässäkin, missä hengessä toimitaan.
JHK
 

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja firefall » 19. Maalis 2011 20:31

JHK:llä on hyviä ajatuksia.

Itse kuuntelen aika paljon hengellistä metallia, enkä ole löytänyt siitä mitään sellaista miksei sitä voisi kuunnella. Unblack metallin sen sijaan olen kokenut vääräksi.
firefall
 

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Maalis 2011 22:30

firefall kirjoitti:JHK:llä on hyviä ajatuksia.

Itse kuuntelen aika paljon hengellistä metallia, enkä ole löytänyt siitä mitään sellaista miksei sitä voisi kuunnella. Unblack metallin sen sijaan olen kokenut vääräksi.


Jos tykkää itse jostain niin silloin sitä ei mielellään haluaisi nähdä Raamatun vastaiseksi. Minusta metalli musiikki ei ole Jumalan ylistystä vaikka siinä olisikin kristilliset sanat. Metalli musiikin melodia ja rytmi on alkujaan pimeydestä lähtöisin mielestäni. En voisi millään kuvitella että Jeesus haluaisi että Hänelle soitetaan metalli musiikkia vaikka siinä olisikin kristilliset sanat. Tämä on vain minun mielipide. Jos joku haluaa kuunnella metallia niin se olkoon jokaisen oma asia.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja firefall » 19. Maalis 2011 23:09

toni l kirjoitti:Jos tykkää itse jostain niin silloin sitä ei mielellään haluaisi nähdä Raamatun vastaiseksi.


Näinhän se valitettavan usein on ja voi olla että tässäkin tapauksessa on kyse siitä.
firefall
 

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja JHK » 20. Maalis 2011 00:41

Kuten edellä jo hieman ilmaisin, rock (ja heavy) eivät ole melodialtaan kauhean yhtenäisiä. Heavy esim. vaihtelee musiikillisesti laidasta laitaan, eikä genrellä taida olla muuta yhtenäistä piirrettä kuin särökitara. Heavyn juuret ovat rockissa/ rock n' rollissa, joka taas pohjautuu rythm n' bluesiin.
wikipedia:
Varsinainen rhythm and blues -musiikki tarkoittaa 1950-luvulla ja 1960-luvun alussa tehtyä afroamerikkalaista popmusiikkia, joka ei ole jazzia, gospelia eikä perinteistä bluesia, vaikka näihin perustuikin.


En näe melodiaa tai musiikkityyliä sinäänsä heavyssä ongelmaksi, vaan pikemminkin sen että suuntaus on alusta asti ollut tietynlaisten "pimeiden" ainesten ilmaisukenttää - toisaalta taas ei seksillä ja pintaliidolla koreilevia rock tai pop skenejä voi hyvällä omatunnolla pitää yhtään parempina. Eräissä hard-rockin (heavy esiaste) bändeissä voi mielestäni havaita esiintyjien kaipuuta tietynlaiseen "romantiikkaan" (taidesuuntaus) - nuoret miehet etsivät jotain maallista elämää syvempää, mutta menivät valitettavasti harhaan ja joutuivat pimeyden voimien käyttöön. Ongelma on pikemminkin yhtyeen jäsenissä kuin musiikkilajissa. Jos tuomitaan heavy ihan vain muodoltaan, joudutaan pohtimaan samaa rokin kohdalla, joka taas perustuu rythm n' bluesiin, jota johdonmukaisesti pitäisi myös pitää pahana, ja lopulta kaikki musiikki olisi pian pahaa...

Näkisin että kyse on nimenomaan artisteista - siitä mitä he ilmaisevat. Näennäisesti kristilliset artistit saattavat ihailla ja kopioida jotain maallista bändiä, jolloin maailman meininki tulee musiikkiin mukaan. Mielenkiintoista sinäänsä että esim. punk ja hippi musiikki ovat kapinaa tiettyjä yhteiskunnan arvoja vastaan, joista osaa vastaan kenties tuleekin kapinoida (kaupallisuus, sota/riisto, liian kapeat ihmismuotit...)
JHK
 

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja toni t » 20. Maalis 2011 01:15

JHK kirjoitti:Kuten edellä jo hieman ilmaisin, rock (ja heavy) eivät ole melodialtaan kauhean yhtenäisiä. Heavy esim. vaihtelee musiikillisesti laidasta laitaan, eikä genrellä taida olla muuta yhtenäistä piirrettä kuin särökitara. Heavyn juuret ovat rockissa/ rock n' rollissa, joka taas pohjautuu rythm n' bluesiin.
wikipedia:
Varsinainen rhythm and blues -musiikki tarkoittaa 1950-luvulla ja 1960-luvun alussa tehtyä afroamerikkalaista popmusiikkia, joka ei ole jazzia, gospelia eikä perinteistä bluesia, vaikka näihin perustuikin.


En näe melodiaa tai musiikkityyliä sinäänsä heavyssä ongelmaksi, vaan pikemminkin sen että suuntaus on alusta asti ollut tietynlaisten "pimeiden" ainesten ilmaisukenttää - toisaalta taas ei seksillä ja pintaliidolla koreilevia rock tai pop skenejä voi hyvällä omatunnolla pitää yhtään parempina. Eräissä hard-rockin (heavy esiaste) bändeissä voi mielestäni havaita esiintyjien kaipuuta tietynlaiseen "romantiikkaan" (taidesuuntaus) - nuoret miehet etsivät jotain maallista elämää syvempää, mutta menivät valitettavasti harhaan ja joutuivat pimeyden voimien käyttöön. Ongelma on pikemminkin yhtyeen jäsenissä kuin musiikkilajissa. Jos tuomitaan heavy ihan vain muodoltaan, joudutaan pohtimaan samaa rokin kohdalla, joka taas perustuu rythm n' bluesiin, jota johdonmukaisesti pitäisi myös pitää pahana, ja lopulta kaikki musiikki olisi pian pahaa...

Näkisin että kyse on nimenomaan artisteista - siitä mitä he ilmaisevat. Näennäisesti kristilliset artistit saattavat ihailla ja kopioida jotain maallista bändiä, jolloin maailman meininki tulee musiikkiin mukaan. Mielenkiintoista sinäänsä että esim. punk ja hippi musiikki ovat kapinaa tiettyjä yhteiskunnan arvoja vastaan, joista osaa vastaan kenties tuleekin kapinoida (kaupallisuus, sota/riisto, liian kapeat ihmismuotit...)


Minusta melodia ja musiikkityyli on ongelma koska sen tunnelma on pimeydestä.

wikipedia. Metallimusiikki on hyökkäävää ja raskassointista rockmusiikkia, johon kuuluvat tyypillisinä piirteinä intensiiviset rytmit, sähkökitaran särösoundi ja monesti myös sanoitusten synkät aiheet


Metallimusiikki on melodialtaan ja tunnelmaltaan hyökkäävää ja raskassointuista. Minusta se edustaa pimeyttä eikä valoa. Ei ole myöskään sattumaa että saatanan palvojat tykkäävät metallimusiikin melodiasta ja inhoavat virsikirjojen melodiaa.

Room.14:17 sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

Metallimusiikin tunnelma ei ole rauhaisa vaan hyökkäävä ja raskas ja se ei mielestäni edusta rauhaa ja iloa ja vanhurskautta Pyhässä Hengessä vaan metallimusiikki edustaa pimeyttä ja pimeyden tunnelmaa.

Voisiko kolmannessa taivaassa soida taustalla metallimusiikki melodiana? En usko. Se sopii Jumalan valtakuntaan yhtä huonosti kuin pimeys päivään.

Ei se että metallimusiikki on hyökkäävää ja raskasta ja tee kaikesta musiikista pahaa. Eihän se olisi johdonmukaista että jos jokin musiikki on lajiltaan pahaa niin sitten kaikki musiikki tulee pahaksi. Sehän olisi epäjohdonmukaista. Musta on pimeyden väri ja ei musta tee valkoisesta pimeyden väriä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: hengellisestä musiikista

ViestiKirjoittaja JHK » 20. Maalis 2011 09:08

Ymmärrän näkökantasi. Entisenä harrastajana tunnen skeneä jonkin verran, eikä hevi ole tyylillisesti yhtenäinen skene. Osa siitä musiikista on hyökkäävää ja agressiivista, osa taas ei ole. Mutta ehkä tästä ei tarvitse enempää vääntää. Kun tulin uskoon, lakkasin kuuntelemasta kyseistä musiikkia, se ei vain kelvannut enää sisimmälleni. Joitakin kevyempiä hard-rock tyylisiä bändejä olen sen jälkeen kuunnellut pieninä annoksina, mutta varsinaisista heavy-metal bändeistä en enää perusta, ja hyvä niin. Se musiikki on paikoin pimeyden täysin läpitunkemaa, mutta missä määrin, on kiinni artistista. Nightwishia olen kuunnellut toisinaan, kyseisen yhtyeen musiikki on paikoin todella kaunista. Olen sitä mieltä että osa heavy tyylistä soveltuu myös kristilliseksi musiikiksi, mutta suurin osa siitä ei. Kuten toni sanoi, synkkä tunnelma ei oikein ole meidän juttumme. Mutta taas, kaikki skenen musiikki ei ole synkkää.
JHK
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa